2024. november 21. csütörtök Olivér

A mezőgazdaságban is nőtt a fejlesztési kedv

Agro Napló
Nőtt a digitális fejlesztést tervező cégek száma, ezzel együtt a K&H innovációs indexe is emelkedett, a trendet az ukrajnai háború sem törte meg – mondta Németh Balázs, a K&H Bank innovációs vezetője.

A legfrissebb, idei első félévi kutatásban a 300 millió forintot meghaladó éves árbevételű magyar cégek elmúlt két évben megvalósított fejlesztéseit vizsgálták. A K&H innovációs indexe négy alindex súlyozásából áll. Az 52 kérdésből álló kérdéssorból 4 alindexet hoztak létre, amelyek a már megvalósult, a tervezett, valamint a digitális innovációkról, illetve a cégek innovációs stratégiájáról adnak képet. Ezeknek az alindexeknek a súlyozott átlagából képezik a K&H innovációs indexet, amelyben legnagyobb súlyt – 50 százalékot – a jövőben tervezett innovációk kapják – értesült a közleményből az Agro Napló.

Németh Balázs ismertette: 2022 első félévében a K&H innovációs index 30 pontra emelkedett az előző alkalommal mért 28 ponthoz képest. Az előző, tavalyi második félévi méréshez viszonyított 2 pontos növekedés elsősorban a már megvalósult és a digitális fejlesztések eredménye – sorolta. A digitális innováció alindex számottevően, 5 ponttal emelkedett. Az alindexek közül egyik értéke sem csökkent, vagyis a cégek továbbra is kiemelten fontos feladatként kezelik az innovációt – összegezte. A felmérés szerint digitális fejlesztés elsősorban a vállalati háttérfolyamatok, valamint a logisztika terén valósultak meg, jellemzően a 300 millió és 1 milliárd forint közötti árbevételű közepes cégeknél, zömében a kereskedelemben.

Jó hírnek nevezte, hogy az ágazatokon belül a megvalósult mezőgazdasági innovációk száma nőtt. Az elmúlt két évben csökkent a megkérdezett cégeknek az innovatív termékek értékesítéséből származó árbevétele. Csökkent azoknak a vállalatoknak a száma is, amelyek árbevételének több mint 20 százalékát teszik ki az innovatív termékek vagy szolgáltatások. A vállalatok 16 százaléka nyert el kutatás-fejlesztési támogatást az elmúlt 2 évben – és nőtt azoknak a cégeknek az aránya, amelyek akár többször is hozzájutottak ilyen forrásokhoz, amit kedvezőnek nevezett.

Kiemelte: tízből három cég figyel a fenntarthatóságra, a folyamataiba bevezetett kedvező környezeti hatású fejlesztést. A digitális transzformáció csak a cégek felének fontos, amit kedvezőtlennek nevezett, a változás érdekében komoly edukációra van szükség szerinte.

Minden digitalizációs területen – például big data elemzés, szoftverek, informatikai rendszerek fejlesztése a távmunka érdekében – jelentős emelkedést mértek. Idén is a szolgáltatások, és az ipar járnak élen az innovatív megoldások alkalmazásával, az előző éveknek megfelelően.

Kitért arra, hogy a cégek döntő többsége még nem használja ki a mesterséges intelligencia (MI) vívmányait, mint a beszédfelismerés, csalásfelismerés, chatbotok, gépi fordítás, és nem is tervezik a következő két évben, amit versenyképességi szempontból kedvezőtlennek nevezett. A rövid távú hatékonyságnövelő innovációkra van nagyobb igény, a hosszabb távú beruházásokra a vállalkozások kis része aktív.

Közlése szerint az orosz-ukrán konfliktus a megkérdezett vállalatok innovációs tevékenységének mindössze 27 százalékára fejtett ki kedvezőtlen hatást, 68 százalékuknál nem okozott problémát. A jövőre nézve azonban már pesszimistábbak a vállalatok: 37 százalékuk jelezte, hogy innovációs programjára kedvezőtlen hatást gyakorolhat a konfliktus.

A K&H 2021 óta, harmadik alkalommal közli az innovációs indexet. A kutatást félévenként ismétlik. Az idei adatgyűjtést március 28-a és április 19-e között végezték.

(Forrás: MTI)

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Magasra tett léc a karbonsemlegesség

Magasra tett léc a karbonsemlegesség

Az Európai Unió 2050-re kitűzött klímasemlegességi célját a hazai vállalatok közül egyre többen ismerik, de elsősorban nehézségként, nem pedig lehetős...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?