A közelmúltban az önjáró homlokrakodó gépeknél megvalósuló újabb fejlesztések ezekre is ráirányították a figyelmet. Az egyik, hogy ezekre is rákerültek a teleszkópos gémek, így (3 méterről 5,5–6 méterre) megduplázódtak az emelési magasságaik, a másik a kisebb teljesítményű, kompakt telepi változataiknál (Hoftrack-oknál) gyorsan terjednek a környezetbarát – istállókban a füstgázkibocsátás nélkül üzemelő, csendes, az állatok nyugalmát nem zavaró – elektromos meghajtású változataik.
Az új fejlesztésű, nagyobb teljesítményű, törzscsuklós kormányzású homlokrakodókat is egyre nagyobb számban vásárolják a mezőgazdasági üzemek is, különösen a teleszkópos gémmel készült változataikat. A kompakt, kisebb teljesítményű változataiknak mindig is az egyik legnagyobb vásárlója volt a mezőgazdaság, újabban pedig ezek elektromos meghajtású változataira irányult erősebben a vásárlók figyelme. Európában a törzscsuklós kormányzású, különböző teljesítményű rakodóknak egyre szélesebb kínálatával lehet találkozni, amelyhez az utóbbi időben az erősen bővülő távol-keleti (kínai és koreai) gyártók járultak elsősorban hozzá.
Ahogy a traktoroknál, úgy a hidraulikus működésű csuklós kormányzású homlokrakodóknál is, a gyártás súlypontja a darabszámokat tekintve egyre inkább Ázsiába helyeződik át. Magyarországon mintegy 25 gyártónak közel 300 féle – zömében csuklós kormányzású – magajáró homlokrakodója szerepel a kínálatban, amelyek motorteljesítménye 20 LE-től 350 LE-ig, az emelőképességeik 350 kg-tól 24 tonnáig, az emelési magasságuk pedig 1,4 métertől 6,1 méterig terjed.
Az utóbbi időben több eredeti kínai, vagy kínai-EU kooperációban gyártott csuklós kormányzású homlokrakodóval bővült a hazai rakodógépek kínálata (Eurotrac, Everun, Force, LiuGong, Sany stb.), de újabb európai (holland és cseh) márkák (Giant, Dropper), ill. török gyártmányok (Fimaks) is megjelentek a hazai piaci kínálatban.
Az ismertebb homlokrakodógép-gyártók kínálata és a gépek főbb műszaki jellemzőiÚj fejlesztésű nagy teljesítményű homlokrakodók
Ezek gyártói között találhatók (Kramer, Schäffer, Venieri, Weidemann stb.) kisebb kapacitású – főleg 2 és 6 tonna közötti emelőképességű – gépeket gyártók, amelyek a kisebb és a közepes mezőgazdasági üzemek rakodási technológiáiban használhatók ki.
Egyes gyártók (Atlas, Doosan, Hyundai, Komatsu stb.) kifejezetten a nagy teljesítményű rakodók gyártásában érdekeltek. Ezek emelőképessége 8 és 18 tonna között változik és a nagy volumenű rakodásokat lebonyolító technológiákban és vállalkozásokban használhatók ki.
A két kategória között a legszélesebb portfólióval rendelkező rakodógépgyártók találhatók (Case, Caterpillar, CLAAS, Dieci, Hitachi, JCB, Komatsu Liebherr, LiuGong, New Holland, Volvo, Sany stb.), amelyek 4 és 24 tonna közötti emelési kapacitású homlokrakodó gépeikkel a legszélesebb és a legváltozatosabb igényeket igyekeznek kielégíteni.
A rakodók emelési magassága 3,1 és 6,1 m közötti, de inkább a 3,1 és 4,5 m közötti magasságok a jellemzőek. Változatos méretben választható hozzájuk rakodókanál is, amelynek térfogata 0,5 és 9,5 m3 között változik, természetesen az emelőképesség függvényében. Jellemzően ezek a rakodók főleg markoló kanalakkal dolgoznak, de bálafogó villák, rönkfogók, silóharapó kanalak és trágyavillák is a választható szerszámkészletük között találhatók.
