A Hy-Line Brown csak 2000-es évek elején jelent meg a hazai piacon, aminek következményeként a piac átrendeződött és a Hy-Line Brown piacvezető lett. Ezért e cikk keretében a világ legnagyobb múltú tojóhibridjével foglalkozunk részletesen.
Az amerikai Hy-Line cég baromfitörténeti szempontból is jelentős. Múltjának néhány fontosabb állomása a következő:
1926 - a Pioneer cég megalapításának éve.
Alapítója: Henry Wallace, aki 1940-44 között az USA alelnöke volt.
A Pioneer cég a hibridkukorica-kutatásban és -előállításban vált világhírûvé.
1936 - a Hy-Line Poultry Farms cég megalakulása (tulajdonosa: Henry Wallace). A Hy-Line kutatói elkezdték feltárni a genetikában rejlő óriási lehetőségeket. Ez az első baromfitenyésztő vállalat, amely alkalmazta a hibridizáció tudományos törvényszerûségeit a tojó típusú állományok előállításában, amivel forradalmasította a tojástermelést.
1940 - a Hy-Line Poultry Farms megjelent a piacon az első, kereskedelmi méretekben forgalmazott Hy-Line tojóhibriddekkel.
A 40-es évek kezdetén a Hy-Line még csak egy kis, közép-iowai cég volt és a rohamos növekedés eredményeként az 50-es évek elejére már számos önálló képviselettel rendelkező vállalattá fejlődött.
Az első export szállítások a 40-es évek végén indultak meg és elsősorban Kanadába és Mexikóban irányultak. Az új Hy-Line az 50-es években megjelent Európában is, és egész Latin-Amerikában. Az első ázsiai export Japánba irányult 1963-ban.
A Hy-Line ma a világ 110 országában van jelen fehér és barna tojóhibridjeivel. A világpiacon 50%-ban fehér, 50%-ban barna tojást termelő tojóhibridet forgalmaz.
A Hy-Line hibridek piaci sikerét jól szemlélteti, hogy az USA-ban az elmúlt 10 évben 42,2%-ról 85,0%-ra emelkedett a piaci részesedése.
Ugyanakkor figyelemre méltó az USA étkezési tojást termelő piacának erőteljes koncentrációja. Amíg 1980-ban mindössze 45 olyan cég volt, amelyik 1 millió vagy annál nagyobb állománnyal rendelkezett, addig napjainkban 64 ilyen cég van. Az előbbi az USA tojóhibrid piacának csak 35 %-át tette ki, az utóbbi már a 79 %-át. A termelés koncentrációja szempontjából az sem elhanyagolható, hogy 1980-ban még 6100 tojástermelőt tartottak nyilván, ez a szám 2000-ben 700-ra csökkent.
A Hy-Line legnagyobb piacai Japán, Kína, Mexikó és Brazília. A cég Európában néhány éve jelent meg a barna tojóhibriddel és a piaci részesedése ma már jelentős.
Nagy-Britanniában saját tulajdonú nagyszülő telepet épített a Hy-Line, ahol piaci részesedése meghaladja az 50 %-ot. Ugyancsak a piac több mint 50 %-át mondhatja magáénak Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban, Lengyelországban és Magyarországon. Olaszországban 35 %-ot meghaladó a piaci részesedés. Jelentős, tendenciáját tekintve pedig növekvő az aránya Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, Írországban és Németországban.
Minek köszönhető ez asiker?
Nem véletlenül említettük a Hy-Line cég múltját. A cég vezetői között, és kutatói gárdájában megtalálhatók az idősebb, nagy tapasztalatú szakemberek ugyanúgy, mint a fiatal, ambiciózus és tehetséges kutatók. Nagyon fontos a cég filozófiájában a folyamatosság és a megújulás igénye.
A kiváló kutatói gárdának köszönhető, hogy a Hy-Line ma a világ legismertebb tojóhibridjeit forgalmazza - fehér és barna mészhéjú tojástermelőt egyaránt. Néhány tényt szeretnénk a szakmai munka hátteréből kiemelni:
- Leukosis-mentesség a kulcsa annak, hogy napjainkban a Hy-Line hibridek életképessége és általános teljesítménye kiemelkedő.
- Újdonság a tojáshéj szilárdság-vizsgálat tûszúrásos módszere, amelyet a Hy-Line cégnél dolgoztak ki, és ami nagyban segíti a genetikai előrehaladást. A munka méretére jellemző, hogy a héjszilárdság vizsgálatakor 600.000 tojást törnek fel évente.
- A Hy-Line rendelkezik molekuláris genetikai laborral - vezetője Janet Fulton - amely az alkalmazott genetikában máris felhasználható eredményeket tud felmutatni.
- A Hy-Line saját takarmányozási és mikrobiológiai laborral rendelkezik, amelynek alapvető célja a Hy-Line szaktanácsadó hálózatának kiszolgálása, és a partnerek szolgálata.
Meghatározóak a Hy-Line üzleti filozófiájának alapelvei, melyek a következők:
- Előállítani a lehető legjobb terméket.
- Becsületesen és korrekt módon foglalkozni a partnerekkel.
- Határozott fellépéssel eladni a cég termékeit, de megtévesztő és hamis beállítás nélkül.
- Szakértői segítséggel támogatni az értékesítést.
Mennyivel nyújt többet a hazai tojástermelőknek a Hy-Line Brown tojóhibrid, mint a hazai piacon forgalmazott más tojóhibridek?
- Rendkívül nyugodt, könnyen kezelhető madár
- Nagyfokú ellenállóképességgel rendelkezik. Gyakorlati eredmények és hivatalos tesztek is alacsony elhullási százalékról számolnak be.
- Kiváló a héjszilárdsága. A Hy-Line kutatói által kifejlesztett héjszilárdság-vizsgálati módszer gyakorlati eredménye az alacsony törési százalék. Nem véletlen, hogy a legnagyobb amerikai tojástermelő üzemek Hy-Line hibrideket tartanak. Az ipari körülmények: a tojás szállítószalagon való továbbítása a tojásfeldolgozóig néha több száz méterre a termelő állománytól csak kiváló héjszilárdságú tojást termelő állománnyal lehetséges.
- Átlagosan nagy tojásméret jellemzi.
- Kiváló takarmányértékesítése.
Mindezeket összefoglalóan Hy-Line Brown értékmérő tulajdonságai (a technológiai adatok) jól szemléltetik:
Nevelési időszak (17. élethétig)
- Életképesség 96-98 %
- Takarmányfogyasztás 6,0 kg
- Testtömeg a 17. élethéten 1,43 kg Tojástermelés
- Csúcstermelés 94-96 %
- Termelés Beólazott létszámra
60. hétig 249 db
74. hétig 325 db
80. hétig 351 db - Életképesség 80. a hétig 96 %
- 50%-os termelés 145 napos korban
Tojástömeg 32 hetes korban 62,7 g/tojás
Tojástömeg 70 hetes korban 66,7 g/tojás
Összes tojástömeg
18-74. hét között 20,9 kg
18-80. hét között 22,9 kg
Testtömeg 70 hetes korban 2,0 kg
Tojáshéj színe egyenletesen sötétbarna
Tollazat színe vörösesbarna
Szerzők: Dr. Bangó László - Búza György
Felhasznált irodalom:
- Dennis Casey: Investing in the Future - Hy-Line International
- Sütő Zoltán: Élesedő verseny a tojóhibrid piacon. Baromfi Ágazat 2001/1. sz. 44-46.p.