A motorolajok kiválasztásánál három szempontot kell figyelembe vennünk:
- motorgyártó előírása (API vagy ACEA teljesítményszint)
- a motor terhelési viszonyai
- gazdaságossági szempontok.
A motorgyártók jelenleg két nemzetközi teljesítményszint rendszer előírásai hivatkoznak. A kategóriák motorfékpadi minősítéseken alapulnak, és kifejezik a motorolaj műszaki tartalmát, teljesítőképességet, motorvédő hatását. Az erőgépek, önjáró betakarítógépek és egyes fölmunkagépek esetében a gépkönyvek - szinte kivétel nélkül - az API (American Petroleum Institute - Amerikai Kőolajipari Intézet) teljesítményszint kategóriáit írják elő. Ez érthető, hiszen a világ mezőgazdasági gépgyártása kb. 95%-ban amerikai érdekeltségbe tartozik. A 2003-ban érvényes - növekvő sorrendet alkotó - API teljesítményszintek nagyteljesítményű dízel motorokhoz az alábbiak:
API CF ® CF-4 ® CG-4 ® CH4 ®CI-4.
Az API CI-4 kategória a 2004-ben életbe lépő amerikai emissziós normákat hivatott kielégíteni.
Az Európai gyártású és tervezésû földmunkagépek, tehergépjármûvek, (egyes erőgépek), és egyéb nagyteljesítményû dízel motorok esetében az ACEA (Association des Contructeurs Européen d´Automobiles - Európai Autótervezők Szövetsége) által bevezetett teljesítményszinteket írják elő a szervizkönyvek, amelyek növekvő sorrendben a következők:
ACEA E2-96 ® E3-96 ® E4-99 ® E5-02.
A folyamatos fejlesztések eredményképpen olyan, a nemzetközi összehasonlításban is versenyképes, nagyon korszerû termékválasztékkal áll a MOL a mezőgazdasági felhasználók rendelkezésére, amely hosszú motorélettartamot, nagyfokú motortisztaságot, és megbízható üzemeltetést biztosít minden géptípus esetében. A megfelelő motorolajok kiválasztásához összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat:
Ajánlott MOL motorolaj |
API teljesít- ményszint |
ACEA teljesít- ményszint |
Jellemzők |
MOL Synt Diesel 10W-40 | API CF | ACEA E4-99 | Szintetikus motorolaj, nehéz kategóriás tehergépjármûvek (Euro 3-as kamionok) szuperhosszú csereperiódusú üzemeltetéséhez. |
MOL Transit TD 15W-40 | API CH-4 | ACEA E5-02, ACEA A3/B3-98 | Csúcsminőségû, univerzális motorolaj. A legújabb, nagynyomású befecskendezésû, erőgépmotorok (pl. John Deere 6020-as sorozat 2003-as modell, Caterpillar Common Rail motorok), és a korszerû (Euro 3-as) tehergépjármû motorok kenőanyaga. Használható személygépjármûvek dízel- és Otto-motorjaiban is. |
MOL Super Diesel 15W-40 | API CG-4 | ACEA E3-96 | A nagy teljesítményû erőgépek ideális kenőanyaga. Magas szintû motorvédelmet biztosít a legintenzívebb terhelések esetén is. Kifejezetten javasolt a legújabb típusú földmunka- és anyagmozgató gépek motorjaihoz. |
MOL Turbo Diesel 15W-40 | API CF | ACEA E2-96 | Az API CF előírású, feltöltött dízelmotorok gazdaságos kenőanyaga. |
MOL Turbo Star 20W-50 | API CD | API CD előírású motorokhoz javasolt motorolaj. Csökkenti az olajfogyasztást, intenzív terhelés és magas hőmérséklet esetén is stabil olajnyomást biztosít. | |
MOL Turbo S30, S40, S50 | API CF | Szezonális üzemben dolgozó betakarítógépek, erőgépek, stabil motorok megbízható, egyfokozatú kenőanyaga SAE 30, SAE 40 és SAE 50 fokozatokban. |
Rendkívül intenzív igénybevételek esetén célszerû az előírtnál magasabb teljesítményszintû motorolajok alkalmazása, mivel a többletráfordítás megtérül a motorélettartam növelésében és a meghibásodások elkerülésében. A motorolajok csereperiódusát alapvetően a motorkonstrukció (üzemanyag-ellátó-, és szûrési rendszer, szerkezeti anyagok kopásállósága, olajtöltet mennyisége, hûtési rendszer,…), a terhelési viszonyok összessége, és a motorolaj minőségi jellemzői együttesen határozzák meg. A legfontosabb szerepe a motorkonstrukciónak van, hiszen a motorolaj szennyezettségi szintjét (bejutó por mennyisége, koromtartalom, kopásfémtartalom) alapvetően meghatározza. A gépgyártók az általuk megadott üzemóra számot tereptesztek és laborvizsgálatok során - az előírt teljesítményszintû motorolaj alkalmazása mellett - határozzák meg. A vizsgálatok alapján egyértelmûen kijelenthető, hogy az alacsony motorolaj teljesítményszint korlátozhatja a csereciklus időtartamát, az előírtnál magasabb teljesítményszint, vagy önmagában a szintetikus motorolajok használata azonban nem nyújt elegendő mûszaki alapot a csereciklus meghosszabbítására. A szintetikus motorolajok alkalmazása mezőgazdasági felhasználás esetén indokolatlan, mivel a termékekben rejlő előnyök (pl. kedvező hidegindítási és folyási tulajdonságok, alacsony párolgási hajlam, hosszú csereperiódusra alkalmasság) lényegében csak a kedvező feltételek között üzemelő közúti jármûveknél használhatók ki. Az előírtnál alacsonyabb teljesítményszint kedvezőtlenül befolyásolja a motorélettartamot és jelentős mûszaki kockázatot rejt magában. Azonban ne feledjük, a megfelelő motorolaj használata mellett alapvetően a levegőszûrés hatékonysága határozza meg a mezőgazdasági motorok élettartamát. A szûrőrendszer kifogástalan állapota, és a dinamikusan terhelhető - a turbófeltöltés által a szívócsőben keltett nyomáshullámoknak ellenálló -, magas szûrési hatásfokú szûrőbetétek használata biztosíthatja az akár 15-16 ezer üzemórás motorélettartamot.
Kenőanyagokkal kapcsolatos egyéb mûszaki információkkal készséggel állunk rendelkezésre:
MOL-LUB Kenéstechnikai Szolgáltatás
* 1476 Budapest, Pf. 270.
1117 Budapest, Budafoki út 79.
( (1) 455-94-55, Fax: (1) 455-95-63
E-mail: kenoanyag@mol.hu