Új tesztlabor a precíziós gazdálkodásért
A növénytermesztésben is egyre inkább kiemelt szempont a pontosság és a precizitás. A különböző szimulációk és tesztek szükségességét felismerve a Väderstad megnyitotta az újonnan épült, modern vetést tesztelő laborját. A létesítmények új lehetőségeket nyitnak a Kutatási és Fejlesztési osztálynak.
A Väderstad vetőgépek egyik fontos tulajdonsága a nagyon precíz maglehelyezés. |
Abból az elképzelésből kiindulva, hogy a gazdák a jövőben egyre inkább megkövetelik a nagy pontosságú és optimális vetést, a Väderstad egy új, a vetést elemző tesztlabort létesített. A laborban lehetőség nyílik különböző környezeti feltételek, úgymint hőmérséklet, légnyomás, páratartalom, stb. és szimulált talajállapotok mellett vizsgálni a maglehelyezés pontosságát. Továbbá lehetőség van a géptartozékok tartósságának vizsgálatára és mindenre kiterjedő minőségellenőrzésre is.
„Az új tesztlaborban fejlett mérőberendezések találhatók, melyek segítségével pontos eredményeket kapunk a tesztek során”, mondja Mikael Albrecht.
Mikael Albrecht, a Väderstad Elemzési és tesztmenedzsere |
A Väderstad 280 m2-es alapterületű tesztlaborja hivatalosan 2016 májusától üzemel.
„A gyárban a minőség köré épül minden és az új tesztlabor lehetővé teszi, hogy a Väderstad továbbra is a modern, precíziós gazdálkodás élharcosa legyen”, mondta Gert Gilstring, a Väderstad Senior mérnöke.
A Väderstad Kutatási és Fejlesztési részlegén 120-an dolgoznak és évről évre jelentős erőforrások állnak rendelkezésükre. Az eredményekből is kitűnik, hogy a Väderstad folyamatosan az élvonalban van az innováció, a termékfejlesztés, valamint a hatékony mezőgazdasági megoldások területén.
forrás: Vaderstad.hu
Újítások a permetezéstechnológiában
A Horsch Leeb LT gépek méretükben és felszereltségükben is igazodnak a kis- és közepes gazdaságok által támasztott igényekhez. Kapacitását tekintve 4000 és 5000 literes tartályméretben érhetők el, amelyet igény szerint számos opcióval egészíthet ki.
Az egyik legkorszerűbb keretvezérlés a piacon
A permetezés-technika jelenlegi gyakorlata szerint az 50 cm-nél kisebb célfelület távolsággal, csak igen korlátozottan lehet permetezni. A jelenlegi szóró keret felfüggesztéseknél egy kényszerű kompromisszummal találkozunk a szabadon függő szóró keret és annak állíthatósága között. A legtöbb ilyen szóró keret nagyon jól kompenzálja a főváz billegő mozgásait, ellenben a kanyarodásnál hajlamos kifelé lengeni, felemelkedni, mely elmozdulásoknak nagyon lassú a visszatérítése. A kibillenések csökkentésére lengéscsillapítókat építenek be a szóró keret és a váz közé, amelyek szintén egy mechanikus kapcsolatot hoznak létre a keret és a szállító kocsi között. Ezen keresztül a permetezőgép mozgásai erőteljesen átadódnak a szóró keretre.
Az új Horsch Leeb szórókeret-szabályozás és -vezérlés koncepciója az eddigi szórókeret-függesztések pozitív tulajdonságainak ötvözésén alapul, a hátrányok teljes kiiktatásával. A Horsch Leeb keret súrlódásmentesen (golyós csapágyazással), a tömegközépponthoz közel, van felfüggesztve. Így a centrifugális erőknek, amelyek pl. a kanyarodásnál lépnek fel, gyakorlatilag nincs hatásuk a keret helyzetére. A szabad felfüggesztés és a szóró keret tehetetlensége következtében, a stabilitás még egyenetlen talajon is biztosított. A szabadon függő szórókeret egyenetlen terepen való jó szabályozhatósága miatt olyan vezérlés lett kifejlesztve, amely térirányú erőket közvetít a keretre a hatékony talajkövetés (kopírozás) céljából. Az erőket két nagynyomású léghenger viszi be a keretbe, amelyet így is sikerült szabad elmozdulásúra hagyni. Ez úgy lehetséges, hogy az elmozdulásokat végző, szabályozó elem a szállító kocsi mozgásait valós időben leköveti, így a keretre nem juthatnak be zavaró erők (lásd videó 0:56; 1:53 másodpercnél!). Ha szükséges a lejtőkorrekció, akkor a szabályozó egység nyomást gyakorol egy rugalmas elemre, és a keretet körkörös irányba gyorsítja. Kevéssel a kívánt helyzet elérése előtt, az ellenkező oldalon levő rugalmas elem kap egy nyomást, így a körkörös mozgást lefékezi. A szabályozás közben az állító munkahengerek helyzete folyamatos mérés és megfigyelés alatt áll úgy, hogy a gép ingómozgásait még állítás közben is kompenzálni tudja. Ez az innovatív szabályozási technika egy igen gyors légszelep használatával és egy új fejlesztésű giroszkóp által vezérelt szabályozási szoftverrel lehetséges.
