Fókuszban a magajáró permetezők

Agro Napló
A magajáró permetezők a profi bérvállalkozók és bérvállalkozások, valamint a több ezer hektáros nagygazdaságok gépei. Akik dolgoznak velük azt mondják, hogy évi 15.000 ha terület lepermetezésével termelik vissza a ráfordított költségeket. Ezeket a gépeket a gyártók is nagy éves teljesítésekre és hosszú használati időre tervezik, ill. építik. Ugyanakkor a leghatékonyabban végzik a növényvédelmi munkákat, igaz ehhez hosszabb munkaszakaszokkal rendelkező (kevés fordulóval járó) táblaméretek is kellenek.

Tartós éjszakai munkavégzésre is alkalmasak, amely meghosszabbítja az üzemidejüket és drasztikusan csökkenti a kártevők aktivitásának idejét, vagy desszikálás esetén elősegíti az érésgyorsítás idejének egységesítését. Ez szezonálisan hosszú műszakidőket eredményez, ezért a magajáró permetezők vezetőfülkéjét és kezelőszerveit magas komfortfokozatúra tervezik, ill. alakítják ki, amelyben fontos szerepe van a vezető védelmének, a fülke belső levegő szűrésének és túlnyomásos belső légtér alkalmazásának. Ami szintén a magajáró permetezők mellett szól, hogy ezek alkalmasak csak a gyakran (alaptalanul) kritizált légi permetezés kiváltására is. A világon mintegy 30 cég gyárt magajáró permetezőt, köztük több multinacionális mezőgépgyártó (Case IH, John Deere, Kubota-Kverneland, Horsch stb.) és számos permetező gyártó – köztük is több olasz (Bargam, Caffini, Green, Grim, Gaspardo, Mazzotti stb.) specialista kínálatában is megtalálhatók. Az olasz gyártókon kívül Európában a másik legnagyobb gyártójuk a francia Exel Group, amely több európai permetező márkát gyűjtött ernyője alá (Berthoud, Caruelle, Evrard, Herriau, Matrot, Techmoma stb.). Magyarországon mintegy 15 gyártónak  mintegy 150 különböző típusú és típusvariációjú gépe szerepel a piaci kínálatban.

Fontos a has alatti szabad magasság

A magajáró permetezőgépeknek a legnagyobb előnye, hogy konstrukciójuknál fogva fejlett, magasra nőtt növényi állományban is képesek a permetezésre. Ezért rendkívül fontos paraméterük, hogy milyen magasan helyezkedik el az alvázuk és az az alatti szabad térben a növények ne károsodjanak, ugyanakkor ehhez megfelelő nyomtávbeállítás is tartozik, amely igazodik a kapás növények mindenkori sortávolságához is. A magajáró permetezők készülnek fix has alatti magassággal és változtatható kivitelben is. Többségben vannak a fix (1,25/1,3/1,5/1,7 m) has alatti szabadmagasságú kivitelek. Magyarországon főleg az 1,5 m feletti has alatti szabadmagasságú változatok terjedtek el, amelynek jelentős lökést adott a kukoricabogár megjelenése és gyors elterjedése elleni védekezés szükségessége. Ennek tudható be, hogy egy időben figyelemre méltó számban vásároltak a gazdaságok nagy hasmagasságú permetezőket (Berthoud, Dammann, Hagie, Hardi, John Deere stb.). A fix és a kis (1,0–1,5 m) has alatti magasságú gépek eladásai Magyarországon kisebb jelentőséggel bírnak. Az összehasonlító elemzésünkben ezért a teljes nyomtávszélességben 1,5 m feletti szabad magassággal rendelkező (nem belógó tartályos) és a hazai piacon jelentősebb darabszámban előforduló magajáró permetezőkre fókuszáltunk. Ezeket vettük nagyító alá (lásd 96-97. oldalak táblázata).

