Az 1999-ben alakult szövetség kinőtte gyermekkorát és egyre inkább megfelel az alapszabályában megfogalmazott küldetésének. Átvészelte mezőgazdaságunk változásait, folyamatosan birkózik az ipar (főleg a hazai ipar) ingadozásaival és az EU szabályrendszerének alkalmazásával. A szövetség sajátos testület, mert egyensúlyt kell találni a tagjai érdekvédelme mellett a tagok természetes rivalizálásának tolerálására.
Felmérések szerint hazánkban 900 körül van azon vállalkozások száma, amelyek mezőgépek, mezőgazdasági eszközök és alkatrészeik eladásával foglalkoznak, azaz forgalmazónak számítanak.
Nem akármilyen forgalomról van szó, hiszen évi mintegy 100–140 mrd. forint értékû gépet és berendezést, valamint közel 20–25 mrd. forintot is elérő alkatrészt értékesítenek hazánkban.
A MEGFOSZ tagjainak száma 120-ról indult és mára 70–75 között stabilizálódik. Ezzel a létszámmal az országos forgalom több, mint 90 százalékát tudja magáénak. Az eddigi ingadozások nyilvánvalóan abból adódtak, hogy a MEGFOSZ nem határozottan ismerte fel lehetőségeit és korlátait, a tagság viszont többnyire aszerint ítélkezett, hogy milyen konkrét haszna volt a tagsági viszonból.
A közgyûlés napirendi témáiból látható az „alagút vége”.
Nagy Miklós elnök bevezetőjében megállapíthatta, hogy nemcsak a tagsági létszám reális, hanem a szövetség költségvetése is megszilárdult. Lassan számolni lehet azzal, hogy önállóan adjon ki megbízásokat és végeztessen elemző, feltáró munkákat.
Az egyik előadás máris példát adott erre. Az utóbbi években már nehezen prognosztizálható a várható forgalom nagysága, márpedig egy kereskedő jó becslés nélkül kiszolgáltatott helyzetbe kerülhet. Megszûnt az a „jó” becslési módszer, hogy a költségvetés terveiből, főleg a támogatások mértékéből és irányultságából következtetni lehetett a várható forgalom nagyságára, sőt típusválasztékára. Jó statisztikákra van szükség a becslésekhez, ezért a szövetség az Agrárgazdasági Kutató Intézettel (AKI) való együttmûködésben korszerûsítette az egyébként törvényileg előírt forgalmi statisztikát. A még pontosabb információszerzés érdekében kidolgoztak egy bővített adatszolgáltatási rendszert is, amelyet az AKI az abban résztvevőknek készít a szövetség finanszírozásával. Ebben a körben máris szerepel két tucat jelentős forgalmú MEGFOSZ-tag.
Klasszikus érdekvédelmi feladatnak tekinthető, hogy a szövetség a jelentősebb kiállítások előtt integrálja a kiállítási területekre vonatkozó igényeket és komoly tarifamérséklést ér el a kiállítás-szervezőknél. Az AGRO+MASHEXPO-on a HUNGEXPO-val való szervezett tárgyalások után már két éve sokkal jelentősebb költségmérséklést értek el, mint amennyi a kiállító vállalkozások szövetségi tagdíja. Hasonló engedményeket nyújtanak részükre a Bábolnai Nemzetközi Gazdanapok szervezői is.
Precedensértékû akciónak is vehető, hogy az EMVA-támogatási pályázatok kiírása után a szövetség néhány kérdésben elégedetlenségét fejezte ki az FVM-nél. A minisztérium elismerte a támogatandó gépek nomenklaturájának hiányosságait és korrekciója mellett a pályázati határidő módosítását is elrendelte.
A közgyûlésen több más téma mûveléséről számolt be az elnökség, amelyek megoldása időszerû, ezen kívül a testület stratégiai feladatait is megjelölte.
Szólni kell még a szövetség CLIMMAR-tagságáról. A CLIMMAR az EU legtöbb országa mezőgép-kereskedőinek nemzetközi szervezete. Ennek a volt „keleti” országok közül a MEGFOSZ az elsők között lett tagja. Néhány évig kerestük helyünket és szerepünket ebben a társaságban. Elsősorban megfigyelőként és tanulóként vettünk részt a munkában. Módszertanilag már így is sok hasznos tapasztalatot szereztünk , és megtisztelték szövetségünket azzal, hogy Harsányi Zsolt már a második ciklusban alelnöke a szervezetnek.
Most itt is áttörést figyelhetünk meg, ugyanis a nyugati országokban is súlyos gond a minőségi szakmunkás-utánpótlás hiánya. A szervezet megkezdte a tagországok oktatási rendszerének felmérését azzal a távlati szándékkal, hogy nivellálják a szakképzés színvonalát és megoldást találjanak a mezőgép szakma tekintélyének helyreállítására. E folyamatban részvételünk és érdekeltségünk már kellő súlyt kaphat. Hasonlóan törekvés van a mezőgépek mûszaki vizsgáztatásának egységesítésére ( többek között azért, hogy határokon való átléptetés esetén elmaradhasson a többszöri minősítés procedúrája). Ugyancsak egységesítésre vár a magajáró munkagépek közúti közlekedésének szabályozása. Módszer készül a használt gépek internetes forgalmazásának megoldására is.
Mindent összevetve a MEGFOSZ ez évi közgyûlése a kibontakozás és lendület jeleit mutatta, és ez jó irányt jelent a következő időszak munkájához.