Mi újság? Gépes információk és érdekességek a nagyvilágból

Agro Napló2021. március 18. 13:29

Vezetőváltások a CEMA-nál

A párizsi székhelyű Európai Mezőgépgyártók Szövetsége (CEMA) élén az elmúlt év végével vezetőváltásokra került sor. A szervezet új elnöke Thierry Krier lett, aki a francia Kuhn csoport vezérigazgatójaként tevékenykedik. Krier Anthony van der Ley-től a német Lemken GmbH elnökétől örökölte meg a tisztséget, aki azonban továbbra is elnökhelyettesként funkcionál. Antony von der Ley-t a közelmúltban a VDMA Landtechnik – Német Gépgyártók Szövetségének Mezőgép Szekciója elnökének választották meg.

Thierry Krier, a CEMA új elnöke

A CEMA új elnökhelyettesei lettek Christoph Wigger (John Deere) és Paul Snauwaert (CNH Industrial). A szervezet Műszaki Választmányának elnökének Dr. Thomas Lorfot, a Claas Tractors termelésszervezési és fejlesztési igazgatóját választották meg, helyettese pedig Christophe Jeanroy, a Kuhn fejlesztési igazgatója lett. A megválasztott új CEMA elnök székfoglalójában hangsúlyozta, hogy az egyik legfőbb kihívásuk az EU új Közös Agrárpolitikája kidolgozásában történő részvétel, és a brüsszeli kapcsolatok erősítése, a mezőgazdasági vállalkozók és vállalkozások mezőgazdasági gépekkel szembeni igényének magas szintű teljesítése. Szeretnének nagyobb részt vállalni az európai Zöld Megállapodás (Green Deal) és a „Termőföldtől az Asztalig” (Farm to Fork) stratégiák céljainak megvalósításában is.

Eilbote 2020/50.

Pozitív eredményeket produkált a Lemken Azurit ikersoros deltába vető gép

Az Osnabrücki Mezőgazdasági Főiskola munkatársai 2020 tavaszán az észak-rajna-vesztfáliai Borkenben, nagyparcellás kísérletek keretében vizsgálták a silókukorica ikersoros deltába vetésének hatását, az egysoros szemenkénti vetéssel összehasonlítva. Az összehasonlítást 70/80 és 90-es hektáronkénti tőszámmal végezték, ugyanazzal a vetőmaggal és ugyanazon talajelőkészítés mellett. A betakarításra egyazon időpontban került sor. A Lemken Azurit vetőgépet műtrágya adagolást végző vetőkocsihoz csatlakoztatták. A központi magtartályos, nyolc vetőelemmel rendelkező nyomólevegővel dolgozó, elektromos meghajtású ikertárcsás vetőgép 75 cm sortávolsággal dolgozott, az ikersorok közötti távolság pedig 25 cm volt. A gépi vetést deltába végezték, az egymás melletti ikersoroknál a kivetett magok követték egymást, így egy kikelt növényre 75%-kal nagyobb tenyészterület jutott, mint sorba vetés esetén. A vizsgálati eredmények szerint az Azurit vetőgéppel vetett kukorica átlagosan 4,5%-kal nagyobb hozamot produkált, egységnyi területről 8,2%-kal nagyobb energia volt nyerhető és 7,9%-kal volt nagyobb belőle a biogáz kihozatal.