A magajáró permetezők erőforrásai

A magajáró permetezők erőforrása zömében hathengeres, 6 liter lökettérfogat körüli, 210–290 LE közötti névleges teljesítményű, üzemanyag-takarékos turbófeltöltős dízelmotor. Az összehasonlításban ettől eltérő a Gaspardo Uragano 4000 170 LE-s kisebb és John Deere legújabb fejlesztésű R 4045 modelljének 385 LE-s max. teljesítménye. Ugyanakkor néhány gyártó alternatív (rendszerint nagyobb) teljesítményű motorokat is kínál választhatóan a gépéhez. A régebbi motorok füstgázkezelő rendszere általában az US EPA Tier 4 interim/EU Stage IIIB előírásokat teljesíti, de az újabbak már a motorokra vonatkozó szigorúbb Tier 4 final/Stage IV követelményeknek is megfelelnek. Ezért jelenleg gyakran lehet találkozni motorcserékkel is az egyes modelleknél (Dammann). A motorok viszonylag statikusan terheltek, hisz a járószerkezeti hidrosztatikus hajtásokat, a kormányzást és a nyomtáv-, ill. magasságállítást, valamint a permetező egységet kiszolgáló hidraulikus rendszereket látják el olajjal és megfelelő nyomással a hidraulika szivattyúkon keresztül. A hidraulikus rendszerek viszonylag nagy rugalmassággal bírnak a hajtásláncokban. A legtöbb permetezőn min. 3 db hidraulika szivattyú található, amelyek közül egy-egy a jobb és baloldali kerékmotorokat látja el olajjal, egy pedig a permetlé szivattyút és a hidraulikus munkahengereket működteti. Gyakori, hogy a kormányberendezést egy negyedik hidraulika szivattyú szolgálja ki. A motorokra jellemző az üzemanyag-takarékos (Eco) üzemmód is. A gépek üzemanyagtartályai általában 225 és 320 liter befogadó képességűek, kivételnek számít a két, az USA-ban is nagyszámban üzemelő modell, a Hagie STS 12 és a John Deere R 4045, amelyek átlag feletti, 485–586 literes üzemanyagtankkal rendelkeznek. Ez utóbbiaknál ez ritkább tankolást tesz szükségessé. Az SCR füstgázkezelő rendszerrel szerelt gépeknél az üzemanyagtartály 10%-ának megfelelő AdBlue tartály is található. Az üzemanyagtartály űrtartalma a legtöbb gépnél biztosítja a 8–10 órás műszaknap alatti folyamatos munkavégzést. Az összehasonlításban szereplő permetezőknél a tartálytérfogatra vetített motorteljesítmény-ellátottság 42,5 és 85,5 LE/m3 között, az össztömegre vetített pedig 13,9 és 24,1 LE/tonna között változik. Mindkét esetben az alsó érték a Gaspardo Uragano, a felső pedig a John Deere R 4045-ös modellhez kötődik. Az átlagos értékek az előző esetben 61 LE/m3, az utóbbi esetben pedig 16 LE/tonna körül alakulnak.

Masszív szekrényes alvázak

Az alvázak masszív szekrényes kialakításúak, amelyek feladata a különlegesnek számító járószerkezetek befogadása és állíthatóságának biztosítása, a motor és hidraulikus energiaszolgáltatók, a permetező egység (tartályok, szivattyúk, szűrők, bemosók, szórókeret és állító mechanizmusának stb.), valamint a vezetőfülke hordozása. Az összehasonlításban szereplő permetezők alvázának elején található a zömében fix helyzetű vezetőfülke, kivételt képez a Gaspardo Uragano, amelynél a vezetőfülke pozíciója 0,63 és 3,3 m között függőlegesen változtatható. Ennél az alváz konstrukciója is eltér a többitől, hisz osztott kivitelű (2x2000 liter) a gép permetező tartálya, amely a jobb- és baloldali kerekek síkjában kapott helyet. (Ezt a megoldást a nyomtávok vonalában és középső sorközben, belógó osztott tartályos, de nagy szabad magasságú gépeken alkalmazzák előszeretettel.) Az alvázon rendszerint a fülke előtti (Berthoud, Hardi, John Deere), vagy mögötti (Agrifac, Dammann, Mazzotti) térben helyezkednek el a meghajtó motorok. Az értékelésben szereplő gépek közül ettől eltérő a Hagie konstrukciója, amelynél a motor a tartály mögött, az alváz hátsó szekciójában került elhelyezésre és a permetezőgép elejére került az állítható magasságú szórókeret, biztosítva ezáltal a tengelyenkénti egyenletes és arányos tömegelosztást. A hátul elhelyezett motor a szervizelésnél jelent előnyt. A gépek zöménél törekedtek a konstruktőrök, hogy a mellső és a hátsó futóműveknél arányosan 50-50%-ban kerüljön megosztásra a gépek terhelt tömege, amely nem csak stabilitás szempontjából fontos, hanem a futóművek teljesítmény-átvitelénél is jelentőséggel bír. Rendszerint a gépek alvázának bal oldalán elől helyezkedik el a fülke megközelítésére szolgáló (gyakran hidraulikusan vagy elektromosan állítható) beszálló létra is, a két tengely közötti térben a kezelőpanel, vagy szekrény az állító csapokkal és a vegyszerbemosó, ill. vízfeltöltő egység is.

