1994-ben kezdtem vállalkozni, az első években mezőgazdasági szolgáltatással foglalkoztam, majd nekifogtunk a termelésnek is – meséli a gazda. Ma többnyire kukorica, napraforgó, őszi kalászosok és repce szerepelnek a táblákon. A nyári időszakban a zöldítés keretében 50 hektáron vetünk olajretek és mustár magkeveréket is. Az idei év aránylag jó volt, az egyetlen negatívum, hogy a felvásárlási árak a tavalyiakhoz képest csökkentek, de ezt valamelyest kompenzálta a nagyobb termésmennyiség. A kalászosokban 7,5 tonnás átlagot értünk el 67 hektárból számítva, a repce nagyon jól sikerült, hektáronként átlagosan 4,1 tonna jött le 40 hektárról. Sajnos a vadak 19 hektárnyi napraforgót tönkretettek, az addig 51 hektáron levágott termés hektáronként 4,1 tonna volt, de a szarvasok kártétele az összátlagot 70 hektárra nézve 3,2 tonnára csökkentette. Kukoricából 75 hektárról átlagosan 12,5 tonnát tudtunk learatni. Ennél a növénynél kicsit rontott a helyzeten, hogy míg tavaly 4500 forintot, idén 4100-at adtak érte mázsánként. Azért nem tároltuk be, mert ez kétesélyes módszer, a legutóbbi gabona példáját nézve nemhogy feljebb ment az ára az idő múlásával, hanem csökkent is. A napraforgó lehetett volna sikersztori a 100 ezer forint környékére ugró tonnánkénti árával, de a tárolókapacitás hiányában már korábban eladtam 85 ezer forintos árszinten.
A fehérgyarmati telepen látszik a 30 év áldozatos munkája. A gépek jól megkímélt, karbantartott állapotban sorakoznak, a műhely pedig olyannyira jól felszerelt, hogy egyszer, amikor a szervizes fiúk megérkeztek Demecserből, megjegyezték; bőven elég lett volna egy üres személyautóval jönniük, mert minden lehetséges szerszámot megtalálnak nálam – meséli nevetve a gazda. Zoltán szeretete a gépek iránt már gyerekkorában kialakult, később aztán géplakatosnak tanult, amit nagyon szeretett. A rendszerváltás után 5 évig gyártott ekéket és tárcsákat, ezeket saját maga készítette ukrán alapanyagokból, illetve orosz ekefejekből. Ezekhez építettek vázat, amelyek hasonlóak voltak a Lajta ekékhez, csak nem kengyeles felfogatással, hanem fixen felhegesztve. Ebben az időben kapott kedvet a mezőgazdasághoz. Amikor találkozok olyan gazdatársaimmal, akiknek 30 éve ilyet készítettem, elmondják, hogy egy csavart sem kellett kicserélnie a csapágyházon, a csapágyon, vagy a tárcsalapon kívül – meséli büszkén. A gazdálkodásban minden műveletet szeretni kell! Az izgalmát az adja, hogy minden év új kihívásokat hoz, sosem unalmas. A szakma szépsége pedig az, hogy elvetünk egy apró magot, a legjobb tudásunk szerint gondoskodunk róla, figyeljük az időjárást, és reagálunk a környezeti hatásokra. Ha választanom kell, a legjobban a vetést és a növényvédelmi feladatokat szeretem. Amikor megindulok a 28 méteres permetezővel, olyan látványos munkát tudok vele végezni, hogy öröm nézni. Egy tankolással 20 hektárt is tudok vele kezelni, összesen 40–45 perc alatt, ha egy táblában vagyok, így pedig élménnyé válik a munka.
|
Bár van egy 30x12 méteres terménytárolóm, abban gabona helyett a gépek kaptak helyet. A 25 év gazdálkodás alatt szerencsére sikerült egy komolyabb gépparkot létesíteni. Ehhez tartozik, hogy már a kezdetektől az IKR-től vásároltam, letettem a voksomat a New Holland márka mellett, és ezt a mai napig nem bánom. Az évtizedek óta tartó hűség egyik eredménye, hogy kitűnő kapcsolat alakult ki a cég vezetőségével és munkatársaival, ami aztán az Agrotec-korszakban is folytatódott, és a mai napig tart. A New Holland traktorok kimondottan kezelőbarát, kényelmes, és megbízható gépek. Az elmúlt évtizedek tapasztalata, hogy a szervizesek nem sokszor nyitják rám az ajtót azért, hogy javítani, vagy szerelni jönnének.
Az esetemben az Agrotec-gépválaszték nagy része jelen van: a vetőgépet, a talajelőkészítőt és a kiszolgáló gépeket is tőlük vettem. A betakarítást a New Holland CR8.90-essel végzem, 9 méteres gabonaasztallal és egy 8 soros napraforgó-kukorica vágóasztallal. Korábban TX 64-es és CX 840-es kombájnból 1-1, CX 8070-es típusból pedig kettő volt a gazdaságban. A mostani rotoros 8.90-es arató-cséplőgép a 4. szezonját tölti nálam, és elmondható róla, hogy a ládáshoz képest hatékonyabb, termelékenyebb. Sokan azért ódzkodnak tőle, mert úgy gondolják, hogy összetöri a szalmát. Ezt nem tudom alátámasztani, mert lehetőség szerint én magam is összeszedem az utolsó szál szalmát, hogy a környékbeli libatelepekre szállíthassam. A bálázást szintén egy New Holland géppel végzem, és még soha nem tapasztaltam, hogy ne tudtuk volna felszedni a szalmát.
