Tartós éjszakai munkavégzésre is alkalmasak, amely meghosszabbítja az üzemidejüket és drasztikusan csökkenti a kártevők aktivitásának idejét, vagy desszikálás esetén elősegíti az érésgyorsítás idejének egységesítését. Ez szezonálisan hosszú műszakidőket eredményez, ezért a magajáró permetezők vezetőfülkéjét és kezelőszerveit magas komfortfokozatúra tervezik, ill. alakítják ki, amelyben fontos szerepe van a vezető védelmének, a fülke belső levegő szűrésének és túlnyomásos belső légtér alkalmazásának. Ami szintén a magajáró permetezők mellett szól, hogy ezek alkalmasak csak a gyakran (alaptalanul) kritizált légi permetezés kiváltására is. A világon mintegy 30 cég gyárt magajáró permetezőt, köztük több multinacionális mezőgépgyártó (Case IH, John Deere, Kubota-Kverneland, Horsch stb.) és számos permetező gyártó – köztük is több olasz (Bargam, Caffini, Green, Grim, Gaspardo, Mazzotti stb.) specialista kínálatában is megtalálhatók. Az olasz gyártókon kívül Európában a másik legnagyobb gyártójuk a francia Exel Group, amely több európai permetező márkát gyűjtött ernyője alá (Berthoud, Caruelle, Evrard, Herriau, Matrot, Techmoma stb.). Magyarországon mintegy 15 gyártónak mintegy 150 különböző típusú és típusvariációjú gépe szerepel a piaci kínálatban.
Fontos a has alatti szabad magasság
A magajáró permetezőgépeknek a legnagyobb előnye, hogy konstrukciójuknál fogva fejlett, magasra nőtt növényi állományban is képesek a permetezésre. Ezért rendkívül fontos paraméterük, hogy milyen magasan helyezkedik el az alvázuk és az az alatti szabad térben a növények ne károsodjanak, ugyanakkor ehhez megfelelő nyomtávbeállítás is tartozik, amely igazodik a kapás növények mindenkori sortávolságához is. A magajáró permetezők készülnek fix has alatti magassággal és változtatható kivitelben is. Többségben vannak a fix (1,25/1,3/1,5/1,7 m) has alatti szabadmagasságú kivitelek. Magyarországon főleg az 1,5 m feletti has alatti szabadmagasságú változatok terjedtek el, amelynek jelentős lökést adott a kukoricabogár megjelenése és gyors elterjedése elleni védekezés szükségessége. Ennek tudható be, hogy egy időben figyelemre méltó számban vásároltak a gazdaságok nagy hasmagasságú permetezőket (Berthoud, Dammann, Hagie, Hardi, John Deere stb.). A fix és a kis (1,0–1,5 m) has alatti magasságú gépek eladásai Magyarországon kisebb jelentőséggel bírnak. Az összehasonlító elemzésünkben ezért a teljes nyomtávszélességben 1,5 m feletti szabad magassággal rendelkező (nem belógó tartályos) és a hazai piacon jelentősebb darabszámban előforduló magajáró permetezőkre fókuszáltunk. Ezeket vettük nagyító alá (lásd 96-97. oldalak táblázata).
