Agrárkamarai siker – Aldi 100 százalék magyar hús

Agro Napló
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szeptember 7-én közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy egy meghatározó német kiskereskedelmi csoport – a REWE - németországi üzleteiben 2022 nyaráig 95 százalékra növelné a teljes mértékben német eredetű friss sertéshús arányát – olvasható legfrissebb tájékoztatójukban, a köztestület hozzáfűzi: Győrffy Balázs, a NAK elnöke hasonló lépést szorgalmazott a Magyarországon működő áruházláncoknál is, és  örömteli, hogy a példa hamar hazai követőre talált; az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. ugyanis bejelentette, hogy „kizárólag magyar beszállítóktól származó, száz százalékban magyar eredetű sertés- és marhahúst forgalmaz októbertől állandó kínálatában az Aldi magyarországi üzleteiben”.

Emlékeztetnek: mindez jelentős előnyökkel jár a magyar hústermelőknek, hozzájárul a tudatos vásárlás szélesebb körben történő elterjedéséhez, valamint jelentősen csökkenti a hústermékek előállításának ökológiai lábnyomát.

Felidézik: még 2004-ben, az európai uniós közös piachoz való csatlakozással elhárultak az adminisztratív akadályok és a más tagországokból – az ottani túlkínálat miatt sokszor dömpingáron – érkező húsok beözönlésével egyre kevesebb hazai húst árusítanak az áruházak. Erről tanúskodik a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, a Nébih nemrégiben közzétett felmérése is, ami a magyar hústermékek értékesítésének mintegy 8 százalékos csökkenését állapította meg csupán a 6 évvel korábbi kutatásban mértekhez képest. Jellemző, hogy a hazai kiskereskedelmi áruházláncok esetében kisebb volt a visszaesés, átlagosan 5,6 százalék, míg a nemzetközi láncok esetében az átlagnál nagyobb mértékben, 8,6 százalékkal csökkent a magyar termékek aránya a 2014-es értékekhez képest.

Figyelembe véve, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutóbbi, 2019-es jelentése szerint sertéshúsból 311 700 tonna, marha/borjúhúsból 30 800 tonna, míg baromfiból 538 600 tonna volt a hazai hústermelés, ez a csökkenés nagy mennyiségű terméket jelent – állapítja meg a NAK.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara ezen kedvezőtlen helyzetet figyelemmel kísérve régóta és folyamatosan törekszik a hazai termelők szempontjából hátrányos trend megváltoztatására, a negatív helyett a pozitív nemzetközi példák meghonosítására. Mint arról már a NAK is beszámolt, egy meghatározó német kiskereskedelmi csoport közelmúltban nyilvánosságra hozott bejelentése nyomán németországi üzleteiben 2022 nyaráig friss sertéshús kínálatának 95 százaléka német eredetű lesz, ráadásul a hizlalás, vágás és feldolgozás összes lépésének is az országban kell megtörténnie. Ezzel egyidejűleg a konszern a sertéstartóknak fizetendő garantált minimumárat is megemelné.

A Magyarországon működő kiskereskedelmi áruházláncok hasonló lépése nemcsak a magyar sertéságazatot és húsipart erősítené, hanem a hazai szigorú állategészségügyi és higiéniai szabályozások, illetve a rendszeres hatósági ellenőrzések révén a fogyasztók számára is nagyobb biztonságot, valamint a kiemelkedően jó minőségű hazai gabonára alapozott takarmányozás okán magasabb érzékszervi minőséget is garantálhat.

Mindezek ismeretében nagy horderejű az Aldi Magyarország azon bejelentése, miszerint az Aldi hazai üzleteiben állandó kínálatában októbertől kizárólag magyar friss húst fog árusítani, az átállás rövidesen – kifutó rendszerben – elkezdődik.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke a bejelentés kapcsán hangsúlyozta: „túlzás nélkül elmondhatom, hogy ez egy jelentős áttörés, és rendkívüli öröm, hogy a részese lehettem. Remélem, hogy az első multinacionális kereskedelmi vállalat példáját hamarosan a többi kiskereskedelmi lánc is követi, továbbá, hogy ez a szándék más termékkörökre is kiterjed.

Győrffy Balázs

A hazai termelők és fogyasztók érdekeinek képviselete és a magyar élelmiszer-gazdaság védelmében tett folyamatos erőfeszítéseink részeként a témát újra felvetettük az összes jelentősebb kereskedelmi láncnál, ezen tárgyalások folyamatban vannak. A magyar húsok és hústermékek ráadásul frissebbek, ízletesebbek, kiemelkedően jó minőségűek, biztonságosak, és környezettudatosabb választást is jelentenek.”

Természetesen a tudatos vásárlók már jó ideje keresik a magas minőségű, és rendszeresen ellenőrzött forrásból származó hazai termékeket, azonban a NAK újabb sikere további előnyöket is nyújt számukra. A hazai gazdák, a magyar gazdaság támogatásán túl, a jelentősen kisebb távolságról, rövidebb idő alatt és kevesebb ideig hűtött termékek ökológiai lábnyoma is jelentősen kisebb – jelzi az agrárkamara.

Megjegyzik azt is, hogy „A Hazait, szeretettel – 100 százalék friss és magyar hús' kitétel az Aldi által forgalmazott friss húsok közül azon termékekre vonatkozik, amelyek az állandó árukészlet részét képezik. Az Aldi állandó kínálatában található valamennyi friss hús termék 100 százalékban magyar alapanyagokból és magyar beszállítópartnerektől származik.

Állandó kínálat alatt azokat a termékeket értik, melyek az Aldi-üzletekben a vásárlók számára folyamatosan elérhetőek, vagyis nem időszakosan, szezonálisan vagy a készlet erejéig meghirdetett termékek. Friss húsok közé a hűtőpultokban található, nyers, feldolgozatlan hústermékek tartoznak, melyek a megjelölt oldalon, vagyis a: www.aldi.hu/hu/hazait-szeretettel/friss-huskinalatunk webcímen találhatók.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?