Agro Napló • 2020. október 6. 11:21
Ez év július 15-ig volt lehetőségük az állattartóknak az adategyeztetési kötelezettségük teljesítésére. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) nyilvántartása alapján az érintettek egy része elmulasztotta az adatszolgáltatást, aminek pótlásához a hivatal adategyeztetési javaslatok útján kíván segítséget nyújtani, a javaslatok kézbesítését ezekben a napokban kezdték meg.
A élelmiszerlánc-biztonsági hatóság tájékoztatása szerint ismeretes, hogy a közkeletű néven TIR rendeletnek nevezett jogszabály módosításának értelmében 2018. december 23-tól egy tenyészethez csak egy tartási hely tartozhat. A jogszabály módosításának következtében a tartási helyek rendezésével kapcsolatban mintegy 7000 állattartónak van adategyeztetési kötelezettsége. Az előírás teljesítésére a gazdálkodóknak július 15-ig volt lehetőségük. Ennek teljesítése érdekében a Nébih részletes eljárásrendet is kidolgozott, az adatszolgáltatásban érintetteknek pedig több alkalommal személyre szóló értesítést is küldött – emlékeztet a hivatal.
A hivatal nyilvántartása alapján még mindig vannak olyan állattartók, akik a jogszabályi kötelezettségüknek nem tettek eleget. A Nébih célja, hogy az adategyeztetés az állattartók szándéka szerint történjen, ezért a szakemberek segítségképpen adategyeztetési javaslatot készítettek számukra. A javaslatok kiküldése megkezdődött, a küldemény érkezésére postai úton levélben vagy az elektronikus ügyintézésre vonatkozó előírások alapján, a cégkapujukon keresztül számíthatnak az érintettek.
Az eljárásra azért van szükség, hogy a meglévő tenyészetéhez csak egy tartási hely tartozzon, így egyértelmű legyen az állatok tartózkodási helye és biztosítható legyen az állatmozgások pontos nyomon követhetősége.
A kiküldött nyomtatványon (1418 komplex bizonylat) – az állattartás dátumai, a tartási helyek címei és a nyilvántartás egyéb adatainak figyelembevételével – az a tartási hely szerepel, amit az eredeti tenyészetkódnál célszerű megtartani, vagyis ahová a hivatal az állatokat „kötni” javasolja. Hasonlóképpen a füljelzők esetében is feltüntettük a javasolt tartási helyet.
A javaslat elfogadására, visszaküldésére vagy elektronikus ügyintézésére a levélben megadott határidőig van lehetőség. A határidő jogvesztő hatályú. Amennyiben az állattartó nem reagál a megkeresésre, a Nébih a javaslatban megadott adatokkal elvégzi az automatikus adategyeztetést, ami nem kívánt következményekkel is járhat – hívja fel az érintettek figyelmét a Nébih.
Az állattartó leggyorsabban és ellenőrzötten elektronikus úton, a jelenleg is rendelkezésre álló webALI felületén, új bizonylat generálásával és rögzítésével tudja benyújtani az adategyeztetést. Emellett a kiküldött papíralapú 1418-as komplex bizonylat, aláírást követően a Nébih Ügyfélszolgálatára postai úton is visszaküldhető.
A kiküldött javaslat pontos értelmezéséhez segítséget nyújt a Nébih portálon elérhetnek el az érintettek vagy a Nébih Ügyfélszolgálata az alábbi elérhetőségek valamelyikén: Postázási cím: Nébih-ENAR, 1537 Budapest, Pf. 397.; a központi telefonszám: 06-1-336-9050; az E-mail cím pedig: enarufsz@nebih.gov.hu. További információ a www.portal.nebih.gov.hu/enar útvonalon áll az érdeklődők rendelkezésére.