Terepakadály-leküzdő járószerkezetek

A magajáró permetezők egyik legkifinomultabb részegységei a járószerkezetek. Valamennyi hidromotorral meghajtott kerék, fix- vagy hidraulikusan állítható keréktámasszal (Agrifac, Dammann stb.) és pneumatikus, vagy hidropneumatikus rugózással rendelkezik. Gyakori, hogy a két azonos oldali járókerekeket csuklós tandem vagy vezérlő rudazat kapcsolja össze, amely összehangolja az azonos nyomvonalon futó kerekek függőleges mozgását, egyben nyugodt járását. Ez utóbbi is, valamint a rugózások és a kerékfelfüggesztések a járószerkezeteknek a talajfelszín különbségekből származó akadályok jobb leküzdő képességét és az alvázak stabilitását, a permetezők nyugodt járását szolgálják. Ugyanis, ha nagyon beleng a 12–15 tonna terhelt tömegű permetező alváza, több munka hárul a szórókeret lengéscsillapítására és megfelelő magasságon tartására. A szórókeret nemkívánatos lengései következtében a permetezés minősége is romlik, mivel a szórófejek permetkúpjai deformálódnak, ill. torzulhatnak, amely kihatással van a permetfedettség egyenletességére is. Az összehasonlításban szereplő maga­járó permetezőgépek közül az Agrifac, a Hagie és a Dammann gépek rendelkeznek a legnagyobb, 1,9-2,0 méteres hasmagassággal, illetve megjelent egy új fejlesztés, ami a Hardi gépeket is e tartományba emeli. A gépek mintegy felének 1,7-1,8 méter közötti a maximális hasmagassága és a John Deere R 4045 permetező pedig csupán a fix 1,47 méteres hasmagasságával gyakorlatilag sereghajtó. Különlegességnek számítanak az automatikus szintbe álló járószerkezetek (pl. az Agrifac Condor Mountain Master Plus és Damman DT 2000 H Plus Highlander), amelyek jobb- és baloldali hidraulikusan állítható keréktámaszaikkal képesek a lejtőn keresztirányban permetezve vízszintes helyzetben tartani az alvázat, miközben a permetezőkeret a lejtővel párhuzamosan a beállított magasságban egyenletes permetfedettséggel dolgozik. Ezek a gépek általában 20–25%-os keresztirányú lejtőig képesek az alváz szintezésére. Ezeknél a hidraulikus munkahen­gerek részt vesznek a hasmagasság szabályozásában is. Nem véletlen, hogy az előbbi két modell rendelkezik a legnagyobb (2 m körüli) hasmagassággal. A járószerkezetek mindegyikénél rendelkezésre áll a nyomtávolság állítási lehetősége. A gépek többségénél ez változtatható, a has alatti szabadmagassággal összefüggésben két lépcsőben valósítható meg. Általában a 1,5 méteres has alatti magasságig 1,8 és 2,25 m között szabályozható a nyomtáv, míg a fölött pedig 2,25 és 3,0 m közötti állítási lehetőségek érhetők el. Ilyen kétlépcsős rendszer található az Agrifac Condor, a Berthoud Raptor, a Dammann DT 2000, és a Mazzotti gépeken. A Gaspardo Uragano és a Hardi Alpha gépeken egylépcsős a nyomtávállítási lehetőség. Ugyancsak egy lépcsőben, de más tartományban (3,0 és 3,9 vagy 4,0 m között) állíthatók az USA-ban gyártott Hagie és John Deere permetezők nyomtávja. Ennek az lehet az oka, hogy ott kevésbé szigorúak a gépek maximális szélességére vonatkozó előírások és 3 m feletti szélességű gépek közlekedése is megengedett. Európában és Magyarországon is ez a közúti közlekedésben nem kis problémát okoz. A gépeken a nyomtávolság beállítása hidraulikusan történik, minden esetben a vezetőfülkéből vezérelve.