agronaplo.hu

Generáció- és struktúraváltás a Schumacher csoportnál

Az elmúlt év szeptemberében generációváltásra és szervezeti struktúraváltoztatásra került sor a világ legnagyobb, 50 éves jubileumát ünneplő kaszapengéket, kaszaszerkezeteket és komponenseit, illetve bálázók kötöző szerkezeteit gyártó német családi tulajdonban lévő Schumacher csoportnál. Ezekből a termékekből a cégcsoport a világpiac kétharmadát mondhatja magáénak. Alternáló kaszaszerkezetei a világon gyártott összes gabonakombájn vágóasztalain használják. Kaszaszerkezetei és azok komponensei SCH, EWM, Rasspe és Radura márkaneveken kerülnek forgalomba. A cégcsoport 2020-as árbevétele 80 millió eurót tett ki. Világszerte 500 dolgozót foglalkoztatnak. Hét gyárat üzemeltetnek Németországban, az USA-ban, Kínában, Oroszországban és Brazíliában. 2020 szeptemberétől a Schumacher GmbH családi vállalkozást a 34 éves Selina Schumacher vezeti. Alája tartozik a hagyományos kaszákat és komponenseit gyártó Gebrüder Schumacher GmbH, a bálázó kötöző szerkezeteket is gyártó WM Eichelhardter Werzeug & Maschinenbau GmbH és az értékesítéseket koordináló Schumacher plus GmbH is. Az észak-amerikai Schumacher Company LC – vállalkozásukat, amely Iowában Durant városban üzemel, Fred és Heinz Günter Schumacher vezeti. Az értékesítést és a kooperációs tevékenységeket ezután Jens Schumacher irányítja elnökhelyettesként, mint a vállalkozás második embere. A kutatás-fejlesztés koordinálását Frank Schmidt végzi a jövőben. A cégcsoport közelmúltban kifejlesztett újdonságai közé tartozik a könnyített kaszapenge és az azokból felépülő ProCut air kaszaszerkezet, a ProDrive Front Sens elektromos kaszahajtások, új vágószerkezeteket fejlesztettek az ültetvények csonkázásához és a fakoronák, sövények alakításához (AxeCut). Eichelhardt-ban tesztelésre és üzemi próbákhoz új kísérleti bázist alakítottak ki.

Eilbote 2020/49.

Új szervezeti struktúrában az Alliance Tire Group gumiabroncs gyártó

Az Alliance anyavállalata a japán Yokohama Rubber Co., Ltd. a különböző gumiabroncs üzletágait egy szervezetbe tömörítette. Az új Yokohama Off-Higway Tires (YOHT) szervezetbe olvadt be a világhírű terepgumiabroncsokat gyártó ORT (Off-the Road) gumigyár, valamint az ATG (Alliance Tire Group), amely Alliance, a Galaxy és Primex gumiabroncsokat gyártja, köztük a mezőgazdaság számára is. Ezzel az ATG/Alliance és OTR védjegyek és logók használata is megszűnt. Az új YOHT szervezet vezetőségeinek székhelyei Tokióban, Bostonban, Amsterdamban és Mumbaiban lesznek. Az új egységes globális szervezet a gumiabroncsok rendkívül széles választékát kínálja a jövőben is, a kisebb targonca gumiabroncsoktól az egészen nagyméretű radiális terepjáró dumperek gumiabroncsáig. Kínálatukban megtalálhatók lesznek az építő ipari, ipari, bányászati, mezőgazdasági és erdészeti gépeken alkalmazható, illetve a szélesebb körű fogyasztói igényeknek is megfelelő gumiabroncsok. A YOHT mögött áll a Yokohama Rubber globális terepjáró gumigyártó hálózata, amely négy országban található nyolc gyártóüzemből és három kutatási és fejlesztési egységből áll Japán, India és az USA területén. A YOHT által képviselt gumiabroncs márkák, és a több mint 4000 cikk elemből álló rendkívül széles termékportfóliók a világ 120 országában vannak jelen.

yokohama-oht.com

A Német Szövetségi Mezőgazdasági és Élelmezési Minisztérium támogatja az automata guminyomás szabályzók beszerzését

