Gép-Mix 2016. szeptember

Agro Napló
Jól teljesít a New Holland prototípus 25 éves a Fastrack Újítások a permetezéstechnológiában Új tesztlabor a precíziós gazdálkodásért Challenger - Talajtömörítés nélkül      

Új tesztlabor a precíziós gazdálkodásért

A növénytermesztésben is egyre inkább kiemelt szempont a pontosság és a precizitás. A különböző szimulációk és tesztek szükségességét felismerve a Väderstad megnyitotta az újonnan épült, modern vetést tesztelő laborját. A létesítmények új lehetőségeket nyitnak a Kutatási és Fejlesztési osztálynak.

A Väderstad vetőgépek egyik fontos tulajdonsága a nagyon precíz maglehelyezés.

Abból az elképzelésből kiindulva, hogy a gazdák a jövőben egyre inkább megkövetelik a nagy pontosságú és optimális vetést, a Väderstad egy új, a vetést elemző tesztlabort létesített. A laborban lehetőség nyílik különböző környezeti feltételek, úgymint hőmérséklet, légnyomás, páratartalom, stb. és szimulált talajállapotok mellett vizsgálni a maglehelyezés pontosságát. Továbbá lehetőség van a géptartozékok tartósságának vizsgálatára és mindenre kiterjedő minőségellenőrzésre is.

„Az új tesztlaborban fejlett mérőberendezések találhatók, melyek segítségével pontos eredményeket kapunk a tesztek során”, mondja Mikael Albrecht.

Mikael Albrecht, a Väderstad Elemzési és tesztmenedzsere
az új vetést tesztelő laborban


A Väderstad 280 m2-es alapterületű tesztlaborja hivatalosan 2016 májusától üzemel.

„A gyárban a minőség köré épül minden és az új tesztlabor lehetővé teszi, hogy a Väderstad továbbra is a modern, precíziós gazdálkodás élharcosa legyen”, mondta Gert Gilstring, a Väderstad Senior mérnöke.

A Väderstad Kutatási és Fejlesztési részlegén 120-an dolgoznak és évről évre jelentős erőforrások állnak rendelkezésükre. Az eredményekből is kitűnik, hogy a Väderstad folyamatosan az élvonalban van az innováció, a termékfejlesztés, valamint a hatékony mezőgazdasági megoldások területén.

forrás: Vaderstad.hu

Újítások a permetezéstechnológiában

A Horsch Leeb LT gépek méretükben és felszereltségükben is igazodnak a kis- és közepes gazdaságok által támasztott igényekhez. Kapacitását tekintve 4000 és 5000 literes tartályméretben érhetők el, amelyet igény szerint számos opcióval egészíthet ki.

 

Az egyik legkorszerűbb keretvezérlés a piacon

A permetezés-technika jelenlegi gyakorlata szerint az 50 cm-nél kisebb célfelület távolsággal, csak igen korlátozottan lehet permetezni. A jelenlegi szóró keret felfüggesztéseknél egy kényszerű kompromisszummal találkozunk a szabadon függő szóró keret és annak állíthatósága között. A legtöbb ilyen szóró keret nagyon jól kompenzálja a főváz billegő mozgásait, ellenben a kanyarodásnál hajlamos kifelé lengeni, felemelkedni, mely elmozdulásoknak nagyon lassú a visszatérítése. A kibillenések csökkentésére lengéscsillapítókat építenek be a szóró keret és a váz közé, amelyek szintén egy mechanikus kapcsolatot hoznak létre a keret és a szállító kocsi között. Ezen keresztül a permetezőgép mozgásai erőteljesen átadódnak a szóró keretre.

Az új Horsch Leeb szórókeret-szabályozás és -vezérlés koncepciója az eddigi szórókeret-függesztések pozitív tulajdonságainak ötvözésén alapul, a hátrányok teljes kiiktatásával. A Horsch Leeb keret súrlódásmentesen (golyós csapágyazással), a tömegközépponthoz közel, van felfüggesztve. Így a centrifugális erőknek, amelyek pl. a kanyarodásnál lépnek fel, gyakorlatilag nincs hatásuk a keret helyzetére. A szabad felfüggesztés és a szóró keret tehetetlensége következtében, a stabilitás még egyenetlen talajon is biztosított. A szabadon függő szórókeret egyenetlen terepen való jó szabályozhatósága miatt olyan vezérlés lett kifejlesztve, amely térirányú erőket közvetít a keretre a hatékony talajkövetés (kopírozás) céljából. Az erőket két nagynyomású léghenger viszi be a keretbe, amelyet így is sikerült szabad elmozdulásúra hagyni. Ez úgy lehetséges, hogy az elmozdulásokat végző, szabályozó elem a szállító kocsi mozgásait valós időben leköveti, így a keretre nem juthatnak be zavaró erők (lásd videó 0:56; 1:53 másodpercnél!). Ha szükséges a lejtőkorrekció, akkor a szabályozó egység nyomást gyakorol egy rugalmas elemre, és a keretet körkörös irányba gyorsítja. Kevéssel a kívánt helyzet elérése előtt, az ellenkező oldalon levő rugalmas elem kap egy nyomást, így a körkörös mozgást lefékezi. A szabályozás közben az állító munkahengerek helyzete folyamatos mérés és megfigyelés alatt áll úgy, hogy a gép ingómozgásait még állítás közben is kompenzálni tudja. Ez az innovatív szabályozási technika egy igen gyors légszelep használatával és egy új fejlesztésű giroszkóp által vezérelt szabályozási szoftverrel lehetséges.