BoomSight – Intelligens észlelő és azonosító rendszer a permetező keret vezérléséhez
A jelenlegi alap konstrukció a keretvezérlési rendszereknél, hogy a keret elejére szerelt ultrahangos szenzor 1 m-rel előre érzékeli a talaj vagy a növényállomány változásait, majd ezekre reagálva módosítja a keret magasságát. A Horsch BoomControl Pro rendszere már a gyakorlatban is bizonyított a vontatott és az önjáró permetező gépek kategóriájában egyaránt.
A BoomSight rendszer, egy szenzor segítségével feltérképezi a földterületet a teljes munka munkaszélességben. Ennek köszönhetően lehetséges, hogy egy előre beállított értéken működjön a keret, így az eltérés a lehető legalacsonyabb. A lézeres érzékelő szenzor a traktor vagy a permetező fülkéjének a tetejére kerül felszerelésre, ami jobbra és balra 20-20 m-et, előre pedig 15m-et érzékel. A beérkező adatok alapján kialakít egy felületi modellt, ami tartalmazza a réseket, vetési hibákat, vadkáros részeket vagy a művelő nyomokat. Az információk alapján a keret középső szakasza a lejtő dőlésének megfelelően áll be, majd a felszíni modellhez igazodva, a megfelelő szögbe állítja be a keret szárny részeit.
Az ultrahangos keretradar szenzorjai továbbra is szabályozás és ellenőrzés céljából használja a rendszer.
forrás: axial.hu
Challenger - Talajtömörítés nélkül
A Challenger volt az első és még mindig csak az egyetlen, aki kifejezetten a gumihevederes traktorok gyártására specializálta magát. Annak a kivételesen magas tapadó képességnek és ezáltal magas vonóerőnek az eredményeként, melyet az egyedülálló Mobil-Trac™ rendszer nyújt, a motorteljesítményből több hasznosul a munkagépek vontatására, ezáltal tovább javulhat a termelékenység, miközben jelentősen mérséklődik a talajtömörödésből fakadó hozamveszteség.
Az egyedülálló Mobil-Trac™ járószerkezet kialakulása a vezető szintű hevederes hajtástechnológiai tervezés, gyártás és gyakorlat ötvözetének 25 évi eredménye, amely hatalmas előnyt biztosít azáltal, hogy a gép súlyát jelentősen nagyobb járófelületen osztja el.
A tökéletes tapadás lehetővé teszi, hogy sokkal termelékenyebben dolgozhasson, az üzemanyag minden cseppjét hasznosítva munkáját magasabb műveleti sebességgel végezze, szélesebb munkagépeket alkalmazzon, vagyis hogy e géppel - optimális fülkebéli kényelemben - nagyobb eredményeket érhessen el. Ez lehetővé teszi, hogy a növényeket optimális időben és a legmegfelelőbb körülmények között vesse el, és a legjobb kezdeti feltételeket biztosítsa a növekedésükhöz, mely nagyobb hozamot eredményez.
A Mobil-Trac™ rendszer a gép súlyából adódó terhelést a talajra egy sokkal nagyobb felfekvő felületen keresztül adja át, mely által csökken a talajnyomás, és jelentősen mérséklődik a talaj hozamcsökkenés kihatású tömörödése. Az Ön talajszerkezetének megvédése elősegíti a növények gyökérzetének jobb kifejlődését, a nedvesség és a tápanyagok talajba hatolását, melyek eredményeként nő a terméshozam.
A gumiheveder Mobil-Trac™ rendszer hatékonyságának növekedése abból adódik, hogy a teljes vonóerő leadáshoz csak 3-5%-os szlipre van szükség, míg hagyományos kerekes traktoroknál ez az érték 15%-körüli, vagy bizonyos köpenyek esetében még e feletti is lehet. Miért vesztegetné az idejét és az üzemanyagját helyben járásra, a talaj elkerülhető tömörítésére? A Challengerek 10%-kal több területen végzik el a munkát, mint egy hasonló teljesítményű kerekes traktor, ugyanakkor a növényei jobban fejlődnek és még a drága üzemanyagból is megtakarít.
A Challenger gumihevederes járószerkezet - a tapadási és flotációs előnyeit egyesítve - optimális mobilitást biztosít a könnyen elvégezhető közúti szállítási feladatokhoz is. Még az iker, vagy tripla kerekes traktorok, a nagy kerekes traktorok sem nyújtják a gumihevederek előnyeit, különböző hátrányaik miatt, pl. hogy közúti forgalomban, túl nagy szélességük miatt, jogilag nem vehetnek részt.
forrás: valkon.hu
Olvasta már?
- Meghívó országos felmérésre – értékes ajándékokkal
- Szegána hírlevél - Jympa + Alkatrész akciók szeptember
- A megművelt talaj állapota magáért beszél!
- Bábolnai Gazdanapok Nagydíj - CLAAS LEXION 660 T4
A cikk szerzője: Agro Napló