A környezet- és talajvédelem, az üzemanyagfelhasználás és a gumikopás csökkentése érdekében a Német Szövetségi Mezőgazdasági és Élelmezési Minisztérium (BLE) 30%-kal támogatja az új beszerzésű traktorokon és magajáró gépeken, az automata (CTIC) guminyomás szabályzók beszerzését. A támogatást a mezőgazdasági vállalkozások, családi gazdálkodók és a bérvállalkozók vehetik igénybe, ha az újonnan vásárolt erőgépeikre felszereltetik az automata guminyomás szabályzót. Több gyártó – köztük a CLAAS is – kapacitálja a vevőit a támogatás igénybevételére, ugyanis számos kísérlet igazolja közúton kedvező 2,0-2,5 bar guminyomásnak mezőgazdasági területre érve 0,8 bar-ra csökkentésével, akár 35-40%-kal is megnövelhető a gumiabroncs felülete, amely kisebb talajnyomást és gördülési ellenállást eredményez, melynek következtében csökken az üzemanyagfogyasztás és ezáltal a levegőbe kerülő káros anyagok mennyisége is. A traktorokon kiépített automata guminyomás szabályzók lehetővé teszik, hogy vontatmányok (pl. a hígtrágya injektáló kocsik) gumiabroncsainak a nyomása is beállítható legyen az útfelület függvényében.

Eilbote 2020/50.

Az AXIÁL forgalmazza ezután Magyarországon a Schäffer homlokrakodókat

A német Schäffer cég 1979 óta gyártja törzscsuklós kormányzású rakodóit. Elsősorban a kompakt rakodók gyártásában rendelkezik meghatározó piaci szegmenssel. A rakodók már egy ideje a magyar piacon is elérhetők voltak, 2020. december 1-től azok kizárólagos forgalmazása az AXIÁL Kft.-hez került. A Schäffer kínálatában 22 féle mezőgazdasági és 16 féle ipari rendeltetésű modell szerepel, amelyek az AXIÁL kínálatában is megtalálhatók. A mezőgazdaság számára piros színben 20 és 66 LE közötti motorteljesítménnyel 1,2 és 2,3 tonna közötti emelőképességgel kínálják a Hofladereket, 51 és 75 LE közötti motorteljesítményekkel és 2,4-3,3 tonna közötti emelőképességgel a Radladereket, illetve 50-157 LE közötti motorteljesítményekkel és 2,0-5,3 tonna közötti emelőképességgel a teleszkópos gémű Teleradereket. A Radladerek és a Teleradlerek ipari változatban is készülnek sárga fényezéssel. A Schäffer elsőként jelent meg 2017-ben a teljesen elektromos meghajtású 0-emissziójú törzscsuklós homlokrakodóival, amelyekből sokat adtak el a mezőgazdaságban. Ezeknek a nagy előnye, hogy csendesek, az istállóba zömében képesek dolgozni, nem zavarják az állatok napi ritmusát, ráadásul 30%-kal olcsóbb az üzemeltetésük is. Jelenleg az elektromos Schäffer 23e mezőgazdasági és a 24e ipari változat szerepel a kínálatukban. A Schäffer rakodók Kubota és Deutz motorokkal készülnek, ZF és Dana Spicer tengelyek és futóművek találhatók bennük. Hidraulikus rendszerük pedig Bosch Rexroth elemekből épül fel.

axial.hu

Több traktort vásároltak az osztrák gazdák 2020-ban

Tavaly 4.632 db új traktor állt munkába az osztrák gazdaságokban. Ez 5,8%-kal több mint amennyi 2019-ben munkába állt. Az összes eladott – a mezőgazdaság mellett – az erdészetek, a kommunális ágazatok és az ipari tevékenységekhez megvásárolt traktorok számával együtt 2020-ban 5.292 db-ot tett ki, amely 6,7%-kal haladta meg az előző évit. 2018 évhez képest a növekedés még nagyobb 17,3 illetve 18,5% volt. Az eladási lista élén 2020-ban is a hazai márka a Steyr végzett, 19,7%-os részesedéssel. A dobogó második fokát – ugyancsak már hosszú ideje – a New Holland érdemelte ki, 15,4%-os részesedéssel. A Fendt jelentősen (33,3-55,4%-kal) megnövelve eladásait, a korábbi évekhez képest feljött a dobogós harmadik helyre és 13,3%-os részesedést mondhat magáénak. A Fendt-el ellentétben a John Deere eladásai  az utóbbi időben fokozatosan csökkentek, és leszorult a dobogóról. Ötödik helyen végzett a listában a másik osztrák traktorgyár a Lindner, amely korábban már a második pozíciót is betöltötte. A Valtra, a Massey Ferguson, a Deuztz-Fahr, a Claas és a Kubota a korábbi évek szintjét hozta az eladásaival és a mezőny közepében foglal helyet. Ebben a régióban a Same tudta jelentősebben 64,7%-kal növelni az eladásait és a lista alsóbb régiójából a középsőbe tornázta fel magát. Az ültetvénytraktorok eladása 29,5%-kal, a kommunál traktorokét 5,3%-kal nőtt 2020-ban 2019-hez képest. Az ültetvénytraktorok piacát az A.Carraro vezeti 28,5%-os részesedéssel, a kommunál traktorokét pedig a Kubota 22,5%-os részaránnyal.

