Agro Napló • 2020. március 8. 11:52
A traktorok vezetőfülkéje az a munkahelyi környezet, ahol a jármű vezetőjének akár naponta – ha megszakításokkal is – 8-12 órát is el kell töltenie. Nem mindegy tehát, hogy milyen körülmények között és fáradság mellett végzi a munkáját.
Szinte minden traktorgyártó saját maga fejleszti és gyártja a traktoraihoz a fülkéket, amelyek korszerűsítésére jelentős forrásokat és fejlesztési munkát invesztálnak, hogy a vezetőknek megfelelően kényelmes munkakörülményeket, komfortot, ergonómiailag optimalizált kezelőszerveket és biztonságot garantáljanak. Ezeknek is betudható, hogy a vezetőfülke a traktorok egyik legdrágább részegysége, és a traktorok kiválasztásánál is megfelelő súllyal esik latba.
A traktor vezetőfülkékkel szemben támasztott legfontosabb követelmények az alábbiakban foglalhatók össze:
- Tágas és kényelmes legyen, a vezető és (pót)utasa számára is biztosítson elegendő teret.
- Borulás- és törésbiztos konstrukciójával védje meg a vezetőt baleset esetén.
- Komfortos legyen, védje a vezetőt a káros vibráció és az időjárás kedvezőtlen hatásai ellen, biztosított legyen benne a levegőcsere.
- A vezető geometriai méreteihez állítható vezetőüléssel, kormányoszloppal és könnyen kezelhető, kézre álló kezelőszervekkel rendelkezzen.
- Biztosított legyen a 360 fokos (panorámás) kilátás a vezetőfülkéből, alternatív megoldásként tetőablak is választható legyen a fülkébe (homlokrakodókhoz).
- Kényelmes lépcsőkön, kapaszkodókon és nagyméretű ajtókon biztonságosan legyen megközelíthető, akár jobb- és baloldalról is.
- A vezetőfülkébe telepített monitorok és képernyők jól láthatóan és kezelhetően kerüljenek elhelyezésre és ne zavarják a rálátást a munkaterületre.
- Rendelkezzen a vezető kényelmét szolgáló tárolóhelyekkel és informatikai eszközökkel (hűtött italtároló, irattároló, rádió, Bluetooth stb.)
A traktor vezetőfülkékkel szembeni szigorú biztonsági követelmény, hogy borulás- és törésbiztosnak kell (ROPS-FOPS szabvány) lenniük, azaz borulás esetén meg kell védeniük a bennük ülő vezetőt a súlyos balesetektől. Ehhez számos országban a vezetőüléseken kötelező a biztonsági öv használata is (sőt a pótülésen is), amely megvédi a vezetőt és az utasát, hogy borulás esetén kiessen a fülkéből és ezáltal szenvedjen el súlyos sérüléseket.
A legtöbb halálos traktorbaleset ugyanis erre vezethető vissza. A vezetőfülkéket borulásos deformáció ellen, oldalirányú és hátsó ingás ütésekkel, a törés ellen felülről hidraulikus nyomással vizsgálják. Azt mérik, hogy milyen erőhatárokra mekkora deformációk következnek be. Gyakran végeznek borulásteszteket is próbababákkal.
Csak a biztonság szempontjából tökéletesen megfelelő fülkék kaphatnak használatbavételi engedélyt.
A traktorok vezetőfülkéi a konstrukciójukat tekintve négy-, öt-, vagy hatoszlopos kialakításban, körpanorámás üvegborítással egy-, vagy kétajtós beszállási lehetőséggel és túlnyomó részben sík padozattal készülnek. Az oszlopok számát befolyásolja a beszálló ajtók kialakítása, ugyanakkor a felesleges oszlopok a fülke 360o-os látómezejéből holt sávokat takarhatnak ki.
