Agro Napló • 2021. szeptember 3. 10:05
A májusban bejegyzett „Nagykunsági szilvapálinka” és a „Nagykun rizs” után a „Nagykunsági birspálinka” is védett elnevezés lett az Európai Unióban – tájékoztatta lapunkat az agrártárca, hozzáfűzve: az Európai Bizottság augusztus 31-én kihirdetett rendeletével ez már a harmadik Nagykunságból származó uniós oltalmat élvező termék.
A „Nagykunsági birspálinka” előállítása kizárólag a Jász-Nagykun-Szolnok megye Tisza vonalától keletre elhelyezkedő területéről származó birs felhasználásával, és ugyan ezen a területen elhelyezkedő feldolgozó pálinkafőzdékben történhet. A „Nagykunsági birspálinka” alapanyagát legalább 50 százalékban a Mezőtúri birs tájfajta adja, amelynek köszönhetően a pálinkában rózsás, parfümös és illatos jegyek dominálnak.
A „Nagykunsági birspálinka” kimagasló minőségét számos hazai és nemzetközi pálinkaversenyen elnyert díj is bizonyítja. A „Nagykunsági birspálinka” nemzetközi viszonylatban is elismert termék, az exportértékesítés Romániától Kanadáig terjed.
A földrajzi árujelzők programjáról bővebben
A földrajzi árujelzők használatának szabályozása biztosítja a magyar mezőgazdasági termékek, élelmiszerek, borászati termékek és szeszesitalok hagyományos neveinek védelmét az Európai Unió valamennyi tagállamában. Régi szokás az ételeket és italokat származási helyük alapján elnevezni. Egy földrajzi árujelző azonban a származáson kívül számos más jelentést is hordoz: a hagyományokat, a termelői közösséget, annak tudását, speciális termékkaraktert és minőségi szintet is megtestesít.
Az Agrárminisztérium (jogelődje: Földművelésügyi Minisztérium) 2015-ben indította el programját, melynek célja kettős: egyrészt az oltalomban részesülő földrajzi árujelzők számának növelése, másrészt pedig a már meglévő földrajzi árujelzőkben rejlő lehetőségek jobb kihasználása.
Földrajzi árujelzőink kulturális örökségünk részét képezik. Motivációnk, hogy általuk olyan egyedi, nem reprodukálható eszközt biztosítsunk a termelők számára, amellyel az éles piaci versenyben hitelesen meg tudják különböztetni termékeiket, és érvényesíteni tudják a minőségi többletet.