Az év értékelő sajtóértekezleten összegzésként elhangzott: rányomta a bélyegét a magyar lízingpiac tavalyi teljesítményére a koronavírus-járvány.
Tekintse meg a diagramokkal ellátott részletes értékelést ide kattintva!
Bár 14 százalékos visszaeséssel zárta a múlt évet a magyarországi lízingpiac a koronavírus-járvány miatt, de a 639 milliárd forintos – a tagvállalatok által biztosított – nettó finanszírozott összeg jóval meghaladja az előzetesen becsült (550-600 milliárd forintos) összeget – közölte a főtitkár. Hozzátéve: az eszközérték 912 milliárd forint volt – ilyen összértékű eszköz beszerzését segítette elő a lízing 2020-ban -, ami több, mint 83 ezer szerződést jelentett a múlt évben.
Megemlítette: több eszközcsoportban is jelentősen csökkent a kihelyezés, a nagyhaszongépjárművek és az egyéb gépek-berendezések voltak a járvány legnagyobb vesztesei, ugyanakkor az agrárgépek a kis haszongépjárművek, valamint az építőipari gépek a kivételek közé tartoztak.
A lízingcégek felkészültek a moratóriumot követő időszakra és a bizonytalanság lecsengése után újra stabil növekedésre számítanak – húzta alá Tóth Zoltán, megjegyezte továbbá: a múlt évre vonatkozó korábbi előrejelzések a pandémia nélkül is azt jelezték, hogy a korábbi aranyévek után, a lízingpiac teljesítménye stagnálásba fordulhat.
„A pandémia miatt csak az volt a kérdés, hogy mekkora lesz a visszaesés 2020-ban, ám a végeredmény a körülményekhez képest kedvezőnek mondható. Ezzel együtt is igaz, hogy a 2017-es szintre esett vissza a hazai lízingpiac.
Sajnos a megkötött ügyletek darabszámát tekintve még kedvezőtlenebb a helyzet, e szempontból már inkább a 2016-os szinthez közelítettünk” – mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Hozzáfűzte: A tagvállalatok teljes portfóliója, azaz a tőkekintlévősége növekedett 2020-ban, mégpedig 9,5 százalékkal 1714 milliárd forintra – bár ebben a moratórium is jelentős szerepet játszott – indokolta az emelkedés fő okát.
Zs. Nagy István, Nyikos Katalin és Tóth ZoltánZs. Nagy István alelnök többek között arról beszélt, hogy a különböző lízingpiaci szegmensek eltérően szerepeltek a múlt évben. A retail autófinanszírozásban 10 százalékos mértékű csökkenés ment végbe, az új kihelyezések összege 245 milliárd forintra rúgott, szemben az egy évvel korábbi több mint 275 milliárd forinttal. Különösen az új autók finanszírozása csökkent, – 14 százalékkal – darabszámban pedig 23 százalékkal. Ennek oka az új személygépjármű piac szűkülése és a magánszemélyek használtautó-felé fordulása volt. A használt autók finanszírozása ugyanis jól teljesített, értékben elérte a 2019-es szintet. A hagyományosan „válságállóbb” flottafinanszírozás most is kiegyensúlyozottabban, az előző év 94 százalékán végzett.
A nagyhaszongépjármű-finanszírozás volt az egyik legnagyobb vesztese a múlt évnek, részben a szállítmányozási szektorban látott drasztikus csökkenés eredményeként. Ebben a szegmensben a finanszírozott összeg 36 százalékkal esett vissza, így alig több mint 106 milliárd forintot tett ki. Szintén jelentős, 30 százalékos visszaesés volt a gépfinanszírozásban. A kedvezőtlen piaci környezet ellenére a kis-haszongépjárműveknél 5 százalékkal mintegy 60 milliárd forintra nőttek a kihelyezések.
Az agrárgép-finanszírozás is növekedésben volt – vette át a szót Nyikos Katalin – a 110 milliárd forintos finanszírozott összeg 7 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi szintet. A mezőgazdaságot ugyanis a járványhelyzet legkevésbé érintette és az időjárás is kedvező volt tavaly Így ez a nemzetgazdasági terület növekedni tudott, ami lehetőséget adott a gazdálkodóknak a beruházások folytatására. Ezeknek főként a hatékonyság további növelése a célja – mondta a szövetség elnöke.
Rámutatott: mindez összességében azt jelentette, hogy a múlt évben a mezőgazdasági gépimportőrök rekord évet zártak, ami azt jelenti hogy ezen a területen tevékenykedő lízingcégek is rekord évet zártak. A finanszírozott eszközök közül pedig nagyon sok volt az új, ami szintén örvendetes, mert a mezőgazdasági gépállomány már egy jó ideje folyamatosan korszerűsödik – emelte ki a szövetség elnöke.
Beszélt továbbá arról is, hogy az építőgépek 27 milliárdos kihelyezése gyakorlatilag megegyezik az előző éves értékkel. Az egyéb gépek lízingfinanszírozása ugyanakkor a múlt évben vissza esett – utalt a kedvezőtlen körülményekre Nyikos Katalin.
Elhangzott: a furgonoknál és az agrárgépeknél elért a bővülésben kiemelkedő szerepe volt a jegybank Növekedési Hitelprogramjában (NHP) elérhető kedvezményes lízingkonstrukcióknak, így a lízingszakma is felzárkózott a kormányzati programok mellé. Így például a lízingcégek részt vesznek az Eximbank kedvezményes konstrukcióiban és a nagycsaládosokat támogató, valamint az elektromos autók beszerzését ösztönző állami programokban is.
Az év közepéig tartó hiteltörlesztési moratóriumról Zs. Nagy István, a Szövetség alelnöke azt mondta, hogy ez a lehetőség sok magánszemély és vállalkozás pénzügyi mozgásterét bővítette a pandémia miatt kialakult nehéz gazdasági helyzetben. A lízingcégek felkészültek arra, hogy együttműködjenek azokkal, akik esetleg a moratórium lejárta után is fizetési nehézségekkel szembesülnek.
„Továbbra is azt javasoljuk a lízingszerződéssel rendelkezőknek, hogy akik tudják teljesíteni a havi kötelezettségeiket, azok fizessék a lízingdíjat, így nincs szükség a szerződésük módosítására, és az eredeti ütemezés szerint tudják majd lezárni az ügyleteiket. Ugyanennyire fontos, hogy azok, akik éltek a moratórium adta lehetőséggel, de előre láthatóan fizetési nehézségeik adódhatnak majd a moratórium lejárta után, azok vegyék fel a kapcsolatot a finanszírozójukkal, hogy időben tudjanak megnyugtató megoldást találni a fizetési nehézségekre. Nem érdemes kivárni a moratórium végét, majd utána kapkodni ebben az esetben” – hangsúlyozta az alelnök.
A lízingpiac idén várható teljesítményére nehéz pontos előrejelzést adni a lízingszövetség szakemberei szerint a járványhoz köthető bizonytalanság miatt. De a lízingpiaci szereplők szerint a koronavírus kedvezőtlen hatásainak csökkenése, a gazdaság újraindulása miatt a tavalyinál jobb évet zárhat a magyar lízingpiac, azaz a szövetség egy szerény piaci növekedésre számít, ami az idei év végére elérhet a 700 milliárd forintos lízingfinanszírozást – összegezte a várakozásokat a szövetség elnöke, hozzátéve: ám az biztosra vehető, hogy nem lesz a 2019-es év közelében az idei év, vagyis több év kell majd a korábbi szint eléréséhez.