Bernhard Haider, az ALDI Magyarország ügyvezető igazgatója augusztus 24-én – egyebek közt a NAK-kal közösen tartott – sajtótájékoztatón közölte, hogy elkötelezettek 2021-ben tett önkéntes vállalásuk mellett, miszerint a teljes frisshús-kínálatukat, 65 alapvető tejterméket és a tojást továbbra is kizárólag magyar forrásból szerzik be. Csak tavaly a teljes szortimentjüket tekintve 50 milliárd forinttal többet fizettek a magyar beszállítóknak, ez éves szinten 40 százalékos növekedés. A vállalás óta eltelt időszakban az ALDI több tízmilliárd forinttal növelte a magyar cégeknek adott megrendeléseit, ami a hazai élelmiszer-kapacitások bővítését, munkahelyek megtartását és fejlesztését tette lehetővé. A magyar termékek arányának növelése érdekében újabb élelmiszerek esetében keres hazai beszállítókat az ALDI. A diszkontlánc augusztusban „Válassza a hazait!” szlogennel marketingkampányt is indított, a hazai termékek értékesítésének támogatása érdekében. – Az elmúlt két évben számos esetben kaptunk ajánlatot a hazai beszerzésnél alacsonyabb áron import termékekre. Ezeknek a külföldi termékeknek a minősége azonban jellemzően elmaradt a magyar termékekétől, és bár kétszámjegyű értékkel lettek volna olcsóbbak, az ALDI tartotta magát korábbi vállalásához, és a magyar minőség mellett tette le a voksát – fogalmazott az ügyvezető.
Nagy István agrárminiszter a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a magyar élelmiszer nemzetközi szinten is versenyképes, a kormány pedig elkötelezett, hogy minél több forrást biztosítson a szektor fejlesztéséhez. A hazai élelmiszeripar a magyar gazdák legfontosabb és legbiztosabb piaca, ezért is szükséges a támogatása; erre a következő években további 400 milliárd forint támogatás áll rendelkezésre hazánk KAP stratégiai terve keretében, a pályázatok várhatóan 2024 első negyedévében indulnak. A miniszter a tudatos vásárlói döntésre is felhívta a figyelmet, hogy a vásárlók magyar árut emeljenek le az üzletek polcairól – értesült a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közleményéből az Agro Napló.
„Az agrárgazdasági kamara részéről kiemelten fontosnak tartjuk az ALDI immáron következetesnek mondható vállalását, illetve nyílt kiállását a hazai termékek mellett meghatározott, kiemelt termékcsoportok terén. Az üzletlánc korábban tett és most megerősített elköteleződése példaértékű – és üzenetértékű is. Egyrészt biztos piacot, stabilitást, másrészt tervezhetőséget biztosít a beszállítóknak, ami mind fontos szempont. Bízom abban, hogy más üzletláncok is csatlakoznak ehhez a példához, hiszen nemzetgazdasági jelentőségű az, hogy a boltokban emelkedjen a hazai termékek aránya” – mondta Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke.
„Az ALDI több mint hét éve vált a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tagjává. Akkor olyan közös célokat, illetve olyan témaköröket fogalmaztunk meg, amelyekben egyértelmű volt a piaci szereplők érdekközössége. Az egyik ilyen, hogy a hazai tejtermelők és feldolgozók hazai tejjel és tejtermékekkel tudják kiszolgálni a magyarországi kiskereskedelmi láncokat, de az is, hogy a Tejszívlogó védjegy egyre több tejtermékre felkerüljön, ezzel is hangsúlyozva a magas minőséget. Az infláció és az európai tejfeleslegek okán a hazai tejfeldolgozók belföldi értékesítése a sajt és túró kategóriában idén sajnálatosan 20%-ot esett, miközben az import jelentősen nőtt. A Tej Terméktanács nevében ezért is köszönöm az ALDI által bejelentett lépéseket” – mondta Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács elnöke.
„Az ALDI az ország egyik meghatározó kiskereskedelmi láncaként szavát adta arra, hogy fontos, alapvető élelmiszerek esetében magyar termékeket tart a polcain, és ezt az ígéretét a jövőben is be kívánja tartani. Ezzel tovább erősödhet a hazai beszállító partnerek és a kiskereskedelmi lánc közötti üzleti és bizalmi kapcsolat. Reménykedek abban, hogy a vállalás mostani megerősítése mellett mind több élelmiszer-kategória esetében növekszik a jövőben a hazai termékek jelenléte az ALDI üzleteinek polcain” – mondta Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke.
Az ALDI állandó kínálatában található valamennyi szárnyas-, sertés- és marhahús esetében kizárólag magyar beszállítóktól vásárol terméket, akik csak hazai tartásból, vágásból és feldolgozásból származó friss hússal látják el az áruházlánc valamennyi üzletét. Ugyancsak 2021 végén kötelezte el magát az áruházlánc, hogy 65 alapvető tejterméke – valamennyi konvencionális tej, trappista sajt, tejföl, kefir, natúr joghurt, rögös túró, túró rudi – magyar tejből, hazai feldolgozónál készül. A nyári szezonban a diszkontlánc zöldség-gyümölcs kínálatának mintegy 80%-a is magyar termelőktől érkezik, továbbá az pékárukínálatuk zömét 18 magyar pékség biztosítja, amelyek vagy naponta friss áruval látják el közvetlenül az áruházakat, vagy a központjukba szállítják a csomagolt, illetve az üzletek látványpékségeiben kínált pékárut.
A vásárlók pozitívan fogadták az áruházlánc lépését, amit a legtöbb érintett kategóriában növekvő értékesítési mennyiségek is visszaigazoltak. A vállalat 2021 ősze óta így jelentősen nagyobb értékű megrendelést adott a magyar hús- és tejbeszállítóinak. A friss hús esetében több mint kétszeresére nőtt a rendelés értéke, ami – az elmúlt közel két év során – 14 milliárd forinttal haladta meg a megelőző időszak rendelésállományát. A friss hús esetében a szortiment termékek 100%-a, míg a szezonális és akciós termékek immár 90%-a magyar forrásból érkezik. A deklaráltan magyar forrású tejtermékek esetében a vállalás óta 11 milliárd forinttal többet fizetett hazai beszállítóinak a cég. Ezen felül 50%-kal növelte tejbeszállítói számát az üzletlánc, akik számára további 5 milliárd forintos megrendelést nyújtott. A pékáruk területén a látványpékségek számára, illetve a központba szállító vállalatoknak mintegy 7, a regionális pékségeknek közel 2 milliárd forinttal fizetett többet az ALDI, mint egy évvel korábban.
Az üzletlánc 2022-ben közel 50 milliárd forinttal nagyobb értékű megrendelést adott a magyar beszállítóknak szortiment termékekre, mint egy évvel korábban, ami 40%-os növekedést jelent 2021-hez képest. A vállalat állandó kínálatában forgalmazott termékek mintegy ötöde kapta meg a Magyar Termék, a Hazai Termék vagy a Hazai Feldolgozású Termék védjegyet, hét termék pedig Kiváló Magyar Élelmiszer tanúsítvánnyal is rendelkezik.
A vállalat marketingaktivitásaival is felhívja a fogyasztók figyelmét a magyar termékek előnyeire: a frissességre, a rövidebb szállítási láncok révén az alacsonyabb környezeti terhelésre, a magyar gazdaság támogatására. Az ALDI augusztusban – „Válassza a hazait!” szlogen alatt futó – marketingkampányával is a magyar termékek vásárlására ösztönzi a fogyasztókat.
(Forrás: NAK)