Bár számos cég kockázatként tekint a startupokkal való együttműködésre, egyre több hazai nagyvállalat új piaci lehetőséget és perspektívát lát az induló vállalkozásokban. A nagyvállalatok és a startupok egyaránt olyan tudás birtokában vannak, melynek a megosztása úttörő fejlesztésekhez vezethet – egy olyan konzervatív szektorban is, mint az agrárium.
A nagyvállalati kultúra és a startupok működése merőben eltér egymástól, méretükből és struktúrájukból adódóan számos nehézség akadályozhatja sikeres együttműködésüket. Azonban a kis cégekben olyan üzleti potenciálra akadhat egy-egy nagyvállalat, melyet felhasználva képesek átalakítani a jelenlegi piacokat, új irányokat létrehozni.
Mindkét fél profitál
A hatékonysági mutatók növelésére kiváló eszköz lehet a digitalizáció és a korszerű fejlesztések. A negatív tényezők, amik jelenleg a gazdaságot sújtják, még inkább rávilágítanak arra, hogy a digitalizációs megoldásokat jobban ki kell aknázni, alkalmazásuk felértékelődik.
Versenyképességük megőrzése érdekében a nagyvállalatoknak a megváltozott piaci feltételekre gyorsan kell reagálniuk. A startupok gondolkodásmódja ebben segíthet; a vállalatok új perspektíván keresztül tekinthetnek a piaci igényekre, melyekre a legújabb technológiák és fejlesztések adhatnak választ.
A startupok is óriási potenciált találhatnak ezekben az együttműködésekben; a nagyvállalatok piaci ismerete alapján még pontosabb irányt vehet a termékfejlesztés, ezen túl pedig jövőbeni ügyfeleikhez is könnyebben elérnek a vállalati kapcsolatrendszeren keresztül.
Szerencsés helyzetben vannak a hazai startupok, hiszen a fejlesztésekhez szükséges forrás adott; számos kockázati tőkealap tevékenykedik a piacon, akiknek az elmúlt években érdeklődési területévé vált az agrárium.
Hazai támogató környezet
Az ilyen típusú együttműködéseknek biztosít támogató környezetet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) agrár startup programja. A program nem csak feltárja a piaci problémákat; a teljes termékfejlesztési folyamatot végig támogatja és a piacra lépésig, illetve a konkrét együttműködésig segítséget nyújt az agrárium digitalizációs szintjét előre mozdító fejlesztéseknek.
A NAK TechLab módszertanának lényege, hogy felkutatja a startupokat és a legfrissebb szakmai információval látja el őket, a termékeket és a szolgáltatásokat pedig minél hamarabb piacra segíti annak érdekében, hogy a lehető leghamarabb kifejtsék hatásukat a szektorban.
Az ágazat aktuális ismerete elengedhetetlen a fejlesztések tökéletesítéséhez, éppen ezért a kamara a teljes agráriumot lefedő szakértői tudását üzletfejlesztési tudással vegyítve nyújtja segítségül azoknak az agrár startupoknak, akik a programba bekerülve a mezőgazdaság modernizációján dolgoznak.
Kiemelt szerepet képvisel a valós piaci problémákra hozott megoldások megtalálása annak érdekében, hogy a hazai gazdálkodóknak legyen legelőször lehetősége ezen új technolóigákat megismerni és használni, ezzel előnyt szerezve a globális versenyben.
A gazdálkodók érdekeit a digitalizációs fejlesztések terén is képviselni kell. Ez a jövőnk záloga. A NAK TechLab hároméves működése alatt több mint 50 agrárdigitalizációs fejlesztésében vettünk részt. A jövőben is minden erőnkkel azon leszünk, hogy az innovációs ökoszisztémán belül is kiemelt téma legyen az agrárium” – emelte ki Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke.
A NAK TechLab 3 hónapos nagyvállalati-startup programja szeptemberben indul, melyhez olyan nagyvállalatok csatlakoztak, mint a Claas Hungária Kft., a Corteva Agriscience, a Pápai Hús Kft., az Axiál Kft., a Bonafarm Csoport vagy a Hungrana Kft.