Hozzátette: azokat a javaslatokat, amelyeket a rally állomásain egy-egy cég bemutatkozása során hallott, a kollégáival megbeszéli, és a hasznosnak ítélt ötleteket beépítik munkájukba. Az EU mostani költségvetési ciklusában ugyanis a magyar kormány az előző uniós költségvetési ciklusban rendelkezésre álló 468 milliárd forintnál több, 750 milliárd forintot kitevő forrást különített el a hazai élelmiszeripar számára. Ezért felhívta az érintettek figyelmét, hogy ezt használják ki, mert ez vissza nem térő lehetőség. A szóban forgó, most rendelkezésre álló forrást ugyanis úgy kell elkölteni, felhasználni, hogy az megalapozza a következő tíz év fejlődését a magyar élelmiszeriparban.
A Coop Rallynak az egyik fontos értéke éppen az, hogy az eseményen látottak alátámasztják: minden ágazatban vannak ma már olyan családi vállalkozások, amelyek sikeresek nemcsak a belföldi, hanem a külpiacon is. A cél pedig az, hogy a családi vállalkozásokból elindult sikeres cégekből minél több legyen hazánkban, és ezek eljuttassák termékeiket, a kiváló minőségű magyar élelmiszereket az európai, sőt, a világpiacra is, példát mutatva a többi – akár kisebb – magyar élelmiszeripari vállalkozásnak – húzta alá az államtitkár az Agro Naplónak nyilatkozva.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. csapata nyerte az idei, tizenhatodik alkalommal megrendezett Coop Rally-t, amelynek záró díjátadójára szeptember elején került sor Hajdúszoboszlón. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást és termékeket népszerűsítő szakmai program keretében idén a mezőny Magyarország keleti részébe látogatott. A szakmai programban Kelet-Magyarországon négy megyében (Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg) nyolc állomást látogatott meg az üzletlánc tagvállalataiból és a cégcsoport beszállító partnereiből álló rally mezőnye: hat meghatározó élelmiszeripari gyártó- és forgalmazó céget, valamint két COOP-tagvállalatot.
A résztvevők a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évi mintegy 2200 milliárd forintot kitevő termék értékesítőit, és a COOP Csoporttal együtt több mint 30 ezer munkavállalót képviseltek. A szakmai program rávilágított arra, hogy kihívásokkal teli időszak vár a hazai gazdasági szereplőkre, így a kiskereskedelemben és az élelmiszer-gyártó szektorban működő vállalatokra is, ezért különösképpen felértékelődik az együttműködés és összefogás szerepe.
A mára már hagyományossá vált rendezvényen élelmiszer-feldolgozó cégeket mutatnak be a résztvevőknek a szervezők azzal a céllal, hogy felhívják a figyelmet a hagyományokra épülő innovatív hazai élelmiszer-előállítás értékeire, és a minőségi magyar termékek vásárlásának fontosságára.
Az eseményen bemutatott vállalkozások közül, négy cég – a Lipóti Tóth és Társai Zrt. (Lipóti Pékség), a Juhász Testvérek Pincészete, a Master Good Kft. és az Alföldi Tej Kft. – tevékenyét ismerteti részletesebben az Agro Napló. Emellett a résztvevők betekinthettek még a CO-OP Star Zrt., az Unió Coop Zrt., a Nagyhegyes Hús Kft. és az Ave Ásványvíz Kft. munkájába is.
A Lipóti Pékség 30 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, mely teljes mértékben a hagyományokra épül. A céget Tóth József Péter alapította 1992-ben, ma is ő a cég tulajdonosa és vezetője. A vállalkozás jelenleg 350 mintaboltot üzemeltet, de egy év múlva 450-re szeretné bővíteni az üzletek számát. Emellett a cégcsoport Magyarország 3200 települését is képes lesz ellátni termékeivel, a most átadás előtt álló új, Hatvanban létesített üzeme segítségével.
A Hatvan város határában levő ipari parkban épült fel a mintegy 20 milliárd forintos beruházással megvalósuló új sütőüzem, ami a Lipóti Pékség és a WHB építőipari cégcsoport (a Lipóti befektetőtársa) közös gyártóbázisa. A 20 ezer négyzetméteren működő létesítmény, méretét és komplexitását tekintve Európában a legnagyobb sütőipari gyáregységek közé tartozik. Két év munkájának eredményeként létrejött egy olyan sütőüzem, amely a magyar vásárlók igényeit szolgálja 40-45 fajta termékével, például rozs- és burgonyakenyérrel vagy nosztalgia kiflicsaláddal, továbbá fitness croissant-nal is.