A legjobb kilátás egyértelműen a négyoszlopos, panorámás ajtókkal felszerelt vezetőfülkéből nyílik a munkaterületre és az üzemeltetett munkagépekre. Gyakran készülnek a fülkék üvegborításai dekoratívabb fényvédő, hajlított biztonsági üvegekből is. A legtöbb gyártó az egyes traktormodelljeinél többféle (alacsonyabb, magasabb, nyitható napfénytetős stb.) fülketető-kialakítást is kínál alternatív megoldásként.
Újabban a farmmindenes traktoroknál a mellső szélvédő üveg a tetőre is felhajló vagy meghosszabbított kivitelben készül, ezáltal a homlokrakodóval végzett munkák során a traktor vezetője jobban belátja felfelé is a munkaterületet. A vezetőfülkék mindig rugózó elemekkel kapcsolódnak a traktor alvázához, amelynek a feladata a vezetőre ható káros lengések és rezgések csillapítása, ill. kivédése, ennek a vezető egészségének védelme szempontjából fokozott a jelentősége.
A fülkék lengéscsillapítására leggyakrabban gumibakos passzív rugózó elemeket használnak, főleg a nagyobb teljesítményű (és gyorsabb 50/60/70 km/h) traktoroknál található semiaktív vagy aktív hidraulikus, ill. hidropneumatikus fülkerugózás. Talán mondani sem kell, hogy ez utóbbiak csillapítási hatékonysága sokkal jobb, mint a passzív gumielemeké. A nagy (60 km/h) sebességek esetén gyakran összehangolják a traktorok mellső (kormányzott) tengelyének rugózását a fülkerugózással is, sőt egyes gyártók (Deutz-Fahr) sebességtől függően állítható fokozatokat is beépítenek a rendszerbe.
A vezetőfülkék a traktorok méretétől függően, különböző magasságokban helyezkednek el a traktorokon. Beszálláskor gyakran három-, négy- vagy öt lépcsőfokon lehet bejutni a vezetőfülkébe. Ezeknek a mérete, osztása és kialakítása meredeksége, valamint a melléjük telepített kapaszkodók formája és elhelyezése jelentősen könnyítheti, vagy nehezítheti a fülkébe történő bejutást.
Gyakori hiba a lépcsőfokok egyenlőtlen kiosztása és nem megfelelő mélysége, ill. a túlzott meredeksége, amely nehezíti a feljutást a fülkébe. Különösen kétoldali beszállás esetén, különösen a jobb oldalon szokott előfordulni a rosszabb kialakítás. Nagy traktorok esetén az első lépcsőfokot gyakran készítik felhajtható, vagy felhúzható (teleszkópos) kivitelben, főleg ha túl közel helyezkedik el a hátsó kerékhez, hogy ne rakódjon fel könnyen sárral. Jogos elvárás, hogy az ajtók kilincsei és zárjai kívülről és belülről is könnyen kezelhetők legyenek, ill. az ajtók megfelelő szögben nyíljanak, hogy azon a nagyobb testméretű vezetők is kényelmesen be tudjanak szállni. Illetéktelen behatolás ellen a fülkeajtónak zárható kialakításúaknak kell lennie.
Terjednek a személygépkocsiknál elterjedt, egyedileg kódolt távirányítású ajtózárnyitási megoldások is. Sőt a traktor indításához is ez az egyedi lopásbiztos azonosító szolgál (Case IH-Acces Management). Fontos paramétere a traktor vezetőfülkéknek, a fülke belsejében, a dolgozó fülmagasságában mérhető zajszint, amely annál kedvezőbb, minél alacsonyabb.
Napjainkban a vezetőfülkék zajszintje, a traktorok többségénél 68 és 82 dB(A) között változik, amely nemcsak a fülke, hanem a motorburkolat szigetelésétől, ill. a motorburkolat és a vezetőfülke közötti kapcsolat zajcsökkentő kialakításától, valamint a motorkonstrukciótól és a füstgázelvezető kipufogórendszer felépítésétől is függ.
