Agro Napló • 2021. október 25. 10:57
A jó adottságok nem elegendőek, a lehetőségeket aktívabban formálva és kihasználva kell tenni a nagyságrendileg jóval erősebb, magasabb szintű magyar borexportért – emelte ki október közepén az Agrárminisztérium (AM) nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára egy szakértőkből és borászokból álló szekszárdi kerekasztal-beszélgetésen.
Bencsik Dávid három főbb területet említett az exportnövelés kulcsaként: a magyar bor, mint márka erősítését a külpiacokon; a nemzetközi piacokon is versenyképes szőlőfajtákból készült borokkal való, minél egységesebb célpiaci megjelenést; valamint a magyar szőlészeknek és borászoknak nyújtandó támogatások rendszerét. A tanácskozáson az is elhangzott: a kiemelkedő új-zélandi és osztrák borsiker-széria magyar viszonyokra adaptált megvalósítása nem az álom kategóriájába tartozik.
A helyettes államtitkár úgy fogalmazott, hogy a magyar borexport dinamizálása érdekében a hazánkhoz hasonló méretű országok jó gyakorlatait érdemes megnézni, ugyanis léteznek nemzetközi programok, kiemelkedő sikerek, amelyek kiváló például szolgálhatnak Magyarország számára is. Ilyen például Új-Zéland és Ausztria „borforradalma”.
A tanácskozáson szintén résztvevő agrárpiacért felelős helyettes államtitkár, Tarpataki Tamás megemlítette: sikerült megállítani a tíz évvel ezelőtt még jelentős borimport növekedést, és ezzel együtt nőtt a hazai bortermékek exportja. A 2020-as év rekordévnek számított, ekkor a túlnyomórészt szomszédos országokba és az EU más államaiba irányuló borexport volumene elérte az 1,3 millió hektolitert. A további dinamikus borexportértékesítés érdekében kormányzat rövid és hosszútávú célja a segítségnyújtás a termelők részére.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői egyetértettek a brandépítés fontosságában és a sikeres szőlőfajták használatában. Mint elhangzott, elengedhetetlen a legjelentősebb exportpiacok hosszútávú stratégiai kiválasztása, de fontos a pályázati támogatások szakszerű felhasználása is.
A konferencián részt vett számos neves borász konkrét javaslatot is tett. Meggyőződésük, hogy a bormarketinget tovább kell fejleszteni az „életérzés-kommunikáció” mentén, el kell érni, hogy az export marketing-kommunikációban résztvevő termékek a célpiacokon valóban jelen legyenek, össze kell fogni a magyar és külföldi hallgatók bevonásával szerveződő magyar egyetemi nagyköveti programok megvalósításáért, valamint erős jelenlétet kell biztosítani a jelentősebb borversenyeken – olvasható az AM összefoglalójában.