Agro Napló • 2020. január 19. 11:21
11 éve dolgozik mobil alkatrész-értékesítőként Gömböcz Kálmán azért, hogy az ügyfelek időben és pontosan megkapják a gazdálkodáshoz épp aktuálisan szükséges termékeket.
Az Agrotec Magyarország sárvári területi központjának munkatársa Győr-Moson-Sopron, Vas és Veszprém megyében teljesít szolgálatot. Vele beszélgettünk arról, milyen a mobil alkatrészes élete Északnyugat-Magyarországon.
A gépgyártás-technológiai technikus végzettségű szakember Répcelakról jár be a sárvári területi központba, hogy onnan szállítsa ki a termelőknek a kért árucikkeket.
A munkám nap, mint nap új kihívásokat hoz és folyamatos fejlődést igényel, ezért én már 11. éve igyekszem mindig szélesíteni a tudásomat. Az vezérel, hogy megfeleljek a partnerek kívánságainak.
Mivel nincs mezőgazdasági végzettségem, eleinte nem volt könnyű a traktorok és a kombájnok alkatrészeinek észben tartása, de megfelelő ambícióval igyekszem megtanulni a szükséges ismereteket. Az árajánlatok készítése, az árak, az akciók és a rendelések figyelemmel kísérése fontos feladatai a munkámnak, legyen szó akár alkatrészről, bálazsinegről, vagy épp gumiabroncsról.
A váltóhoz és a motorhoz nyilván sosem fogok ugyanúgy érteni, mint a szervizes kollégák, de szerencsére oda-vissza segítjük egymást, ha épp úgy kívánja meg a helyzet. Sárváron nagyon jó a csapat, közvetlenül 7 szervizes, 2 raktáros, illetve egy szervizmérnök munkatárssal dolgozom együtt.
Nagyban segíti a kiszállítás hatékonyságát, hogy amennyiben a megrendelt termékből készleten van a német raktárban, az már másnap reggel megjön a területi központba, így a gazdáknak nem kell hosszú várakozási idővel számolniuk. Ráadásul a New Holland alkatrészek közvetlenül Sárvárra érkeznek meg.
Az alkatrész-katalógusban való jártasság alapvető egy mobil alkatrészesnek, a kereséshez pedig az angol szakkifejezések ismerete segít sokat. Időről időre részt veszünk tanfolyamokon is, a legutóbb a Pöttinger ausztriai raktárát és gyárát látogattuk meg. Ott végigvezettek minket a termékpalettán, láttuk az ekéket, a vetőgépeket, a forgóboronákat és természetesen külön-külön az alkatrészeket is. Ez nagyon sokat segít a gyakorlati munkánk során, hogy a látogatásokkor el tudjuk mondani a partnernek, mire kell figyelni az adott gépnél vagy munkaeszköznél. Az én tevékenységemet a gazdák elégedettsége határozza meg, a fő feladatom, hogy a legjobban megfeleljek az igényeiknek. Az ő visszajelzésük mutatja meg azt, hogy mennyire végeztem jól a feladatot. És szerencsére idén is sok olyan alkalom volt, hogy megköszönték az egész éves munkámat – mondta Gömböcz Kálmán.
Így telik a mobil alkatrész-értékesítő egy napja
Egy átlagos napom igazából már a megelőző este elkezdődik: az aznap délutáni, esti hívások lejegyzetelésével készülök fel a másnap reggeli feladataimra. Megkeresem a katalógusban a kért termékeket, ha pedig valamelyikből nincs készleten, megrendelem azokat. Ez nem olyan egyszerű feladat; jól kell ismerni a több 100 oldalt ahhoz, hogy a specifikációk, az alvázszám, a függőség, a gyártási év és az egyéb adatok alapján minél gyorsabban és természetesen a lehető legpontosabban ki tudjam keresni a megfelelő terméket. Azután pakolással és a dokumentumok előkészítésével foglalkozom, és ha ezekkel megvagyok, még délelőtt elindulok a 3,5 tonnás Fiat Ducato-val.
A partnerekhez egy előre meghatározott fontossági sorrend alapján megyek. Amennyiben mondjuk valakinél elszakadt egy kombájn ékszíja, vagy kitört egy hátsó szélvédő bálázáskor, előre kerül a listán, hogy a legsürgősebb eset várjon a legkevesebbet. Ezek alapján építem fel az útvonaltervet, ami minden egyes nap változatos feladatot jelent.
A munkám egyik legnagyobb értéke a kapcsolatrendszer, amit az évek során a mobil alkatrészes és a szervizes kollégákkal építettünk ki.
Az egész alapja a bizalom
Ha például szezonban este hív egy ügyfél, nyilván nem úri kedvtelésből teszi azt, hanem azért, mert nagyon fontos és sürgős helyzet miatt van szüksége valamilyen alkatrészre. Ezért ilyenkor is igyekszem segíteni. A partnerlátogatásnál pedig, ha tehetem, mindig ajánlok valamit. Főként az akciós újságban található alkatrészeket, engedményeket és kedvezményeket mutatom be. Ha pedig szóba jön, hogy a gazda valamit még szeretne, vagy fejlesztéseket tervez, ahhoz is hozzá szoktam kapcsolni további, odaillő lehetőségeket. A gazdálkodók nagyjából tisztában vannak a termékpalettával, ám mégis azt szoktam mondani nekik, hogy egy telefont mindenképp megér, ha valami új gondolatuk, vagy ötletük támad. Például gumiabroncsok esetében komoly pénzeket lehet úgy megspórolni, ha megkérdezik az alkatrészes kollégát az aktuális ajánlatokról.
Nagyjából 150–200 partnerrel vagyok kapcsolatban, havonta átlagosan 5-6 ezer kilométert vezetek, évente összesen nagyjából 60 ezret teszek bele a céges autóba. kilométerszámlálójába – mondta Kálmán.
A télen kétféle hozzáállással találkozom a gazdaságoknál: az egyik típusnál január vagy február végéig semmi sem történik, és vannak olyanok, ahol januárban már felmérik azt, hogy mire lesz majd szükség tavasszal, és előkészítik a műtrágyaszórókat és a vetőgépeket. Rájuk jellemző az is, hogy kihívnak magukhoz, és közösen mérjük fel az igényeket. Ezt egyébként javaslom mindenkinek, mert sokkal nyugodtabban és pontosabban lehet elvégezni a feladatot, mint tavasszal, amikor már nagyon kevés idő jut erre. Pedig jobban járnak, ha már jó előre gondolkodnak, hiszen az előrendelési akcióinkban remek árakat találnak.
Csurja ZsoltA cikk szerzője: Csurja Zsolt