McCormick X7 sorozatában mutatkozik be először az egyszerűen használható CVT vagy “vario” váltó, mely egyenletes gyorsítást, pontos sebesség szabályozást és intelligens kihajtás kezelést biztosítva még nagyobb hatékonyságot és a gazdaságos üzemeltetést segíti. A gépet a Németországban az Agritechnika kiállításon az angol Paul Wade mutatta be a SZEGÁNA Kft. szakembereinek.
Az új McCormick X7 VT Drive traktorok a gazdák és a cégek által már kedvelt Pro Drive terhelés alatt kapcsolható váltó sikerére épít. A 24x24 sebességes Pro Drive váltó kézi vagy automatikus kapcsolással is könnyedén vált a tartományok és a fokozatok között – de a VT Drive a kényelmet, a sebesség szabályozást és a kihajtás hatékonyságát teljesen új szintre helyezi.
“Mindig lesznek olyan traktorosok, akinek teljesen megfelel a POWERSHIFT váltó, különösen, ha kedvelik a Pro Drive nyomógombos vezérlését, az állítható váltó érzékenységet és a további programozható funkciókat.” - jelzi Paul Wade, termék specialista. “A VT Drive prémium élményt nyújt, úgy hogy bármilyen feladathoz a lehető legpontosabban tudjuk beállítani a sebességet, és az előre megadott profilok a legjobbat hozzák ki a traktorból a teljesítmény és az üzemanyag gazdaságosság terén.”
Jelenleg öt McCormick X7 VT Drive típus érhető el – a négy hengeres trió 143-166 LE teljesítménnyel, ami TLT vagy közúti használatnál akár 175 LE is lehet, és a hat hengeres duó, amik 165/175 LE és 177/192 LE teljesítményűek. Majdnem azonosak a Pro Drive párjukkal, de a ZF fokozatmentes váltóját - a Terramatic-ot - használják, mely kiemelkedő mérnöki teljesítmény a CVT váltók között. A váltót és a motort a McCormick gyártója, az Agro Tractors által külön e célra fejlesztett rendszer együtt kezeli, így a több féle üzemmód és beállítás segítségével minden szántóföldi és közúti munkára megfelel.
"Ahogy a Pro Drive váltónál, úgy az új VT Drive rendszernél is arra törekedtünk, hogy könnyű és magától értetődő legyen a használata, miközben kihasználja a CVT vonzó funkcióit." - mondja Paul Wade. "Még az ilyen váltót sose látott kezelő is néhány perc alatt elsajátíthatja használatát, de minél többet használja, annál jobban megérti majd a váltó kifinomult előnyeit.
Minden McCormick X7 VT Drive traktor alapfelszereltségként tartalmazza a kartámaszba integrált nagyméretű - a piacon az egyik legnagyobb képátlójú - érintő kijelzőt. A 12 inch-es, színes monitoron látható a Data Screen Manager, mely a traktor műszerfalán látható információkat egészíti ki könnyen kezelhető formában a váltóra, motorra, TLT-re és a kihelyezett szeleppárokra vonatkozó adatokkal. Opcióként beállítható az ISOBUS kommunikáció, vezérlés és ellenőrzés is az ilyen elektronikával szerelt vontatmányokkal, valamint a beépített műholdas rendszerrel vezérelt kormányzással a hatékony és könnyű vezetésért.
VT Drive működése
Indítsa a motort, kapcsolja az irányváltót előre- vagy hátramenetbe, engedje ki a kéziféket, majd nyomja le a gázpedált - mindössze csak ennyit kell a McCormick VT Drive traktor indításához megtennie. Útban a táblára a fokozatmentes váltó folyamatosan gyorsítja a traktort, majd automatikusan beállítja a kezelő által kért sebességet a lehető legkevesebb motorfordulat mellett. Így csendesen, simán és gazdaságosabban érhet célba. A váltó "freeze" üzemmódját bekapcsolva elérhető a motorfék is szükség esetén. A táblán a kezelő az automatikus üzemmódot átkapcsolhatja az alábbiak valamelyikére.
Kézi vezérlés - az alsó s a felső fordulathatárok megadhatók, hogy a motor teljesítmény és nyomaték jellemzőinek megfelelően, ezek között tartsa a rendszer a gépet. Ez az üzemmód ideális eke és kultivátor használatához.
"Cruise" - állandó munka és szállítási sebességet tart, és a motor és a váltó a terhelés változásának megfelelően kerül beállításra. A kezelő egy hátrameneti "Cruise" sebességet is meghatározhat a táblavégi fordulókhoz, melyet egy gombnyomással előhozhat, csakúgy, mint a fékezés után a "Cruise" beállításokat. Csak kézi vezérlés üzemmódban kell használni a kézi gázt - az optimális hidraulika teljesítményhez megfelelő motorfordulat beállításához -, és TLT üzemmódban. Kardánhajtással vontatás esetén a váltó folyamatosan önállóan változtatja az alap sebességet, hogy a terhelés változásait kompenzálja, és az egyenletes fordulatot tartson. Például ha a gép különféle talajtípusokon, vagy egyenetlen renddel dolgozik.