Egy gazda barátom Tímár környékén búza-, tritikálé- és árpa vetőmag termeléssel foglalkozik, és többször hívott is át a területeire kombájnozni. Az oka, hogy a CR8.90-es annyira hatékonyan és olyan tisztasággal dolgozik, ami miatt jobb, ha ez a gép végzi a betakarítást. Az a tapasztalat, hogy nagyon kevés a tört szem, jóval kevesebb, mint a ládás kombájn esetében. A centrifugális erő csapja ki a magot a kalászokból, amelynek hatására a termény úgy megy keresztül a dörzsléceken és a dobkosáron, hogy szinte nem is érintkezik a vassal. Ezért ez a kombájn kifejezetten alkalmas vetőmagtermelők számára, mert sokkal kíméletesebben bánik a maggal, mint a ládás gépek. Ugyanez a helyzet a napraforgó, a repce és a kukorica esetében is. Ráadásul ez utóbbiból akár 40 hektárt is le tudunk vágni egy nap alatt. Nem a kombájn teljesítménye, hanem inkább a beszállítás a szűk keresztmetszet.
A New Holland gépek nagy része Blue Power felszereltségű és festésű, a kék egyébként is a kedvenc színem. Azért választottam ezt az extra minőséget, mert minden esetben, amikor gépet készülök venni, az vezérel, hogy azt én magam fogom használni. Ezért a saját igényeimnek megfelelve választom ki a gépekbe a felszereltséget. Ilyen az automata, fokozatmentes váltó, az automata, digitális klíma és a lehető legkényelmesebb (Auto-Comfort) ülés is. Már 30 éve traktorozom, de még sosem kellett elmenni derékfájással a doktorhoz, pedig vannak olyan szezonok, mint az idei, amikor 150 hektár feletti területet szántok fel egymagam, 12-13 nap alatt. A munkavégzésnél a gumik mérete is nagyon fontos, sok esetben pedig művelőkerekek segítik azokat. A taposási kár csökkentése miatt minden esetben egy kicsit szélesebb kerekeket veszek. Ha pedig a nagy traktornál mód és lehetőség adódik, elöl és hátul is ikerkerék van rá felszerelve – mondja a gazda. Így kisebb lesz a talajellenállás, és a gép is jobban húz.
Az összes traktor fokozatmentes Auto Command váltóval szerelt. Az ISOBUS-kompatibilis rendszer, a fűthető-hűthető ülés, az éjszakai munkát segítő rengeteg LED-lámpa mind a minőségi munkavégzést támogatják. A legutóbb, nyáron vett legújabb T 5.140 Auto Command az 5-ös sorozat legnagyobbja, amiről úgy tudom, hogy az országban ilyen felszereltséggel csak ez az egy darab van. Szeretem az ilyen különlegességeket, és igyekszem egyedi, ritkább felszereltségű gépeket venni, ha az a hatékonyságot szolgálja, legyen szó akár a kényelemről, akár az elektromos hidraulikáról.
A 4 New Hollandon kívül van még egy 22 éves Valmet 465, 12 ezer üzemórát teljesített traktorom. Továbbá egy saját kezűleg felújított, 57 éves K25-ös Zetort hoztam idén télen üzem- és forgalomképes állapotba. Ez azért különösen kedves számomra, mert ilyen volt az első traktor, amire édesapám annak idején 9 éves koromban felültetett. Ez persze nem vesz majd részt a termelésben, de a Valmet a mai napig végez kisebb munkákat; gyűrűshengert, szárzúzót és pótkocsit húzok vele. Az üzemanyag-fogyasztása a 70 lóerős teljesítmény miatt nagyon barátságos. Az újabb erőgépek közül a 140 lóerős T 6.160-as és a 160 lóerős T 6.175 típus teljesít szolgálatot, az előbbi 6 éve van velem, de legfeljebb fél évesnek néz ki a 2 ezer üzemóra ellenére is. Leginkább a vetésre, a vegyszerezésre, sorközművelésre használjuk, így évente 300 órát tölt a kisebb munkákkal. A 6.175 típus 500 üzemóránál jár a 3. évében, vele szinte csak vetünk és bálázunk.
A T5.140AC traktorom egy vadonatúj, Hauer XB homlokrakodó adapterrel szintén különlegesség, ebből ugyancsak ez az egyetlen darab van az országban. Az Agrotec művelőeszközök sorában Amazone mérleges, menetarányos kijuttatós műtrágyaszóró, Amazone forgóborona, hozzá egy D09-es vetőgép is van Fehérgyarmaton. A két eszközt összekötve egy menetben a búzánál és a repcénél lehet szépen dolgozni, mert a borona ledarálja a földet, és a vetőgép olyan megdolgozott talajba teszi le a magot, amin nincs egy keréknyom sem. Ezeken kívül bálázókat, ekéket, és egyéb munkagépeket is vettem az Agrotec-től.
Csurja ZsoltA cikk szerzője: Csurja Zsolt