Újdonságok a mezõgépészetben – mezõgazdasági pótkocsik

Agro Napló
A mezõgazdasági termelés valamennyi ágazatában, az anyagmozgatási és szállítási feladatok megoldásában, a vontatott szállító jármûvek – a különbözõ pótkocsik – nagy jelentõséggel bírnak. A mezõgazdasági termesztési technológiák fontos mûvelete a szállítás, hiszen összeköti, vagy legtöbbször befejezi a technológiai részfolyamatokat.

A gyakorlati tapasztalatok szerint a mezőgazdasági gépi munkák volumenéből az anyagmozgatási mûveletek az összes munkaidőre vetítve közel 50 százalékot tesznek ki, és a mezőgazdasági termelés idényjellegéből adódóan a szállítási/anyagmozgatási feladatok nagysága – ennek megfelelően – az év folyamán igen egyenlőtlen elosztásban jelentkezik. A mezőgazdasági anyagmozgatási mûveletek nagyságát – a szállítás feladatainak csúcsidőszakát – alapvetően a kalászos gabonák és a kukorica betakarításához kapcsolódó munkák határozzák meg, valamint az állattenyésztéshez kapcsolható nagy mennyiségû takarmány időbeni betakarítása képez még jelentős volument. Valamennyi szántóföldi növény betakarításakor is így van ez, mert ha az anyagmozgatás színvonala a termelési technológián belül lemarad, az a teljes termelési folyamat gátjává válhat.

Az előzőekből következik, hogy a követelményeknek legjobban megfelelő szállítóláncot is az egyéb gépesítési feladatokkal összhangban kell megteremteni. A mezőgazdasági pótkocsik számos típusát, különböző felépítményû és teherbírású változatát gyártják, ill. azok sokféle változata áll a felhasználók rendelkezésére. A gyakorlatban az egytengelyes és tandemrendszerû, valamint a két- és többtengelyes mezőgazdasági pótkocsik különböző vontatott (pl. fixplatós; billenőszekrényes; lehordó szerkezetes; letolópajzsos; tartályos; speciális felépítményû; stb.) változatai terjedtek el. A következő ismertetéssel – rangsorolás és értékelés nélkül – néhány új fejlesztésû pótkocsira és gyártóikra hívnánk fel a figyelmet.

Az osztrák Hans BRANTNER & Sohn vállalat Európa egyik legnagyobb darabszámú és típusváltozatú mezőgazdasági pótkocsi gyártója. Gyártmányai között a két- és többtengelyes fixplatós (PW típusok), ill. billenőszekrényes (DD; TR; Z; ZZ sorozatú), valamint az egytengelyes és tandemrendszerû billenőszekrényes (E; TA) típusok is megtalálhatók, amelyek hasznos terhelhetősége 1,2–33,0 t közötti. A kéttengelyes, vízszintes vonórúd terhelésû – hagyományos forgózsámolyos kormányzású – Z 18.051/2 XXL típus 508 × 241 cm rakfelülettel rendelkezik, 80 cm oldalfal magassága + 60 cm magasítóval növelhető, hasznos teherbírása 13,5 t.

A mezőgazdasági pótkocsi két emelő munkahengere a kocsiszekrény 3 oldalra billentését teszi lehetővé. Kéttengelyes rugózott futómûve, a négykerékre ható kétkörös fékrendszere 60 km/h vontatási sebességet enged meg. A tandemrendszerû Power-Tube típusai sorozatát a BRANTNER cég a Power-Push típusokkal bővítette. Az új fejlesztésû, teknőplatós letolópajzsos pótkocsi raktértérfogata 33 m3, ami oldalfal magasítókkal 39 m3-re növelhető. A 6500 kg saját tömegû, 20 t megengedett össztömegû pótkocsi rakfelülete 685 × 240 cm, míg az oldalfalak magassága a 200 cm-t is eléri. A teknőplatós kocsiszekrény leürítését – a hátfal hidraulikus kinyitása után – a hidraulikus munkahengerrel mûködtetett letolópajzs végzi el. A tandemfutómûves pótkocsi 40 km/h szállítási sebességgel vontatható.