A vezetőfülkék padozata, néhány hagyományos mechanikus sebességváltóval és kezelőkarokkal szerelt kisebb ültetvénytraktortól eltekintve, sík kialakítású és csúszásmentes, könnyen tisztítható, gumiszőnyeggel borított. Ez megkönnyíti a fülkében a mozgást és annak takarítását is. A fülke belső borításánál és kárpitozásánál fontos követelmény, hogy csendes, zajcsökkentő, rezgés- és törésmentes, kellemes tapintású, ill. könnyen tisztítható legyen. Gyakori hiányosság, hogy a túl merev, ill. rosszul rögzített belső burkolat berezonál és nem csökkenti eléggé, sőt felerősíti a zajt.
A vezető szempontjából rendkívül fontos a vezetőfülke belső klímája, amelyet az egyszerűbb traktorokon friss, ill. temperált (meleg) levegő befúvásával alakítanak. A korszerűbb és nagyobb erőgépeknél kézi kapcsolású, fél-, vagy teljesen automata klímaberendezésekkel biztosítanak mindig 20 oC körüli belső hőmérsékletet. Még akkor is, ha a külső hőmérséklet –20 vagy +40 oC környékén alakul. A klímaberendezés teljesítményét az egyes országok éghajlati viszonyaihoz is tervezik. A mediterrán térségekben inkább a hűtés dominál, északon pedig a téli időszakban a fűtés az erősebb (Valtra).
A vezetőfülke fontos tartozéka a vezetőülés, amelynek minősége napjainkban az egyszerű szövetkárpitozásútól a valódi bőrborítással készült luxuskivitelig terjed. Az ülések zöme pneumatikus rugózással, magassági és előre-hátra állítási lehetőségekkel rendelkezik. A nagyobb traktorokban az ülések 20–25 fokban oldalirányban is elfordíthatók, amely javítja a beülést és a kezelő pozícióját is.
A luxus kivitelű ülések készülnek fűthető és szellőztethető kivitelben, ill. masszázsfunkciókkal is, valamint a rugózásuk a kezelő testtömegéhez is beállítható.
A legtöbb traktoron a kormányoszlop dönthető kivitelű, ill. a kormánykerék teleszkóposan kihúzható vagy betolható, azaz a kezelőhöz megfelelő pozícióba állítható. A kormányoszlopon rendszerint két kezelőkar – a jobb oldalon a kanyarodást jelző (index) kapcsoló, ill. bal oldalon a haladási irányt váltó (előre vagy hátra) és a stop állást biztosító kar található.
A mai korszerű traktorok zöme – nem számítva a kisebb teljesítményű mechanikus hajtásokkal és sebességváltóval szerelteket, amelyek gyakran még hagyományos sebességváltó karral, tengelykapcsolóval, hidraulikus kapcsolókarokkal és TLT-t kapcsoló karral készülnek – már elektronikusan működtetett kezelőszervekkel és kapcsolókkal is működtethetők.
A kezelőszerveket a kisebb teljesítményűeknél a traktor jobb oldali hátsó sárvédőjén kialakított kezelőpultra, a nagyobbaknál pedig a vezetőülés jobb oldali karfájára telepített (Command Arm) és az üléssel együtt mozgó kezelőpultra telepítik.
Egyes traktormodelleknél a kartámasz pozíciója is a kezelőkhöz elektronikusan állítható be. A beállító és határoló gombokat, ill. kapcsolókat pedig a fülke jobb hátsó sárvédőjén, vagy a fülke jobb hátsó oszlopán kialakított paneleken helyezik el.
A traktor valamennyi fontos funkciója jobb kézzel vezérelhető, miközben bal kézzel tartható a kormány munka közben. Bal kézre az ülés mellett található még a kézi rögzítőfék, amelynek behúzása megálláskor, kiengedése induláskor eszközölhető.
