Repce boom Európában?

Agro Napló
Kérdés: velünk vagy nélkülünk? Vigyázat! Nem tudományos, de szakmai adatokon alapuló írás!

Európai szakértők feltartóztathatatlannak látják a repce előre törését. Az elkövetkező években az ipari, elsősorban a repce biodízelként való feldolgozása jelentősen emelkedni fog, ami egyben e növény bővülő piacát is jelentheti. Ez az ipari, energetikai felhasználás az összeurópai repcetermés 50%-át is képes felvenni. Az EU csatlakozás utáni EU 25-ök célkitûzése, hogy 2010-re a primer energiaforrások 5,75%-át, ahová az üzemanyag is tartozik, megújuló energiaforrásokból nyerjük. Azokban az országokban, ahol a politika követi a gazdaságpolitikai jelzéseket és igazán támogatja a nemzeti gazdasági fejlődést, folyamatosan zajlik a feldolgozó kapacitások bővítése, fejlesztése. Pl. Németországban 2005 végére 1,9 millió t feldolgozó kapacitás fog kiépülni. A 2005 évi várható igény 2,45 millió t repce, aminek biztosítására 0,55 millió tonnás importra van szükség. Mivel a repcetermesztő terület bővítése csak meghatározott mértékig lehetséges, fontos lesz a más országok, akár Magyarország által is megtermelt repce. Ausztriában szintén napirenden van új olajfinomító(k) építésének a kérdése.

A repceolaj-felhasználás másik, látványosan fejlődő területe a repce-étolaj-előállítás, ugyanis a legújabb kutatások (újra)bizonyították a repceolaj egészséget pozitívan befolyásoló hatását. Ennek egyik kitûnő példája az anyacégünk, a SAATBAU LINZ által mûködtetett osztrák RAPSO-program. Ez nem jelent mást, mint ellenőrzött körülmények között zajló, egészséges, márkázott, nemzeti termék előállítását, amivel minden részt vevő jól jár. Mit kell vállalnia a RAPSO-programban részt vevő gazdáknak? Meghatározott, a hazai piacon szereplő legjobb fajták fémzárolt vetőmagját kell elvetni. A vetést jól látható út közelébe, de forgalmas úttól legalább 50 m távolságra kell elhelyezni. A területet ki kell táblázni egy nagy Rapso étolajos táblával, ami mellett minden osztrák elautózva, vagy elbiciklizve büszkén kihúzza magát, hogy kiváló minőségû hazai terméket támogat, amennyiben ezt vásárolja hétköznapi fogyasztóként. Ez a nemzeti marketing stratégiának fontos része, plusz, mint márkajegyzett termék további EU-s támogatásban részesül. A repcetábla dûlőjét 5 m szélesen valamilyen alacsonyabb, más színnel virágzó növénnyel kell körbevetnie, aminek a magját ingyen kapja és a termelésből e miatt kieső területre, mint ugarra, ugyancsak plusz támogatást kap. Az ilyen, esztétikailag is szép terület hozzájárul Ausztria rendkívül pozitív turisztikai megítéléséhez is. Az egész termesztési folyamatot dokumentálni kell, de ez nem jelent további tehertételt egy átlagos táblatörzskönyv vezetéséhez képest. A technológia különös előírásokat nem tartalmaz, de a betartásukat a vegetáció folyamán nyomon kísérik, és folyamatos szaktanácsadással támogatják a termelőket. Mindennek fejében garantált átvételi biztonságot és átlagosan 15% felárat érnek el a gazdák.

A fenti példák is mutatják, hogy az ilyen célok megvalósítása nem csak, és nem elsősorban az ország nagyságától függnek (lásd Ausztria vetésterülete). Sokkal inkább szemléleten és jó szándékú összefogáson. Persze lehet, hogy Magyarországon ehhez már túl sok jóakaratra lenne szükség, de ha „csak” a kölcsönös előnyöket hozó együttmûködés hívna életre ilyen, vagy hasonló programokat, az sem lenne baj. Higgyünk benne, hogy nekünk is sikerülhet!


x

A cikk szerzője: Galankó Attila

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!