Gumiabroncs, az értékes alkatrész II.

Agro Napló
A cikk elsõ részében a mezõgazdasági gumiabroncsok geometriai jellemzõirõl, szerkezetérõl, teherbíró képességükrõl és talajkímélõ tulajdonságairól volt szó.  




 

 

Az üzemeltetés szempontjából tehát olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függőleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékező nyomatékok átadására, a megfelelő vonóerő kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerők felvételére, a mozgás során fellépő lengések csillapítására. Fontos továbbá a nagy felfekvő felület biztosítása a szántóföldi munkáknál a talajtömörödés csökkentésére, valamint a kis gördülési ellenállás, ami üzemanyag megtakarítást eredményez, és nem utolsó sorban a csendes üzem közúton. A kiválasztásnál ma a minőség és a gazdaságosság játssza a főszerepet.

 


 



A hazánkba érkező nyugati traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Continental, Trelleborg-Pirelli, Kléber és Firestone radiál traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra bizonyos esetekben megfelelnek többek között a Vredestein, a Taurus, az Alliance, vagy a Belshina, nem utolsó sorban pedig a Mitas, és a Nokian kiváló minőségû gyártmányai. E gyártóknál az összetett követelmények szem előtt tartásával folyik az abroncsfejlesztés. Új koncepció szerint gyártott Continental abroncsok új sorozatát Super Volumene Tyre (SVT) névvel látták el, amelyek ennek megfelelően igen nagy levegőtérfogattal rendelkeznek azáltal, hogy ugyanazon külső átmérő mellett nagy a profilszélességük, és viszonylag kicsi a pántátmérőjük. A Bridgestone cég keretében gyártott Firestone Radial-9000 Evolution abroncsot kifejezetten a nagyobb traktorokhoz fejlesztették. Közúton 50 km/h menetsebességig használható, jók a gördülési, az öntisztuló és a talajkímélő képességük. Az asszimetrikusan kialakított és kedvezőbben elrendezett bordák következtében hosszabb a futásteljesítményük. A Goodyear traktorabroncsainak egyik új tagja az Optitrac R+ modellsorozat, mely a korábbi STR (Super Traktion Radial) típusoknál szélesebb, radiálszerkezete erősebb. Optimális bordaméretei jó vonóerőképességet és kiváló öntisztulást eredményeznek.

A Vredestein új sikerterméke a Traxion+ jelû abroncs, amelynek különleges mintázata nagy teljesítményt eredményez a szántóföldi munkákban és a közúti közlekedésben egyaránt. Az újszerû mintázat a széles vállrésszel együttesen biztosítja a futófelület kiváló öntisztulását, ezzel a maximális tapadás elérését. Ez a megoldás csökkenti az abroncs kopását is. A Trelleborg égisze alatt gyártott Pirelli TM-900 High Power abroncsokat kifejezetten a nagy teljesítményû traktorokhoz fejlesztették. A nagyobb méretûek külső átmérője meghaladja a 2 m-t is. Minden talajtípuson a legnagyobb vonóerő kifejtésére képesek. A Nokian cég TRI-2 jelû nehézabroncsai akár 300 LE-ig alkalmazhatók. A mezőgazdasági abroncsoknál szokatlan futófelület mintázata jó kapaszkodási tulajdonságot biztosít a téli havas útviszonyoknál és a laza, vizes talajoknál egyaránt. A korszerû traktorabroncsok választékát bővíti a Taurus Point-70 típusjelû abroncsa. Ezzel a Taurus egy igazi, alacsony profilú, széles változattal rendelkezik, amelynek főbb jellemzői a nagyobb teherbírás, a jobb kapaszkodási képesség, a jelentősebb talajkímélés és a hosszabb élettartam. Az igazi újdonságot azonban a Michelin cég hozta a piacra, az OmniBib, a XeoBib és AxioBib fantázianevû gyártmányaival.



Az újabb traktorabroncsok kifejlesztésével a cégek egyaránt a következő célkitûzéseket kívánják megvalósítani, úgymint:

• nagyobb teherbíróképesség,

• nagyobb vonóerő-kifejtés,

• kisebb talajtömörítés,

• nagyobb gépkezelői komfort,

• alkalmasság a nagy sebességû közúti haladásra,

• üzemanyag-fogyasztás csökkenés,

• élettartam növekedés.



A korszerû gumiabroncsok itt felsorolt előnyeit csak akkor várhatjuk el, ha a belső levegőnyomásra kellő figyelmet fordítunk. Rendszeres ellenőrzése és a használati körülményekhez szükséges beállítása az üzemeltető fontos napi feladata. A gyakorlatban azonban tapasztaljuk, hogy sajnos nem kerül sor a belső levegőnyomás változtatására, ha szántóföldi munkában, vagy ha a közúti közlekedésben használjuk a traktort. Ezt felismerve a Michelin új fejlesztése arra irányult, hogy az új konstrukciójú XeoBib traktorabroncs szántóföldön és közúton is – a terheléstől függően – 1,0 bar, vagy az alatti állandó belső levegőnyomással, bármekkora sebességnél is üzemeltethető legyen. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belső nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a megfelelő vonóerő-kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, valamint a megfelelő menetstabilitás és maximális komfort a közúton.



Akár ilyen gyártmánnyal is lecserélhetők a régi traktorabroncsok, de ezek még igen drágák. A jó megoldás, ha a traktor gépkönyvében ajánlott méretek figyelembe vételével a választás az ismert márkák közül történik. Persze az ideális megoldás, ha a traktoron eredetileg szerelt márka kerül megvásárlásra. Sajnos az abroncsárak (is) folyamatosan emelkednek, mindenesetre ragaszkodni kell a minőségi termékekhez. Érdemes szakember véleményét kikérni, és a szerelést szakmûhelyben, gumiszerelő géppel elvégeztetni.



Sajnos a mezőgazdasági üzemekben a gumiabroncsokat még sokan mostohán kezelik, pedig értékük márkától és mérettől függően akár 10–15%-a is lehet a gép bekerülési költségének. A traktorok teljesítményének hatékony kihasználása mellett emiatt is érdemes a gumiabroncsokra nagyobb figyelmet fordítani.



Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Idén se lesz olcsóbb a krumpli

Idén se lesz olcsóbb a krumpli

Az időjárás miatt szűkös lett a tavalyi termés, ezért jóval magasabb a burgonya ára, és nem is várható jelentős csökkenés.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?