Agro Napló • 2021. szeptember 30. 10:03
Idén lett 5 éves a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) „Maradék nélkül élelmiszerpazarlás-megelőzési programja”, aminek megünneplését szeptember szeptember végére, vagyis az élelmiszer-pazarlás elleni világnapra időzítette a hivatal – közölte lapunkkal az élelmiszerlánc-biztonsági hatóság.
Jelezték: ebből az alkalomból „Nem leszek szemét!” címmel nyereményjátékkal egybekötött közösségi média kampány indul. A játék célja, hogy az élelmiszer-pazarlást megelőző egyéni erőfeszítések a közösség erejének köszönhetően megsokszorozódjanak, és ezáltal minél szélesebb körben megismerjék a problémakört a magyar emberek, valamint a lehetséges megoldásokat is megismerjék.
Az élelmiszer-pazarlás a mai kor egyik legjelentősebb fenntarthatósági kérdése. A teljes élelmiszerláncot érinti a probléma, de a fejlett országokban a kidobott élelmiszer-hulladék mennyiségének több mint feléért a háztartások felelősek. Az ENSZ 2016-ban közzétett fenntartható fejlődési célkitűzése, hogy 2030-ig felére csökkenjen a háztartásokban keletkező élelmiszer-hulladék. Bár hazánkban 2016-2019 között 4 százalékkal (68 kilogrammról 65 kilogrammra) csökkent a fejenként kidobott élelmiszer mennyisége, a kitűzött cél eléréséhez továbbra is komoly erőfeszítéseket kell tenni.
Ráadásul a kidobott élelmiszer mennyiségének fele elkerülhető lenne, vagyis - ezt pénzösszegre átváltva - elmondható, hogy egy átlagos, négy fős magyar háztartás 128 ezer forintnyi élelmiszert pazarol el évente. Ennek legnagyobb részét a készételek – vagyis a legtöbb befektetett energiát igénylő kategória – adják, évente 13,7 kiló körüli mennyiség kerül a családi szemetesbe. Ezt követik a zöldségek és a gyümölcsök (5,9 kilogramm), valamint a pékáruk (5,3 kilogramm).
Az élelmiszer-pazarlás csökkentésének fő eszköze a szemléletformálás, amit már fiatal korban el kell kezdeni. Erre az elmúlt 5 évben kiemelt hangsúlyt helyezett a Nébih: több mint 10 ezer gyerek számára tartottak szemléletformáló foglalkozást személyesen a „Maradék nélkül” elnevezésű program munkatársai. Emellett a foglalkozásokhoz kapcsolódó tudásanyagot egy rendkívül sokszínű oktatási eszköztár – például: foglalkoztató füzet, animációs videó, online tanóra – formájában tette közzé a hivatal, ami bárki számára szabadon elérhető.
Másik fontos célcsoport a felnőtt lakosság, akik kiemelt szerepet játszanak a jövő generáció szokásainak kialakításában is. Őket kívánja megcélozni a Nébih „Nem leszek szemét!” elnevezésű akciója, ami idén szeptember 29-től október 16-ig tart. A Maradék nélkül program munkatársai arra buzdítanak mindenkit, hogy a játék bő két hete alatt osszák meg ismerőseikkel, barátaikkal, hogy ők mit tesznek az élelmiszer-pazarlás ellen. Ehhez számos ötletet, informatív grafikát és egyéb tippet találnak a Maradék nélkül közösségi média felületein, de olyan játékos bejegyzésekkel is találkozhatnak a résztvevők, mint az Élelmiszerpazarlás-BINGO.
A kampányhoz kapcsolódó nyereményjátékban a játékszabályzatban felsorolt aktivitásokkal pontokat is szerezhetnek a résztvevők. Például, ha másokat is meghívnak az akcióban való részvételre, megosztják kedvenc maradékmentő receptjüket, vagy ha jelentkeznek a Nébih harmadik háztartási élelmiszer-hulladék mérési akciójára.
Minél több pontot gyűjt valaki, annál többféle nyereményért szállhat versenybe. A nyereményjátékban való részvétel regisztrációhoz kötött, a megosztott bejegyzéseknek pedig tartalmazni kell a #nemleszekszemét jelölőcímkét és a @maradéknelkül jelölést. Az élelmiszer-pazarlással és annak megelőzésével kapcsolatos további információk a Maradék nélkül weboldalán olvashatók: maradeknelkul.hu - tartalmazza az ismertetés, hozzáfűzve: a kihívás és a nyereményjáték részletei elérhetők a maradeknelkul.hu weboldalon, illetve a „Maradék nélkül” elnevezésű kampány közösségi média felületein: a Facebookon és az Instagramon.