A előző cikk rövid összefoglalása
Magyarországon a gazdálkodók csekély hányada fordít figyelmet a gumiabroncs-nyomásszabályozásra, pedig érdemes lenne erre a látszólag lényegtelen tényezőre nagyobb figyelmet fordítani.
Mit tehet a mező- és erdőgazdálkodó annak érdekében, hogy a talajok káros tömörödését megakadályozza?
Minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb annak hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést.
A talajterhelést mûszakilag befolyásoló tényezők a tengelyterhelés, gumiabroncs-nyomás és legördülés. Az egyes mûszaki tényezők különbözően hatnak a talajra. Mindközül a legfontosabb tényező azonban a gumiabroncs-nyomás.
Függetlenül attól, hogy a mező- és erdőgazdálkodó manuálisan, álló helyzetben fél-automatikusan, vagy kényelmesen menet közben optimalizálja az abroncsok nyomását, az ökonómiai és ökológiai nyereség mindig azonos:
- nagyobb vonóerő,
- magasabb terméseredmény,
- alacsonyabb talajtömörítő hatás,
- kevesebb gumiabroncs-kopás,
- alacsonyabb üzemanyag-felhasználás,
- magasabb utazási kényelem.
Hogyan választható ki a megfelelő abroncsnyomás?
A megengedett abroncsnyomás főként két tényező függvénye: haladási sebesség és kerékterhelés. Amennyiben valamelyik megváltozik, az maga után vonja a másik változását is. A haladási sebesség, kerékterhelés és abroncsnyomás tehát szorosan összefüggő tényezők. Pl. minél magasabb a haladási sebesség, annál magasabbra kell az abroncsnyomást beállítani, amennyiben a kerékterhelést nem kívánjuk csökkenteni. A megfelelő értékeket az abroncsgyártók által rendelkezésre bocsátott táblázatok szolgáltatják. Egyértelmûnek mutatkoznak az említett összefüggések az 1. ábra alapján.
Mi a vélemény az egységes 1 bar abroncsnyomás alkalmazásáról?
Nem sok! A manapság forgalomban lévő széles felfekvő felületû gumiabroncsok lehetőséget biztosítanak 1 bár nyomáson nagy kerékterhelések nagy sebesség melletti hordozására. Milyen befolyással bír az egységesen alkalmazott abroncsnyomás a gumikopásra – ezáltal a gumi élettartamára – ez vitatott, és nem pontosan meghatározható. Biztonságosabb, ha ezen költséges abroncsok nyomását a közúton megemeljük. Ezek az abroncsok a talajon nagyon alacsony abroncsnyomás mellett még nagyobb felfekvő felületet biztosítanak, és ezáltal kiváló vontatási jellemzőket kölcsönöznek az erőgép számára. Más szavakkal, annak érdekében, hogy a széles abroncsok előnyeit a legmegfelelőbben tudjuk kihasználni, pontosan itt van jelentősége a felhasználásnak megfelelő abroncsnyomás célzott kiválasztásának és pontos beállításának.
Abroncsnyomás-szabályozó rendszerek, és a megfelelő ab-roncsválasztás
A mező és erdőgazdálkodás számára manapság kínált abroncsok oly sokrétûek, hogy a potenciális vásárló számára nagyon nehéz ezt megfelelően átlátni. A probléma egyrészről a speciális abroncsok nagy száma, másrészről a sok gyártó miatt keletkezik. Ezért a vásárló számára fontos, hogy kialakítsa a számára fontos követelményeket a felhasználás jellegétől függően. Ezután van csak lehetőség megállapítani, hogy speciális, vagy általános rendeltetésû abroncsra van-e szüksége. Természetesen az is biztos, hogy a megfelelő abroncstípus jó kiválasztása sem elegendő megoldás a feladatok kielégítésére. Itt is szükséges az abroncsnyomás optimalizálása.
Széles gumiabroncsok
A szántóföld struktúrájának megóvása érdekében gyakran jutnak el a gazdálkodók a széles gumiabroncsok alkalmazásáig. Ehhez a következőket kell megjegyezzük: egy szélesebb abroncs ugyan jelentősen nagyobb felfekvő felületet biztosít, ha emellett viszont az abroncsnyomást is tovább csökkentjük, akkor a felfekvő felület mégnagyobb arányban fog növekedni. Ebből adódóan a széles gumiabroncsok előnyeiket főként csak akkor tudják kifejteni, ha az abroncsnyomás is a munkafolyamatnak megfelelően van beállítva.
A szuperszéles abroncsoknak azonban hátrányaik is vannak: a nagy szélességük miatt nem illeszkednek a barázdába megfelelően. Általában a 650-es, maximum 710-es abroncsoknál befejeződik a „barázdában járathatóság” lehetősége. Ezen kívül a szuperszéles abroncsok a méreteik miatt nehezen is szerelhetőek. Vizsgálatok kimutatták, hogy a 650-es abroncs megfelelő nyomásoptimalizálással éppolyan talajkímélő hatású, mint egy 900-as abroncs. Nem beszélve arról, hogy egy 900-as abroncs beszerzése dupla költségvonzattal jár, amely többletköltségből kényelmesen megoldható egy abroncsnyomás-szabályozó rendszer beszerzése. Emellett a széles abroncsok (650-ig) és az abroncsnyomás-szabályozó rendszer kombinációi biztosítják a legjobb ár/használati érték arányt.
Ikerkerekezés – alternatíva az abroncsnyomás-szabályozásra?
Véleményünk szerint nem! Éppen az ikerkerekezések alkalmával kell az alkalmazott abroncsnyomást pontosan beállítani. Az ikerkerekek csak akkor tudják talajkímélő hatásukat kifejteni, ha ikerpárnaként mindkét abroncsban azonos alacsony nyomás van biztosítva, különben a terhelés nagyobbik része a nagyobb belső nyomással rendelkező kerékre esik, és ennek megfelelően annak nagyobb is lesz a hátrahagyott nyommélysége, azaz talajtömörítő hatása. Közismert, hogy közúti közlekedéskor (amennyiben szerelt állapotban van az ikerkerék) a külső ikerkerekek abroncsnyomása nem haladhatja meg a belső abroncsok nyomásértékének 60%-át. Azaz közúton a belső abroncsok a teherhordozók, ezzel is óvva a kapcsoló mechanizmust az útegyenetlenségekből adódó feszültségek kialakulása ellen. Amennyiben ez a közúti nyomás nincs redukálva a talajon, akkor itt is a belső abroncsok lesznek a teherhordozók és az ikerkerekezéssel biztosítható pozitív jellemzőknek csak kis hányada jelentkezik a munka során. Nem beszélve arról, hogy egyre korlátozottabb lesz ikerkerékkel szerelt állapotban közúton közlekedni.
A talajvédelmi rendelkezésekről előző cikkünkben is szóltunk, itt még egyszer csak 3 fontos pontot kiemelve emlékeztetnénk a gazdálkodókat kötelezettségeikre:
A cikk szerzője: Dér Attila