Az idei első félévben a magyarországi lízingpiac növekedést ért el, a finanszírozott összeg 4 százalékkal 235 milliárd forintra emelkedett. A bővülésben szerepet játszik, hogy a magyar vállalkozások körében népszerű finanszírozási forma a lízing.
Ezt többek között alátámasztja a GfK Piackutató Intézet által - a Magyar Lízingszövetség megrendelésére - készített felméréséből is, amelynek keretében 100 millió és 2 milliárd forint éves árbevétellel rendelkező cégek vezetői kérdezték meg. Az érintett cégek 21 százaléka rendelkezik valamilyen lízingkonstrukcióval, ezzel az eredménnyel a klasszikus beruházási hitel mellett a lízing mondható a legelterjedtebb finanszírozási formának A 300 millió és 2 milliárd forint közötti árbevételű cégeknél magasabb, 30 százalékos a lízingkonstrukciók aránya, a 300 millió alatti vállalkozásoknak pedig valamivel alacsonyabb, 16 százalékos.
Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke a felmérésről azt mondta: „Érdekes az az eredmény, hogy bár a vállalkozások vezetői a hiteltermékeket említették a leggyakrabban finanszírozás kapcsán, a beruházás finanszírozásához számos esetben lízingkonstrukciót választanak.” Az elnök szerint a lízing népszerűségét mutatja az is, hogy a lízing 21 százalékos elterjedtségével szemben az érintett vállalkozásoknak csak a 10 százaléka rendelkezik állami támogatású beruházási hitellel, 9 százaléka piaci forgóeszköz-hitellel.
A vállalkozások leginkább járműfinanszírozásra veszik igénybe a lízingkonstrukciókat. A cégek 54 százaléka személyautót, 34 százalékuk teherautót, 10 százalékuk pedig mezőgazdasági járművet lízingel a kutatás szerint.
A vállalkozások vezetőinek a 16 százaléka azt mondta, hogy a lízingkonstrukcióknak nincsenek hátrányai a hitelekkel szemben. Összességében pedig a többség kedvezőbbnek tartja a lízinget a hitelnél. A lízingkonstrukciókat előnyösnek tartó vállalatvezetők elsősorban az alacsonyabb költségeket és az egyszerű, gyors hozzáférést említették kedvezőnek.
Nyikos Katalin szerint a felmérésből az is kiderült, hogy több vállalatvezető nincs pontosan tisztában a lízingkonstrukciók közötti különbségekkel, valamint a lízingelésben rejlő előnyökkel. Ezért a Magyar Lízingszövetség a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a lízingkonstrukciókat jobban megismerjék a vállalati szektor szereplői, főként a kis- és középvállalkozói szektor tagjai, számukra ugyanis nagyon fontos a költséghatékony és rugalmas finanszírozás.
Az elnök szerint a felmérés alátámasztja azt, hogy a vállalkozásoknak kedvező finanszírozási formát jelent a lízing, és a jövőben a várható gazdasági növekedéssel párhuzamosan megerősödő kkv-szektor szereplői körében fokozott igény lesz majd a lízingkonstrukciókra. Nyikos Katalin szerint a következő években a járműfinanszírozás mellett a gép- és termelőeszköz-lízing iránt az eddiginél komolyabb igény mutatkozhat majd a vállalkozások részéről, ez pedig stabilabbá teheti a lízingpiacot.