Amikor Tiszagyulaházára érkeztem a Magyarországon elsőként átadott Deutz Fahr Warrior 9340-es traktor ünnepi bemutatójára, szerencsém volt kezembe venni a traktor specifikációs leírását.
DEUTZ-FAHR 9340 TTV WARRIOR
MOTOR: Tier 4Final, 6-hengeres, 24 szelepes 7775 cm3-es, DEUTZ Common Rail (DCR) dupla turbós intercooler, dízelmotor, SCR rendszerrel és AdBlue val, EGR és DPF
NÉVLEGES TELJESÍTMÉNY: (2100 for/perc) 316Le/ 232 kW Max.teljesítmény (ECE R 120) 336 LE / 247 kW.
SEBESSÉGVÁLTÓ: 40km/h-ra lekorlátozott, 60 km/h-s, fokozat nélküli ZF TTV TERRAMATIC váltómű kézi- és automata és TLT
HÁTSÓ FÜGGESZTŐMŰ: Standard 3-pont függesztőmű automata függesztőkarok.12.000 kg
HIDRAULIKUS RENDSZER: Zárt, terhelésérzékeléses (LoadSensing) rendszer 210 l/perc
AUTOMATA TLT: 540/540E/1000/1000E ford/perc
Ezt látva muszáj volt megkérdeznem Megyesi Ákostól, a Deutz Fahr elkötelezett hazai „nagykövetétől”, és a traktor egyik tulajdonosától:
– Aki egy ilyen monstrumba beül, ki akar belőle szállni a nap végén? - ahogy sejtettem, a kérdést széles mosoly követte.
– Nem igazán, de természetesen minden napnak egyszer véget kell szabni. Az valóban tény, olyan kényelmi extrákkal van felszerelve ez a modell, ami fölözi a személyautók többségét. Nem véletlenül lehet benne úgy dolgozni, hogy a munka végeztével üdén és fáradtság nélkül szállunk ki belőle. Azt hiszem a sok pozitívum mellett ez az egyik legnagyobb előnye, ami segített másodszor is a Warrior mellett döntenünk. Egy kisebb teljesítményű 7250-es Deutz Fahr Warrior évek óta már a gazdaság gépparkjának a tagja.
– Mielőtt alaposan szemügyre vennénk az új 9340-es Warrior traktort, kérlek, oszd meg velünk, miért ezt a márkát és modellt választottátok (ismét)?
– 16 évvel ezelőtt kezdődött, szerelem volt első látásra, azóta vagyunk a brand elkötelezett hívei. A Deutz Fahr gépek többszörösen bizonyították a nagyszerűségüket. Az évek során gépparkunk elsősorban ezzel a típussal gyarapodott. Ma már van teleszkópos rakodónk, rendképzőnk, rendterítőnk, kaszánk, kis -, közepes-, és nagy traktorunk, továbbá egy kombájnunk. A német minőség, a folyamatos fejlesztések, a kényelemi funkciók, a design, a megbízhtóság, a márka mögött álló hazai kereskedő és szerviz szolgáltatás mind olyan biztosíték, amire ma a termelésben szükség van. Bennünket abszolút meggyőzött, ezért is tettük le a voksunkat a Deutz Fahr mellett.
S hogy miért éppen a 9340-es Warriort választottuk, mint a gazdaság legújabb tagját? Családi gazdaságunkban édesapámmal az élen, bátyám és én 500 hektár területet művelünk. Sajnos évről évre országos problémaként azzal szembesülünk, egyáltalán nem lehet munkatársakat találni, így a munkák oroszlánrészét nekünk kell elvégezni. Ehhez jön egy rendkívül erősen kötött talaj, ami 60-as, 70-es Arany-féle kötöttségi számmal jellemezhető. Ez pont olyan, mintha 500 hektár helyett 1000 hektárt művelnénk. Mivel mindössze hárman vagyunk a gépekre, egyáltalán nem mindegy, hogy csak nyűglődünk a földeken, vagy valóban jó minőségű és hatékony munkát végzünk. Felismertük, egy ekkora géppel ezt a területet jól tudnánk kezelni, s mivel már használtunk egy kisebb, szintén Warriort, csak ebben a modellben gondolkodtunk, ebben láttuk a jövőt.
– Kipróbáltátok már a traktort? Mire fogjátok használni?