Kormányzási módok

Az értékelt magajáró permetezők többsége háromféle kormányzási móddal rendelkezik. Ezek közül az egyik a mellső kerekeken keresztül történő mellső kormányzás, amely nagyobb, 40 km/h feletti sebességnél, szállítási üzemben automatikus, míg munkavégzés közben választható megoldás. A másik lehetőség az összkerékkormányzás, amely a gépeknél a legkisebb fordulási sugarat eredményezi és csak munkasebesség-tartományban alkalmazható. Előnye, hogy kisebb fordulósávval kisebb fordulóíveken tud a permetező fogást váltani. A harmadik kormányzási mód az eltolt nyomvonalú, oldalazó kormányzás, amellyel – mivel az első és a hátsó kerekek nem azonos nyomon haladnak – kisebb a gép okozta talajtömörítés. Az összehasonlításban szereplő permetezők között a két amerikai gyártású a Hagie és a John Deere, csak mellsőkerék-kormányzással rendelkezik, emiatt nagy a fordulásihely-szükséglete. Ezek fordulási sugara is a legnagyobb (6,4-6,5 m), míg a többi gép 6 méter alatti külső nyomvonalú kör sugarán képes megfordulni.

Hajtások és sebességek

A gépek hidrosztatikus meghajtású járószerkezetének mindegyike legalább két vagy három – ritkábban négy – sebességtartományban üzemeltethető. Ez a motor teljesítményének optimális kihasználásának érdekében történik. Leggyakoribbak a Sauer-Danfoss és Sauer-Poclain hidrosztatikus hajtások a gépeken. A munkasebesség-tartományok többségében 0–20 km (ritkábban 0–15 és 0–18 km/h) tartományban történő fokozatmentes szabályozást tesznek lehetővé. Két munkasebessség-tartománnyal rendelkező gépeknél a második fokozat 0–30 km/h közötti szabályozást is felkínál. A harmadik, szállítási üzemi fokozat sebességtartománya rendszerint 0–40 km/h. Egyre több gépben található már az 50 km/h max. sebességi fokozat, míg a tengerentúlon gyakran lehet találkozni az 50-60 km/h közötti sebességfokozatokkal is (Hagie, John Deere). Ez utóbbi esetben gyakran negyedik fokozatot is beépítenek a hidrosztatikus hajtásba. Az elektrohidraulikus sebességvezérlések a gépek mindegyikénél tartalmaz automatikus sebességtartó – tempomat – fokozatot is, amelynek a permetezés egyenletessége szempontjából is jelentőséggel bír. A kerekeken kipörgésgátló (ASR) berendezéseket és radaros útadókat is alkalmaznak a GPS-jel mellett, a pontos és sebességarányos permetlé-adagolás érdekében. A legjobb sebességkiosztással a Hagie, a Hardi és a John Deere gépek rendelkeznek, míg a Dammann, Gaspardo és a Mazzotti gépek egyszerűbb rendszereket képviselnek.

