A hatékony aratás tervezhető
Minden egy időben érik! Ezt a legjobb kombájn sem bírhatja. Ha ilyen kényszerből reggel hamarabb kezdődik a munka, és este később végeznek vele, akkor ez láthatóan rontja minden betakarítási óra teljesítményét, és megnöveli a szárítási költségeket. Az érés lépcsőzetességével az aratási időintervallumokat ki lehet tolni. Már a vetésterv készítésnél is vannak olyan „csavarok”, amelyeken „húzni” lehet:
• fajták kiválasztása (különösen korán vagy későn érő fajták),
• helyszínválasztás (ne vessünk egyszerre késői fajtákat száraz talajon, és korai fajtákat frissen megmunkált földeken),
• a vetési időpontok variálhatósága (ha ezt az időjárás ősszel megengedi),
• az előérés befolyásolása vegyszerek alkalmazásával,
• kockázatok elemzése: hol vannak a nagyobb veszteségeim, mivel kezdjem az aratást?
Nem is kérdéses, az érés lépcsőzetességének kialakítása jóval nagyobb ügyességet és odafigyelést igényel, és a rossz időjárás meg pláne áthúzhatja a legjobb, ilyen irányú terveket is. Ennek ellenére, az érés lépcsőzetessége az alapköve a hatékony aratásnak, főleg nagyobb üzemek esetében.
A repcét csak a búza után vágjuk
Új fajták, magasabb hozamok, több olaj: az aktuális repcefajták igen hatékonyak. Csakhogy: vastag zöld szárak és a becők, az úgynevezett „gumibogyók” nagyon megnehezítik az időben végrehajtandó cséplést. Még akkor is, ha a felső hüvelyekből kiesik a mag, a repce még nem áll készen az aratásra. A szárak alulsó hüvelyeit nem lehet csépelni, és veszteségként kell elkönyvelni. Ezek a veszteségek nagyobbak, mint a felső hüvelyekből származó veszteségek. Ezt annak idején nem vették azonnal észre, mert az alsó „gumibogyókat” az aprító teljességgel szétszecskázta.
A nagyobb nedvességtartalmú „gumis” hüvelyek és a zöld szárak miatt a cséplőrendszerben a magvak a szalmaszálakkal összeragadnak, és a rosta, valamint a tisztítóegység veszteségei drasztikusan megnőnek. A cséplőszerkezet, a rosták eltömődnek, és a learatott magvak nedvességtartalma is megnő. Ráadásul, ha ilyenkor a „gumibogyókból” kikerülnek az éretlen magvak, azok rontják az olajtartalmat, és nő a szárítás költsége, és szinte biztos, hogy minőségvesztés is fellép.
Repcét tehát csak akkor érdemes aratni, ha az alsó hüvelyekből kézzel való dörzsölésre kiesnek a magvak. A megfelelő fungicidek alkalmazásával megnő a hüvelyek kipattanási képessége. Csakhogy, így lesz egy újabb gondunk: nevezetesen az, hogy a repce aratása beleesik a búza aratásának idejébe. És ha a minőségről van szó, akkor a búza az érzékenyebb növény. Így az a jobb, ha jó időben előbb a búzát, majd eztán a repcét csépeljük.
A búzaaratás csúcsmunkái miatt a legtöbb üzemvezető úgy dönt, hogy a repcét csépeli előbb. Németországi tapasztalatok szerint ez akár 10% veszteséget is okozhat, és egy 4 t/ha eredménynél, valamint 400 €/t árral számolva ez egy 160 €/ha-os bevételkiesést jelent. Természetesen vethetünk korábban érő repce fajtákat is, ezek már kaphatóak, és így biztosan kikerüljük az egyidejû búzaaratással kapcsolatos konfliktusokat.
Mint láttuk, a repce már nem illik a hagyományos aratási időrendbe, egyre jobban átcsúszik a búza aratási idejébe, így az aratásnál nem léteznek már tiszta időhatárok. A klasszikus repceasztal helyett olyan vágóasztalok szükségesek, amelyek variálhatók, gyorsan átalakíthatók a megváltozott aratási feladathoz. Így nagyobb átalakítás nélkül repcét is lehet betakarítani gabonaaratás közben, mondjuk napközben a búzát, éjszaka a repcét.
Veszteségek nem csak a csépléskor keletkeznek
A veszteségek kiszámításakor nem elég, hogy csak a cséplés folyamatát tekintjük, mivel a motolla-, cséplő és tisztítási veszteségek csak 1%-ot tesznek ki. De a teljes aratási veszteség elérheti a 10%-ot, de még többet is. Sokszor az van, hogy a cséplési veszteségek csökkentése érdekében tett lépések máshol, pld. a minőség tekintetében, jóval nagyobb veszteséggel járnak. Andrea Feiffer 16 forrást vizsgált meg, amelyek három nagyobb csoportba oszthatók:
• aratás előtti veszteségek (szemkihullás, lebukott kalász),
• cséplési veszteségek (tört szemek, vágott kalászok raktári készletekben, motolla-cséplő és tisztítási veszteségek),
• aratás utáni veszteségek (sorvadás, szárítás stb.).
