Az idény előtti felkészítés során az első feladat a gép alapos átvizsgálása. A hibák jelentős része szemrevételezéssel is megállapítható. Ellenőrizni kell az alváz, futómû, kardántengely, permetlétartály, abroncsok, tömlők és csatlakozók épségét. Az üvegszállal erősített poliészter tartályoknál a kisebb hibák ragasztással viszonylag egyszerûen javíthatók, a polietilén tartályok sérülései azonban csak megfelelő felkészültséggel, hegesztéssel szüntethetők meg. Fontos feladat a szivattyú, ventilátor, permetlétartály, szórókeret rögzítésének ellenőrzése, mivel a fellazult részegységek komoly meghibásodást okozhatnak. Az esetleg hiányzó kötőelemeket pótolni kell, a csavarokat, anyákat meg kell húzni. Az elöregedett tömlőket, tömítéseket célszerû kicserélni, mert ezek idény közben kiszakadhatnak, és akkor ez már a bosszúság mellett időkieséssel jár. Meg kell vizsgálni a szûrők állapotát (1. ábra), ellenőrizni kell, és szükség esetén cserélni a manométert, ha mutatója nem tért vissza „0” helyzetbe, vagy nyomásváltozás hatására nem mozdul a mutató.
Szántóföldi szórókereten ellenőrizni kell, hogy nincsenek-e deformációk, repedések, vagy törések. A kerettagoknak kitérés után azonnal vissza kell az eredeti helyzetbe térniük. A szórókeret nyitásának-zárásának, valamint emelésének és süllyesztésének akadálymentesen kell végbemennie. Hidraulikus mûködtetés esetén a rendszer tömítettségét, a mozgatás egyenletességét, a véghelyzetek biztonságos elérését kell ellenőrizni. Fontos, hogy a talajjal párhuzamos helyzet biztosítható legyen, mivel ez a megfelelő keresztirányú szórásegyenletesség feltétele. A keret javítása történhet egyengetéssel, hegesztéssel, vagy egyes elemek cseréjével, házilag azonban csak megfelelő felkészültség esetén végezhető el, általában szakmûhely igénybevétele szükséges.
Légszállításos permetezőgépeknél a ventilátor épségét, a lapátokat, a burkolatokat, a fokozatkapcsoló mûködését kell ellenőrizni.
A külső átvizsgálás és a szemrevételezéssel is megállapítható hibák elhárítása után kerülhet sor a próbaüzemeltetésre. Előtte azonban még a hajtómûveknél (szivattyú, ventilátor) meg kell vizsgálni, hogy nincs-e olajszivárgás, ha van, akkor annak okát meg kell állapítani, és hibát megfelelő módon (például tömítéscserével) meg kell szüntetni. A hajtómûvekben ellenőrizni kell az olajszintet (2. ábra), szükség esetén a cserét, vagy az utántöltést el kell végezni.
Az olajcserék szükségességéről, az alkalmazható olajféleségekről, a szükséges mennyiségről a kezelési utasításból tájékozódhatunk. A szivattyún lévő nyomáskiegyenlítő tartályban biztosítani kell az előírásnak megfelelő levegőnyomást. Ha ez nem lehetséges, akkor ellenőrizni kell a légüst membránjának és szelepének épségét, szükség esetén cserélni kell a sérült alkatrészeket.
A permetlétartályba a kipróbáláshoz szükséges mennyiségû (mérettől függően 100–300 dm3) vizet kell tölteni. Célszerû a nyomást a minimális értékre beállítani, a szórószerkezetet lezárni, a ventilátort kikapcsolni. A gépnek a hajtás bekapcsolása után nyugodtan, egyenletesen, rezgésmentesen kell mûködnie. Ha rendellenességet tapasztalunk, azonnal le kell állni, a hibát meg kell keresni, és ki kell küszöbölni. Ellenőrizni kell, hogy nincs-e valahol folyás vagy csepegés. A permetlé- tartályban megfigyelhető a keverő berendezés mûködése, és a visszafolyó ágon áramló folyadék. A gép megfelelő mûködése esetén a nyomás az üzemi értékre növelhető.