Permetező felépítmények

Az összehasonlításban szereplő gépek 4000 és 4500 literes hasznos térfogatú permetlétartállyal rendelkeznek (de készülnek gépek 5000 és 9000 literes permetlétartályokkal is). A bruttó tartálytérfogatuk ennél 300–400 literrel több. A permetlétartályok többsége műanyagból készült, míg az amerikai gyártásúaknál tradíciónak számít a korracél tartály. Valamennyi permetező rendelkezik az előírás szerinti tisztavizes tartállyal is, amely a tartály öblítéséhez, a permetlé elosztó és kijuttató rendszer mosásához szükséges vizet tárolja. Ezek térfogata gépenként eltérően 300 és 645 liter között változik. A mezőnyből kiemelkedik a Mazzotti és a John Deere átlagosnál lényegesen nagyobb térfogatú tisztavizes tartálya, amelyből a gép külső mosására is jut elegendő víz. A kézmosó tartályok befogadó képessége között kétszeres különbség is előfordul, többségében azonban 15 liter vizet tartalmaznak. A gépek mindegyike rendelkezik vegyszerbemosó és kannamosó berendezéssel is, amelyek üzemi helyzetben kényelmes betöltési magasságba süllyeszthetők a permetezőszerek betöltéséhez. A bemosó tartályok térfogata 40 és 60 liter között változik. A permetlétartályok feltöltésére különböző centrifugális feltöltőszivattyú-teljesítmények (400–1000 l/min) állnak rendelkezésre, amelyek a feltöltési időtartamokra vannak hatással. Kiemelkedően magas,  1000 l/min a Dammann permetezőé és alacsonynak tűnik a Gaspardo gépeké. A Hardi nem feltöltőszivattyút, hanem központi szivattyúval működtetett gyorsfeltöltőt alkalmaz. A gépek permetlé szivattyújának teljesítményében is akadnak jelentős különbségek és előfordulnak kétszivattyús rendszerek is (Agrifac, Berthoud, John Deere), amelyek több variációs lehetőséget biztosítanak a permetezési dózisoknál. Kiemelkedő a Hagie centrifugál szivattyújának 800 l/min teljesítménye, gyakori (az összehasonlításban szereplő gépek felénél) az 540–570 l/min membrándugattyús szivattyú teljesítmény, de előfordulnak 280–320 l/min szivattyúteljesítmények is (Dammann, Gaspardo, Mazzotti). Mivel a permetlészivattyú feladata a szórószerkezet folyamatos permetlé ellátása és permanens nyomás alatt tartása, valamint a tartályban a permetlé intenzív keverése, előnyösebbek a nagyobb teljesítménytartományban dolgozó szivattyúk. A gépek egy részénél opciósan mechanikus keverő berendezés is elérhető a tartályba. A szivattyúk jellemzően 3–10 bar üzemi nyomáson dolgoznak, de előfordul 20 bar maximális üzemi nyomás is. A gépek egy vagy két permetlészivattyúját minden esetben változtatható fordulatszámú hidromotorok hajtják meg. Az összehasonlításban szereplő magajáró permetezők között különlegességnek számít, hogy a John Deere R 4045 permetező felépítménye 8,5 m3 befogadóképességű, röpítő tárcsás mű­trágyaszóróra cserélhető, ezáltal kétfunkcióssá tehető a magajáró alváz.