Sebesség beállítás
Tekintve, hogy a VT Drive váltóban sem tartományok, sem fokozatok nincsenek, így a kezelő a traktor alap sebességét a gázpedállal - mely a legtermészetesebb mód közúti használatkor -, vagy az EasyPilot többfunkciós vezérlővel, mellyel a szántóföldön a legkönnyebb dolgozni, tudja beállítani. "Cruise" üzemmódban az EasyPilot + és - gombjaival finom hangolható a traktor sebessége. "Az EasyPilot-ot előre mozgatva gyorsít, hátra húzva lassít a kezelő", magyarázza Paul Wade. "A vezérlő mindig visszatér alapállásba, és minél jobban elmozdítják innen, annál gyorsabban reagál a váltó." Elég egy apró fékezés - például egy kereszteződésben - és a váltó máris "power hold" állapotba kerül, mely lefékezi a traktort még lejtőn is, de készen áll az azonnali továbbhaladásra is. A kezelő választhat a négy előre beállított sebesség tartomány közül a helyzetnek megfelelően.
Az első ilyen gyári tartomány a mászó, mely 0,5 km/óra sebességtől 3 km/óra sebességig tart. A következők a 3-12 és a 13-21 km/óráig tartó munka tartományok, majd a 40 vagy 50 km/óráig tartó szállítási tartomány. Különleges esetben a váltó 0,5 km/óra sebesség alá is beállítható. "A kezelő megváltoztathatja a gyári sebességtartományokat, így a váltó érzékenységét a munkahelyzetnek megfelelően", emeli ki Paul Wade. "Kikapcsolás után is tárolódnak a beállítások, sőt még az előre és hátrameneti cél sebesség is gyorsan beállítható.
Nagy előnye a CVT-nek, hogy a teljesen mechanikus felépítésű traktoroktól eltérően az X7 VT Drive nem tud semmilyen helyzetben rossz fokozatba kapcsolni. "Az optimális sebességű munkavégzés növeli a hatékonyan leadott teljesítményt, gyorsabb munkát és kevesebb üzemanyag fogyasztást jelent.", mondja Paul Wade. "A munka minőség optimalizálása is előnyös, például magágy előkészítésnél burgonya vagy tarlóhántás esetében. A McCormick VT Drive rendszer rengeteg beállítási lehetőséget kínál, mégis oly egyszerű kezelni."
Kartámasz
Egy letisztult külsejű, az üléshez csatlakoztatott konzolon a kezelő minden rutinbeállítást el tud végezni, így minden bizonnyal a gyorsabb beállításoknak köszönhetően kevésbe lesz fáradt a munkanap végén. Az EasyPilot vezérlő kényelmesen illik kézre, és megtalálhatóak rajta a sebesség növelő és csökkentő gombok, az emelés vezérlés, minden eltárolható sebesség előhívása, valamint az irányváltó. "A menetirány a bal kéznél lévő irányváltó karral a megszokott módon is állítható, vagy az engedélyező gomb nyomva tartásával és az EasyPilot teljes előre és hátra húzásával is.", jegyzi meg Paul Wade. "A váltó érzékenysége e műveletekre szabályozható, így a kezelőnek nem csak a vezérlő áll rendelkezésre a finomhangoláshoz.
El se kell mozdítni a kezét a konzolról, hogy a sofőr a táblavégi műveleteket indítsa, vagy a kihelyezett szeleppárokat üzemeltesse - például váltva forgatós eke használatakor. Más kihelyezett szeleppárokat a mini joystick vagy a szabályzó karok segítségével használhat, melyek azonnal reagálnak. Öszkerékhajtás, differenciál zár és az opciós automatikus sorvezetés kormányzással is a jól látható, egyedi gombok által vezérelhetők. Két tekerőgomb is helyet kapott a kartámasz oldalán, melyekkel a hidraulikus emelés érzékenység beállítására, valamint a menü navigációra szolgálnak.
Érintő kijelző
A kezdő képernyő által kijelzett adatok kiegészítik a műszerfal jelzéseit, például a hátsó függesztő karok helyzetét, a TLT-k állapotát, kerékcsúszás mértékét és a motor/váltó működési üzemmódját is leolvashatjuk róla. Nem csak a használt sebesség tartományt, hanem a jelenlegi sebességet is kijelezi egy analóg hatású sebességmérőn, csakúgy, mint a motorfordulatot. Természetesen ezen adatokat digitálisan olvassa ki a rendszer.
Innen ikonokra kattintva érhető el a váltó, a kihelyezett szeleppárok, a hárompont és a TLT beállításai. A váltó beállító menüjében látható a beállított felső és alsó motorfurdulat korlátozás, a takarékostól a legnagyobb nyomatékig állítható teljesítmény szint, a váltó érzékenysége és a sebességtartományok felső határa.
A kihelyezett szeleppárok menüben láthatók az átfolyási sebességek, és az időzítők, melyeket egymástól függetlenül lehet beállítani. A vontatmány emelés menüben a helyzet szabályozás paraméterei állíthatók be részletesen. Minden menüpontból egy gombnyomással vissza lehet térni a főmenübe.
Nagy Márk
SZEGÁNA Kft.
+36-30/627-80-52
szegana1@t-online.hu