Eilbote 2021/4.

Hibrid hajtású Landini Rex 4 ültetvénytraktor

A Landini a 100 LE-s Rex 4 ültetvénytraktorába, Electra-Evolving Hibrid elektromos mellső-kerékhajtást épített be. A traktor 100 LE-s Deutz TCD L4-es dízelmotorja, Reverse Powershuttle terhelés alatt kapcsolható sebességváltón keresztül hajtja meg a hátsó futóművet, illetve egy nagy teljesítményű generátort, amely által termelt villamos áram hajtja meg a rugózott mellső kerekeket működtető villanymotorokat. A traktorra nagyobb kapacitású akkumulátorok is kerültek, amelyek eltárolják a generátor tartalékáramát, illetve besegítenek, ha szükséges, a mellső kerekek hajtásába is. Az Electra elektromos mellsőkerékhajtás fékezéskor energiát állít elő, amely az akkumulátorokban raktározódik el. Az elektromos hajtási rendszert a PMS (Power Management System) vezérli és hangolja össze a generátor, az akkumulátorok és a mellső kerékhajtás villanymotorjainak a működését. Az új hibrid hajtással a gyártó véleménye szerint 10%-os üzemanyag-megtakarítás érhető el. Legalább 15%-ban javul a mellső kerekek kormányozhatósága és a traktor fordulékonysága. Finomabban szabályozható a vontatás során, a mellső- és a hátsó kerekeken kifejthető teljesítmény aránya. A jobban szabályozott mellső kerékhajtás és rugózás, valamint az ugyancsak elektronikus vezérlésű fülkerugózás révén 15%-kal csökkent a traktor vezetőjére ható vibráció mértéke. A Rex 4.100 Hybrid traktor vezérlését is átalakították, így teljes egészében multi funkciós joystick és jobbkaros kezelőpad segítségével vezérelhető.

Eilbote 2021/4.

Good Design® díjat kapott a New Holland 1290 HD szögletes nagybálázó

A Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design és az European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies pályázatán, nemzetközi szakértők és szakújságírók szakmai véleménye alapján ipari kategóriában, Good Design® díjat kapott a New Holland 12901 HD (High Density) szögletes nagybálázó. A bálázó már ezt megelőzően több innovációs díjat is begyűjtött. 2019-es Agritechnica kiállításon ezüstéremmel ismerte el a több mint 30 fős szakemberekből álló zsűri, a gépben megjelenő újdonságokat (hajtáslánc, tömörítő- és kötözőszerkezet, alváz és futómű stb.). A németországi mérnökök javaslata alapján kiérdemelte az „Év gépe 2020” elismerést is. A mostani „Kiváló Dizájn” elismerést, 48 szakember véleményére alapozva ítélték oda a pályázatot kiíró szervezetek. A díj jól tükrözi, a bálázóban megjelenő műszaki tartalom és forma egységét, azt a dinamikát, amelyet a gép a munkája során sugall és képvisel. A bálázó elegáns külsejének megalkotása a CNHi Design Team és a Product Engineering Team nevéhez kötődik, amelyek a belgiumi CNHi bekakartógépgyárban (Center of Harvesting Excellence) tevékenykednek, ahol az elmúlt 30 évben 30.000 db szögletes nagybálázó készült. A New Holland 1290 HD bálázó igazi csúcsteljesítmény, 22%-kal tömörebb bálákat készít az új Loop Master kötöző szerkezete révén, éves viszonylatban 6 km hosszú kötöző zsineget takarít meg. Smart Shift hajtóműve révén a hajtáslánc élettartama megnőtt. Az Intelli Cruise vezérlés, a vontató traktornál és a bálázónál optimalizálja az áteresztőképességet.

