Korszerû gumiabroncsok, mint a traktorok fontos „gépeleme”

Agro Napló
A nagyobb teljesítményû traktorokat elsõsorban a nagy vonóerõt igénylõ munkákhoz fejlesztik és használják. A motorteljesítmény vontatási teljesítménnyé alakításában a traktor járószerkezete játszik fõszerepet, amellyel szembeni legfontosabb követelmények a talajmunkáknál a következõk:
  • a minél nagyobb vonóerő kifejtés,
  • a kerékcsúszás (szlip) csökkentése,
  • a megfelelő vonóképesség,
  • a kedvezően nagy vontatási hatásfok,
  • a mérsékelt talajnyomás,
  • az adhéziós tömeg növelhetősége.

Ezeket az igényeket kerekes traktoroknál elsősorban az új fejlesztésû gumiabroncsok alkalmazásával érhetjük el, amelyeknek persze teljesíteniük kell a közúti közlekedés feltételeit is. A fúvott gumiabroncs tehát a mezőgazdasági erőgépek egyik legfontosabb szerkezeti elemének tekinthető.
A nagy teljesítményû, univerzális traktorokkal a nagy vonóerőt igénylő munkák mellett egyre nagyobb tömegû függesztett kombinált munkaeszközök üzemeltetése is lehetséges, ezek pedig növelik a járószerkezet igénybevételét. A megnövekedett kerékterhelés így nagyobb teherbírású gumiabroncsokat követel. Ismert, hogy a teherbírás főleg az abroncsban lévő levegő mennyiségétől függ, ennek egyik meghatározója az abroncs térfogata. Másik összetevője a benne lévő levegő nyomása (belső nyomás), amelynek nagysága jelentősen befolyásolja a talajtömörödés alakulását is. A traktorteljesítmény növekedésével és a talajkímélés igényével tehát szükségszerûen együtt jár a nagyobb méretû, korszerû traktor gumiabroncsok alkalmazása. Fő jellemzőjük a szélesebb futófelület és a kisebb profiltényező (a profilmagasság és a profilszélesség aránya). A normál profilú, standard (80-as) abroncsokat követte a széles (70-es széria), a szuperszéles (60-as széria), és az ultraszéles (50-es széria) alacsonyprofilú abroncsok bő választéka. Ezek nagyobb felfekvő felületük következtében a szántóföldön a nagyobb vonóerő kifejtés mellett a kisebb talajnyomás kialakulását, s ezzel a talajtömörödés csökkenését eredményezik, a közúton pedig nagyobb sebességgel haladhatnak.

Ma már általánosan elterjedt a radiál szerkezetû traktorabroncsok alkalmazása. Első szerelésként és pótlásként egyaránt szinte csak ilyenek kerülnek forgalomba, köztük minél nagyobb számban a széles és szuperszéles kivitelek. A radiál traktorabroncsok főbb előnyös tulajdonságai:

  • a szélesebb futófelület és nagyobb deflexió, amely nagyobb felfekvő felületet és kisebb talajnyomást eredményez,
  • a nagyobb felfekvő felületen több bordapár érintkezik a talajjal, ez növeli a vonóerő átvitelt,
  • a magasabb bordák a szántóföldön növelik az abroncs kapaszkodóképességét,
  • nagyobb a bordák közötti tér, a szélesebb profilcsatorna a különböző talajokon igen jó öntisztulást, és a lejtős munkáknál jobb oldalstabilitást nyújt,
  • a koronavonalban átlapolt bordafelületek nyugodt haladást biztosítanak nagyobb haladási sebességnél is,
  • a rugalmasabb oldalfal lengéscsillapító hatása növeli a vezetési, utazási kényelmet, a komfortérzet nő,
  • a bordák mozgása a teljes felfekvésük miatt kisebb, így kevesebb a kopásuk, nő az élettartam,
  • a kisebb gördülési ellenállás következtében csökken az üzem-anyagfogyasztás.

Az alacsony profilú radiál traktorabroncsok 20–40%-kal kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkeznek a standard abroncsokhoz képest. Az 1. ábrából jól láthatók a legfontosabb különbségek egy 710/75 R34 alacsony profilú és a vele külső szerkezeti méretben csereszabatos 20,8 R42 normál profilú radiál traktorabroncs között.



A hagyományos standard méretekkel szemben a modern univerzális traktorokon az alacsony profilú traktorabroncsok közül 120 kW felett csak a 70-es széria kerül használatra, de a 60-as széria alkalmazása is tendencia (2. ábra).

Ezeknél nemcsak a vonóerő számít, hanem kulcsjellemzői a talajkímélés, a teherbíró képesség és a nyugodt futás nagyobb sebességû közlekedésnél. Igen fontos szempont a cserélhetőség kérdése, azaz egy normál traktorabroncshoz rendelt kerékpántra melyik méretû alacsony profilú abroncs szerelhető gond nélkül helyettesítésként, illetve azonos külső átmérő szempontjából mely méretek csereszabatosak. Néhány példát mutat be a 1. táblázat.