A Lipóti tulajdonosa az Agro Naplónak elmondta: az éves árbevétel cégcsoport szinten jelenleg 10-12 milliárd forint, amit a következő 2-3 évben meg szeretnének négyszerezni. Így cégcsoportnál el kívánják érni az évi 60 milliárd forintos árbevételt. Az árbevétel az utóbbi időben évente mintegy 20-30 százalékkal nőtt. A most rövidesen átadandó beruházás mintegy 20-22 százalékos önerőből, és mintegy 40-40 százalékos részesedéssel bíró hitelből, valamint ugyanilyen mértékű állami támogatást felhasználva valósult meg.
A Juhász Testvérek Pincészete hivatalosan 1996-ban alakult Egerszalókon, és 2021-ben ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját. Ez idő alatt az 1996-ban még kis, 1,5 hektáros gazdaság a térség egyik legjelentősebb pincészete lett. A cégnél 2002-ben mintegy 10 hektár újonnan telepített szőlő vált termővé. Ezt követően a Kőlyuktetőn építették fel a hagyományos pincészetet – a szőlőfeldolgozó üzemet és a hozzátartozó pincét. Majd 2010-ben a Juhász Rosé hozta meg az országos népszerűséget a pincészetnek.
A pincészet és a borászat irányítását 2018-ban a család második generációja, azaz Juhász Ádám vette át. Ugyanebben az évben készült el a cég új borászati üzeme, ahol az ország egyik legfejlettebb technológiájával dolgoznak. A tulajdonosok ma már apa és fia: Juhász Attila, valamint Juhász Ádám. Saját tulajdonukban több mint 350 hektár szőlőterülettel rendelkeznek, emellett még más szőlőtermesztőktől is vásárolnak fel alapanyagot, azaz szőlőt. A pincészet évente mintegy 3 millió palack bort készít. Tavaly a cég éves nettó árbevétele 5,46 millió euró – azaz mintegy 2,2 milliárd forint volt.
Mindehhez Juhász Ádám az Agro Naplónak még elmondta: az Egerszalókon eddig megvalósított fejlesztések összértéke már meghaladta a 2 milliárd forintot. Ebből 700 millió forintot hitelből, továbbá mintegy 400 millió forintot állami támogatásból, a fennmaradó részt pedig az elmúlt évek céges eredményéből finanszírozták. A pincészet éves eredményének 50-75 százalékát fordítják fejlesztésre általában – emelte ki a tulajdonos.
A Master Good Cégcsoport központja Északkelet-Magyarországon, Kisvárdán van, a cég a szóban forgó, vagyis működési területén – meghatározó részben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében – integrált takarmány-termeltetéssel, baromfitenyésztéssel, keltetéssel, brojlerhizlalással és -feldolgozással foglalkozik. A cégcsoport száz százalékban a Bárány család tulajdonában van. A vállalkozás kezdetben 5 fővel indult (1994.), majd 1998-ban egy intenzív fejlődés kezdődött, jelentős léptékű és összegű beruházásokkal, és foglalkoztatási létszámbővüléssel.
Az elmúlt évek sikeres beruházásai, valamint a kedvező piaci környezet lehetővé tette, hogy a cégcsoport fejlesztési tervei a növekedésről szóljanak. A Master Good Kft. 2020 januárjában megvásárolta a Sága Foods Zrt. részvényeinek 100 százalékát. Ezzel a cégcsoport kibővítette a termékskáláját a húskészítmények kategóriájával, vagyis a cégcsoport világos jövőképpel rendelkezik, amely a fejlesztés és a növekedés érdekeit szolgálja.
Lippai Attila, a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója a helyszínen elmondta: a Master Good és a Coop kapcsolata régen kezdődött, ami meghatározója és alapja a kiváló együttműködésnek. Az az üzenet pedig, amit a Coop Rally közvetít a hazai fogyasztók számára, hogy vásároljanak minőségi magyar élelmiszereket, fontos a belföldi piacon, mindehhez pedig a Master Good saját lehetőségeit kihasználva kíván hozzájárulni. Hiszen a cégcsoport tevékenységének folyamatos fejlesztésével azt szeretné elérni, hogy termékei a lehető legmagasabb minőségben, a lehető legtöbb belföldi fogyasztóhoz jussanak el Záhonytól Sopronig. Ez pedig a Coop-pal együttműködve teljes mértében megvalósítható.