cnhindustrial.com

A vártnál kisebb volt a visszaesés az olasz mezőgéppiacon 2020-ban

Az év első tíz hónapjának eladási statisztikája alapján, az olasz mezőgéppiaci szakértők jelentős visszaeséssel kalkuláltak 2020-ra. A piac azonban november és december hónapokban nagyrészt behozta a korábbi hónapok elmaradásait. Például a traktoreladások novemberben 43%-kal, decemberben 38%-kal növekedtek, az előző  év hasonló  időszakához képest. Hasonló kétszámjegyű növekedést produkált a piac a pótkocsi eladásoknál és a teleszkópos rakodógép értékesítéseknél is. Az elmúlt évben 17.944 db traktor talált gazdára az országban, amely csak 3,4%-kal maradt el a 2019-es értékesítés mögött. A legtöbb traktor a New Holland márkából fogyott, és 23,4%-os részesedéssel végzett az eladási lista élén. A dobogó második helyén meglepetésre 9,5%-os részesedéssel az Antonio Carraro végzett, megelőzve a nagy tradicionális olasz traktorgyártókat, a Landinit és a SAME-t, amelyek elé még a John Deere is befurakodta magát és a dobogó harmadik fokára lépett. Az előző évekhez képest jobban szerepelt az olasz traktorpiacon a Fendt, a Deutz-Fahr és a Steyr is, és rosszabb eredménnyel zárt a Kubota, a Lamborghini, a CLAAS, a BCS Group és az Arbos Group. Gabonakombájnból 302 db-ot 2,6%-kal kevesebbet vásároltak az olasz gazdaságok 2020-ban. Pótkocsikból 7.862 db talált gazdára, amely 12,1%-kal maradt el az előző évitől. Az eladott teleszkópos rakodók száma 956 volt, amely 6,3%-os növekedést mutatott.

Eilbote 2021/4.

Előrehaladott tárgyalások Torinóban az Iveco járműgyártás és az FPT motorgyár kínai megvásárlásáról

A Fiat Grouphoz tartozó CNH Industrial konszern kötelékébe, a Case IH/New Holland/Steyr traktor illetve mezőgazdasági és építőgépgyártási profil, az Iveco haszongépjárművek és autóbuszok gyártása, valamint az FPT (Fiatpowertrain – korábbi nevén Iveco) motorgyár tartozik. Az elmúlt év őszén komoly kínai kérő jelentkezett, az állami tulajdonban lévő, az ország legnagyobb tehergépjármű gyártó FAW részéről, a teljes Iveco járműgyártás és az FPT motorgyár megvásárlására. Az Iveco-nak már 1986 óta van együttműködése az ugyancsak kínai állami SAIC konszernnel, amellyel közösen épített kínai gyárukban évente 100.000 db Iveco Dayli kishaszonjárművet állítanak elő. A kínaiak vételi ajánlata 3 Mrd euróról szólt, amelyet az év elején 3,5 Mrd euróra emeltek. A tárgyalások során számos kérdést kell még tisztázni. Az ulmi Iveco Magirus tehergépkocsigyár, jelentős beszállítója a német Bundeswehr-nek is, illetve több európai fegyveres testületnek is. Az FPT motorgyár az Iveco/Case IH/New Holland/Steyr márkák mellett számos európai traktorgyártónak (Claas, Landini, Massey Ferguron, McCormick, Valtra stb.) és önjáró európai betakarítógép- gyártónak is beszállítója, amelyek véleményét is figyelembe kell venni. Továbbá a CNH Industriálnak jelentős elköteleződése van az amerikai Nikola céggel, a hidrogénhajtású tüzelőanyag-cellás jármű erőforrások és az önvezető (autonóm) tehergépjárművek fejlesztése területén, amely szabadalmi kérdéseket vet fel. A tárgyalásokon felmerült a traktor és mezőgépgyártási profil (Case IH/New Holland/Steyr/Kongskilde) megvásárlása is. Számos kérdés vár még tisztázásra, de állítólag a kínai vevő nagyon elszánt.