Fontos azonban megjegyezni, hogy a különböző teljesítménytartományokhoz csak a gyártó által engedélyezett méret választható, ellenkező esetben túlterhelés következtében az abroncs a pánton elforoghat, vagy szövetváza sérülhet. A nagyobb teljesítményû segéd-mellsőkerék hajtású nehéz utniverzális traktorok általános méretpárosítására nyújt példákat a 2. táblázat.


A hazánkba érkező nyugati traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Pirelli, Kléber és Firestone traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra bizonyos esetekben megfelelnek többek között a Taurus, az Alliance, a Belshina, vagy a Kormoran és nem utolsó sorban a Vredestein kiváló minőségû gyártmányai. Ezek alacsony profilú típusainak geometriai méretei és üzemi jellemzői igen közel állnak egymáshoz. A szélesebb profilú gumiabroncsoknak nagyobb a terhelhetőségük azonos belső nyomás és haladási sebesség mellett, azonos terhelés és sebesség esetén pedig alacsonyabb belső nyomáson üzemeltethetők (3. táblázat).



Az alacsony profilú radiál abroncsok előnyeit bizonyítják a szántóföldi összehasonlító vizsgálatok is. Az eredmények szerint a legnagyobb vonóerőt a legszélesebb abronccsal érték el, és ezzel mérték a legsekélyebb besüllyedést és a legalacsonyabb talajnyomást 40 cm mélységig. A teszt során vizsgálták még a gyökérképződés alakulását a tömörített talajokban. Az egységnyi területeken talált gyökérszámok elemzéséből megállapították, hogy a növényfejlődés szempontjából szükséges talajnyomás, azaz gyakorlatilag a traktor gumiabroncs szántóföldön alkalmazott belső levegőnyomása 0,5–1,0 bar között optimális. A vizsgálatok bizonyították, hogy a 650/65R38 méretû gumiabroncs viszonylag kevésbé tömöríti a talajt, jó a vonóképessége, közúton előnyösen használható, és akár alacsony, akár magasabb belső levegőnyomásnál az oldalstabilitása és a rugózása is megfelelő.

A megfelelő hajtókerék-gumiabroncs kiválasztása tehát fontos szakmai döntés a traktor hatékony üzemeltetése érdekében, mert a következő előnyökkel jár:

  • nagyobb teherbírás,
  • nagyobb vonóerő,
  • optimális szlip,
  • nagyobb munkasebesség,
  • gyorsabb munkavégzés,
  • kisebb talajtömörítés,
  • alacsonyabb üzemanyagfogyasztás,
  • jobb öntisztulás,
  • hosszabb élettartam,
  • jobb komfortérzet.

Ezeket az előnyöket azonban csak akkor tapasztalhatjuk, ha a gumiabroncs belső nyomására kellő figyelmet fordítunk. A helyes érték kulcstényező a vonóerő és a talajtömörödés alakulásában, illetve a biztonságos közúti közlekedésben. A gumiabroncs belső nyomásának állandó ellenőrzése és a körülményekhez szükséges beállítása az üzemeltető fontos napi feladata. A gyakorlatban azonban tapasztaljuk, hogy nem kerül sor a gumiabroncs belső levegőnyomásának változtatására, ha szántóföldi munkában, vagy ha a közúti közlekedésben használjuk a traktort. A szilárd útburkolaton (közúton) a stabilitás miatt szükséges nagyobb nyomás (1,8–2,4 bar) a szántóföldön túl magas, mert növeli a talajtömörödés veszélyét, ugyanakkor a talajon ideális 0,6–0,8 bar levegőnyomású abroncsokkal veszélyes a közúti közlekedés, elsősorban a nagyobb sebesség miatt. Ezt felismerve a Michelin cég kifejlesztette és már a gyakorlatban alkalmazzák a XEOBIB fantázianevû univerzális traktorabroncsot. Ez az első olyan konstrukció, amely terheléstől függően szántóföldön és közúton is 1,0 bar, vagy az alatti állandó belső nyomással üzemeltethető, bármekkora sebességnél is. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belső nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a talajon a nagy vonóerő és a talajkímélés kritériuma, valamint a megfelelő menetstabilitás és maximális komfort a közúton. Az ára még magas, ennek ellenére elterjedése várható. Ezeket a gumiabroncsokat is láthatják az érdeklődők az idei Bábolnai Nemzetközi Gazdanapokon.

A cikk szerzője: Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Heti fókusz: Tarlóápolás ekével?

Heti fókusz: Tarlóápolás ekével?

A tarlóhántást lehetőség szerint minél sekélyebben kell elvégezni, hogy a kiszáradás mértékét minimalizáljuk. Amikor erről a műveletről beszélünk, a g...

Szántóföldi vetésváltás 2023-tól

Szántóföldi vetésváltás 2023-tól

Az idei nyáron számos termelőnek az aszály jelentette nehézségek határozzák meg az életét. Ugyanakkor az előretekintés és a tervezés érdekében indokol...

Drónok figyelik a MATE rizsföldjeit

Drónok figyelik a MATE rizsföldjeit

Speciális drónokkal kezdtek új kísérleteket a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) és az ABZ Drone szakemberei a MATE Galambosi Rizskísérleti...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?