Tények:
- Magyarországon a 90-es éveket követően folyamatosan csökken az almatermő terület nagysága.
- Jelenlegi ültetvények életkora jelentősen előrehaladott, alany és nemes fajtaösszetételük korszerűtlen, kultúrállapotuk kifogásolható
- Korszerű ültetvények hiányában alacsony terméshozamok mellett alacsony a jövedelmezőség.
- Számos termelő számára elsődleges céllá az ipari minőség előállítása vált.
- A termelők nem rendelkeznek korszerű – sokszor még alapvető - szakmai ismeretekkel sem.
- A statisztikák – melyekben az Unión belüli áruk mozgása nem megjeleníthető - szerint Magyarország nettó alma importőr.
A tényekkel szembenézve társaságunk 5 évvel ezelőtt elindította a Naturalma Programot, mely az alábbi célokat fogalmazta meg:
- A termelők számára olyan új nemesítésű, kedvező piaci tulajdonsággal rendelkező almafajták biztosítása, melyek az alma legfontosabb betegségeivel szemben ellenállóak –akár biotermesztésben is használhatóak -, alacsony termelési költség mellett stabil, kiszámítható jövedelmet eredményezhetnek.
- A fogyasztó számára kiváló beltartalommal rendelkező, attraktív megjelenéssel bíró, alacsony vegyszerterhelés mellett előállított gyümölcsöt, mely a széleskörű vásárló közönség számára megfizethető.
- A kereskedelemnek egy új piaci kategóriát, mely termékkör vegyszerhasználat tekintetében a bio-hoz közelít, ugyanakkor árában a hagyományos termékekkel közel azonos.
- A környezettünknek számára alacsony vegyszerhasználatot, hosszútávú fenntarthatóságot.
A fenti célok megvalósítása egyfajta szervezeti specializációt igényelt, melyet követően a feladatok és az azt végrehajtó gazdálkodó szervezetek az alábbi struktúra szerint szerveződtek:
Holland Alma Kft. (4375. Piricse, Rózsa tanya): 100 % magyar tulajdonosi háttérrel működő gazdasági társaság, mely fő feladata a legújabb almafajták felkutatása, szaporítási jogának megvásárlása, a szaporító anyag kizárólagossággal történő előállítása. A HA Kft. a jogi oltalom alatt álló Naturalma logó és szlogen tulajdonosa, mely oltalom kiterjesztése az Eu-ra és Dél-Európára folyamatban van.
Naturalma Zrt. (4375. Piricse, Rózsa tanya): 100 %-ban magyar tulajdonosi háttér. A Naturalma oltványok megvásárlása mennyiségi korláthoz kötött, mely azonban azt is eredményezi, hogy valamennyi termelő egyben résztulajdonosa az NA Zrt.-nek, valamint a koncentrált termőalapok egyszerűen és hatékonyan ellenőrzés alatt tarthatók tanácsadási és piacszervezési szempontból. Az NA Zrt. feladata a termelési és értékesítési integráció megvalósítása, termelési technológiák kidolgozása és átadása a termelők felé, valamint folyamatos szaktanácsadás. Az NA Zrt. és HA közösen látja el a Naturalma Program termelői és fogyasztói marketingjét.
Hol tartunk most? ( a tények oldaláról)
- Felépített, 100 %-ban magyar tulajdonosi háttérrel működő cégcsoport,
- Jogi oltalom alatt álló Naturalma logó és szlogen, egyre ismertebb márkanév,
- Rendezett fajtajogok, 5 jellegzetes – brand alá sorolt - almafajta (Rozela, Red topaz, Luna, Sirius, Orion)
- 200 ha-t meghaladó termőterület, termelőink az ország egész területét lefedik,
- Működő szaktanácsadási rendszer, kidolgozott – a termelési céltól függő alternatívákat is tartalmazó – termesztéstechnológia,
- Rendelkezésre álló értékesítési keretmegállapodás a Spar Magyarország Kft-vel .
Mit tudunk kínálni a termelők felé?
- Magyarországon egyedülálló termelési programot!