A magajáró permetezők erőforrásai
A magajáró permetezők erőforrása zömében hathengeres, 6 liter lökettérfogat körüli, 210–290 LE közötti névleges teljesítményű, üzemanyag-takarékos turbófeltöltős dízelmotor. Az összehasonlításban ettől eltérő a Gaspardo Uragano 4000 170 LE-s kisebb és John Deere legújabb fejlesztésű R 4045 modelljének 385 LE-s max. teljesítménye. Ugyanakkor néhány gyártó alternatív (rendszerint nagyobb) teljesítményű motorokat is kínál választhatóan a gépéhez. A régebbi motorok füstgázkezelő rendszere általában az US EPA Tier 4 interim/EU Stage IIIB előírásokat teljesíti, de az újabbak már a motorokra vonatkozó szigorúbb Tier 4 final/Stage IV követelményeknek is megfelelnek. Ezért jelenleg gyakran lehet találkozni motorcserékkel is az egyes modelleknél (Dammann). A motorok viszonylag statikusan terheltek, hisz a járószerkezeti hidrosztatikus hajtásokat, a kormányzást és a nyomtáv-, ill. magasságállítást, valamint a permetező egységet kiszolgáló hidraulikus rendszereket látják el olajjal és megfelelő nyomással a hidraulika szivattyúkon keresztül. A hidraulikus rendszerek viszonylag nagy rugalmassággal bírnak a hajtásláncokban. A legtöbb permetezőn min. 3 db hidraulika szivattyú található, amelyek közül egy-egy a jobb és baloldali kerékmotorokat látja el olajjal, egy pedig a permetlé szivattyút és a hidraulikus munkahengereket működteti. Gyakori, hogy a kormányberendezést egy negyedik hidraulika szivattyú szolgálja ki. A motorokra jellemző az üzemanyag-takarékos (Eco) üzemmód is. A gépek üzemanyagtartályai általában 225 és 320 liter befogadó képességűek, kivételnek számít a két, az USA-ban is nagyszámban üzemelő modell, a Hagie STS 12 és a John Deere R 4045, amelyek átlag feletti, 485–586 literes üzemanyagtankkal rendelkeznek. Ez utóbbiaknál ez ritkább tankolást tesz szükségessé. Az SCR füstgázkezelő rendszerrel szerelt gépeknél az üzemanyagtartály 10%-ának megfelelő AdBlue tartály is található. Az üzemanyagtartály űrtartalma a legtöbb gépnél biztosítja a 8–10 órás műszaknap alatti folyamatos munkavégzést. Az összehasonlításban szereplő permetezőknél a tartálytérfogatra vetített motorteljesítmény-ellátottság 42,5 és 85,5 LE/m3 között, az össztömegre vetített pedig 13,9 és 24,1 LE/tonna között változik. Mindkét esetben az alsó érték a Gaspardo Uragano, a felső pedig a John Deere R 4045-ös modellhez kötődik. Az átlagos értékek az előző esetben 61 LE/m3, az utóbbi esetben pedig 16 LE/tonna körül alakulnak.
Masszív szekrényes alvázak
Az alvázak masszív szekrényes kialakításúak, amelyek feladata a különlegesnek számító járószerkezetek befogadása és állíthatóságának biztosítása, a motor és hidraulikus energiaszolgáltatók, a permetező egység (tartályok, szivattyúk, szűrők, bemosók, szórókeret és állító mechanizmusának stb.), valamint a vezetőfülke hordozása. Az összehasonlításban szereplő permetezők alvázának elején található a zömében fix helyzetű vezetőfülke, kivételt képez a Gaspardo Uragano, amelynél a vezetőfülke pozíciója 0,63 és 3,3 m között függőlegesen változtatható. Ennél az alváz konstrukciója is eltér a többitől, hisz osztott kivitelű (2x2000 liter) a gép permetező tartálya, amely a jobb- és baloldali kerekek síkjában kapott helyet. (Ezt a megoldást a nyomtávok vonalában és középső sorközben, belógó osztott tartályos, de nagy szabad magasságú gépeken alkalmazzák előszeretettel.) Az alvázon rendszerint a fülke előtti (Berthoud, Hardi, John Deere), vagy mögötti (Agrifac, Dammann, Mazzotti) térben helyezkednek el a meghajtó motorok. Az értékelésben szereplő gépek közül ettől eltérő a Hagie konstrukciója, amelynél a motor a tartály mögött, az alváz hátsó szekciójában került elhelyezésre és a permetezőgép elejére került az állítható magasságú szórókeret, biztosítva ezáltal a tengelyenkénti egyenletes és arányos tömegelosztást. A hátul elhelyezett motor a szervizelésnél jelent előnyt. A gépek zöménél törekedtek a konstruktőrök, hogy a mellső és a hátsó futóműveknél arányosan 50-50%-ban kerüljön megosztásra a gépek terhelt tömege, amely nem csak stabilitás szempontjából fontos, hanem a futóművek teljesítmény-átvitelénél is jelentőséggel bír. Rendszerint a gépek alvázának bal oldalán elől helyezkedik el a fülke megközelítésére szolgáló (gyakran hidraulikusan vagy elektromosan állítható) beszálló létra is, a két tengely közötti térben a kezelőpanel, vagy szekrény az állító csapokkal és a vegyszerbemosó, ill. vízfeltöltő egység is.
