A nagy hagyományokkal bíró Bóly Zrt. a Bonafarm Mezőgazdasági Csoport egyik alappillére. A 18500 ha szántóterületen gazdálkodó vállalkozás fő profilja a takarmány előállítása az ágazaton belül előállított állatállományuk számára – azon felül takarmánynövények, gabona, kukorica, és tömegtakarmányok termesztése. A társaság profiljába tartozik 117 ezer hízósertés kibocsátása, amelyhez komoly hízósertés tenyésztő telephelyekkel rendelkeznek. A cég méreteire jellemző adat a 4600 darabos szarvasmarha állomány, amely közel 23 millió liter tej kibocsátását jelenti éves szinten. Köztudottan nagy múltú a hatalmas baromfiágazatuk, amely évente mintegy 15 millió broiler tenyésztojást produkál.
Hagyományos alaptevékenységeik közé tartozik a vetőmag- és takarmánytermelés, illetve -gyártás és -értékesítés, kiegészítő tevékenységként pedig az élelmiszer-feldolgozás. A saját előállítású kolin-klorid és hidrotermikus eljárással készült takarmányszója hazai viszonylatban egyedülálló. A Bóly Zrt. mohácsi uszálykikötője földrajzi helyzetének köszönhetően az EU egyik déli folyami kapuja, ahol tárolási, feldolgozói, illetve szállítmányozó tevékenység lehetősége biztosított partnereik számára.
A Bóly Zrt.-ben 2008-tól új szervezeti egységként kezdte meg a tevékenységét a mûszaki ágazat. Feladatai közé tartozik a vállalatnál megtalálható gépek, berendezések javítása és karbantartása; az üzemmenethez szükséges anyagok és alkatrészek beszerzése; a növénytermesztés gépi kiszolgálása; az állattenyésztés takarmányszükségletének biztosítása valamint a logisztikai ágazat (szállítás, terménykezelés) feladatainak segítése.
Bőhm József az ágazat két mûszaki egységének egyikét vezeti, ahol alapvető feladata az egész vertikumnak mûszaki oldalról történő támogatása, a gépekkel való kiszolgálása. A 18500 ha terület két fő egységre bontva 9000 ha illetve 9500 ha területi egységben képezi a teljes területet. A 9500 ha-os szántóterületen jelentős mennyiségû takarmányozással kapcsolatos alapanyagot illetve növényt kell előállítaniuk és termelniük – fontos feladat tehát, hogy olyan gépekkel tudják az ehhez szükséges mûveleteket elvégezni, amelyekkel egyrészt gazdaságosan, hatékonyan és költségkímélően, másrészt gyorsan tudjanak ezeknek az elvárásoknak megfelelni.
Cégüknek számtalan különböző típusú és márkájú erőgépe illetve munkagépe van, amelyekkel saját ágazataik számára a tömegtakarmány előállítását – főleg a szarvasmarha ágazat részére a lucerna és szenázs termelését – végzik. Felvetődött bennük a gondolat, – amely egybevágott a tulajdonos részéről megfogalmazódott elvárással is, – hogy miként tudják mindezt a feladatot hatékonyabban, gazdaságosabban és költségkímélőbben elvégezni. Amikor ez irányban tájékozódtak, olyan univerzális traktort illetve traktorlépcsőt kerestek, amelylyel mindezt az elképzelésüket meg tudják valósítani.
A széles piaci kínálatból a Fendt kategóriára esett a választásuk, mert a társaság már rendelkezik ebből a típusból (270 LE és 300 LE) 12 traktorral. Szempont volt az is, hogy valamennyire típusazonos is legyen az új kategória – ez is a Fendt mellett szólt. Azonban fontos választási perspektíva volt az is, hogy ez a gép – univerzális jellegénél fogva – többféle munkamûvelet végzésére alkalmas, de alapvetően kulcsgépe a tömegtakarmány gyártásnak illetve betakarításnak.
Az Axiál Kft. által forgalmazott traktor a szálastakarmány-betakarítás egyik alapvető gépe, (mondhatni az egyetlen gépe), mivel a 2010-es esztendő munkáit gyakorlatilag erre a gépre alapozva végezték el az ő ágazatuknál. A 9500 hektárból 410 ha szálastakarmányuk (lucerna) van, amelynek betakarítása jelentős feladat. Az előző esztendőben négyszeri kaszálással takarítottak be, vagyis bő 1600 ha területen végezték el a munkát a Fendt traktorral. Ezen túlmenően – a traktor univerzális jellegét kihasználva – a köztes időkben szállítási feladatokat végeztek vele mintegy 150 üzemóra időtartamban. Amikor áprilisban megkapták az új gépet, elsőként vetésben üzemeltették (a kaszálásban akkor még nem tudták kipróbálni) – 12 soros szemenkéntvető géppel üzemeltették közel 200 üzemóra volumenben, egyéb munkákra (talajmunkákra, szántásra) pedig közel 300 üzemóra mennyiségben. A Fendt 415 traktoruk gyakorlatilag 1750 üzemórát dolgozott áprilistól december 10-ig, amikor is befejezték az éves munkákat a földeken.