A traktorok elektronikus vezérlőpultjának középpontjában rendszerint egy multifunkciós joystick található, amelyre a legfontosabb kapcsolásokat és vezérléseket telepítik. Ezen található a tolókaros automatikus sebességváltoztatás, a kézigáz, a sebességtartományok kiválasztása, a TLT kapcsolása, valamint a hátsó hidraulikus függesztő berendezés működtetése. Rendszerint megtalálható rajta a tempomat kapcsoló, amely állandó sebességen tartja a traktort és ennek megfelelően szabályozza a motor fordulatszámát és terhelését. Rajta keresztül aktiválható az automata kormányzás és a fordulóvezérlés is. A jobb oldali könyöktámaszos integrált vezérlőpanelen megtalálható a külső hidraulikus szelepek vezérlése, az automata TLT és differenciálzár-vezérlés, vagy a vezérelhető mellső tengelyrugózás kapcsolása is.
Rendszerint a kezelőpult elejére, a vezető joystick mellé telepítik gyárilag a homlokrakodót működtető második joystickot is, amelyen minden hidraulikus rakodót működtető funkcióvezérlés megtalálható.
Egyes traktormodelleken a kezelő- és a kapcsológombok akár át is programozhatók a gépkezelő igényének megfelelően (Új Case IH Magnum 400). Új, egyben kedvező tendencia, hogy a kartámaszon és a kezelőpulton található kapcsolók LED-es megvilágítással is jelzik a pozíciójukat, a korábbi festett, vagy öntött jelképek helyett vagy mellett.
A vezetőfülkékbe egyre fejlettebb műholdas helyfelismerő és navigációs rendszerek (RTK GPS, GNSS stb.) és ISOBUS standardok (ISOBUS III és IV generációk), informatikai és kommunikációs rendszerek kerülnek beépítésre.
Ezeken keresztül egyrészt a traktor és a munkagép beállítási és működési adatai folyamatosan követhetők, szabályozhatók, rögzíthetők és vezetéknélküli hálózatok segítségével a feldolgozási helyre továbbíthatók (Telematicportal, InternetConnect, Connect Mobile App, Cloud to Cloud stb.). A beállítások vizuális követése a fülkében egyre nagyobb méretű érintőképernyős display-eken, ill. monitorokon keresztül történik. Ezekre gyakran a vezetőfülkén kívülre telepített munkakamerák, vagy a traktor elejére, ill. mellső függesztésű munkagépekre felszerelt, útkereszteződést belátó kamerák képei is megjeleníthetők.
A közlekedés biztonsága szempontjából fontos tartozéka a traktor vezetőfülkéknek a mellső- és hátsó szélvédőmosó berendezés. A mellső szélvédőn a megszokott 180 fokban mozgó ablaktörlők helyett egyes gyártók egyre inkább 270, sőt 360 fokban mozgó ablaktörlőlapátokat is alkalmaznak a jobb kilátás végett (Fendt 1000). A téli időszakban rendkívül fontos a befagyott szélvédők hatékony leolvasztása is.
Ehhez nagy teljesítményű, levegőráfújós ablakmelegítő rendszerek alkalmazása szükséges. Ebben is az észak-európai piacra gyártó és szállító cégek járnak az élen.
A vezetőfülkék fontos tartozékai a motorikusan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök is. A vezetőfülkék hordozzák a munkaterület-megvilágító külső munkalámpákat és reflektorokat, amelyeknél egyre inkább LED fényforrásokat alkalmaznak, a korábbi halogén és Xenon lámpák helyett. Az előzőeknek gyakran kétszer nagyobb a fényereje, mint az utóbbiaké (25000–30000 Lumen). Ezekből nem ritkán 14–18 db is felkerül a fülkékre.
Dr. Hajdú JózsefValtra fülke a kezelő kényelméért
A finnországi Valtra gyár jelenlegi fülkéi természetesen ROPS és FOPS bevizsgáláson estek át. Ezzel nem elégednek meg a fejlesztőmérnökök, a fülkekialakítást az alapokról kezdték.
A cél olyan munkakörnyezet kialakítása, ami hosszú munkanapokon keresztül maximális kényelmet nyújt. Mivel skandináv termékről beszélünk a praktikusság és a traktor könnyen kezelhetősége is alapvető szempont. A fülkébe be- és kiszállást a lejtősen elhelyezett lépcsőfokok és a fülke belső szélén csúszásgátlós-rácsos fém perem teszi biztonságosabbá. Az alsó lépcsőfokokat felcsúsztathatjuk.
