Erdős Norbert kiemelte: számos vállalkozás fenyegető rémként tekint arra, hogy közzétegye, ha az általa forgalmazott termékkel valamilyen élelmiszerlánc-biztonsági probléma van. Kiemelte: az eredményes termékvisszahíváshoz azonban nélkülözhetetlen mind a felelős vállalkozás, mind a támogató hatóság és mind pedig a tudatos vásárló. Ha az említett a hármas jól és egységben működik, akkor elérhető az a cél, amit a kormány évek óta hangoztat: biztonságos, jó minőségű élelmiszerekkel találkoznak a magyar vásárlók az áruházak polcain.
A Tesco ebben is partner, hiszen felelős vállalkozóként, jogszabályi kötelezettségének eleget téve haladéktalanul tájékoztatja az élelmiszerlánc-felügyeleti szervet, amennyiben a forgalomba hozott élelmiszer ártalmas lehet az egészségre – mutatott rá az államtitkár.
Erdős Norbert kitért arra is, hogy az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem kérdésköre is megkerülhetetlen. Hangsúlyozta, az élelmiszerlánc minden szereplőjében tudatosítani kell a saját felelősségét annak érdekében, hogy a maga szintjén mindenki hozzájáruljon az élelmiszer-pazarlás csökkentéséhez. A globális cél ennek a folyamatnak a mérséklése, a természeti és egyéb erőforrásokkal történő takarékoskodás – tette hozzá.
Kámán Tamás, a Tesco közép-európai frissárú igazgatója elmondta: a cég igyekszik folyamatosan együttműködni a magyar termelőkkel. Tizenhat évvel ezelőtt például közös fejlesztésbe kezdtek egy dombegyházi vállalkozással, amellyel közösen széles görögdinnye-választékot sikerült kialakítaniuk. A cég ma már több mint 4400 tonna dinnyét szállít a közép-európai áruházakba és több mint 3 ezer tonnát exportált.
A Tesco területi igazgatója kitért arra is, hogy 2017 óta forgalmazzák a Perfectly Imperfect, vagyis „tökéletesen tökéletlen” elnevezésű termékeket, így az olyan zöldségeket és gyümölcsöt is át tudják venni a hazai termelőktől, amik az általános esztétikai elvárásnak nem felelnek meg (például kisebbek, nagyobbak, görbébbek vagy héjhibájuk van), de minőségük hibátlan és biztonságosan fogyaszthatók.
Az élelmiszer-mentő programban már 180 áruházuk vesz részt, ahol 2020-ban összesen több mint 28 700 tonna élelmiszert gyűjtöttek össze és adományoztak jótékony célra, ami több mint 71,7 millió adag ételnek felel meg. A Tesco 2016 óta 63 százalékkal csökkentette a működésében keletkező élelmiszerhulladék mennyiségét – ismertette Kámán Tamás.