Új mezõgazdasági gumiabroncsok

Agro Napló
Az idei tavasz bizonyítja legjobban, hogy milyen káros hatásai vannak a talajtömörödésnek, hiszen az óriási területeket elöntött belvíz nagyrészt amiatt alakult ki, hogy a tönkrement talajszerkezet nem tudja a csapadékot befogadni. A talajtömörödést fõként a traktorok, a munkagépek és a betakarítógépek gumiabroncsos járószerkezetei okozzák, különösen akkor, ha nedves talajon dolgoznak.  

A gumiabroncs gyártók a mezőgazdasági gépgyártókkal közösen végzett mûszaki fejlesztésekkel próbálják kiküszöbölni a talajszerkezet rombolását előidéző káros hatásokat új abroncs- és járószerkezeti megoldások bevezetésével.

Ennek során a gazdaságosság, a biztonság és a komfort szempontjából különféle jellemzőket kell figyelembe venni az üzemeltetés szemszögéből, amelyeket a táblázat foglal össze.





A korszerû mezőgazdasági radiál gumiabroncsok a leghatékonyabbak a talajkímélő mûveléshez szántóföldön és legelőn egyaránt. A traktorok hajtókerekein az üzemeltetés szempontjából olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függőleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékező nyomatékok átadására, a megfelelő vonóerő kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerők felvételére, a mozgás során fellépő lengések csillapítására. Fontos továbbá nagy felfekvő felület biztosítása a szántóföldi munkáknál a talajtömörödés csökkentésére, valamint a kis gördülési ellenállás, ami üzemanyag megtakarítást eredményez, és nem utolsó sorban a csendes üzem közúton. A gumiabroncs gyártóknak ezeket az elvárásokat kell a fejlesztéseikkel lehető legmesszebbmenőkig teljesíteni. A nagy levegőtérfogat elérését kitûző koncepciók a megváltoztatott gumikeverékekkel és az új konstrukciójú vázszerkezetekkel lehetővé teszik az egyre kisebb belső levegőnyomás alkalmazását nagy teherbíró képesség mellett. Az elmúlt években különösen a Michelin, a Goodyear, a Trelleborg és a Vredestein cégek kutatás-fejlesztési eredményei hoztak e téren gyakorlati eredményeket. amelyek megfelelnek az üzemeltetők termelékenységi és jövedelmezőségi igényeinek.

 


 

 





A Michelin kifejlesztett egy rendkívül hajlékony oldalfalú traktorabroncsot, amely az általa szabadalmaztatott Ultraflex technológián alapul. Ez lehetővé teszi, hogy az abroncs az agronómiai szempontból kedvező 1,0 bar alatti belső levegőnyomással használható legyen mind a szántóföldön, mind pedig a közúton. Az AxioBib és a XeoBib abroncsok az úttörői az univerzális abroncsoknak.





A Goodyear cég Optitrac R+ abroncsai a repülőgépeknél is használt AERO – TIE IN többrétegû peremkonstrukció alkalmazásával alacsonyabb belső levegőnyomásnál is jelentős nyomatékátvitelre képesek. Az Optitrac DT-830 gumiabroncs pedig a Super Volumen kategóriába tartozó nagylégterû, radiál szerkezetû típus a nagy teljesítményû betakarítógépekhez készült.






A Trelleborg cég arra figyelemmel, hogy a tarlók kemény szármaradványai kevésbé sértsék az abroncsok felületét, új kémiai összetételû futófelületet fejlesztett ki, amelyet elsősorban a TM-2000 típusú kombájnabroncsoknál alkalmaznak.

 

A kifejezetten nagy teljesítményû traktorokhoz pedig a TM-900 High Power abroncsokat gyártják, amelyeknél a nagyobb méretûek külső átmérője meghaladja a 2 métert is, és minden talajtípuson a legnagyobb vonóerő kifejtésére képesek.

 

 

 

 

 

Igazi újdonság a Vredestein cég Traxion XXL típusú traktorabroncs-családja, amelyeket a 160–320 LE-s traktorokhoz terveztek. Igen nagy a teherbíró képességük viszonylag alacsony belső levegőnyomás mellett. Nagy vonóerő kifejtésre képesek, ugyanakkor jók a komfortjellemzői és hosszú az élettartamuk is. Az XXL modelleknek is jellemzője a nagy levegőtérfogat, az erős és flexibilis karkasz, amely következtében nagy a felfekvési felület, melynek méretei keresztirányban és hosszirányban is nagyobbak.

 


 

 

 


Különleges, ívelt bordázata kiváló öntisztuló képességet biztosít, alacsonyabb szlippel dolgozhat, és közúton akár 70 km/h sebességre is alkalmas, viszonylag alacsony zajhatás mellett. Jelenlegi legnagyobb mérete a 800/70 R38 modell. A Vredestein a munkagépekhez is piacra hozott egy új flotációs változatot. A 750/45 R26,5 méretû Flotation Trac típus a nagyméretû pótkocsik, szervestrágya szórók, bálázók talajkímélő gumiabroncsa lehet.

 





A cseh Mitas cég az utóbbi időben komoly energiát fektet a speciális mezőgazdasági és ipari abroncsok fejlesztésére, ennek egyik új eredménye a teleszkópgémes rakodógépekhez (pl.: Manitou, New Holland) kialakított erősített vázú, 460/70 – 24 méretû diagonál abroncs, amelyet radiál változatban is forgalmaznak.





A kiváló minőségû új gumiabroncsokkal teljesül a megfelelő vonóerő kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, ezért ha viszonylag drágábbak is, mint a hagyományos gyártmányok, kedvező ár-érték arányuk miatt a korszerû, nagy tömegû és nagy teljesítményû erő- és munkagépeken ilyenek alkalmazása célszerû a talaj szerkezetének megóvása érdekében.



Antos Gábor

A cikk szerzője: Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!