Terepakadály-leküzdő járószerkezetek
A magajáró permetezők egyik legkifinomultabb részegységei a járószerkezetek. Valamennyi hidromotorral meghajtott kerék, fix- vagy hidraulikusan állítható keréktámasszal (Agrifac, Dammann stb.) és pneumatikus, vagy hidropneumatikus rugózással rendelkezik. Gyakori, hogy a két azonos oldali járókerekeket csuklós tandem vagy vezérlő rudazat kapcsolja össze, amely összehangolja az azonos nyomvonalon futó kerekek függőleges mozgását, egyben nyugodt járását. Ez utóbbi is, valamint a rugózások és a kerékfelfüggesztések a járószerkezeteknek a talajfelszín különbségekből származó akadályok jobb leküzdő képességét és az alvázak stabilitását, a permetezők nyugodt járását szolgálják. Ugyanis, ha nagyon beleng a 12–15 tonna terhelt tömegű permetező alváza, több munka hárul a szórókeret lengéscsillapítására és megfelelő magasságon tartására. A szórókeret nemkívánatos lengései következtében a permetezés minősége is romlik, mivel a szórófejek permetkúpjai deformálódnak, ill. torzulhatnak, amely kihatással van a permetfedettség egyenletességére is. Az összehasonlításban szereplő magajáró permetezőgépek közül az Agrifac, a Hagie és a Dammann gépek rendelkeznek a legnagyobb, 1,9-2,0 méteres hasmagassággal, illetve megjelent egy új fejlesztés, ami a Hardi gépeket is e tartományba emeli. A gépek mintegy felének 1,7-1,8 méter közötti a maximális hasmagassága és a John Deere R 4045 permetező pedig csupán a fix 1,47 méteres hasmagasságával gyakorlatilag sereghajtó. Különlegességnek számítanak az automatikus szintbe álló járószerkezetek (pl. az Agrifac Condor Mountain Master Plus és Damman DT 2000 H Plus Highlander), amelyek jobb- és baloldali hidraulikusan állítható keréktámaszaikkal képesek a lejtőn keresztirányban permetezve vízszintes helyzetben tartani az alvázat, miközben a permetezőkeret a lejtővel párhuzamosan a beállított magasságban egyenletes permetfedettséggel dolgozik. Ezek a gépek általában 20–25%-os keresztirányú lejtőig képesek az alváz szintezésére. Ezeknél a hidraulikus munkahengerek részt vesznek a hasmagasság szabályozásában is. Nem véletlen, hogy az előbbi két modell rendelkezik a legnagyobb (2 m körüli) hasmagassággal. A járószerkezetek mindegyikénél rendelkezésre áll a nyomtávolság állítási lehetősége. A gépek többségénél ez változtatható, a has alatti szabadmagassággal összefüggésben két lépcsőben valósítható meg. Általában a 1,5 méteres has alatti magasságig 1,8 és 2,25 m között szabályozható a nyomtáv, míg a fölött pedig 2,25 és 3,0 m közötti állítási lehetőségek érhetők el. Ilyen kétlépcsős rendszer található az Agrifac Condor, a Berthoud Raptor, a Dammann DT 2000, és a Mazzotti gépeken. A Gaspardo Uragano és a Hardi Alpha gépeken egylépcsős a nyomtávállítási lehetőség. Ugyancsak egy lépcsőben, de más tartományban (3,0 és 3,9 vagy 4,0 m között) állíthatók az USA-ban gyártott Hagie és John Deere permetezők nyomtávja. Ennek az lehet az oka, hogy ott kevésbé szigorúak a gépek maximális szélességére vonatkozó előírások és 3 m feletti szélességű gépek közlekedése is megengedett. Európában és Magyarországon is ez a közúti közlekedésben nem kis problémát okoz. A gépeken a nyomtávolság beállítása hidraulikusan történik, minden esetben a vezetőfülkéből vezérelve.
