E két tényező mellett a fogyasztói tudatosság adhat okot némi optimizmusra, észrevehetően többen keresik az ízletes magyar zöldségeket, hangzott el a Syngenta és az Árpád Agrár Zrt. szentesi rendezvényen, ahol több mint száz paradicsom és paprika termelőnek szakmai előadásokon vázolták az ágazat helyzetét, a technológiai lehetőségeket. Hazánkban a hajtatott paradicsomtermesztés megközelítőleg 410 hektáron, paprikatermesztés pedig 1000 hektáron zajlik. A termésátlag a paradicsom esetében 10-55 kilogramm/négyzetméterre, paprikánál 10-25 kilogramm/négyzetméterre tehető, függően a termesztés technológiai színvonalától. Az elmúlt évben a gazdálkodók 138 ezer tonna paradicsomot és 170 ezer tonna paprikát termeltek, főként a Dél-Alföldön.
Antal Gyula zöldség termékmenedzser elmondta: az idei esztendő a kedvezőnek mondható időjárási viszonyok ellenére nem indult jól a paradicsomtermelők számára, az árak estek és április végére nehezen értékesíthetővé vált a termés. Az elkövetkezendő hónapok előtt ez nagyon rossz előjelnek számít. A paprika piaci viszonyai jobbak, a tavalyihoz hasonló árakon zajlik az értékesítés. Mint megtudtuk: a friss hazai paprika és paradicsom túlnyomórészt hazai pultokra kerül, a paradicsom exportja elenyésző a megtermelt mennyiséghez képest, paprikából a kápia adja az exportra kerülő áru zömét.
- Ezzel szemben az importtal szinte egész évben számolnunk kell. A tudatos magyar fogyasztó a hazai terméket keresi, ha az elérhető a polcokon – mondta Gulyás János szaktanácsadó. - A kereskedők szempontjai azonban nem mindig esnek egybe a magyar termelők érdekével. Ha olcsóbb terméket kínálnak Hollandiából vagy Lengyelországból, akkor azt fogják árusítani, még ha az gyengébb minőség is a hazainál.
A szakemberek szerint a fogyasztókban tudatosítani kell, hogy a hazai termelő által előállított áru ellenőrzött körülmények közül, a legtöbb esetben biológiai védelemmel ellátott létesítményből kerül ki. Az itt termesztett zöldség frissen, gasztronómiai és táplálkozástani értékeiből szinte semmit nem vesztve kerül a piacra. Nem utazik még szinte éretlenül napokig Európa országútjain, hanem a lehető legrövidebb idő alatt a fogyasztó asztalára kerül. Az ágazat nagy kitörési pontja lehetne, ha a hazai fogyasztás nőne, mert a mediterrán országokban például kétszer annyit esznek e zöldségfélékből, mint itthon.
A hazai termesztők sikerességének záloga, ha folyamatosan jobb minőséget állítanak elő, s ehhez megbízható technológiát használnak. A Syngenta, mint a világ vezető növényvédőszer gyártó és forgalmazó cége hatékony termékeket biztosít, hogy a zöldségtermelők meg tudják védeni állományaikat a betegségekkel, kártevőkkel szemben.
- Emellett a fajtanemesítés terén is élen járunk: ebben az évben egy kiváló paradicsomfajtát és hegyes erős paprikát ajánlunk a termelőknek - ismertette az újdongásokat Antal Gyula. - A Clodano F1 paradicsomfajtát a mintaként számon tartott Franciaországban választottuk ki a hazai termelők számára. Itt ugyanúgy szenvednek a termelők az importdömpingtől és megoldásként a jobb minőséget, ízt, beltartalmat ígérő fajtákat kínálják a fogyasztóknak. A Clodano F1 termőképességben is állja a versenyt a legbővebben termő fajtákkal és színe, íze is kiemelkedő. Az El Fares F1 hegyes erős paprika pedig egy ragyogó színű, biztonságosan termelhető újdonság kellemes csípősséggel.
A rendezvényen a fajta és növényvédelmi újdonságok mellett a különféle mesterséges közegekről - kőgyapotról, kókuszháncsról, nyárfakéregről - is szó esett. Ezek ma már nélkülözhetetlenek a korszerű termelésben. Gulyás János szaktanácsadó elmondta: a nyárfaapríték használata pár éve indult el hidegfóliás termesztésben. Ezzel a módszerrel költséghatékonyan, a növényeket a kórokozóktól jobban védve lehet minőségi paradicsomot és paprikát termeszteni.