Az ISO 9001 szabvány arra a célra összpontosít, amely a gazdasági élet mozgatója: a vevők, az ügyfelek elvárásainak és igényeinek minél teljesebb kielégítése.
Egy jól megtervezett, bevezetett és gondosan mûködtetett ISO 9001 szerinti minőségirányítási rendszer jelentősen segítheti, hogy tevékenysége egyre magasabb szinten és minőségben tudjon megfelelni a vevők elvárásainak. Ez úgy érhető el, hogy minden, a minőséget befolyásoló munkafolyamat, tevékenység esetén egy háromrészes, folyamatosan megújuló ciklus valósul meg: tervezés – ellenőrzés – dokumentálás:
Az ISO 9001 szabvány szerinti minőségügyi rendszer kiépítése és mûködtetése során
· a minőséget befolyásoló tevékenységeket tervezni kell, célok és a felelősségi körök egyértelmûek legyenek,
· a minőséget befolyásoló tevékenységeket ellenőrizni kell, hogy a speciális elvárások (minden szinten) teljesüljenek, a problémákat megelőzzük és elhárítsuk, és a helyesbítő akciók tervezhetők és kivitelezhetők legyenek,
· a minőséget befolyásoló üzleti tevékenységeket dokumentálni kell, hogy biztosítsuk a minőségi célok és módszerek megértését, zökkenőmentes együttmûködést a szervezeten belül.
Az ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer kiépítése és hatékony mûködtetése esetén a szervezet tevékenységét az alábbiak is fognak megvalósulni:
· teljes elkötelezettség a minőség iránt a vezetés és valamennyi alkalmazott részéről,
· a hibamegelőzés kerül előtérbe,
· állandó, alkotó kommunikáció a munkafolyamatok, a vezetők, munkatársak, ügyfelek, partnerek között,
· a tevékenység minősége szempontjából kritikus dokumentumok gondos vezetése és hatékony ellenőrzése,
· a munkafolyamatok kritikus pontjainak és a kimenetek folyamatos figyelése, ellenőrzése, a javító célzatú beavatkozások végrehajtása.
Az ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer várható előnyei:
· a vezetés hatékonyságának és eredményességének növekedése,
· a munkaszervezet és a folyamatok folyamatos fejlődése,
· tervezett és rendszeres ellenőrzés, hibafeltárás, helyesbítés és megelőzés,
· csökkenő hibalehetőség és veszteség,
· egyenletesebb és megbízhatóbb teljesítmény,
· a piaci pozíció erősödése, a versenyképesség javulása,
· a presztízs növekedése.
Dr. Vadász István