Agro Napló • 2021. október 11. 11:00
Elstartolt az Agrármarketing Centrum (AMC) új üzletfejlesztési programja, amit Hungarian Food Business Program néven mutattak be a 80. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK). Ez egy online, valós idejű élelmiszeripari katalógus és eseménymenedzsment szoftver – közölte lapunkkal a magyar agrármarketing szervezet.
Kiemelték: a szoftver célja, hogy a magyar gyártók külpiaci térnyerését segítse elő. Ezért a mai trendeknek megfelelő, modern, átlátható és könnyen kezelhető rendszert kell alkotni, ami professzionális támogatást nyújt a gazai cégek külkereskedelmi tevékenységének bővítéséhez.
Az online platform segítségével minden importőr valós időben tudja áttekinteni a magyar élelmiszeripar szereplőinek kínálatát és kapcsolatba is tudnak lépni velük. Ez egy egyedülálló rendszer, ami igazi versenyelőnyt fog jelenteni a magyar élelmiszeripari cégeknek az exportjuk fejlesztésében, mivel egy ilyen jelentős adatbázisa világszinten is csak néhány országnak van.
Kiemelten fontos, hogy a világban a magyar termékek megjelenése minél professzionálisabb legyen – hangsúlyozta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a digitális üzletfejlesztési platformot bemutató sajtótájékoztatón. Ahhoz prdig, hogy növelni lehessen a hazai agrárexport volumenét, támogató programokra van szükség. Ezért a kormány csak ebben az évben 200 milliárd forint értékben írt ki pályázatot ezekre a területekre.
Feldman Zsolt (fotó: AMC)Hozzáfűzte: az elmúlt 10 évben megduplázódott a magas hozzáadott értéket képviselő termékek exportja. Hazánk jelenleg 3,6 milliárd euró értékben értékesít a különböző export piacain, ennek a 85 százaléka európai piacokra kerül. Majd kiemelte, hogy a program célja, hogy az elsődleges és másodlagos export arányt 2030-ig 75 százalékkal lehessen növelni. Ehhez pedig a technológián és a szakértelmen túl arra van szükség, hogy támogatást kapjanak a magyar élelmiszeripar szereplői, és növelni tudják a magas hozzáadott értékű, külföldön is keresett termékek arányát – emlékeztetett Feldmen Zsolt.
A magyar élelmiszeripar számára minden adott ahhoz – mutatott rá Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, kiemelve, hogy a XXI. század egyik legfontosabb erőforrásának, az élelmiszereknek a kínálatában nemzetközi szinten is tovább erősödjön a magyar termékek pozíciója. Ennek érdekében az Agrármarketing Centrum létrehozott egy olyan online platformot, aminek segítségével minden importőr, a világ minden pontján, valós időben tudja áttekinteni a magyar élelmiszeripari kínálatot.
A valós idejűség az egész koncepció központi eleme. Ezt úgy érik el, hogy a gyártók saját maguk alakítják a saját export-portfóliójukat az adatbázisban, így minden időpontban hiteles és aktuális a kínálati oldal. Az OMÉK-on bemutatkozó online katalógusba minden olyan Magyarországon gyártó élelmiszeripari cég beléphet, aki rendelkezik exportképes termékkel, és fejleszteni, bővíteni szeretné exporttevékenységét akár új célországokat, desztinációkat megcélozva, akár a már meglévő piacon új partnereket bevonva.
Giczi Gergely (fotó: AMC)Emellett a kezdő exportőröknek is van lehetőségük regisztrálni, amennyiben megfelelnek a minimális exportképességi kritériumoknak. A szoftver használatából eredő, vagy a B2B szolgáltatás igénybevétele által létrejött kapcsolatok és üzletkötések után díjat nem számítanak fel, a feltétel csak a portfóliók naprakészen tartása. A rendszerbe jelenleg az exportképes élelmiszeripari cégeket várják, és várhatóan jövő év elejére lehet a disztribútorok számára is elérhető az online katalógus – közölte az AMC ügyvezető-helyettese.
Káhn Norbert, a Gyermelyi Zrt. kereskedelmi igazgatója többek között arról beszélt: a felhasználói oldalról is megéri regisztrálni az AMC által létrehozott platformra, ők meglévő piacaikon stabilabb pozícióra, és új országokba történő eladásokra is számítanak.
A cég vezetése szerint az exportképes vállalkozásoknak sikeressége érdekében ugyanis fontos, hogy rzrk a vállalkozások - így a Gyermelyi Zrt. is - kövessék a digitalizáció adta lehetőségeket. Hiszen ez a jövő kulcsa.
A Hungarian Food Business Program pedig egy olyan a gyakorlatban jól használható lehetőség az exportfejlesztésre, ami növeli a versenyképességet. A szóban forgó szoftver ugyanis gyors, átlátható és felhasználóbarát. A kereskedelmi igazgató még azt is hozzátette: a program támogatja a szakkiállításokon és vásárokon való megjelenést, amely az általa képviselt társaság számára is hasznos lesz.