Az alapvető feladatként tömegtakarmány betakarításra kiválasztott traktortípus mellett szólt az, hogy gyárilag felszerelve opcionálisan rendelhették úgy, hogy két kasza üzemeltetésére legyen alkalmas. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy van egy frontkaszája, valamint egy hátsó függesztett kaszája, tehát 6 m munkaszélességben tud dolgozni – és így is üzemeltették a gépet. Az összes üzemórából mintegy 1100 órányi időben mûködtették a gépet kaszálásban. Ezen felül, amikor a kaszálási mûveleteket elvégezte, a rendterítésben, rendsodrásban – és a szálastakarmány betakarítás köztes időszakában is üzemeltették.
Meghatározó, igen lényeges szempontjuk volt a választásnál, hogy olyan gépet vásároljanak, amellyel a termelési- illetve óránkénti üzemeltetési költségeiket az optimális szintre tudják beállítani. Ennek az elvárásnak a Fendt 415 teljes mértékben megfelelt, a mért értékek az előzetes várakozások szerinti eredményt hozták. Ez a gép ugyanis az üzemelése alatt rendkívül kedvező üzemóránkénti üzemanyag átlagfogyasztási értékeket ért el: ez a 10 litertől a 15 literig terjedő volument jelenti – vagyis átlagban 12,7 liter üzemanyagot használtak fel az 1700 üzemórára vetítve. Az előző, ilyen típusú munkákra használt illetve üzemeltetett gépeiknél mért értékekhez képest ez 2–5 liter üzemanyag megtakarítást jelentett üzemóránként éves szintre vetítve. Ennek a traktornak a munkába állításával tehát rendkívül nagy mennyiségû üzemanyagspórolást érték el, amely a jelenlegi üzemanyagárak mellett költségben is lényeges megtakarítást jelent.
A gépet a gyári felszereltséggel és opcióval kérték – kikötésük csak a fronthidraulika, valamint a front kardánhajtás volt. Ezen elvárások szükségesek ugyanis ahhoz, hogy a kétkaszás üzemmódot tudják a géppel végezni. Fontos szempont azonban a szálastakarmány előállításon felül, hogy a traktor univerzalitását ki tudják használni. Ezt meg is teszik, merthogy a szállításban, a talajmunkában, a szántásban valamint a növényápolásban egyaránt tudják ezt a gépet üzemeltetni. Ebben az esztendőben pedig már a növényápolási munkákban mûvelőkerekek (keskenyebb kerekek) felszerelésével meglévő, sorba vetett kultúrában vegyszerezések, növényvédelmi munkák, mûtrágyaszórás elvégzésére is használni fogják.
Lényeges elvárás az előzőeken kívül azonban az is, hogy minél több üzemórát tudjanak ezzel a géppel dolgozni a szántási vagy vetési időszakban. A bólyiak 2x12 órában üzemeltették a traktort folyamatosan 24 órában, természetesen két gépkezelővel. Rendkívüli jelentőséggel bír ilyenkor, hogy a traktoros milyen munkakörülmények között és milyen ergonómiai feltételek mellett dolgozik. A „pilóták” véleménye alapján a gép ugyancsak jól vizsgázott: rendkívül kényelmesnek ítélték és kezelő-, illetve felhasználóbarát jelzővel minősítették. Az irányítás (ahogy a munkaeszközök vezérlése is) kiválóan kézre áll és könnyen áttekinthető – mindenféle munkamûveletet elektromos gombok mûködtetésével lehet hidraulikus úton elvégezni. Fantasztikusan jó a kilátás a gépből, s ami igazán kiemelkedően elnyerte a gépkezelők tetszését, az a szállítási munkában való tökéletes megfelelés. A kétszer 10 t befogadóképességû pótkocsival üzemeltetett gép az országúton illetve földes úton haladva is olyan komforttal szolgált vezetőjének, mint ha az személygépkocsiban utazna. Ezt olyan kényelmi funkciókkal érte el a gyártó, mint a melsőhíd-rugózás illetve a fülkerugózás – amelyek együttesen rendkívül jól hidalják át a talajegyenetlenségeket, illetve a vezetőfülkére minimális szinten továbbítják ezeket a hatásokat. A fokozatmentes Vario hajtómû segítségével az adott munkamûveletek optimálisan elvégezhetők.
A történethez persze az is hozzátartozik, hogy a traktorról szóló minősítést már most megszorozhatjuk kettővel, ugyanis egy ugyanilyen típusú traktor dolgozik a másik ágazati egységükben is, ahol 9000 ha-os szántóterületen gazdálkodnak. A meglévő szarvasmarha állomány egyik fele itt, másik fele a másik ágazatnál van, ahol ugyanolyan volumenû munkákat végeznek a traktorral a kollégáik.
További céljaikról szólva a mûszaki vezető helyettes beszámolt arról, hogy idén újabb traktorral szándékoznak bővíteni gépparkjukat. A korszerûsítés jegyében ágazatukhoz még egy Fendt 415-ös traktor vásárlását tervezték. A beruházáshoz már a cégcsoporti engedélyük is megvan, amelynek keretében egy újabb, már ismert és bevált traktor szerepel a palettán terveik szerint.
–Keresztes Júlia–
A cikk szerzője: Keresztes Júlia