A homlokrakodókban a legismertebb motorgyártók (Caterpillar, Cummins, Deutz, FPT, Kohler, Kubota, Perkins stb.) dízel aggregátjai találhatók három-, négy- és hathengeres, soros hengerelrendezésű változatban, de több gyártó is használ részben vagy egészben saját gyártású motorokat is (Caterpillar, Liebherr, Doosan, Kubota, Komatsu, Volvo).
Ezek a motorok kivétel nélkül a vezetőfülke mögötti, a hátsó tengely fölötti alvázrészen kerülnek beépítésre jól hozzáférhetően, felemelhető motorburkolat alatt találhatók. A motor hengerűrtartalma 2,9 és 8,7 liter között változik. Névleges teljesítményük pedig 35–257 kW (48–350 LE) közötti, azaz 1 tonna emelőképességre 14,5 és 24,2 LE motorteljesítmény jut. A legújabbak füstgázkezelési rendszere az EU Stage V normákat követi.
A rakodók járószerkezete mechanikusan vagy hidrosztatikusan hajtott, és a haladási irányváltás a sebességváltóknál többnyire elektrohidraulikusan valósítható meg. A rakodók többsége – főleg a kis- és közepes teljesítményűek – hidrosztatikus járószerkezeti hajtással rendelkeznek, amelyeknél a motor által meghajtott axiáldugattyús szivattyú a mechanikus osztóműre telepített hidromotort hajtja meg.
Gyakran építenek be a hajtásláncba kettő- vagy háromfokozatú mechanikus váltót is, amellyel rendszerint 6-8/12 és 0–20, ill. 0–30, vagy 0–40 km/h sebességtartományokra osztható a hajtás (pl. Vario Power). A max. sebesség legtöbb esetben csak szállítási (közúti) üzemmódban és csak előre felé menetbe kapcsolható.
A nagyobb teljesítményű homlokrakodóknál nagyobb toló/vonóerő kifejtésére van szükség, a kanalak megtöltéséhez és az akadályok (depóniák) leküzdéséhez a mechanikus hajtásláncba hidrodinamikus nyomatékváltót és automata kapcsolású, 4–6 fokozatú powershift (terhelés alatt kapcsolható) mechanikus sebességváltókat alkalmaznak (CMATIC, Wandler). Legnagyobb (szállítási/közúti) sebességfokozatban a mellsőkerékhajtás automatikusan szétkapcsol. A járószerkezeti hajtásban a sebességváltás és az irányváltás, a jobbkezes kezelőpult központi joystickján keresztül vezérelhető, a legtöbb esetben gombnyomásra. Ezen a joystickon keresztül működtethető a teljes emelési-, süllyesztési- és kanálürítési folyamat is. Az egyes funkciók tökéletesen összehangoltak a rakodási műveletek optimalizálásához és számos Smart Loading (okos rakodás) funkciót is tartalmaznak.
Az újabb csuklós kormányzású kompakt homlokrakodók hazai kínálatábólA mezőgazdaságban elterjedten alkalmazott homlokrakodók zöme kis fordulókörön kanyarodni képes törzscsuklós alvázzal és csuklós kormányzással rendelkezik, a mérettől és a teljesítménytől függetlenül. Ritkábban alkalmazzák az összkerék-kormányzást (Kramer), ebben az esetben a rakodógép merev alvázra épül.