Ha a nyomás nem éri el a kívánt értéket, a próbaüzemet meg kell szakítani, és ellenőrizni kell a nyomásszabályozót, mert ez is lehet az elégtelen nyomás oka, majd a szivattyút kell megvizsgálni. A hibát membránszivattyúnál leggyakrabban membránszakadás, dugattyús szivattyúnál a karmantyúkopások vagy a szelep fennakadása, illetve törése okozza. Membránszakadás esetén a permetlé a hajtómûbe kerül, ezért a javítás során a korrózió megakadályozása érdekében, a hajtómûvet alaposan meg kell tisztítani és megfelelő minőségû és mennyiségû olajjal fel kell tölteni. A szivattyú állapotát a szállított folyadék mennyiségének meghatározásával kell ellenőrizni. A szórófejekhez, a keverő berendezéshez és a visszafolyóhoz vezető tömlőket leszerelve az összes folyadékot ismert térfogatú edényben (például hordóban) kell felfogni. Mérni kell az edény megteléséig eltelt időt. Akkor megfelelő a szivattyú állapota, ha a mért folyadékszállítás nem kevesebb, mint a névleges gyári érték 90%-a. A szivattyú felújítása megfelelő felkészültség esetén történhet házilag, vagy szakmûhelyben, végső esetben új szivattyú beépítése válhat szükségessé.
A manométer, szabályozó armatúra és a szivattyú ellenőrzése után kerülhet sor a szórószerkezet bekapcsolására. A szórás kikapcsolása után csepegés nem jelentkezhet, a permetlé áramnak pillanatszerûen kell megszûnnie. Utólagos csepegés esetén a visszacsapó szelepeket meg kell vizsgálni, meg kell tisztítani, és szükség esetén a membránokat, vagy rúgókat ki kell cserélni. Több fúvóka befogadására alkalmas, illetve elzárható szórófejeknél vizsgálni kell a különböző helyzetekben a mûködést, illetve az elzárhatóságot. A kopott, sérült fúvókákat feltétlenül ki kell cserélni. Ezek nemcsak a szükségesnél több folyadékot bocsátanak ki, hanem egyenlőtlen eloszlást okoznak és a cseppek is durvábbak lesznek. A fúvókák állapota az egy perc alatt kiáramló folyadék mennyiségének mérésével ellenőrizhető. A folyadék mennyisége mérőhengerben, vagy mérlegen meghatározható (3. ábra).
A kapott értékeket az adott fúvóka névleges szállítási teljesítményével kell összevetni. Ezt a kezelési utasítás táblázatosan tartalmazza, de ezek az adatok rendszerint a gépen is megtalálhatók matrica formájában. Ha a mért értékek a névleges, gyári adattól 10%-nál nagyobb mértékben eltérnek, akkor a fúvókákat ki kell cserélni. Általában a fúvókák kopása egyszerre történik, tehát cseréjüket is egyidejûleg kell végrehajtani. Feltétlenül jó minőségû, precíziós fúvókákat építsünk be, mert csak ezek biztosítanak pontos adagolást, egyenletes eloszlást és megfelelő cseppképzést.
A permetezőgépet az álló helyzetben végzett ellenőrzés után haladás közben is ki kell próbálni. Ilyenkor fedezhetők fel az álló helyzetben nem észlelhető hibák. A szokásos terepviszonyok és munkasebesség mellett nem engedhetők meg nagyobb keretlengések, a kitért kerettagoknak gyorsan, de csillapítva kell az eredeti helyzetbe visszatérniük.
A permetezőgép ellenőrzésével egy időben elvégezhető az első munkákhoz szükséges beállítás is. Az alkalmazandó fúvókák méretét az üzemi nyomás függvényében az adagolási táblázatból határozhatjuk meg. Ültetvény permetezőknél a szórófejeket illetve a légterelőket a növényzet elhelyezkedésének megfelelően kell beállítani úgy, hogy a cseppek közvetlenül a célfelületre jussanak, és elkerülhető legyen a permetlé talajra rakódása, elsodródása, vagy elpárolgása.
A gép beállítása után tiszta vízzel célszerû próbapermetezést végezni, amelynek során meghatározott mennyiségû vizet kell ismert távolságon belül kiszórni. Számítással lehet ellenőrizni, hogy elértük-e a kívánt fajlagos szórásmennyiséget. Ha nem, akkor elsősorban a munkasebesség megváltoztatásával célszerû a szükséges módosítást végrehajtani.
Dr. Dimitrievits György