Egy külföldi szakcikk szerint: „A modern radiál mezőgazdasági gumiabroncsokkal szembeni elvárások jelentősen megváltoztak. A traktorokat a szántóföldi munkák mellett mind gyakrabban használják közúti szállításra is, ezzel a közúti tulajdonságai, mint például a nagyobb haladási sebességre való alkalmasság, a stabil, nyugodt futás, az alacsony zajszint fontossá váltak. Ezek teljesítésére való fejlesztői törekvés azonban semmi esetre sem csökkentheti a szántóföldi tulajdonságokat. A vontatási képesség, a talajkímélés, a megfelelő öntisztítóképesség, és nem utolsósorban a komfort továbbra is fő jellemzője marad a traktorabroncsnak.”
Az alapkritériumokat a radiál szerkezetû, alacsonyprofilú, széles gumiabroncsok kellő mértékben teljesítik. A széles gumiabroncsnak a standard profilhoz képest nagyobb a teherbíró képessége, alacsonyabb nyomáson nagy a felfekvő felülete, így kisebb mértékben tömöríti a talajfelszínt. A nagyobb érintkezési felületen jóval több borda kapaszkodik a talajba, növelve a vonóerőt. Kisebb a besüllyedésük a talajba, ezzel kisebb a gördülési ellenállás, aminek következtében kevesebb az üzemanyagfogyasztás. A közúti haladásnál alacsonyabb belső nyomásnál is stabilabbak, és a kopásuk is kisebb, így növekszik az élettartamuk. Az alkalmazott szélességi mértekenek egyedül a KRESZ, illetve a közúton haladás egyéb korlátai szabnak határt.
A traktorabroncsok egyik fontos ismertetőjegye a profiltényező, amely mutató az abroncsprofil magasságának és szélességének a hányadosa. A traktorabroncsok szélességét a profiltényező alapján lehet jellemezni, a képen látható sorozat szerint, amelyet az 1. táblázat részletesen bemutat.
Első szempont továbbra is, hogy a szántóföldön és a legelőkön a gumiabroncsok a lehető legkisebb mértékben terheljék a talajt, hogy a felületi nyomást és ezzel összefüggésben a talajnyomást a lehető legkisebb értéken lehessen tartani. Gyakorlatilag a felületi nyomás (pf ) megegyezik a belső levegőnyomás ( pb) nagyságával. A középértéke: pf= (f)pb [bar], amelynek hozzávetelőges kiszámítására a gyártók különféle összefüggéseket ajánlanak. A Goodyear cég képlete: pf= pb+k, ahol a korrekciós tényező értéke 0,1-0,3 az alacsony profilú radiál traktorabroncsokra vonatkozóan. Ugyanezeknél a Pirelli a pf kiszámítására az 1,05 pb , a Continental az 1,1 pb, és a Vredestein az 1,2 pb öszefüggést, mint ökölszabályt ajánlja.
A széles gumiabroncs ugyanazt a kerékterhelést alacsonyabb belső levegőnyomással
(0,5-0,6 bar) képes viselni, így kifejezetten csökken a talajnyomás, kisebb lesz a talajtömörödés, a talaj levegő-víz háztartása javul, ( a talaj „beissza” a vizet, és „tud lélegezni”), ezáltal javulnak a növényfejlődés feltételei, nagyobb lehet a terméshozam.
A széles gumiabroncs ugyanazt a vonóerőt kisebb szlip mellett fejti ki a talajon, így többek között nagyobb területteljesítményt érhetünk el, és kevésbé sérül a talajfelszín. A túl széles (650 mm-nél szélesebb) traktorabroncsok hátránya azonban, hogy barázdában járó szántásnál nem alkalmazhatók, mert erősen visszatömörítik az átforgatott barázdaszeleteket.
A gyakorlatban a hagyományos, normál profilú méretek helyett a 100 LE körüli teljesítményû traktorokat a szuperszéles 70-es, a 150-180 LE-söket az ultraszéles 60-as szériájú radiál gumiabroncsokat érdemes használni.
A szélesebb gumiabroncs alkalmazásának gazdaságossága szántóföldi vizsgálatokkal igazolható. A gödöllői MGI mérései során a 12 tonna összetömegû New Holland G 240 traktorral, elöl 600/65 R28, hátul 710/70 R38 méretû gumiabroncsokkal szerelt változatban 8,5% szlip mellett 34,2 kN, és 15% szlip mellett 46,9 kN vonóerőt értek el tarlón, 1,6 bar belső nyomások mellett. Az alacsony profilú radiál traktorabroncsok 20-40%-kal kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkeznek a standard abroncsokhoz képest.