- Kapcsolatunk a termelővel nem ér véget akkor, amikor számára az oltványokat értékesítettük. Ellenkezőleg! Ekkor kezdődik.
- Biztosítjuk a termelő számára innovatív fajtákat, kidolgozott - termelési célhoz igazodó - termesztéstechnológiákat, mindezt a helyszínen működtetett - egy évig ingyenes - szaktanácsadási rendszerrel támogatva.
- Ezzel párhuzamosan folyamatos marketing tevékenységgel, nyílt kóstolókkal segítjük a termékek termelőkkel és fogyasztókkal való megismertetését.
- Magyarországon egyedülálló módon szervezzük a termelés és értékesítés folyamatát, melyhez a szükséges szerződéses háttér rendelkezésre áll. Mindezzel a mezőgazdasági termelés új dimenzióját nyitottuk meg, stabil, kiszámítható jövedelmet és biztos jövőképet nyújtva a termelők számára.
- Egy 20 vagy 30 évre szóló beruházási döntés esetében a termelés fenntarthatósága rendkívül fontos szempont. Környezetünk változik és ezt a termelőink közvetlenül saját bőrükön tapasztalják. A Holland Alma Kft. Magyarországon elsőként egyedülálló alany innovációba kezdett, azzal a céllal, hogy a ma használt – újonnan jelentkező betegségeknek egyre kitettebb – alanyok rezisztens alternatíváit kínálja a termelők számmára, melyek saját termelésű törzsültetvényekből kerülnek ki, és amelyek már korlátozottan elérhetők a termelők számára.
- Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy a fejlesztési források a mezőgazdaságban korlátozottan állnak rendelkezésre. Ennek érdekében kötöttünk megállapodást Magyarország legnagyobb hitelintézetével, hogy a termelők számára méginkább elérhetővé tegyük a Növekedési Hitelprogramot. Ezzel a 2,5 % kamatozású kölcsönnel a program végrehajtása szempontjából elengedhetetlen forrást is biztosítani tudjuk a termelők számára.
Mindezt hogyan tesszük a termelő számára elérhetővé?
- A termelő termelni szeret, ahhoz ért. Azért, hogy ez így is maradjon, munkatársaink egyablakos ügyintézés keretében tájékoztatják a termelőket a beruházási döntés meghozatalához szükséges valamennyi információról, a helyszínen lehetőséget biztosítva a szükséges - a finanszírozást is érintő - papírmunka elintézésére.
- Célunk, hogy valamennyi termelő megismerhesse programunkat, ezért települési kampányokat szervezünk, mely során az adott település valamennyi termelőjét idevárva kívánunk számukra részletes tájékoztatást nyújtani.
- Az elmúlt időszakban fokozott igény jelentkezett önkormányzati termelői program kidolgozására is. Ezeket egy erőteljesebb szaktanácsadási és oktatási program kidolgozásával valósítjuk meg. Az első referencia ültetvények Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében és Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében már referenciaként rendelkezésre állnak, illetve most létesülnek.
Milyen célok mentén tesszük mindezt?
Célunk, hogy:
- a Naturalma márkanév alatt forgalomba kerülő termékek az áruházakban jól elkülönítetten egyedi módon jelenjenek meg,
- a Naturalma termékkör – a feldolgozási lehetőségeket is ideérve – folyamatosan bővüljön,
- a Naturalma brand alatt forgalomba kerülő – jelenleg 5 – fajta száma folyamatosan bővüljön,
- szigorú minőségbiztosítási rendszer alkalmazásával állandó minőség biztosítása a fogyasztók számára,
- termékeink követhetősége a termelőtől a fogyasztóig biztosított legyen,
- Kötelességünknek érezzük, hogy az almatermesztés Magyarországon újra az őt megillető helyére kerüljön, régi fényében tündököljön!
Szeretnénk mindezt úgy tenni, hogy a tanácsadás, termelés, marketing, értékesítés minden lépésében megfeleljünk a csökkentett szerterhelés mellett előállítható Naturalma fajtákra alapozott filozófiánknak:
Harmóniában a természettel!
dr. Csipkés József
programfelelős