A vezetőülés pozíciója segíti a minden irányban maximalizált kilátást. Kimagasló az előre és hátra letekintési szög, a motorháztető kialakítása fordított V alakú, ennek köszönhetően nagyon jó rálátást kapunk a munkaterületre.
Ahogy a régebbi Valtrákban, így a mostaniakban is alapkivitel a dőlésszögben és magasságban is állítható kormánykerék. A kezelőszerveket tartalmazó kartámasz magasságban és oldal irányú szögben is állítható. A kartámaszon elhelyezett kezelőszervek kézre esnek, nem kell a könyökünket elemeljük a kartámasztól a vezérléshez. Alapkivitel a levegős, fűthető vezetőülés, ami komfortosabbá teszi a hideg napokat, az opcióként rendelhető Valtra Evolution vezetőülés tovább emeli a vezető kényelmét. Minden traktorban az ülés részben vagy akár teljesen hátrafelé fordítható. A pótülésen tágasan elfér utasunk. Alapkivitelben nincs jobb oldali ajtó, a nagyobb felületű jobb oldali ablakon keresztül jobb a kilátás. Az alap rádió rendszer is telefonkihangosítós, amennyiben szeretnénk DAB+ rádió vagy akár gyári szerelésű mélynyomó is rendelhető. A vastag üvegezésnek és a jó hangszigetelő anyagoknak köszönhetően a fülke csendes. Minden ügyfél, aki beül egy Valtrába elégedett mosollyal nyugtázza a fülke tágasságát mind oldal-, mind hosszirányban. Nagyon jó a hárompontra rálátás a munkagép le-felakasztásakor.
Opciók széles skálájából válogatva szerelhetjük fel Valtránkat: fűthető, elektromosan állítható külső tükrök, elektromos fűtőszállal ellátott hátsó vagy akár front szélvédő, digit klíma alsó fülke fűtéssel, Twin trac hátrameneti kormányzás, felső tetőablak előre (pl.: homlokrakodó) vagy hátra (pl. erdészeti daruzás). Amennyiben szeretnénk egyedi opciók széles skálájából válogatva még kényelmesebbé tehetjük mindennapi munkavégzésünket, a VALTRA UNLIMITED stúdió minden óhajunkat teljesíti, legyen az például bőrkormány, bőr vezető- és utasülés is.
Integrált és innovatív működési filozófia – FendtONE
A Fendt 314 Vario az első kompakt traktor, amely a traktor “fedélzeti világát” a külvilággal egy egységgé köti össze. A FendtONE az új, integrált Fendt platform neve, amely mind a traktorban, mind az irodában vagy bárhol mobil eszközökön működik.
A Fendt az első gyártó, aki a FendtONE platform segítségével a terminálon keresztül vezérelt traktor működését összeköti a klasszikusan irodai munkákkal, mint a feladattervezés és ellenőrzés. A traktorterminálon és az online kijelzőn megjelenő nézet egységes, következetes megjelenésű, így a felhasználó könnyen kiismerheti magát.
A FendtONE segítségével a felhasználók számítógépen vagy intelligens eszközökön bárhol megtervezhetik a munkájukat és az adatokat vezeték nélküli adatkapcsolaton továbbíthatják a traktorjukhoz.
A FendtONE intelligens gazdálkodási alkalmazásokat kínál a Smart Farming területéről, mint a Fendt Guide Sync nyomvonalvezetés a táblaadatok kezeléséhez és a traktor által elvégzett műveletek dokumentálásához és a Fendt Task Manager alkalmazás a hatékony feladatmenedzsmenthez.