– 50 üzemórát szántottunk vele, amióta nálunk van. Alapvetően gabonavetésben fogjuk majd munkára. Egy ilyen teljesítményű traktor 4 ekefejjel jól elboldogul. Hogy érzékeltessem milyen kötöttek a talajaink, az elmúlt 2 napban repce alá szántottunk vele sekélyen, és 18 nyírócsavart (szakítócsavart) „fogyasztottunk el” 25 hektáron. Egy kisebb géppel csak kínlódás lenne a talajművelés egy ilyen rideg-kötött talajon, ez a traktor viszont könnyen megbirkózik vele.
– Vegyük sorra, mit kínál a 9340-es Warrior modell!
– A név nem csupán a fekete festést foglalja magába, ezen túl a gyár már alapból olyan extrákkal pakolta tele a traktort, mint a 3 év garancia, üléshűtés, ülésfűtés, digitális légkondicionáló, horizontálisan oldalirányban is állítható extra méretű ülés, harmadik pont munkahenger, fronthidraulika, nemesacél kipufogó, led lámpák, extra díszítő elemek, monitor, 210 literes nagy szivattyú.
Luka Zabic örömmel üdvözli, hogy Ákos és családja felismerte a márkában rejlő lehetőségeket, és sok évvel ezelőtt a Deutz Fahr mellett tették le a voksukat. Nagyon fontos ez a nap, mert nem csak az első ilyen felszereltségű limitált gépet adhatták át Magyarországon, de a Megyesi család a hivatalos referenciahely címet is kiérdemelte a sokéves márkahűség révén.
– Nézzünk szét a kabinban!
– A kabin a padozatig szinte csak üvegfelületből áll, ahonnan kiváló a kilátás minden irányba. A használat során tapasztaltam, hogy a színezett üvegen egyáltalán nem csillan meg a napsütés. Napszemüvegben nagyon jól látszanak az üvegen azok az apró szemcsék, amik úgy törik meg a fényt, hogy nincs kellemetlen tükröződés. Ez akkor igazán előnyös, amikor a hátulról besütő nap a műszerfalon nem vakítóan fénylik. Egészen kis apróságnak tűnik, mégis hitetetlenül kellemes érzés egész nap hunyorgás nélkül ülni a gépben. Ez más márkánál, amit már használtunk, roppant kellemetlen volt.
Olyan extra méretű üléssel szerelt ez a modell, ami horizontálisan, oldal irányban jobbra és balra is mozog. Én, aki sok szántóföldi munkát végzek, egyszerűen imádom. A fülkerugózás mellett ez a megoldás nagyon sok rezgést felfog. Az ember gerincét, testét jelentősen kisebb megterhelés, negatív hatás éri. Sokkal több időt lehet így komfortosan eltölteni a traktorban. Mindig üdén szállok ki. Mivel én egy magas és nagy súlyú ember vagyok, a traktort pedig többen használjuk, ha más ül az ülésben, a testhez állítás nagyon széles skálán mozog, gyorsan átállítható a kívánt méretre.
Digitális klíma gondoskodik, hogy ne kelljen megfőni egy ilyen üvegkatlanban. Mivel nyitott ajtó biztonsági okokból nem megoldás, csak a léghűtés marad. Számos fokozatot és szabályozhatóságot kínál a légkondicionáló. A legkisebb fokozaton is kiváló hatásfokkal működik. Nem is akárhogyan. Ami miatt nagyon tetszik, hogy a befúvás helyét állíthatom fejre, lábra, testre vagy magam köré. Ha a körülöttem lévő levegőt hűti le, szinte észre sem veszem, hogy üzemel, mégis kellemes a hőmérséklet.
A légszűrést a kabin két oldalán kívül elhelyezett aktív szénszűrő biztosítja. Permetezésnél egy egyszerű csavarral könnyen és gyorsan cserélhetőek a betétek.
Automata kormányzás nem a jövő, hanem a jelen. Eddig mi a múltban éltünk. Gyári kormányzással felszerelve érkezett a traktor, csak a jelet kell megvásárolnunk, és üzemelhet 2 cm-es pontossággal.
Ez a traktor felsúlyozva, full keréksúllyal és 20 mázsa frontsúllyal 160 mázsa felett van. Olyan beállítási lehetőségek állnak rendelkezésre a fokozatmentes hajtásláncnak köszönhetően, ahol a fordulatszámot és sebességtartományt bárhogyan tudjuk variálni. Ez teszi lehetővé, hogy a kis traktor munkáját is el tudja végezni. Például 10 km/óra mellett 800-2100-as fordulat tartományban tudunk haladni. Fontos megemlítenem, mennyire lenyűgöző, ahogy a Deutz figyel a részletekre. Mindenhol precizitás, jól kidolgozott élek sarkok, illesztések. Az egész traktor igényes. S ahogy a kezelhetőséget oldja meg, az tökéletes. Több színt használ a csatlakozók, kapcsolók megkülönböztetésre, minden pofonegyszerű és logikus. Nem csak a kezelőfelület ergonómiája kiváló, de a teljes traktor felépítésére jellemző az észszerűség. Ezzel még egyetlen más márkájú traktornál sem találkoztam. Giugiaro, világhírű olasz formatervező, akinek a nevéhez számos autómárka kapcsolódik, méltán letette a névjegyét ebben a traktorban is, nagyon szépre sikeredett.