Szórókeretek és szórószerkezetek

A gépek többsége kívánságra többféle munkaszélességű szórókerettel szerelhető fel. jellemzőek a 24 és 36 m közötti munkaszélességek, de lefelé lehet találkozni 18–24 m közötti (Gaspardo, Hardi) és felfelé pedig 36–48 (51) m közötti munkaszélességű keretekkel is (Agrifac, Hardi, Mazzotti). A szórókeretek zöme acélból készült rácsos szerkezetek, de többen is kínálnak alumíniumból készült változatokat is (Berthoud, Dammann, Hardi), amely számottevően csökkenti a gép szerkezeti tömegét.  A szórókeretek magassága minden gépnél széles tartományban állítható, több gépnél automatikusan is. Jellemző a 0,5 és 3,0 m közötti állítási tartomány, de előfordulnak 3,0 m feletti max. üzemi helyzetek is (Agrifac, Berthond, Dammann, Gaspardo). A szórókereten a szórófejek osztása jellemzően 50 cm (de opciósan kínálnak 25 cm-es sűrűbb osztást is). A permetlé elosztó vezetékek többnyire műanyagból készültek, de rozsdamentes acél vezetékkel is lehet találkozni (Agrifac, Dammann). A szórókeretek lengéscsillapítású ingás felfüggesztésűek és több csuklóponttal rendelkeznek, amelyek szállításhoz hidraulikusan összecsukhatók és a tartály oldalához behajthatók. A szórókeretek magasságának állítására kétféle – parallelogrammás felfüggesztés és emelőliftes – emelőrendszerrel lehet találkozni a gépeken. A liftes rendszerekkel általában nagyobb tartományokban emelhetők a szórókeretek. A szórókeretek szintezéséről és a talaj feletti magasságának tartásáról ultrahang szenzorok gondoskodnak, amelyek a függesztéseken keresztül automatikusan állítják a szórókeret helyzetét. A szórófejek valamennyi gép szórókeretén RTK GPS által vezérelve szakaszonként automatikusan kiiktathatók jellemzően 3/5/7/9 szórófejenként, de egyenkénti szórófejenkénti megoldással is lehet találkozni (Hardi). Ezzel a már permetezett területek felülpermetezése kerülhető el. A szórókereten kivétel nélkül hármas elektronikusan váltható szórófejtartók (TriJet) találhatók. A szórófejek permetlé kúpjait éjszakai vagy egyenkénti LED lámpa, vagy a szórókeret jobb- és bal szárnyát egy-egy nagy teljesítményű LED fényvető lámpa világítja meg, amely megkönnyíti az ellenőrzésüket.

Vezetőfülkék és felszereléseik

A gépeken a gabonakombájnokéhoz hasonló felszereltségű és minőségű vezetőfülkék találhatók, azzal a különbséggel, hogy ezek aktív levegőszűrőkkel és belső túlnyomással rendelkeznek, a gépkezelő fokozott védelmében. Ugyancsak magas a kényelmi- és a komfortfokozatuk, mivel a kezelők egyhuzamban hosszabb üzemidőt töltenek el a gépeken. A fülkék belső felszereltségére jellemző az állítható kormányoszlop, a különböző csillapítású vezetőülések mellett a kézre álló kezelő elemek, amelynek a középpontjában a multifunkciós joystick, valamint a vezérlés agyának tekinthető Spray Center található. A fülkékben megtalálhatók a GPS-kapcsolatban működtethető sorvezetők vagy automata kormányzási rendszerek, CanBus vagy ISOBUS informatikák és különböző elemző (sebesség, permetezési dózis, permetlészint, hektárteljesítmény stb.), ill. dokumentációs rendszerek is. A legtöbb gépen több videókamera és kamera monitor is található (kerék nyomvonalát követő, tolató, szórókeret stb.) amelyek segítségével a gép kezelője figyelemmel tudja kísérni a gép mozgását. Ilyen tekintetben kiemelkedően jól felszerelt az Agrifac, a John Deere és a Hardi vezetőfülkéje.

A gépek ára

Az összehasonlításban szereplő gépek listaára 65 és 130 millió HUF között változik, amelyben fontos szerepet játszik a felszereltségük tartalma is. Az előzőnél alacsonyabb ár is előfordulhat különböző kereskedői kedvezmények, akciók esetén. Egyértelműen a legdrágábbak a lejtős szintező járószerkezettel rendelkező változatok (Agrifac, Dammann) de a két Amerikában gyártott modell (Hagie és John Deere) ára is a magasabb kategóriába sorolható. A permetezők motorteljesítményre vetített fajlagos árai 380.000 és 420.000 HUF/LE között, az egységnyi tartálytérfogatra vetített árak 16.250 és 30.000 HUF/liter között, a gépek üres tömegére vetített fajlagos árai pedig 8000 és 12.630 HUF/kg között változik.

Dr. Hajdú József

A cikk szerzője: Dr. Hajdú József

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Beautiful example of spot spraying

Beautiful example of spot spraying

If we can do this, can you imagine what we can do with spot spraying to reduce the amount of chemicals used in the world? And still increase the yield...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?