Összegezve: aki saját maga számára arat, annak a teljes veszteségskálát figyelembe kell vennie, nem kizárólag csak a közvetlen aratási kieséseket. Ha azonban a cséplési és tisztítási veszteségek kiküszöbölésére az aratás gyorsaságát csökkentjük, akkor ez az aratás elhúzódását vonja maga után, és így nagymértékben megnő a többi veszteségkockázat bekövetkezésének esélye. Egy olyan kombájntulajdonos viszont, aki túl lassan hajt, az a gépének egy bizonyos teljesítményét csak úgy kidobja az ablakon. Az, hogy miképp néz ki az, ha kizárólag egy veszteségforrás kiküszöbölésére koncentrál valaki, azt a tört szemek alapján lehet a leglátványosabban bemutatni.
Kevesebb tört szem magasabb sebesség mellett
Kézenfekvő, hogy a gazda a magas felvásárlási árak tudatában szeretné csökkenteni a cséplési és tisztítási veszteségeit, amennyire csak lehet (maximálisan 0,5%). A bérből élő vállalkozó azonban minél gyorsabban szeretné a munkát befejezni, és a kombájnját kihasználni. Az összetûzések így – nem is csoda – előre be vannak programozva.
Az érdekesség ebben: igaz ugyan, hogy a cséplési és tisztítási veszteségek a cséplődob nagyobb kihasználtsága révén nőnek, a tört szemek aránya viszont nagymértékben csökken. Ha kicsi a munkasebesség, a cséplőegységben hi-ányzik a szalmaréteg, akkor a verőlécek által felgyorsított magok a cséplőkosár betéteihez csapódnak, és eltörnek. Ezt a folyamatot nagy sebességû kamerákkal felvett képek dokumentálják. Az így keletkezett veszteségek akár a 6%-ot is elérhetik. A tört magvak 3%-a magtartályba kerül, 3% pedig repedt vagy szilánkos magként, alig található módon eltûnik a földön, láthatatlan veszteségként.
Annak, hogy a kombájn csak 0,5%-os, cséplési és tisztítási veszteséggel dolgozzon, 20%-kal kevesebb teljesítmény az ára. Minél laposabban nő a kombájn veszteséggörbéje, annál értelmesebb egy kicsivel több veszteséget elfogadni, főleg rotoros kombájnok esetben. A görbe lapos növekedése 0,5%-ról 1%-ra 30, sőt 40%-os teljesítménynövekedést jelent.
A 0,5% veszteségről 1%-ra történő ugrás a 7 t/ha hozam és 200 €/t piaci ár esetében közel 7 €/ha kiesést jelent (összesen 14 € hektáronként). Ha 120 €/ha kombájnköltségekből indulunk ki, akkor a kombájn többletteljesítménye közvetlenül 25–40 €/ha többletet eredményez.
Összegezve: normális aratási feltételek mellett a veszteség az 1% határ közelében mozog. Egy bérvállalkozó ügyfeleinek is bőven megéri a kevés törtszem-veszteség.
Ha sürget az idő, vágjunk magasabban
Minél kevesebb szalma fut át a gépen, annál nagyobb a kombájn cséplési teljesítménye. Ha a nedvesebb alsó szárak felett vágunk, akkor korábban lehet kezdeni az aratást, és később befejezni. A tonnánkénti gázolajfogyasztás is alacsonyabb lesz, sőt, a szárítás költségei is csökkennek. Ezek tehát a magas vágás mellett szóló fő érvek, és így a kombájnokkal akár 20–50% többletteljesítmény is elérhető. Minden centiméter le nem vágott szalmával 1,5–2%-kal növelhető a betakarítógép teljesítménye. A magas vágás egy beállítási tényező, csak figyelni kell rá.
A magas vágás ugyanakkor nem kalászaratást jelent. Inkább arról van szó, hogy a föld fölött 20, de legfeljebb 30 centiméterrel vágjuk el a szárakat, ebben a magasságban a kések automatikus állítása még lehetséges. Ez rendkívül fontos, mert a magas vágás üzemmódban a kombájn átlagsebessége 10 km/h.
Ennél magasabban vágni alig hoz már látható többleteredményt, csak a problémák sora nő: a vágószerkezet vezetésének nehézségei, a vágandó gabona hiányzó ellentartása, átvágott kalászok. A magas vágás hátrányai: a magas tarlót kedvező körülmények között a tárcsás boronával talán el lehet dolgozni, de a hosszabb szárak megnehezítik a munkafolyamatot. A tarlón a hosszabb szármaradványokat szárzúzóval külön munkamenettel fel is lehet aprítani, de sokszor kevés az idő, és ez egyértelmûen többletköltséggel jár. Viszont eközben a szalmát finomabbra lehet szecskázni, mint amire a kombájnok szalmaszecskázói képesek, sőt jobban el is oszlik a földön. Ez főleg szántás nélküli megmûvelésnél fizetődik ki.
A logisztikának meg kell felelnie a kombájnteljesítménynek
A kombájn optimálisra van beállítva, a kombájnos rajtra kész és magasan motivált, a cséplési teljesítmény kiváló. Épp ilyenkor általában a szállítási lánccal adódnak problémák, és az egész rendszer leállhat. Ez nem csak a bérvállalkozónak okoz bosszúságot, hanem az elszállítás rossz megszervezésével rámehet az aratás biztonsága és minősége.
Ha a talajviszonyok és a szállításra szánt jármû abroncsai megengedik, akkor a menet közbeni magtartály ürítés legyen a cél, így a táblaszéli ürítéshez képest akár 25%-kal nagyobb teljesítmény is kihozható. Nagyobb területeken ma már a nagy teljesítményû kombájnhoz kiközelítő kocsikat használnak.
Kivonat a top agrar 2008/6 számában megjelent „10-pontos terv a jobb cséplésért” c. cikkből
Fordítás: -an-