Ugyancsak ritkaságnak számít a csuklós- és hátsókerék-kormányzás kombinált alkalmazása is (CLAAS Torion). A homlokrakodók emelőszerkezetei vagy párhuzamos főtartókból felépülő négy hidraulikus munkahengerrel működtethető, párhuzamvezetésű P-kinematikájú, vagy három munkahengerrel működtetett Z-kinematikájú kialakításúak, vagy teleszkópos rendszerűek, amelyeknél ugyancsak három munkahenger működteti a gémet. Ez utóbbiak relatíve új konstrukcióknak számítanak és rohamosan terjednek. Ennek oka leginkább, hogy párhuzamos kialakítású, fix hosszúságú főtartókból felépülő gémszerkezetekkel, többnyire 4 m alatti (3,2–3,8 m) emelési (rakodási) magasság érhető el, a teleszkópos gémekkel pedig 4,3 és 6,1 m közötti rakodási magasság is megvalósítható.
A gyártók egy része csak kizárólag P (Atlas, JCB) vagy Z kinematikával felszerelt gémeket (Case, Doosan, Hitachi, Liebherr, New Holland) használ kizárólagossággal, míg más gyártók mindkét gémkinematikát használják (pl. CLAAS, Kramer, Venieri).
Teleszkópos gémkonstrukciót is használ a Dieci, JCB, a Kramer, a Manitou, a Schäffer, a Venieri és a Weidemann.
A rakodók munkahidraulikáját a gép rakodási- és motorteljesítményével arányos (50–306 l/min) szállítási teljesítményű Load-Sensing axiáldugattyús hidromotorok szolgálják ki, jellemzően 220–250 bar nyomáson, de kiemelkedően magas – 330–380 bar – nyomású rendszerek is előfordulnak pl. (a CLAAS Torion 1177/1410/1511/1812/1914-es modelleknél).
A kisebb teljesítményű rakodók szivattyújának szállítási teljesítménye 50–100 l/min között alakul, a közepes kapacitásúaké 100–150 l/min közötti, míg a nagyobb teljesítményűeké 150–220 l/min között változik, a 200 LE feletti motorteljesítményű modelleké pedig 230–340 l/min között alakul. A hidraulika szivattyúk szállítási teljesítménye és működési nyomása, a hidraulikus munkavégző szerveken keresztül, jelentősen befolyásolja az erőkifejtés mértékét és a működési sebességeket is. A szivattyúk az egyes rakodóknál átlagosan 4-5 hidraulikus munkakört látnak el olajjal.
A sokoldalú udvari kompakt kisrakodók
Európában az egyik legnagyobb darabszámban értékesített udvari és univerzális kisrakodók kifejezetten a kisebb állattartó telepek és családi gazdaságok, ill. a kommunális területek rakodási feladataira használhatók. Gyors mozgásukkal, fordulékonyságukkal, kisebb geometriai méreteikkel, könnyű kezelhetőségükkel a legtöbb anyagmozgatási feladat elvégzésére alkalmasak. Ehhez kiemelkedően sok (markoló kanalakkal, villákkal, bálafogókkal, emelőhorgokkal, tolólapokkal, seprőkkel, rönkfogókkal stb.) munkaeszközzel rendelkeznek. Ezek száma a 12 db-tól akár 100 db-ig terjedhet.
A legtöbb gazdasági épületbe – istállóba, pajtába, raktárba stb. – beférnek és képesek munkát végezni. Az elmúlt időszakban jelentősen bővült a hazai kínálatuk és az értékesítésük, amelyhez a kedvező (sokszor 10 millió HUF alatti) áruk is hozzájárult. Az udvari kompakt kisrakodók motorteljesítménye jellemzően 100 LE alatti, néhány kivételtől eltekintve. A legtöbb típusban Deutz, Kohler, Kubota, Perkins, vagy Yanmar dízelmotor az erőforrás, amelyek EU Stage IV vagy V károsanyag-kibocsátási normákat teljesítenek.