BoomSight – Intelligens észlelő és azonosító rendszer a permetező keret vezérléséhez

A jelenlegi alap konstrukció a keretvezérlési rendszereknél, hogy a keret elejére szerelt ultrahangos szenzor 1 m-rel előre érzékeli a talaj vagy a növényállomány változásait, majd ezekre reagálva módosítja a keret magasságát. A Horsch BoomControl Pro rendszere már a gyakorlatban is bizonyított a vontatott és az önjáró permetező gépek kategóriájában egyaránt. 

A BoomSight rendszer, egy szenzor segítségével feltérképezi a földterületet a teljes munka munkaszélességben. Ennek köszönhetően lehetséges, hogy egy előre beállított értéken működjön a keret, így az eltérés a lehető legalacsonyabb. A lézeres érzékelő szenzor a traktor vagy a permetező fülkéjének a tetejére kerül felszerelésre, ami jobbra és balra 20-20 m-et, előre pedig 15m-et érzékel. A beérkező adatok alapján kialakít egy felületi modellt, ami tartalmazza a réseket, vetési hibákat, vadkáros részeket vagy a művelő nyomokat. Az információk alapján a keret középső szakasza a lejtő dőlésének megfelelően áll be, majd a felszíni modellhez igazodva, a megfelelő szögbe állítja be a keret szárny részeit.

Az ultrahangos keretradar szenzorjai továbbra is szabályozás és ellenőrzés céljából használja a rendszer.

forrás: axial.hu

Challenger - Talajtömörítés nélkül

A Challenger volt az első és még mindig csak az egyetlen, aki kifejezetten a gumihevederes traktorok gyártására specializálta magát. Annak a kivételesen magas tapadó képességnek és ezáltal magas vonóerőnek az eredményeként, melyet az egyedülálló Mobil-Trac™ rendszer nyújt, a motorteljesítményből több hasznosul a munkagépek vontatására, ezáltal tovább javulhat a termelékenység, miközben jelentősen mérséklődik a talajtömörödésből fakadó hozamveszteség.

 

Az egyedülálló Mobil-Trac™ járószerkezet kialakulása a vezető szintű hevederes hajtástechnológiai tervezés, gyártás és gyakorlat ötvözetének 25 évi eredménye, amely hatalmas előnyt biztosít azáltal, hogy a gép súlyát jelentősen nagyobb járófelületen osztja el. 

A tökéletes tapadás lehetővé teszi, hogy sokkal termelékenyebben dolgozhasson, az üzemanyag minden cseppjét hasznosítva munkáját magasabb műveleti sebességgel végezze, szélesebb munkagépeket alkalmazzon, vagyis hogy e géppel - optimális fülkebéli kényelemben - nagyobb eredményeket érhessen el. Ez lehetővé teszi, hogy a növényeket optimális időben és a legmegfelelőbb körülmények között vesse el, és a legjobb kezdeti feltételeket biztosítsa a növekedésükhöz, mely nagyobb hozamot eredményez.

A Mobil-Trac™ rendszer a gép súlyából adódó terhelést a talajra egy sokkal nagyobb felfekvő felületen keresztül adja át, mely által csökken a talajnyomás, és jelentősen mérséklődik a talaj hozamcsökkenés kihatású tömörödése. Az Ön talajszerkezetének megvédése elősegíti a növények gyökérzetének jobb kifejlődését, a nedvesség és a tápanyagok talajba hatolását, melyek eredményeként nő a terméshozam.

A gumiheveder Mobil-Trac™ rendszer hatékonyságának növekedése abból adódik, hogy a teljes vonóerő leadáshoz csak 3-5%-os szlipre van szükség, míg hagyományos kerekes traktoroknál ez az érték 15%-körüli, vagy bizonyos köpenyek esetében még e feletti is lehet. Miért vesztegetné az idejét és az üzemanyagját helyben járásra, a talaj elkerülhető tömörítésére? A Challengerek 10%-kal több területen végzik el a munkát, mint egy hasonló teljesítményű kerekes traktor, ugyanakkor a növényei jobban fejlődnek és még a drága üzemanyagból is megtakarít.

 A Challenger gumihevederes járószerkezet - a tapadási és flotációs előnyeit egyesítve - optimális mobilitást biztosít a könnyen elvégezhető közúti szállítási feladatokhoz is. Még az iker, vagy tripla kerekes traktorok, a nagy kerekes traktorok sem nyújtják a gumihevederek előnyeit, különböző hátrányaik miatt, pl. hogy közúti forgalomban, túl nagy szélességük miatt, jogilag nem vehetnek részt.

forrás: valkon.hu

Olvasta már?

A cikk szerzője: Agro Napló

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Talajjavítás – VulcanAgro

Talajjavítás – VulcanAgro

Belvizesedés, savanyodás, szikesedés és lúgosodás? Megannyi talajprobléma, ami javításra szorul. Nincs egy csodaszer, és nem is lesz. Ahhoz, hogy ered...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?