Kormányzási módok
Az értékelt magajáró permetezők többsége háromféle kormányzási móddal rendelkezik. Ezek közül az egyik a mellső kerekeken keresztül történő mellső kormányzás, amely nagyobb, 40 km/h feletti sebességnél, szállítási üzemben automatikus, míg munkavégzés közben választható megoldás. A másik lehetőség az összkerékkormányzás, amely a gépeknél a legkisebb fordulási sugarat eredményezi és csak munkasebesség-tartományban alkalmazható. Előnye, hogy kisebb fordulósávval kisebb fordulóíveken tud a permetező fogást váltani. A harmadik kormányzási mód az eltolt nyomvonalú, oldalazó kormányzás, amellyel – mivel az első és a hátsó kerekek nem azonos nyomon haladnak – kisebb a gép okozta talajtömörítés. Az összehasonlításban szereplő permetezők között a két amerikai gyártású a Hagie és a John Deere, csak mellsőkerék-kormányzással rendelkezik, emiatt nagy a fordulásihely-szükséglete. Ezek fordulási sugara is a legnagyobb (6,4-6,5 m), míg a többi gép 6 méter alatti külső nyomvonalú kör sugarán képes megfordulni.
Hajtások és sebességek
A gépek hidrosztatikus meghajtású járószerkezetének mindegyike legalább két vagy három – ritkábban négy – sebességtartományban üzemeltethető. Ez a motor teljesítményének optimális kihasználásának érdekében történik. Leggyakoribbak a Sauer-Danfoss és Sauer-Poclain hidrosztatikus hajtások a gépeken. A munkasebesség-tartományok többségében 0–20 km (ritkábban 0–15 és 0–18 km/h) tartományban történő fokozatmentes szabályozást tesznek lehetővé. Két munkasebessség-tartománnyal rendelkező gépeknél a második fokozat 0–30 km/h közötti szabályozást is felkínál. A harmadik, szállítási üzemi fokozat sebességtartománya rendszerint 0–40 km/h. Egyre több gépben található már az 50 km/h max. sebességi fokozat, míg a tengerentúlon gyakran lehet találkozni az 50-60 km/h közötti sebességfokozatokkal is (Hagie, John Deere). Ez utóbbi esetben gyakran negyedik fokozatot is beépítenek a hidrosztatikus hajtásba. Az elektrohidraulikus sebességvezérlések a gépek mindegyikénél tartalmaz automatikus sebességtartó – tempomat – fokozatot is, amelynek a permetezés egyenletessége szempontjából is jelentőséggel bír. A kerekeken kipörgésgátló (ASR) berendezéseket és radaros útadókat is alkalmaznak a GPS-jel mellett, a pontos és sebességarányos permetlé-adagolás érdekében. A legjobb sebességkiosztással a Hagie, a Hardi és a John Deere gépek rendelkeznek, míg a Dammann, Gaspardo és a Mazzotti gépek egyszerűbb rendszereket képviselnek.
