2024. november 25. hétfő Katalin

Gumiabroncsok kombájnokra

Agro Napló
A gazdák most még egy kis esõt várnak, remélve a minél jobb termés elérését, de gondolataik már a kombájnok felkészítésének munkálatai körül forognak. E tekintetben nem kerülheti el a szerelõk figyelmét a kombájnok gumiabroncsainak, különösen a mellsõ hajtókerék köpenyek állapotának ellenõrzése sem.  

 

Ha cserélni kell, akkor érdemes a célnak legjobban megfelelő márkát választani, hiszen a gyártók nagy erőket fordítanak a betakarítógépek – köztük a gabonakombájnok – gumiabroncsainak fejlesztésére. Cél a teherbíró képesség növelése, mert a mai korszerû kombájnoknak egyre nagyobb a teljesítménye, a magtartály-mérete, és ennek következtében a gép tömege. Ugyanakkor behatárolja az abroncs szélességét, hogy a KRESZ által korlátozott a gépszélesség (max. 3,5 m), konstrukciós szempontból 2–2,2 m fölé nem növelhető a gumiabroncs külső átmérő, és figyelemmel kell lenni a talajvédelemre, ezzel összefüggésben pedig a káros talajtömörödés elkerülésére is. A gyártók ezeket a feltételeket a lehetőségekhez képest a minél nagyobb külső átmérőjû, a minél szélesebb, és a minél kisebb belső átmérőjû (felni átmérőjû), főleg radiál szerkezetû gumiabroncsokkal próbálják teljesíteni. Jó példa erre többek között a Continental SVT, a Goodyear Optitrac R+, a Trelleborg TM 2000 (1. kép), az Alliance Agri-Star (2. kép), vagy a Michelin MegaXBib típusai, sőt a legkorszerûbb ezen a téren a Michelin CerexBib abroncsa.

 

 


1. kép: Trelleborg TM 2000

 

 


2. kép: Alliance AGRI-STAR

 

 

Az ilyen „ballonos” gumiabroncsoknak kellően nagy a térfogata, így viszonylag kis belső levegőnyomás alkalmazásával is jelentős mértékû a teherbíró képességük, hiszen ez a benne lévő levegő mennyiségével arányos, amit pedig a levegőtérfogat és a levegőnyomás határoz meg. Ezt jól szemlélteti a diagram, amely a nagy teljesítményû kombájnokon a manapság általánosan használt 800 mm névleges profilszélességû, 2 m külső átmérőjû és 32 coll belső átmérőjû, különböző terhelési indexû radiál mezőgazdasági gumiabroncsok teherbíró képesség alakulását mutatja a belső levegőnyomás függvényében. Ismeretes, hogy a gumiabroncsok terhelhetősége a sebességtől is függ. Ez a kombájnoknál különösen figyelemre méltó, mert munkasebességük ciklikus terhelés mellett nem magasabb, mint 10 km/h, ekkor radiál abroncs esetén mintegy 30–50%-kal lehet nagyobb a terhelés a katalógusban megadott névlegeshez képest.

 

 


 

 

Német szakemberek a dlz szaklap szervezésében ismert multinacionális gyártók (Michelin, Goodyear, Continental) 800/70 R32 méretû, kombájnok hajtókerekéhez ajánlott korszerû gumiabroncsait vették nagyító alá egy szántóföldi teszt keretében. A különböző mûszaki adatok és más fontos jellemzők összehasonlításával az volt a céljuk, hogy megkönnyítsék a vevőknek az adott körülményekhez illetve az igényekhez legalkalmasabb típus kiválasztását. A vizsgálat kiterjedt a gyári jellemzők mellett a szántóföldi viselkedésre és a vonóerő-kifejtésre. Az eredményeket a táblázat kivonatosan foglalja össze, amelyből kitûnik, hogy a külső átmérő kivételével a többi fontos paraméterben szignifikáns eltérések tapasztalhatók, amelyek alapján a Michelin abroncsok teherbíró képessége illetve használati értéke mutatkozik a legnagyobbnak. Közülük is az Ultraflex technológiával gyártott CerexBib típust érdemes tanulmányozni, mert a vizsgálati adatok szerint ez felel meg legjobban az elvárt követelményeknek. Újszerû vázszerkezete a hagyományoshoz képest 20%-kal nagyobb mértékben terhelhető alacsonyabb belső levegőnyomás mellett, utóbbi pedig nagyobb felfekvő felületet, ezáltal kisebb felületi nyomást eredményez a talajra. A többiekhez képest, viszonylag alacsony – mintegy 25%-kal kevesebb – belső levegőnyomás alkalmazásával, felfekvési felülete talajon közel 15%-kal nagyobb az összehasonlításban szereplő második legnagyobb értéknél, bordáinak besüllyedése pedig a legkisebb.

 


 

 

Látható, hogy ennek a típusnak a bordamagassága a legkisebb, ami a normál (száraz) talajviszonyok esetén jelent előnyt a vonóerő-kifejtésben. A komfort és a biztonság tekintetében a szubjektív megfigyelések alapján szintén a legjobb eredményekkel bír a kormányzás, a rugózás, a lejtős területen történő haladás, az öntisztulás és nem utolsó sorban a kombájn mozgásához szükséges vonóerő terén. Igaz, a beszerzési ára ennek a legmagasabb a hazai piacon is, de ez a ráfordítás kedvezően megtérül alkalmazási előnyeinek köszönhetően.

Aratáskor bevetésre kerülnek a bálázók és a pótkocsik is. Ezeknél is fontos a széles, nagy légterû gumiabroncsok használata a talajterhelés csökkentése végett.

Érdemes az új, korszerû, radiál implement gumiabroncsokat választani. Ezekből az Alliance, a Trelleborg és a Vredestein (3. kép) kínálata széles körû. Már 800/45 R30,5 méret is rendelkezésre áll némelyiküknél. A legmegfelelőbb megvásárlásához itt is érdemes szakkereskedőkhöz fordulni.

 

 


3. kép: bővült a Flotation Trac mezőgazdasági abroncs-család

 

Antos Gábor

A cikk szerzője: Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Mezőgépész-technikusok versengtek Vépen

Mezőgépész-technikusok versengtek Vépen

Technikai tudás, folyamatos technológiai fejlődés, és generációváltás nélkül nincs jövő a mezőgazdaságban – köszöntötte az Agrárminisztérium miniszter...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?
AgroNapló  |  2024. november 24. 14:02