Az ország szántóföldjein óriási méretûek a vízkáros területek, hiszen a soha nem látott belvíz még jelenleg is mintegy 120 ezer hektár szántót érint, és ez a tavasz beköszöntével sem fog gyorsan csökkenni. Számítanunk kell arra, hogy a tavaszi
talajmunkák időszaka eltolódik, és még a vetés előtti utolsó pillanatban is mély talajokon kell majd dolgozni. Ha leapadt a víz, és szikkad a talaj, indulni kell a gépi munkákkal. A hagyományos abroncsozású erő- és munkagépekkel ez nem fog menni gond nélkül.
Az utóbbi időben több alkalommal esett már szó e lap hasábjain is arról, hogy a talajszerkezet védelme érdekében, a káros talajtömörödés elkerülésére tekintettel széles, alacsony profilú gumiabroncsokat alkalmazzunk a nagy tömegû gépeken. Ezekkel a nagy légterû abroncsokkal alacsony belső levegőnyomással lehet dolgozni, így kevésbé terheljük a talajfelszínt, és a nedvesebb, mélyebb talajokon is könnyebben haladhatnak munkagépeikkel a traktorok. Eljött tehát az ideje annak – mert a kialakult helyzet immár megköveteli –, hogy a tavaszi szezonban mindenképpen széles gumiabroncsokat használjunk.
A mezőgazdasági erő- és munkagépek járószerkezeteinek talajra gyakorolt elkerülhetetlen káros hatása a kerékterhelés és a szlip következtében fellépő deformáció, amely felszíni taposás és altalaj-tömörödés formájában jelentkezik a szántóföldi és kertészeti munka során. A taposási kár különösen a nedves talajban okoz komoly szerkezeti változást, amelynek megszüntetése csak nagy energiaigényû altalajlazítással lehetséges. A káros hatások a kerekes járószerkezeteknél a megfelelő gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthetők.
Az alapkritériumokat a radiál szerkezetû, alacsony profilú, széles gumiabroncsok kellő mértékben teljesítik. A széles gumiabroncsnak a standard profilhoz képest nagyobb a teherbíró képessége, alacsonyabb nyomáson nagy a felfekvő felülete, így kisebb mértékben tömöríti a talajfelszínt.
A nagyobb érintkezési felületen jóval több borda kapaszkodik a talajba, növelve a vonóerőt. Kisebb a besüllyedésük a talajba, ezzel kisebb a gördülési ellenállás, aminek következtében kevesebb az üzemanyag-fogyasztás. A közúti haladásnál alacsonyabb belső nyomásnál is stabilabbak, és a kopásuk is kisebb, így növekszik az élettartamuk. Az alkalmazott szélességi méreteknek egyedül a KRESZ, illetve a közúton haladás egyéb korlátai szabnak határt.
A traktorabroncsok egyik fontos ismertetőjegye a profiltényező, amely mutató az abroncsprofil magasságának és szélességének a hányadosa. A traktorabroncsok szélességét a profiltényező alapján lehet jellemezni. Esetünkben a 60-as és a 50-es szériájú, ideálisan a flotációs abroncsokat érdemes előnyben részesíteni, mert ezekkel lehet elérni a szántóföldön és a legelőkön a lehető legkisebb mértékû talajterhelést. Kiválasztásuknál pedig főszerepet kap a minőség és a gazdaságosság.
A legnevesebb, mezőgazdasági gumiabroncsot is gyártó gumigyárak (pl.: Michelin, Goodyear, Trelleborg, Vredestein) ma már szinte kizárólag radiál szerkezetû, egészen kis (0,4-0,6 bar) belső levegőnyomás esetén is elegendően nagy teherbírású, és nagy felfekvő felületû traktorabroncsokat gyártanak, amelyek a nagy vonóerő kifejtés mellett teljesítik a talajkímélés fizikai feltételeit is.
Komoly fejlesztési munka folyik a belső levegőnyomás csökkenthetőségének érdekében. Kiváló példa erre a Michelin cég XeoBib és CerexBib gyártmánya, vagy a Vredestein legújabb sikerterméke, a Traxion XXL típus. Sajnos a gyakorlat még nem használja ki kellően a bennük rejlő lehetőséget, a hatékony üzemelést a tavaszi talajmunkákban, alacsony belső levegőnyomással. A XeoBib traktorabroncs szinte univerzálisnak tekinthető, mert szerkezeti kialakításánál fogva mind szántóföldön, mind közúton 1,0 bar alatti belső levegőnyomással alkalmazható. A Traxion XXL-nél, vagy hasonló más korszerû modellnél (pl.: Michelin AxioBib, Goodyear Optitrac, Trelleborg TM-900 High Power) azonban nagyobb figyelmet kell fordítani a nyomásértékre. Aki ezeknek a traktorabroncsoknak az előnyeit ténylegesen ki akarja használni, az a belső levegőnyomást az aktuális funkcióhoz állítja be, a kerékterhelés és a sebesség mindenkori szem előtt tartásával. Ez azt jelenti, ha szántóföldi munkát végzünk, akkor a körülményekhez képest a lehető legkisebb nyomásértéket (akár 0,4 bar) érdemes használni, ha közúton haladunk, akkor annak megfelelően (1,6–1,8 bar) beállítva kell a belső levegőnyomást változtatni, amely mûvelet naponta akár többször is előfordulhat.
Az új fejlesztésû, széles profilú traktorabroncsok gyors terjedését egyelőre a magasabb árak akadályozzák. Egyes méreteknél a csere költségeit tovább növeli, hogy új, szélesebb kerékpántot (felnit) is be kell szerezni. A talajvédelem fontossága, a káros talajtömörödés csökkentése azonban most már megköveteli – főleg a vízkáros területek gazdáitól – a talajkímélő járószerkezetek, ezen belül a széles gumiabroncsok használatát.
Az elmúlt hetekben országos hírû szakembereinktől hallhattunk, olvashattunk a vízkáros területek „gyógyításának” lehetőségeiről, de arany igazság, hogy „jobb a megelőzés, mint a mûtét”. Ennek szem előtt tartásával a termőtalajok hosszú távú védelme érdekében meg kell hozni az anyagi áldozatot a talajkímélő járószerkezetek beszerzésére, mert semmi nem garantálja, hogy a jelenlegihez hasonló nehéz körülmények nem térnek vissza. El kell jutni oda, hogy ezeket a széles abroncsozású kerekeket a traktorok egyfajta speciális adapterének tekintsék az üzemeltetők. Ez a drága beruházás nemcsak azok feladata, akiknek területén áll a víz, hanem minden gazdának, aki szívügyének tekinti a talaj termőképességének megőrzését.
Antos Gábor
A cikk szerzője: Antos Gábor