Permetező felépítmények
Az összehasonlításban szereplő gépek 4000 és 4500 literes hasznos térfogatú permetlétartállyal rendelkeznek (de készülnek gépek 5000 és 9000 literes permetlétartályokkal is). A bruttó tartálytérfogatuk ennél 300–400 literrel több. A permetlétartályok többsége műanyagból készült, míg az amerikai gyártásúaknál tradíciónak számít a korracél tartály. Valamennyi permetező rendelkezik az előírás szerinti tisztavizes tartállyal is, amely a tartály öblítéséhez, a permetlé elosztó és kijuttató rendszer mosásához szükséges vizet tárolja. Ezek térfogata gépenként eltérően 300 és 645 liter között változik. A mezőnyből kiemelkedik a Mazzotti és a John Deere átlagosnál lényegesen nagyobb térfogatú tisztavizes tartálya, amelyből a gép külső mosására is jut elegendő víz. A kézmosó tartályok befogadó képessége között kétszeres különbség is előfordul, többségében azonban 15 liter vizet tartalmaznak. A gépek mindegyike rendelkezik vegyszerbemosó és kannamosó berendezéssel is, amelyek üzemi helyzetben kényelmes betöltési magasságba süllyeszthetők a permetezőszerek betöltéséhez. A bemosó tartályok térfogata 40 és 60 liter között változik. A permetlétartályok feltöltésére különböző centrifugális feltöltőszivattyú-teljesítmények (400–1000 l/min) állnak rendelkezésre, amelyek a feltöltési időtartamokra vannak hatással. Kiemelkedően magas, 1000 l/min a Dammann permetezőé és alacsonynak tűnik a Gaspardo gépeké. A Hardi nem feltöltőszivattyút, hanem központi szivattyúval működtetett gyorsfeltöltőt alkalmaz. A gépek permetlé szivattyújának teljesítményében is akadnak jelentős különbségek és előfordulnak kétszivattyús rendszerek is (Agrifac, Berthoud, John Deere), amelyek több variációs lehetőséget biztosítanak a permetezési dózisoknál. Kiemelkedő a Hagie centrifugál szivattyújának 800 l/min teljesítménye, gyakori (az összehasonlításban szereplő gépek felénél) az 540–570 l/min membrándugattyús szivattyú teljesítmény, de előfordulnak 280–320 l/min szivattyúteljesítmények is (Dammann, Gaspardo, Mazzotti). Mivel a permetlészivattyú feladata a szórószerkezet folyamatos permetlé ellátása és permanens nyomás alatt tartása, valamint a tartályban a permetlé intenzív keverése, előnyösebbek a nagyobb teljesítménytartományban dolgozó szivattyúk. A gépek egy részénél opciósan mechanikus keverő berendezés is elérhető a tartályba. A szivattyúk jellemzően 3–10 bar üzemi nyomáson dolgoznak, de előfordul 20 bar maximális üzemi nyomás is. A gépek egy vagy két permetlészivattyúját minden esetben változtatható fordulatszámú hidromotorok hajtják meg. Az összehasonlításban szereplő magajáró permetezők között különlegességnek számít, hogy a John Deere R 4045 permetező felépítménye 8,5 m3 befogadóképességű, röpítő tárcsás műtrágyaszóróra cserélhető, ezáltal kétfunkcióssá tehető a magajáró alváz.
