A taposási kár különösen a nedves talajban okoz komolyabb szerkezeti változást, amelynek megszüntetése csak nagy energiaigényû altalajlazítással lehetséges. A káros hatások a kerekes járószerkezeteknél a megfelelő gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthetők. Orvosi szóhasználattal: „jobb a megelőzés, mint a mûtét”.
Arra kell törekednünk, hogy a talajok térfogattömege ne legyen nagyobb 1,3–1,5 g/cm3-nél, a porozitás ne csökkenjen 40–45% alá, és a talajellenállás ne haladja meg a 2,6–2,8 kg/cm2 értéket.Ennek megvalósítása a korszerû, széles futófelületû, alacsony profilú radiál gumiabroncsokkal lehetséges. Előnyük, hogy viszonylag alacsony belső levegőnyomás mellett kevésbé terhelik a talajfelszínt, ugyanakkor megfelelő vonóerőkifejtést és komforthatást eredményeznek.
A gumiabroncsok talajnyomását alapvetően a belső levegőnyomás határozza meg, ha ennek értéke – figyelembe véve az abroncs terhelhetőségét – csökkenthető, akkor a tömörítő hatás is enyhíthető. A közepes felszíni talajnyomás (pf) megközelítőleg azonos a gumiabroncs belső levegőnyomásával (pb):
pf = (f)pb [bar]
Hozzávetőleges kiszámítására egyes gyártók különféle összefüggéseket ajánlanak.
A Goodyear cég képlete: pf = pb+k, ahol a k korrekciós tényező értéke 0,1–0,3 az alacsony profilú radiál traktorabroncsokra vonatkozóan. Ugyanezeknél a Pirelli a pf kiszámítására az 1,05 pb, a Continental az 1,1 pb, és a Vredestein az 1,2 pb öszefüggést ajánlja.
A széles gumiabroncs ugyanazt a kerékterhelést alacsonyabb belső levegőnyomással (0,5–0,6 bar) képes viselni, így kifejezetten csökken a talajnyomás, kisebb lesz a talajtömörödés, javul a talaj levegő-víz háztartása (a talaj „beissza” a vizet, és „tud lélegezni”), ezáltal javulnak a növényfejlődés feltételei, nagyobb lehet a terméshozam. A belső levegőnyomás értéke és a talajkímélés megítélése közötti összefüggést a táblázat tartalmazza.
Kísérletekben vizsgálták a gyökérképződés alakulását tömörített talajokban. Árpavetésben az egységnyi területeken talált gyökérszámok elemzéséből kitûnik, hogy a növényfejlődés szempontjából ideális talajnyomás, azaz gyakorlatilag a gumiabroncs belső levegőnyomása 0,5–1,0 bar között kívánatos. Ekkor várható a legnagyobb fajlagos gyökérképződés.
A mai korszerû, tömlő nélküli traktor- és kombájn gumiabroncsok radiál szerkezetûek. Főbb előnyös tulajdonságaik a következők:
• szélesebb futófelület és nagyobb deflexió, amely nagyobb felfekvő felületet és ezáltal kisebb talajnyomást eredményez,
• a nagyobb felfekvő felületen több bordapár érintkezik a talajjal, ez növeli a vonóerő átvitelt,
• a magasabb bordák a szántóföldön növelik az abroncs kapaszkodóképességét,
• nagyobb a bordák közötti tér, ezáltal a szélesebb profilcsatornák igen jó öntisztulást nyújtanak,
• a koronavonalban átlapolt bordafelületek szilárd burkolatú úton nyugodtabb járást biztosítanak nagyobb haladási sebességnél is,
• a bordák mozgása a teljes felfekvésük miatt kisebb, így kevesebb a kopásuk, nő az abroncs élettartama,
• a rugalmasabb oldalfal lengéscsillapító hatása növeli a vezetési, utazási kényelmet, nő a komfortérzet,
• a kisebb gördülési ellenállás következtében csökken az üzemanyag-fogyasztás.
A hagyományos, normál profilú standard méretekkel szemben a modern univerzális traktorokon az alacsony profilú radiál traktorabroncsok közül 100 kW-ig inkább a 70-es széria kerül használatra, e felett a 60-as, és legújabban az 50-es széria és különleges körülményekhez pedig a nagy légterû, extrém széles profil alkalmazása a tendencia. Ezeknél nemcsak a vonóerő számít, hanem kulcsjellemzői a talajkímélés, a teherbíró képesség és a nyugodt futás nagyobb sebességû közlekedésnél. Utóbbi tulajdonságok növekvő mértékben érvényesek a különböző önjáró betakarítógépekre (kombájnok, járvaszecskázók, cukorrépa betakarítók stb.) is.
