A svéd gyártó mintegy húsz évvel ezelőtt kezdte meg a vetőgépek fejlesztési munkálatait, melynek eredményeképpen 1991-től megindult a mechanikus, majd egy évvel később a pneumatikus gépek gyártása. Az utóbbit az első években még Accord, majd ezt követően, 1997-től már a gyár saját fejlesztésû Fenix magadagoló rendszerével látta el. A Rapid vetőgépek gyors sikerét mutatja, hogy 1999-re 5000, 2002-re pedig már 7000 darabot értékesítettek, elsősorban Európa országaiban. A 10 000. vetőgépet Franciaországban adták át 2003-ban. Angliában például több, mint 1 500 darab Vädestadban gyártott vetőgép dolgozik már. Hazánkban az első 5 m munkaszélességû Rapid 500 P rendszerû gépet a Karádi Aranykalász Szövetkezet állította üzembe 6 évvel ezelőtt. Mára pedig már közel 250 dolgozik belőlük a magyar földeken. A vevőkörben mind az ország legnagyobb mezőgazdasági üzemei, mind pedig a kisseb területen gazdálkodó gazdák megtalálhatók.
Sikerét az egyedi technikai megoldásoknak köszönheti, de jelentős szerepe van a kiváló minőségû gyártásnak is. A hazai piacon fellelhető, üzemben lévő vetőgépektől talán a leglényegesebb eltérés a vetőcsoroszlyák függesztése, ami ún. gumibakos felfüggesztés, a Väderstad fejlesztőmérnökeinek szabadalma. A lényege, hogy a 400 mm átmérőjû nyitótárcsa és a vetőbarázdát kialakító csúszócsoroszlya 4 db gumirúd előfeszítésével csatlakozik a vázhoz.
A csoroszlyák terhelése gépmérettől függetlenül, üres gép esetén is több, mint 100 kg . Ez a terhelés és felfüggesztés adja a gép egyedi mélységtartását változó talajszerkezet esetén is. A rugós terhelésû csoroszlyáknál a csoroszlya addig hatol a talajba, míg a talaj ellenállása azt engedi. Laza talajnál mélyebb, míg tömörebb esetén (pl. keréknyomban) sekélyebb a vetésmélység. A Rapid vetőgépek egyedi gumibakos megoldása a laza talajban haladó csoroszlyát nem engedi a beállított érték alá, míg tömör, illetve nem jól előkészített talaj esetén a nagy terhelés biztosítja az egyenletes mélységtartást, de a sorok tökéletes párhuzamosságát is, mivel a csoroszlyák oldal irányba nem tudnak elmozdulni.
Ez teszi lehetővé a tartósan nagy, akár 15–18 km/h vetési sebességet is, ami a kissebb munkaszélességû gépek esetén is nagy területteljesítményt biztosít. Ennek természetesen feltétele a viszonylag sík talajfelszín is, amit a vetőgépek másik egyedinek számító megoldása, a magágykészítő egység biztosít. A legelterjedtebb ezen eszközök közül a tárcsás rendszer, ami gyakorlatilag 2 sor sûrû osztású csipkés tárcsa, valamint az azt követő Crossboard rugós simítóból áll. Hazánkban használatos még az Agrilla (kombinátorkapás) – rendszer és a dupla Crossboard – rendszer is. Az eszközök jelentősége abban áll, hogy használatukkal talajelőkészítő munkafázist hagyhatunk el, mivel a vetéssel egy menetben ezek az eszközök talajszerkezet-javító, felszínegyengető és gyomirtó munkát végeznek.
VÄDERSTAD Kft. • 2483 Gárdony, Szabadság u. 1.
Telefon: 22/570-280 • Fax: 22/570-282
Kalmár Tibor 20/3939-640 • Garamvölgyi József 20/9654-742
Kovács Gábor 20/5233-242 • Kuhinkó Gábor 20/9441-484
Püski László 20/4554-296