Agro Napló • 2020. január 10. 11:10
Az elmúlt évek mélyrepülését követően – ami a madárinfluenza miatt következett be – új lehetőségek, azaz piacok nyílhatnak meg a magyar baromfi ágazat (csirke, pulyka vízi szárnyas) előtt elsősorban Európában.
Ezt a Baromfi Termék Tanács elnök-vezérigazgatója jelentette ki a Magyar Pulykaszövetség egy közelmúltbeli szakmai rendezvényén Budapesten. Csorbai Attila úgy vélekedett, hogy a kedvező piaci kilátások miatt minden rendelkezésre álló - uniós és állami - forrásokból fejleszteni kell a magyar baromfiágazatot.
Arról, hogy milyen lehetőségeket lát minderre, az ágazat egyik legjelentősebb feldolgozóüzemének vezetőjétől, Muzsek Andrástól, a Sága Foods Zrt. vezérigazgatójától érdeklődött az Agro Napló munkatársa.
Agro Napló (A.N.): A Ságának milyen volt a tavalyi, 2018-as éve az 2017-hez képest? Mindezt alapul véve több vagy kevesebb nettó árbevételre számítanak 2019-ben?
Muzsek András (M.A.): A Sága Foods Zrt. az elmúlt években folyamatosan növelni tudta a forgalmát. A 2017-es 9,19 milliárd forint nettó árbevétel után tavaly 9,53 milliárdot ért el. Az eddigi számok alapján az idén is várhatóan magasabb lesz a cég forgalma az előző évinél. A bővülés pontos mértéke azonban még függ a mindig a legerősebbnek számító év végi ünnepi szezontól, hiszen ebben az időszakban kiugróan magas eladásokat ér el a Sága, például a piacvezető Füstli virslijéből.
A folyamatos növekedést az teszi lehetővé, hogy a Ságának széles és minőségi a termékkínálata. A vásárlók egyre inkább a minőségi hústermékeket keresik, mert ezt az anyagi helyzetük egyre inkább lehetővé is teszi, ami megmutatkozik a Sága népszerű márkáinak forgalmában.
Az export eddig nem volt számottevő a Sága árbevételében, de a sárvári cég nagy lehetőségeket lát a környező országok piacaiban. Ezért 2019-ben megkezdte az exportértékesítési lehetőségeinek és hálózatának kiépítését a szomszédos országokban.
A.N.: A pulykából készült termékek milyen súlyt képviselnek a cégen belül? Melyek a cég legkeresettebb termékei, és mindezt figyelembe véve, mik a fejlesztés - az innováció – fő irányai?
M.A.: A Sága főként a pulykahúsból készült tovább feldolgozott húskészítmények specialistája. Forgalmának a nagyobb részét ennek megfelelően a pulyahúsból készült termékek adják, de a kínálatában megtalálhatók a minőségi csirkehúsból készült termékek is, mivel a cég azoknak az igényeit is kiszolgálja, akik ez utóbbit kedvelik. A pulyka- és csirkehús felhasználásának az aránya az elmúlt években nem változott jelentősen.
A cég legkeresettebb terméke egyértelműen a Füstli, amely hosszú évek óta vezeti a kategóriájában az eladásokat. Az idei évben 20 éves Füstli két évtized alatt az egyik legnépszerűbb hazai virsli márkává vált. De emellett ilyen a Selyemsonka is, amelyet szintén 20 éve kezdett el gyártani a sárvári cég. Népszerűek a vásárlók körében a társaság Royal sonkái, a Füstlizer párizsi és más felvágottak, továbbá a kifejezetten gyerekeknek kifejlesztett, Fini-Mini márka alatt forgalmazott termékek is.
A feldolgozott húskészítmények nagyüzemi gyártása során az élelmiszer-adalékanyagok - vagy a vásárlók által ismertebb nevükön az E-számmal jelölt anyagok - felhasználása szinte kikerülhetetlen. A mentes termékek iránti növekvő fogyasztói igény azonban arra ösztönözte a Ságát, hogy teljesen új utat keressen a termékfejlesztésében.
A szárnyas húsból készült késztermékek vezető hazai gyártója, a Sága Foods az elmúlt években egyre több allergénanyagtól tette mentessé sárvári üzemét és termékeit, fejlesztései során minél kevesebb élelmiszer-adalékanyag felhasználására törekszik. Ennek a folyamatnak eddigi legjelentősebb eredményeként 2019 őszén forgalomba került a Sága új, E-szám mentes Füstlije.
Az új E-szám mentes Füstli két változatban kapható: Füstli Natural bükkfán füstölt és Füstli Natural bükkfán füstölt, krémes Gouda sajttal. Az adalékanyag-mentességen túl ez a két új termék szója- és gluténmentes is, a sajt nélkül készült termék ezenfelül laktózmentes is. Mindezen mentességek mellett a termékek nagy előnye az, hogy ízben sem kell kompromisszumot kötniük a vásárlóknak, hiszen mindkét Füstli Natural valóban finom.
A Sága szakembereinek azokat a megoldásokat kellett újragondolniuk, amelyeket az élelmiszeripar a biztonságos nagyüzemi élelmiszergyártás érdekében alkalmaz. Az E-számos élelmiszer-adalékanyagok teljes mellőzését a receptúrában, a hagyományos gyártástechnológia felülvizsgálatát, valamint annak több lépésben történő módosítását sikerült maradéktalanul megvalósítaniuk.
A Ságára mindig is jellemző volt, hogy új termékeivel, innovációival a piac előtt jár, és most bebizonyította, hogy nagyüzemben is lehet E-szám mentesen virslit gyártani. A Sága Foods készen áll arra, hogy más termékeinek is létrehozza az E-szám mentes változatát – emelte ki a vezérigazgató.
Hozzátette: az E-szám mentes virslin kívül a Sága további újdonságot is kínál a vásárlóknak. A sárvári cég eddig nem forgalmazott szalámit, hamarosan azonban piacra lép pulyaszalámijával és pulykasnackjével. Az új termékekkel az a célja, hogy versenyre kelljen a nem szárnyas húsból készülő szalámikkal, kolbászokkal.
A.N.: Hogyan ítéli meg az ágazat piaci helyzetét? Szükséges-e állami segítség a termelési és értékesítési körülményeken javításához?
M.A.: A hazai húskésztermék-piacon nagy a verseny, és kevés az értékesítési csatorna. A késztermékgyártók kettős présben vannak, hiszen nyomja őket a beszerzési árak növekedése, amelyeket nem tudnak teljes mértékben érvényesíteni a kereskedőknél az eladási áraikban. Ezért kiemelten fontos, hogy minél hatékonyabb legyen a gyártás, másfelől pedig az, hogy legyenek népszerű, minőségi márkatermékei egy cégnek. Szerencsére a Sága mindkettőt elmondhatja magáról.
Hatékonyságát, szakértelmét, legmagasabb fokú élelmiszerbiztonságát jól mutatja, hogy szinte mindegyik magyarországi láncnak gyárt PL- azaz sajátmárkás terméket, emellett ő állítja elő a legnépszerűbb szárnyastermék-márkákat is, és ezek minden áruházlánc polcán megtalálhatók.
Az elmúlt időszakban jelentősen, de eltérő mértékben változtak az alapanyagárak a baromfi- és a sertéspiacon is, ami kihat a gyártási és kiskereskedelmi árakra is. Ha ez így marad, akkor akár tartós eltolódást is okozhat például a baromfi- és sertéshúsból készülő termékek forgalmában – mondta az Agro Naplónak Muzsek András.
-an-