A német FLIEGL Agrartechnik cégcsoport az elmúlt évben már 30 éves „születésnapját” ünnepelte. Gyártmány palettájukon 2- és többtengelyes, három oldalra billenthető, 4–18 t teherbírású billenőszekrényes pótkocsik (DK; EDK; TDK sorozatok); átrakó-, letoló kocsik; bálaszállító felépítmények; keverőgépek; adapter kiegészítők stb. szerepelnek. A dinamikusan fejlődő cégcsoportnak négy gyáregysége is van, köztük a hazai Fliegl-Abda Jármûgyártó Kft., amelyben 1993 óta gyártanak pótkocsikat és részegységeket. A Németországban gyártott – ASW típusjelet viselő – letolópajzsos pótkocsik 9 modellváltozatban készülnek, amelyek főbb mûszaki adatait az 1. táblázat tartalmazza.



A letoló kocsik középső tagja az ASW 258 típusjelet viseli. A tandem futómûves, letolópajzsos kocsi megengedett összes tömege 20 000 kg, saját tömege 6750 kg. Raktérfogata 30 m3, ami tömörítéssel (fûsilónál) akár 54 m3-re növelhető. A letolópajzsos pótkocsi hidraulikusan nyitható/zárható hátfallal rendelkezik. A leürítést a kocsiszekrény mellső falát képező letolópajzs hidraulikus mozgatásával végzi el. A letoló-kocsi legnagyobb vontatási sebessége 40 km/h (opcióban 60 km/h is lehet), szériafelszereltségéhez rugózott vonórúd, hidarulikus mûködtetésû támasztóláb és hátfal; rácsos homlokfal magasító stb. tartozik. A pótkocsi hátfalának helyére szervestrágya-szóró felépítmény is felszerelhető. Az ASW 258 letoló-kocsi üzemeltetéséhez ~120 kW motorteljesítményû erőgép szükséges.

A régóta jól ismert kéttengelyes „HW” pótkocsik megújulni látszanak. A német – volt NDK-s – Werdau-i Jármûgyár mérnökei tovább fejlesztették a HW 80 és HW 180 mezőgazdasági pótkocsikat, amely fejlesztésekben és a gyártásban a hazai CONOW-HW Pótkocsi Kft. is részt vesz. A HW 80 típusjelû pótkocsiknál több modellváltozat is készült: pl. 2 vagy 3 oldalra billentés; 95 cm-es vagy 120 cm-es magasított felépítmény (központi reteszelésû oldalfalakkal, középső rakoncával); kombinált felépítmény (gabonaváltozat, ill. silókivitel); többcélú felépítmény; vetőmag- és mûtrágya feltöltő csigák felszerelése a hátfalra stb. A szintén kéttengelyes HW 180 típusú pótkocsi is folyamatos fejlesztéseken megy keresztül. A 18 000 kg megengedett össztömegû, 14 000 kg hasznos terhelhetőségû pótkocsi a mezőgazdasági üzemek különböző szállítási igényét kiszolgálja, lehetővé teszi szinte az egész éves használatot gabonák és egyéb termények betakarításakor, ömlesztett, vagy raklapos áruk szállításakor. A HW 180 típus – hasonlóan a HW 80 típusokhoz – több modellváltozatban készül. Az egyes kivitelek 5200 × 2340 mm rakfelülettel, 1400 vagy 1600 mm oldalfal magassággal, 2000 mm-es nyomtávolsággal és két- vagy háromoldalra billenthetőséggel készülnek. A HW 180 pótkocsi alsó oldalfalának hidraulikus nyitása különösen alkalmas a különböző szemes termények ürítésére fogadógaratba, a mellészoródás elkerülésére a kétoldali határoló szegmensek által. A pótkocsi hátfalára (T31G4/G4,5, vagy E200-4,0/4,8 típusú) feltöltő csigák szerelhetők fel, amelyekkel a vetőmag/mûtrágya feltöltésére nyílik lehetőség 25–30 t/h rakodási teljesítménnyel. A rugózott, egy és kétkörös légfékrendszerrel ellátott pótkocsi ~55 kW motorteljesítményû erőgéppel 25 km/h, vagy 40 km/h szállítási sebességgel vontatható.



A cseh ZDT s.r.o. vállalat gyártmányai között egytengelyes (NS-, DU- és RM típusok), kéttengelyes (PS sorozat) és tandem-, illetve a tridem-futómûves (MEGA széria) szállító jármûvek találhatók meg. A pótkocsik elsősorban mezőgazdasági célra készülnek, de a cég gyártmányainak sokrétûségét jelzi, hogy abban pl. tartálykocsis, állatszállító és mûtrágyaszóró felépítmények és gépszállító utánfutók is fellelhetők.

A cikk szerzője: Dr. Kelemen Zsolt

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?