A képzés iskolarendszerû formában valósult meg a tárgyi feltételek nagyfokú hiányosságai mellett. Sajnos azonban az üzemek egyelőre idegenkednek a gyakorlati képzésben való aktív részvételtől.
Ilyen körülmények között az intézmények részére nem maradt más, mint hogy alkalmazkodjanak a környezeti és gazdasági viszonyokhoz. Az agrár oktatást folytató 160 intézményben 1-300 ha területen, különböző mûszaki felszereltségû tangazdaságok alakultak ki.
Olyan tanulóknak kell az iskolából a gazdaságba átlépniük, akik birtokában vannak az alapvető kommunikációs és információs technikáknak, képesek kommunikálni, tudásukat megújítani, valamint másokkal együtt tudnak mûködni.
Azok az iskolák lehetnek sikeresek, melyekre a gyorsaság és a változásra való képesség a jellemző, ahol a diákok mellett a tanárok is nyitott szemmel járnak, és ahol az üzemek mindennapi problémái is bekerülhetnek az iskola falai közé.
Célok, lehetőségek:
- A kerettantervekre épülő helyi tantervekben jól érvényesülhetnek a helyi sajátosságok. Ez a minőségbiztosítás alfája. Így a pedagógus autonómiája mellett a központi akarat is érvényesülhet.
- Nagyon fontos feladat a pedagógus életpálya megbecsülése. Mivel érhető ez el? 2006-ra cél, hogy a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva a pedagógusok bére 125 %-ra nőjön. Így remélhetőleg a fiatalok számára is vonzóvá válik ez a pálya.
- Az Országos Képzési Jegyzék korszerûsítésével a szakképzésbe való belépés idejét későbbi időpontra tolják ki, lehetővé téve, hogy a tanulók olyan széleskörû szakmai ismereteket sajátíthassanak el, amelyek nemcsak egy szakmához kötődnek. Az OKJ struktúrája tükrözi a szakterületet, szakmacsoportot és a szakmai hierarchiát.
- A világbanki projekt eredményeként a szakközépiskolai képzés korszerû eszközökkel, berendezésekkel bővült. A pedagógusok külföldi és belföldi továbbképzéseken vehetnek részt. A tanulók szakmacsoportos képzésre jelentkeznek, ahol az alapozó kérdés után érettségit tesznek, majd ezután szakmai képzésben részesülnek.
- Az érettségizettek számára szakképzettség megszerzését jelentheti a felsőfokú akkreditált iskolarendszerû képzés is.
- A fejlesztési koncepcióban a felnőttképzés is fontos szerepet tölt be.
A felnőttképzési törvény valószínûleg 2003 januárjában lép életbe.
- A Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fenntartása alá tartozó iskolákban kiépült a szaktanácsadási rendszer, további bővítése szükséges.
Finanszírozás:
Jelenleg zömében normatív finanszírozás van az intézményekben, de feladatfinanszírozás is előfordul.
Az első két szakma elsajátítása 23 éves korig ingyenes. Teljes állami támogatást kapnak az arany-, ezüstkalászos gazda és vállalkozó képzésben résztvevők is.
Tapazdi Sándor