A juhtartást és a bárányfogyasztást is népszerűsíti az Agrárminisztérium

Agro Napló2022. április 4. 10:33

5 milliárd forint keretösszeggel egy új, kiskérődző állatjóléti támogatást hirdet meg az Agrárminisztérium 2022 áprilisában. Ezzel párhuzamosan pedig a bárányfogyasztást is népszerűsítik.

Fotó: Facebook/Dr. Feldman Zsolt

A 2,5 éves programban való részvétel érdekében a támogatási kérelmek benyújtására a tervek szerint 2022. május közepétől lesz lehetőség – értesült az Agro Napló.

A támogatást igénylőnek több kötelezettség teljesítését kell vállalnia – körömápolás, a belső élősködő fertőzöttség ellenőrzése, a külső élősködők, valamint legyek, szúnyogok, nyüvek elleni védekezés, és az ásványi anyag kiegészítés alkalmazása –, amelyek teljesítéséért 208 eurónak megfelelő forintösszeg/állategyed/év vissza nem térítendő támogatásban részesülhet.

Azok a mezőgazdasági termelők pályázhatnak majd, akik a nyilvántartási rendszerekben az állatok tartójaként bejegyzett állattartóként szerepelnek és hatósági állatorvos által ellenjegyzett nyilatkozattal rendelkeznek arról, hogy tenyészetei maradéktalanul megfelelnek a hatályban lévő állatjóléti előírásoknak.

A minimálisan támogatható állatlétszám 2 állategyednek – azaz 14 állatnak – megfelelő támogatható állategyed. A kötelezettségvállalási időszak várhatóan 2022. július 1-től 2024. december 31-ig tart (2,5 év).

Az új intézkedés meghirdetését a Kormány által az agráriumnak a vidékfejlesztési támogatásokhoz biztosított 80%-os nemzeti kiegészítése teszi lehetővé.

Fotó: Facebook/Dr. Feldman Zsolt

Emellett az Agrárminisztérium, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet és az Agrármarketing Centrum közösen fogyasztásösztönző promóciós kampányt is indítottak kiemelve a juh- és bárányhúsnak az emberi szervezetre gyakorolt pozitív hatásait.

A legelőre alapozott bárányhústermelés fenntartható módja az élelmiszerelőállításnak, és a természet védelme mellett különleges gasztroélményt is biztosít a fogyasztóknak

– emelte ki Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a juh- és bárányhús fogyasztásöntöző kampány megnyitóján.

A juhágazat azon állattenyésztési terület, mely egyedülálló módon az elmúlt évben is fejlődni tudott köszönhetően az európai piacon megfigyelhető fogyasztási trendeknek. A felvásárlási árak az elmúlt időszakban is növekedtek, egy év alatt 10 százalékos élőállat piaci árnövekedés volt tapasztalható, ezért a juh amellett, hogy fenntartható módon tartható, perspektivikus ágazatnak tekinthető.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője kiemelte, a juh- és a bárányhús fogyasztásnak régi hagyománya van Magyarországon, és a mai modern konyhakultúrába is kiválóan beilleszthető. Ennek ellenére hazánkban az évi egy főre jutó 18-20 dekagramm juhhús fogyasztással messze elmaradunk az uniós 1,3 kg-tól. A húsvét hagyományos ünnepi étele ma is a fiatal bárány, ezért időzítették a piacok fejlesztése és a belföldi fogyasztás népszerűsítése érdekében a juh- és bárányhús kampányukat a mostani időszakra, hangsúlyozva egészséges, fenntartható és különleges tulajdonságait. Az ízletes bárányhús és juhhús népszerűsítésével elsősorban rádiószpotok és közösségi médiahirdetések formájában találkozhatnak a fogyasztók.

​Bátor Árpád, a Juh és Kecske Ágazatért Egyesület elnöke a szakmaközi szervezet legfontosabb feladatának tartja, hogy az ágazatban olyan feltételeket teremtsen, amely valamennyi szereplő számára elégedettséget okoz. Jelen időszakban a juhászat viszonylag kedvező helyzetben van a többi állattenyésztő ágazathoz képest, hiszen az extenzivitásából adódóan kisebb mértékben érinti az energiaáremelés a kimértékű abrakfogyasztása miatt, a takarmányáremelkedés a minimális importhányad miatt, a forint gyengesége, mivel a termék szinte teljes egészében exportra kerül, nő a forintbevétel.

Fotó: Facebook/Péter Ondré

​Mezőszentgyörgyi Dávid, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója nagy előrelépésként tekint a most kezdődő juh- és bárányhús fogyasztásösztönző kampányra. Egy olyan kis költségvetésű szervezet, mint a kiskérődző ágazat szakmaközi szervezete önállóan nem lett volna képes egy ilyen színvonalas, nagy tömeget megszólító kampány lebonyolítására, ezért megköszönte az Agrárminisztérium és az Agrármarketing Centrum támogatását a promóciós kampány megszervezésében. A szakmaközi szervezet céljának tekinti, hogy újra fellendítse a hazai juh- és bárányhús fogyasztását Magyarországon. Reméli, hogy húsvét közeledtével visszatér a régi keresztény szokás, és hazai bárányhús kerül az ünnepi asztalra, amely segíti az ágazat több lábon állását és növeli a belföldi értékesítés mértékét is.

(Forrás: Facebook/Dr. Feldman Zsolt, Facebook/Péter Ondré)

Címkék:
állattenyésztés, pályázat, támogatás, export, feldman zsolt, állattartás, kecske, juh, juhtenyésztés, mezőgazdasági pályázatok, agrárminisztérium, mezőgazdasági támogatás, agrármarketing centrum, haszonállat, húsvét, kiskérődző, gasztronómia, bárány, bárányhús, kötelezettségvállalás, juhhús, mezőszentgyörgyi dávid, juh és kecske ágazati szakmaközi szervezet, ondré péter,