A széles, alacsony profilú radiál abroncsok előnyeit bizonyítják a különböző szántóföldi összehasonlító vizsgálatok is. Hazai kutatási eredmények szerint a gumiabroncsok felfekvési felületének (talajlenyomatának) szélessége a tömörítő hatás szempontjából inkább meghatározó, mint a hossza. A szélesebb felfekvési felületû gumiabroncsok talajtömörítése szignifikánsan kisebb, mint a keskenyebb felületû abroncsoké.
Németországi tesztek során szintén arra kerestek választ, milyen előnyei és hátrányai vannak a korszerû, alacsony profilú traktorabroncsoknak a kontrollnak választott hagyományos gyártmánnyal szemben, különösen a talajnyomás, a besüllyedés és a vonóerőátvitel tekintetében. A vizsgálatokban szereplő Michelin gumiabroncsokat 3 t kerékterheléssel, 100 kW (136 LE) teljesítményû traktorral, száraz, homokos vályogtalajon, elmunkált, ülepedett szántásban végezték, alacsony belső levegőnyomással.
Az eredmények szerint a legalacsonyabb talajnyomást, a legsekélyebb besüllyedést (ld.: ábra) és a legnagyobb vonóerőt a legszélesebb gumiabronccsal érték el. A vizsgálatok bizonyították, hogy az egyre elterjedtebben használt 650/65 R38 méretû gumiabroncs viszonylag kevésbé tömöríti a talajt, jó a vonóképessége, a közúton oldalstabilitása és rugózása megfelelő. Alkalmazásával kisebb a káros talajtömörítés.
Nyugati farmerek körében néhány évvel ezelőtt végzett közvélemény kutatás szerint mintegy tízezer különféle márkájú és méretû traktorabroncs közül már 40% széles, alacsony profilú, radiál kivitel volt, amelyekkel átlagosan 2400 üzemórát dolgoztak évente, kétharmadrészt szántóföldön, egyharmadrészt közúton, vontatásban. A korszerûbb abroncsokat a talajkímélés és az egyidejûleg nagyobb vonóerőhatás miatt vásárolták. Figyelmeztető azonban, hogy a gépkezelők csak alig több, mint egynegyede gondoskodott a belső levegőnyomás folyamatos ellenőrzéséről és a munkák jellegének megfelelően az előírt, vagy javasolt nyomásértékek beállításáról. Nálunk ennél is rosszabb a helyzet. A gyakorlatban nagyon kevesen csökkentik a belső levegőnyomást, ha szilárd burkolatú útról rátérnek a földekre, és viszont. Az aszfaltúton a stabilitás miatt szükséges magasabb nyomás (1,8–2,4 bar) a szántóföldön túl magas, növeli a talajtömörödés mértékét, ugyanakkor a szántóföldön ideális 0,6–0,8 bar levegőnyomású abroncsokkal veszélyes a közúti közlekedés, elsősorban a nagyobb sebesség miatt.
A gumiabroncs belső levegőnyomásának vezetőfülkéből történő változtatására fejlesztették ki a központi levegőnyomás-szabályozókat, amelyek segítségével a mindenkori optimális belső nyomás gyorsan, könnyen beállítható és folyamatosan ellenőrizhető. Ennél még kedvezőbb megoldást nyújt erre a napi problémára a Michelin cég újdonsága, az univerzális XeoBib gumiabroncs, amely szántóföldön és közúton – a terheléstől függően – egyaránt 1 bar, vagy az alatti állandó belső nyomással üzemeltethető, nagyobb sebességtartományban is.
Ez az új termék egy újabb mérföldkő a mezőgazdasági gumiabroncsok innovációjában. A fejlesztőket elsősorban a talajkímélés szempontjai (a minél kisebb belső levegőnyomás, a nagy felfekvési felület, az alacsony talajnyomás) vezették az új megoldáshoz.
A talajvédelem fontossága, a káros talajtömörödés enyhítése rövid időn belül – különösen a tavaszi munkák alkalmával – mindenkitől megköveteli a talajkímélő járószerkezetek, ezen belül a minél szélesebb gumiabroncsok használatát. Ezt egyre többen felismerik, és az új traktorok vásárlásakor már a nagyméretû, alacsony profilú, radiál gumiabroncsokat igénylik, ők járnak el helyesen.
Antos Gábor mûszaki igazgató, IKR Zrt.