Eilbote 2021/4.

Új MTU gázmotor széria

Immár a Rolls-Royce 100%-os tulajdonában lévő MTU motorgyár, új MTU 500 gázmotor családdal jelent meg a közelmúltban a piacon. A 250 és 500 LE közötti teljesítményű földgáz és biogáz üzemre alkalmas, 6 és 8 hengeres stabil motorok rendkívül jó 42,6 %-os hatásfokkal hasznosítják a gáz energiáját. Elektromos áramfejlesztővel (generátorral) és hőcserélővel összeépítve (BHKW), az energia- és hőhasznosítás összesített hatásfoka eléri a 90%-ot is. Az MTU a gázmotorok egyik legnagyobb gyártója Európában, 4 és 6 hengeres, soros, valamint 8 és 12 hengeres V-hengerelrendezésű motorjait széles teljesítmény tartományban 27 és 3450 LE (20 és 2535 kW) közötti teljesítménnyel gyártja kis-, és közepes fogyasztói felhasználás mellett, erőművi alkalmazásokra is. Gázmotorjai valamennyi földrészen üzemelnek. Európában használható 50 Hz-es generátorral összeépítve a 400 GS, az 500 GS és a 4000 GS szériák szerepelnek a kínálatban. A több földrészen is használt 60 Hz-es generátorral összeépített szériái közül, a 63/68/78/135/183/185/265/400/500 és 4000-es GS szériái érhetők el. Hamarosan az 500-as sorozatú BHKW elekromos- és hőhasznosítású erőforrásai, hidrogén üzemű motorokkal is elérhetők lesznek.

Profi 2021/2.

Új erdészeti forwarderek a Komatsutól

A japán Komatsu a különböző teljesítményű hidraulikus földmunka- és építőipari gépek (rakodók, kotrók, gréderek, dömperek stb.), targoncák és alagútfúró berendezések mellett az erdészeti gépeknek is (fakombájnok, forwarderek stb.) nagy gyártója. A közelmúltban új erdészeti kiközelítő rönkszállító 9-12 tonna közötti terhelhetőségű forwarderekkel jelent meg a piacon. A csuklós alvázú rönkszállítók vonórészén és a szállító kocsira is billenő tandem kerekes futóművön képes bejárni az egyenetlen talajú erdőket is. A kiközelítő járművek törzscsuklón keresztül kormányozhatók. A derékcsuklónál ±43°-ban csuklik az alvázuk. A mellső vonórész hordozza a motort és szerelvényeit, valamint a vezetőfülkét. A szállító részen forgógémes rakodó található, amely az önrakodási feladatokat látja el. A három-Komatsú 825 TX/835TX/845TX-típusból álló új forwarder család tagjait 4 hengeres 4,9 literes 173-190 LE közötti teljesítményű, EU Stage V normás Agcopower dízelmotor működteti. A járószerkezetek hidrosztatikus hajtásúak és 0-25 km/h sebességtartományban vezérelhetők. A forwardereken Komatsu 105F forgógémes rakodó található, választható 7,7/9,5/10,0 méteres kinyúlással.

  

 

Címkék:
traktor, bálázó, kombájn, landini, mezőgazdaság, lemken, new holland, mezőgazdasági gépek, olaszország, ausztria, mezőgépészet, mezőgép, schäffer, yokohama, cema, fpt, group schumacher, rolls-royce, komatsu,