A családi tulajdonban lévő cégcsoport hazánk egyetlen 100%-ban integrált baromfi profilú vállalkozása – közölte ifjabb Bárány László, a Master Good cégcsoport ügyvezető tulajdonosa, Megemlítette, hogy a cégcsoportnál mára több, mint 3 ezer ember dolgozik 53 telephelyen, többségük Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A cégcsoport árbevétele tavaly megközelítette a 142 milliárd forintot.
Az Alföldi Tej Értékesítő és Beszerző Kft. 2003 tavaszán 23 taggal, 6,7 millió forint jegyzett tőkével és 85 millió liter tejtermelő kapacitással alakult meg Hajdú-Bihar megyében, debreceni központtal. A kezdetek óta eltelt mintegy 20 év alatt a cég kiemelkedő résztvevőjévé vált a magyarországi tejtermelő és tejfeldolgozó piacnak. A Nyugat-Európában hagyományosan jól működő szövetkezeti modellt követik, azaz termékeiket közvetlenül a magyar tejtermelő tulajdonosaiktól érkező, minőségi alapanyagból készítik. A vállalat két tejipari üzemmel rendelkezik – Székesfehérváron és Debrecenben – ahol, több mint 700 magyar munkavállalónak biztosítanak stabil munkahelyet és tervezhető karrierlehetőséget. Elsődleges céljuk, hogy széles és megbízható termékválasztékot nyújtsanak kereskedelmi partnereik és a fogyasztók számára.
Hang Csaba, az Alföldi Tej Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója az Agro Naplónak még elmondta: a cégnek tavaly mintegy 55,7 milliárd forintos árbevétele volt, ami gyakorlatilag megegyezett az előző évivel. Az egyre nehezebbé váló gazdasági helyzetet pedig termékfejlesztéssel szeretnék kompenzálni. Hozzátette: a cég új termékeivel már a jövő évben találkozhatnak a vásárlók.
A rally idei programjának recski állomásán mutatta be a COOP-cégcsoport az újonnan létrehozott Szuper Plusz boltkategóriát. Jelenleg 42 ilyen üzlet működik országszerte, ezek a szélesebb választék mellett a gyors, kényelmes bevásárlást lehetővé tevő innovációk is fontos szerepet kapnak. Dédestapolcsányban pedig egy, a Magyar Falu Program keretében megújított üzletet tekinthettek meg a résztvevők. Országos szinten 461 kétezer főnél kisebb településen összesen mintegy 25-30 milliárdos önrész mellett 9,1 milliárd forintnyi állami támogatással valósulnak meg a fejlesztések – hangzott el.
Az eseményre – ahogy minden évben – az AM támogatásával került sor, Nagy István tárcavezető fővédnököt az idei kétnapos versenyen a szaktárca élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára képviselte, aki a zárórendezvényen kiemelte: nagyon fontos felhívni a magyar vásárlók figyelmét, hogy a kiváló minőségű magyar élelmiszereket fogyasszák. „Ebben a Coop többek között a Rally megszervezésével élen jár” – jegyezte meg Nobilis Márton. „A kormány stratégiai ágazatnak tekinti az élelmiszeripart, hiszen jelenleg ez a szektor az egyik a legfontosabb iparág, amelynek biztonságos működésének fontosságára a Covid- és energiaválság, a háború következményei, valamint az aszályt követő károk is felhívták a figyelmet” – tette hozzá.
A Co-op Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke, Pekó László elmondta: a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben, kihívásokkal teli időszakban felértékelődik az együttműködés, így a Coop továbbra is kitartott amellett, hogy megrendezi a rally-t. „Bár a Covidot legyőztük, azonban kitört a háború, jelentősen megnövekedtek az energiaárak, valamint az aszály is sújtotta az agráriumot, aminek hatását mindannyian érezzük” – mondta az elnök.
A MOB színeiben, a szervezet vezető mellett – Gyulay Zsolt elnök és Fábián László főtitkár – ezúttal is részt vettek olimpikon sportolók, köztük Szabó Gabriella háromszoros olimpiai bajnok kajakozó, Berki Krisztán, olimpiai bajnok tornász és Märcz Tamás, olimpiai bajnok vízilabdázó.
A Coop Rallyt a COOP üzletlánc 2006-ban rendezte meg első alkalommal. A teljes egészében magyar tulajdonú kereskedelmi lánc rendezvénysorozata több ízben is kiérdemelte az Érték és Minőség Nagydíj Tanúsító Védjegyet. A rally az idei programjaival együtt immáron 135, hazánkban működő vállalkozást mutatott be, és ebben az ügyben szinte a teljes FMCG (gyorsan forgó áruk) szektor támogatását tudhatja maga mögött.
Az Agro Napló a 2022-es évben is médiapartnere volt a Coop Rally eseménynek.