A Michelin cég saját vizsgálatai szerint egy 1,6 bar belső nyomású, 20,8 R42 méretû hagyományos standard abroncsozású 180 LE-s traktor szántási területteljesítményével szemben a szélesebb, 0,7 bar belső nyomású, 650/65 R42 méretû XM-108 típusú abroncsokkal szerelt hasonló motorteljesítményû traktor 200 ha területet azonos körülmények között 11 órával hamarabb szántott fel, 324 literrel kevesebb üzemanyagfelhasználás mellett. Az előbbinél 21%, az utóbbinál 16 % volt a szlip, amely elfogadható.
Azok részére, akik felismerik a széles traktorabroncsok alkalmazásának gyakorlati előnyeit, néhány változatot adunk közre a cserékhez a 100-150-200 LE teljesítményosztályokhoz, feltüntetve a legfontosabb üzemeltetési paramétereket is.
A 100 LE-s traktorokra a legelterjedtebb 18,4 R38 méret helyett az 520/70 R38 és a 600/65 R38 méretek ajánlhatók, a 2. táblázat adatainak figyelembe vételével.
A 150 LE-s teljesítménykategóriához a 20,8 R38 alapmérettel szemben az alacsonyprofilú radiál abroncsok közül az 580/70 R38, a 650/65 R38, a 800/65 R32 és a 900/55 R32 méretek választhatók a 3. táblázat adataival.
Legnagyobb a variációs lehetőség a 200 LE-s traktorokhoz. A 20,8 R42 standard méret helyett 620 és 900 mm közötti szélességû, néhány méretnél a külső átmérőben is nagyobb abroncs a cserelehetőség. Ezeknél is nagyon fontos a terhelés-sebesség-belső nyomás összetartozó értékeinek figyelembe vétele (4. táblázat).
Az új fejlesztésû, szélesprofilú traktorabroncsok gyors terjedését egyelőre a magasabb árak akadályozzák. Egyes méreteknél a csere költségeit tovább növeli, hogy új, szélesebb kerékpántot (felnit) is be kell szerezni.
A talajvédelem fontossága, a káros talajtömörödés csökkentése azonban rövid időn belül mindenkitől megköveteli a talajkímélő járószerkezetek, ezen belül a széles gumiabroncsok használatát, amelyek azonban a közúton is megfelelően funkcionálnak.
Antos Gábor
IKR Rt.
1. táblázat |
|||
abroncs | profiltényező | profil megnevezés |
profilszéria |
1 | 0,90-1,00 | standard | normál, ballonos |
2 | 0,80-0,85 | széles |
normál, szuper ballonos |
3 | 0,70-0,75 | szuper széles | 70-es, alacsony profilú |
4 | 0,60-0,65 | ultra széles | 60-as, alacsony profilú |
5 | 0,50-0,55 | extrém széles | 50-es, alacsony profilú |
2. táblázat |
||||
Gumiabroncs- | Belső levegőnyomás (bar) 2,5 t kerékterhelésnél | |||
méret | 10 km/h | 30 km/h | 40 km/h | 50 km/h |
Gumiabroncs külső átmérő: 1750 mm | ||||
18,4 R38 | 0,6 | 0,9 | 1,1 | 1,4 |
520/70 R38 | 0,6 | 0,7 | 0,9 | 1,1 |
600/65 R38 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,9 |
3. táblázat |
||||
Gumiabroncs- | Belső levegőnyomás (bar) 3,0 t kerékterhelésnél | |||
méret | 10 km/h | 30 km/h | 40 km/h | 50 km/h |
Gumiabroncs külső átmérő: 1840 mm | ||||
20,8 R38 | 0,7 | 1,0 | 1,2 | 1,4 |
580/70 R38 | 0,4 | 0,8 | 1,0 | 1,2 |
650/65 R38 | 0,4 | 0,7 | 0,8 | 1,0 |
800/65 R32 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,8 |
900/55 R32 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
4. táblázat |
||||
Gumiabroncs- | Belső levegőnyomás (bar) 4,5 t kerékterhelésnél | |||
méret | 10 km/h | 30 km/h | 40 km/h | 50 km/h |
Gumiabroncs külső átmérő: 1940 mm | ||||
20,8 R42 | 1,1 | 1,6 | 1,7 (4 t) | 1,7 (4 t) |
620/70 R42 | 0,8 | 1,5 | 1,9 | 2,1 |
650/65 R42 | 0,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
710/70 R38 | 0,6 | 1,0 | 1,2 | 1,4 |
900/60 R32 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,9 |
900/50 R42 | 0,6 | 0,9 | 1,1 | 1,1 |
Gumiabroncs külső átmérő: 2060 mm | ||||
650/85 R38 | 0,8 | 0,9 | 1,0 | 1,1 |
710/70 R42 | 0,8 | 0,9 | 1,1 | 1,3 |
800/70 R38 | 0,6 | 0,8 | 0,9 | 1,0 |