– Elégedettnek tűnsz a Deutz Fahr gépekkel. Mi a helyzet a szervizzel?
– A Deutz egy nagyon jó márka. Az első modellek megvásárlása óta több kereskedővel is kapcsolatban álltunk. Pozitívumként kell említenem, hogy a jelenlegi kereskedő, a Dorker Kft. sokat fejlődött az elmúlt évek alatt. Jól felismerték, a gépeket nem elég eladni, mindennél fontosabb a megbízható szerviz. Nagyon szerencsések vagyunk, mert a szomszéd településen elérhető a szervizes kolléga, akinek nagyon nagy tudása és tapasztalata van. Mindig számíthatunk rá, azonnal jön. A gépeinkre eddig nem igazán volt jellemző a meghibásodás, a Deutz Fahr megbízható márka. Ha mégis hívnunk kellett a szervizes kollégá, arra többnyire egy gyorsan diagnosztizálható elektromos javítás miatt volt szükség. A szerviz árak elfogadhatóak, másokhoz képest még mindig jobbak. Az alkatrész árak is megfizethetőek. A többi megyére nem tudok nyilatkozni, de itt teljesen elégedettek vagyunk.
Az ünnepélyes gépátadón Tiszagyulaháza polgármestere, Mikó Zoltán is részt vett, elismerő szavaival üdvözölte a Megyesi család szakma iránti elköteleződését.
"A Megyesi család különösen megbecsült, ősi család a településen. Példaértékű, hogy a fiúkat itt tudták tartani a gazdálkodásban. A lakosság megtartása fontos, a Megyesi család ezt erősíti, a fiúk itt építettek lakást, itt folytatják a tevékenységüket. Nagyon büszkék vagyunk rájuk, mert nem csak értéket teremtenek, de a közösségi életben is tevékenyen részt vesznek. Legyen hóesés vagy bármilyen szükség, ők azonnal mozdulnak és jönnek a gépeikkel. A polgármester mindig a szekér előtt áll és húzza azt, jelen esetben a szekér Tiszagyulaháza. A szekér nagyon nehéz, sokan állnak be mellé, mint a Megyesi édesapa, akinek szintén szívügye a település élete. Az itt felnövekvő fiatal generációnak példa értékű az ő életük. Az évek óta megrendezett szakmai nap általuk jön létre, sokan látogatnak el, hogy részesei legyenek a gépbemutatónak."
Megyesi Ákos, hazai Deutz Fahr "nagykövet"
"Több ízben is volt szerencsém a Deutz Fahr gyárakba ellátogatni - meséli Ákos. Amikor 2015-ben egy horvátországi buszos úton részt vettem a Dorker Kft.-vel. Zupanja-ba látogattunk. Egy kombájn vásárlási szándék miatt voltunk kíváncsiak a gyárra. Fura érzés volt azt látni, hogy léteznek még olyan helyek, ahol nem csak összeszerelés, hanem szinte a teljes gyártás folyik. Előttünk munkálták meg a fémet, kalapáltak, hegesztettek. Elindult a lemez, és sok munkafolyamat után kigurult a kombájn. Monumentális látvány. Tetszik a Deutz Fahr-ban, hogy sosem áll meg a fejlesztés, évről évre tapasztalom, mindig vannak újítások, finomítások, újabb modellek. Amikor ebben a gyárban jártunk, egy régen dédelgetett álom válhatott valóra, ugyanis annyira meggyőző volt a gyár, hogy itt döntöttünk a kombájn megvásárlása mellett 5 év kiterjesztett garanciával. Bátyám, Elemér dolgozik rajta.
Lauingenbe mint a Deutz Fahr hazai „nagykövete” érkeztem. A 2017-ben átadott gyár modern, futurisztikus, igazi gigantikus komplexum. A régi 100 éves gyárban is jártunk, ott a kabinfülkéket rakják össze, a mai napig folynak még munkák. Amikor beléptem, azt éreztem végre hazaértem."
Szerző: Hornyák Ildikó