Szórókeretek és szórószerkezetek
A gépek többsége kívánságra többféle munkaszélességű szórókerettel szerelhető fel. jellemzőek a 24 és 36 m közötti munkaszélességek, de lefelé lehet találkozni 18–24 m közötti (Gaspardo, Hardi) és felfelé pedig 36–48 (51) m közötti munkaszélességű keretekkel is (Agrifac, Hardi, Mazzotti). A szórókeretek zöme acélból készült rácsos szerkezetek, de többen is kínálnak alumíniumból készült változatokat is (Berthoud, Dammann, Hardi), amely számottevően csökkenti a gép szerkezeti tömegét. A szórókeretek magassága minden gépnél széles tartományban állítható, több gépnél automatikusan is. Jellemző a 0,5 és 3,0 m közötti állítási tartomány, de előfordulnak 3,0 m feletti max. üzemi helyzetek is (Agrifac, Berthond, Dammann, Gaspardo). A szórókereten a szórófejek osztása jellemzően 50 cm (de opciósan kínálnak 25 cm-es sűrűbb osztást is). A permetlé elosztó vezetékek többnyire műanyagból készültek, de rozsdamentes acél vezetékkel is lehet találkozni (Agrifac, Dammann). A szórókeretek lengéscsillapítású ingás felfüggesztésűek és több csuklóponttal rendelkeznek, amelyek szállításhoz hidraulikusan összecsukhatók és a tartály oldalához behajthatók. A szórókeretek magasságának állítására kétféle – parallelogrammás felfüggesztés és emelőliftes – emelőrendszerrel lehet találkozni a gépeken. A liftes rendszerekkel általában nagyobb tartományokban emelhetők a szórókeretek. A szórókeretek szintezéséről és a talaj feletti magasságának tartásáról ultrahang szenzorok gondoskodnak, amelyek a függesztéseken keresztül automatikusan állítják a szórókeret helyzetét. A szórófejek valamennyi gép szórókeretén RTK GPS által vezérelve szakaszonként automatikusan kiiktathatók jellemzően 3/5/7/9 szórófejenként, de egyenkénti szórófejenkénti megoldással is lehet találkozni (Hardi). Ezzel a már permetezett területek felülpermetezése kerülhető el. A szórókereten kivétel nélkül hármas elektronikusan váltható szórófejtartók (TriJet) találhatók. A szórófejek permetlé kúpjait éjszakai vagy egyenkénti LED lámpa, vagy a szórókeret jobb- és bal szárnyát egy-egy nagy teljesítményű LED fényvető lámpa világítja meg, amely megkönnyíti az ellenőrzésüket.
Vezetőfülkék és felszereléseik
A gépeken a gabonakombájnokéhoz hasonló felszereltségű és minőségű vezetőfülkék találhatók, azzal a különbséggel, hogy ezek aktív levegőszűrőkkel és belső túlnyomással rendelkeznek, a gépkezelő fokozott védelmében. Ugyancsak magas a kényelmi- és a komfortfokozatuk, mivel a kezelők egyhuzamban hosszabb üzemidőt töltenek el a gépeken. A fülkék belső felszereltségére jellemző az állítható kormányoszlop, a különböző csillapítású vezetőülések mellett a kézre álló kezelő elemek, amelynek a középpontjában a multifunkciós joystick, valamint a vezérlés agyának tekinthető Spray Center található. A fülkékben megtalálhatók a GPS-kapcsolatban működtethető sorvezetők vagy automata kormányzási rendszerek, CanBus vagy ISOBUS informatikák és különböző elemző (sebesség, permetezési dózis, permetlészint, hektárteljesítmény stb.), ill. dokumentációs rendszerek is. A legtöbb gépen több videókamera és kamera monitor is található (kerék nyomvonalát követő, tolató, szórókeret stb.) amelyek segítségével a gép kezelője figyelemmel tudja kísérni a gép mozgását. Ilyen tekintetben kiemelkedően jól felszerelt az Agrifac, a John Deere és a Hardi vezetőfülkéje.
A gépek ára
Az összehasonlításban szereplő gépek listaára 65 és 130 millió HUF között változik, amelyben fontos szerepet játszik a felszereltségük tartalma is. Az előzőnél alacsonyabb ár is előfordulhat különböző kereskedői kedvezmények, akciók esetén. Egyértelműen a legdrágábbak a lejtős szintező járószerkezettel rendelkező változatok (Agrifac, Dammann) de a két Amerikában gyártott modell (Hagie és John Deere) ára is a magasabb kategóriába sorolható. A permetezők motorteljesítményre vetített fajlagos árai 380.000 és 420.000 HUF/LE között, az egységnyi tartálytérfogatra vetített árak 16.250 és 30.000 HUF/liter között, a gépek üres tömegére vetített fajlagos árai pedig 8000 és 12.630 HUF/kg között változik.
Dr. Hajdú József
A cikk szerzője: Dr. Hajdú József