A FendtONE olyan platform, ahol minden felhasználó megtalálhatja a számára fontos alkalmazásokat, amelyek funkciója folyamatosan bővíthető. Támogatja a felhasználót a munkafolyamatok optimalizálásában, a géphasználatban és a dokumentációra vonatkozó jogszabályi előírásoknak való megfelelésben, és így felkészíti a felhasználót a jövő követelményeire.
A FendtONE integrálja az agrirouter™ adatcsere-platformot is. Így a felhasználó szabadon választhatja meg az operációs rendszereit és a gépeit, mivel nyílt interfészek állnak rendelkezésre a különböző rendszerek közötti adatcseréhez.
A mezőgazdasági termelők a bérvállalkozóiknak elküldhetik a terepi adataikat használatra, függetlenül a használni tervezett gépek gyártóitól. A Fendt gazdaságok mindig teljeskörűen rendelkeznek az adataik felett, mivel az agrirouter™ nem tárolja az adatokat, és a gazdálkodók maguk választják meg, hogy mely adatokat kívánják megosztani más rendszerekkel. A teljes folyamatra az európai általános adatvédelmi rendelet szigorú irányelvei vonatkoznak.
Középpontban a gépkezelő!
A New Holland fejlesztéseinek középpontjában mindig is a gépkezelő állt. Pontosabban megfogalmazva az az alapelv, miszerint a lehető legjobban meg kell könnyíteni a napi munkavégzést és lehetővé kell tenni, hogy a gépkezelő a legkomfortosabb körülmények között végezhesse el feladatát.
Mindezt a célt csakis tágas, jó hang- és hőszigetelt, nagy üvegfelületekkel ellátott, rugózott vezetőfülkével lehet elérni, amelyekben a legmodernebb – adott esetben fűthető/hűthető – vezetőülésben töltheti el mindennapjait a kezelő.
A több évtizeden átívelő töretlen fejlesztőmunka legújabb ékköve a vadonatúj T8 Genesis traktorok kabinja, amely – túlzás nélkül állíthatjuk – újabb és magasabb szintre emeli a nehéz univerzális erőgépek kabinjaival szemben támasztott elvárásokat.
Az egyedi méretekhez beállítható SideWinder Ultra jobb oldali kartámasz alapjaiban újult meg, kezdve az új multifunkciós kezelői joystick-karon és a legmodernebb LCD technológiát felvonultató, nagy felbontású IntelliView 12 színes érintőképernyős monitoron át, a színkódolt gombsorokig, amelyekből 11 db egyénileg személyre szabható funkcióval látható el.
Számos kezelői gomb egy karnyújtásnyira került a kezelőtől, hiszen az alapkoncepció fontos részét képezte, hogy valamennyi kezelőszervet a kartámaszra integráljanak. Ezáltal több tárolóhely szabadult fel, amelyet a gyártó ki is használt az eddiginél több csatlakozóport és például nagyméretű hűtődoboz beépítésével. A kormányoszlopra szintén egy teljesen digitális InfoView LCD monitor került felszerelésre, amelynek felbontása napjaink legdrágább táblagépeivel vetekszik.
A vezetőajtónál eltüntetett B oszlopnak köszönhetően egyedülállóan kicsire csökkent a vakfoltfelület, miközben a gyári opciók közé bekerült az előre és hátra szerelhető nagy felbontású képet biztosító kamera. Az eddig alkalmazott passzív kabinrugózási rendszer kiegészíthető egy aktív hidraulikus kabinrugózással, amely az első hídrugózással együtt soha nem látott komfortfokozatot biztosít.
A nagy intenzitású LED munkalámpák száma tovább növekedett, amelyek maximális fényereje több, mint 30%-kal növekedett az előd szériához viszonyítva.
A számos extra kialakításának célja nem csak az volt, hogy a felhasználók kényelmesen érezzék magukat, miközben a különböző funkciókat használják, hanem a munkavégzés megkönnyítése is. Az automatizált szolgáltatásoknak köszönhetően a kezelő precízebb munkát tud végezni és hosszabb ideig is dolgozhat anélkül, hogy elfáradna.
A cikk szerzője: Dr. Hajdú József