A talajlazító munkaminőségi mutatóinak meghatározása érdekében, vizsgálták az ültetvények sorközeiben az üzemeltető erőgépek és az alkalmazott munkagépek hatására kialakult talajtömörséggel összefüggő talajba hatolási ellenállást, lazítás előtt és lazítás után.
A mért adatokat elemezve megállapítható, hogy a sorközépen rendszeresen közlekedő gépek keréknyomtávában, a talaj erősen tömörödik, értéke az átlagos tömörödöttség 2 – 2,5 szőrösét is eléri. A tömörödés felfelé csökkenő értékek mellett ék alakban, oldalirányban terjed.
Talajlazítás után azonos talajkeresztmetszetben ismételten elvégzett talajtömörödöttség mérések eredményei alapján megállapíthatók, hogy a tömörség csökkenés a sorköz teljes keresztmetszetére vetítve 5 – 20 %-al csökken, miközben a keréknyomban kialakult tömörség csúcsértékei eltûntek.
A lazítóhatás a kések vonalában a legintenzívebb, 30 cm-es sávban 40-45 %-os talajtömörség csökkenés is bekövetkezett. A 3 db kés által megmûvel kb 150 cm-es sávban kialakult talajtömörödöttség csökkenés, eléri a 35-37%-ot.
A talajlazító berendezés munkája során, közvetlenül a kések nyomvonalában 8-10 cm talajfelszín változást okozott, de e változás a további technológiai mûveletekre zavaró, befolyásoló tényezőt nem jelent.
A homokos vályog talajon végzett traktor és lazítógép illeszkedés vizsgálata során a munkagép haladási sebessége 2,3 –4,2 km/ó között változott, 0,6 m munkamélység, és 600 mm késosztás mellett. A vizsgálatokból megállapítható, hogy a mélylazító üzemeltetéséhez 60 kW motorteljesítményû, legalább 3,5 t tömegû erőgép szükséges.
Haladási sebesség km/ó |
Munkamélység mm |
Vonóerő igény kN |
2,3 | 600 | 22,6 |
3,9 | 550 | 19,4 |
4,2 | 450 | 18,1 |
A JYMPA SJ 3-5 típusú talajlazító berendezéssel végzett funkcionális, munkaminőségi és energetikai vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a gép alkalmas mélylazítási mûveletek elvégzésére, és teljesíti a vele szembe állított agrotechnikai követelményeket.