Agro Napló • 2021. február 10. 10:30
A szabadba és az online térbe helyezte át a borturizmus eseményeit a koronavírus okozta járványhelyzet, ami tartós trendnek bizonyulhat – véli Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője, hozzátéve: így a borágazat kilép a pincéből.
A Schieber Pincészet tulajdonosa szerint a kirándulással, gasztronómiai élményekkel és programokkal egybekötött borkóstolók új, egyre terjedő koncepciót jelentenek a borturizmusban, amely így kinőhet a pinceesemények által dominált korszakából. A múlt év jelentős veszteségeket hozott az ágazatnak, de az új ötletek azonban sikeresek és a jövőben új vendégkört vonhatnak a borturizmusba.
A vírus előtt, 2019-ben nálunk igazán szárnyalni kezdett a borturizmus, ekkor indult be igazán ez az üzletágunk. Számtalan rendezvényünk, vendéglátó eseményünk volt, csaknem minden hétvégén kóstolót tartottunk és ott voltunk minden jelentősebb fesztiválon is – mondta el Schieber Anita.
A Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője hozzáfűzte: ebben a perspektivikus helyzetben eleinte úgy tűnt, hogy 2020 még az előzőnél is jobb év lehet, tavaly azonban lényegében hatvan nap után megszűnt a vendéglátás, amely mindenkit sokként ért a borturizmusban is. „Egy komoly kihívásokkal teli időszak következett, hiszen egycsapásra megszűntek a borkóstolók, bezárt az éttermünk és a kereskedelmi értékesítés is visszaesett. Ráadásul már egyre nagyobb mennyiségben szállítottunk bort a vendéglátásba, köztük Michelin csillagos éttermekbe is, amelyek természetesen szintén bezártak.”
„Ezekben a hónapokban az volt a célunk, hogy a kollégáink munkahelyét meg tudjuk őrizni. Az első sokk után átszerveztünk feladatköröket, új megoldásokat és ötleteket valósítottunk meg, így senkit sem kellett elküldenünk.”
Borkóstolás ZoombanA másik, rendhagyó megoldás, amellyel járványhelyzetben meg lehetett ragadni a borkedvelők figyelmét, az elsőre talán meglepőnek hangzó online borkóstolás. A vendégkörnek előre kiküldött tételeket egy videókonferencia keretében ki-ki az otthonában bontja fel, és a borértő vezetőt hallgatva kóstolja. A rendhagyó formátum sikeresnek bizonyult, a Schieber az ősz és tél folyamán több alkalommal rendezett ilyen online borkóstolást összesen csaknem 200 résztvevővel. |
Májusban következett a nyitás, amelynek során a borturizmus egésze és a Schieber Pincészet is azt tapasztalta, hogy a borkedvelők elementáris igénnyel fordultak a sokáig elképzelhetetlen események felé. A pincészet vezetője arról is beszélt, hogy ekkortájt nagyon komoly érdeklődést tapasztaltak, szinte állandó teltházzal működött az éttermük, folyamatos volt a jelentkezés a borkóstolóinkra, nagyon jól sikerült a hagyományos Pünkösdi Nyitott Pincék rendezvény is. Ebben az is segített, hogy tavaly májustól – az ismert okok miatt – felértékelődött a belföldi turizmus.
Fontos ugyanakkor – fogalmazta meg Schieber Anita –, hogy a borturizmust ekkor nem lehetett ott folytatni, ahol a koronavírus megjelenése előtt abbahagyták. Emlékeztetett: „a biztonságot tartottuk elsődlegesnek, ezért szigorú rendszerességgel fertőtlenítettük a felületeket, így például az asztalokat, kilincseket. A távolságtartás biztosításában sokat segített az éttermünk terasza, emellett ahol szükséges volt, ott minden esetben maszkot és kézfertőtlenítőt biztosítottunk a vendégeknek és kollégáinknak egyaránt.
Ami nagyon fontos, hogy ebben az időszakban felértékelődtek a szabadtéri rendezvényeink. Eredetileg járványvédelmi okokból igyekeztünk mindent, amit csak lehetett, szabadtérre szervezni, de természetesen hamar láttuk, hogy a kellemes időjárásban, szép környezetben megvalósított kóstolásaink egy új élményt jelentenek a vendégeknek is. Persze a korábbi években is voltak szabadtéri eseményeink, de tavaly májustól kezdve ezek igazán hangsúlyosakká váltak. Azt gondolom, hogy ez a trend tartós marad, hiszen a járvány elmúltával is vonzó és maradandó élmény lesz majd a borkóstolással egybekötött dűlőtúránk” – mondta el Schieber Anita.
Mindez az őszre teljesedett ki igazán, amikor a hagyományos Szekszárdi Szüreti Napok alkalmával a nagy főtéri gyülekezés helyett a vendégek ezeket a szabadtéri alkalmakat választották.
Fotó: Schieber Pincészet„Több nap alatt, kisebb csoportokban összesen több száz vendéget tudtunk bevonni a szabadtéri eseményeinkbe” – ismertette a pincészet tulajdonos. Jelezve: „ez egy teljesen biztonságos módszer arra, hogy a borkedvelők egyszerre kiránduljanak, gasztronómiai élményeket szerezzenek, borokat kóstoljanak. Ráadásul minden ilyen alkalomhoz valamilyen program is társult, például zenei élmény vagy irodalmi felolvasóest. Azt gondolom, hogy hosszabb távon is ez a komplex élmény, a szabadtéri borkóstolás lesz a borturizmus jövője, hiszen látható, hogy a vendégeknek tetszik és hatalmas igény mutatkozik ilyen programokra.”
Schieber Anita ugyanakkor megjegyezte: a 2020-as év még a jó adottságokkal rendelkező pincészet számára is nagy érvágás, mintegy 20-25 százalékos bevételkiesést jelentett. „Nagyon sajnálom azokat a vendéglátós kollégákat, akik ennél is lényegesen nagyobb veszteségeket szenvedtek el, és jelenleg nulla bevételük van” – fogalmazott a pincészet tulajdonosa, aki szerint ugyanakkor az új módszerek révén hosszabb távon a borturizmus profitálhat mindazokból az ötletekből, amelyeket a tavalyi helyzet hozott.
Fotó: Schieber Pincészet