Everun ER 1000 a Szegána Kft. kínálatából. A részletekért kattintson a képre!Csuklós kormányzású az alvázuk és zömében kétfokozatú hidrosztatikával hajtják meg a járószerkezetüket, amely 0–10 km/h munka- és 0–20 km/h szállítási (közlekedési) fokozatban kapcsolható. A munkahidraulikájukat zömében 30 és 100 l/min közötti szállítási teljesítményű hidraulika szivattyú szolgálja ki, többnyire 2 vagy 3 db munkahengerrel. A gémrendszerük párhuzamvezetős „P” vagy „Z” kinematikával működik, de több gyártó is kínálja teleszkópos gémmel is egyes modelljeit. A rakodó emelőképessége jellemzően 1000 és 3000 kg közötti, de kisebb (350–750 kg közötti) ill. nagyobb (3000–5000 kg közötti) max. emelőképességű változatok is rendelkezésre állnak.
A hagyományos („P” és „Z” kinematikájú) emelőgémmel szereltek 2 és 3,5 m közötti emelési magasságra képesek rakodni, a teleszkóposoknak pedig 3,0 és 6,1 m közötti a max. emelőképessége, ezek azonban a motorteljesítményektől és a geometria méretektől is függenek.
Ezek a rakodók különféle komfortfokozattal készülnek, a védőtetős nyitott vezetőfülkéjűtől a klimatizált zárt fülkéig. Telepen belül pótkocsikat is vontathatnak, takarítási feladatok ellátására is használhatók. Joystickkal vezérelhetők, kezelésüket a családtagok is elsajátíthatják.
A mezőgazdaságban alkalmazott homlokrakodó gépek jellemzőiElektromos meghajtású kompakt kisrakodók
Az elmúlt négy-öt évben jelentek meg a piacon és nulla emissziójuknak, csendes üzemmódjuknak köszönhetően – amelyek különösen zárt terekben (istállókban, raktárakban, üvegházakban stb.) történő üzemeltetésnél értékelődik fel – folyamatosan növekszik az értékesítésük. Jól bevált konstrukciókra épülnek, hisz a gyártók az elektromos villástargoncáknál évtizedek óta bevált konstrukciós elemeket használják (Jungheinrich). A jelenlegi konstrukciók meghagyják a hagyományos dízelmotoros meghajtású rakodók, hidrosztatikus járószerkezeti hajtását és a gémrendszer hidraulikus mozgatását, csak a két hidraulikus rendszert kiszolgáló hidraulika szivattyúk hajtására építenek be villanymotorokat, amelyek zömében hosszú élettartamú lítium-ion akkumulátorokról kapják az áramot.
A rakodóknál az akkumulátortelepek a robbanó motorok helyére – rendszerint a fülke mögötti, hátsó tengely feletti térben – kerültek beépítésre. Az elektromos kompakt rakodókba beépített villamos teljesítmények jellemzően 15 és 30 kW között változnak és 48–80 Volt közötti feszültségen üzemelnek. Az akkumulátoraik kapacitása 240 és 860 Ah között, ill. 12 és 24 kWh között változik. Többségében 3–5 óra közötti üzemidőt képesek teljesíteni, valamivel több 5–8 óra a feltöltési idejük, 230 Volt feszültségen 16 A-nél, de szinte minden gyártó kínál gyorstöltési lehetőséget is, amely 400 Volt feszültségen 30 A-rel, akár fél óra alatt is feltölti az akkumulátorokat. Az akkumulátortöltők a rakodók beépített tartozékai, a vezetőnek csak a megfelelő aljzatba kell csatlakoztatni a töltőkábelt. Ezeknél az udvari/telepi rakodóknál általában nem gond a munkaszüneti és az éjszakai időszakokban az akkumulátorok feltöltése. A lítium-ion akkumulátorok újratöltési ciklusa 5000 és 8000 között változik, amely 5 és 8 év közötti élettartamnak felel meg.
Az elektromos rakodók beszerzési ára magasabb a hagyományos dízelekénél – amelyet az anyag- és munkaráfordítások igazából nem indokolnak –, de az innovációs költségeket meg kell fizetni benne. Az üzemeltetési költségeik azonban csak 50%-a a dízelüzeműeknek, így hosszú távon a magasabb ár megtérülhet.
A piacon jelenleg a finn Avant, a holland Giant, a német Kramer, Schäffer és a Weidemann kínál elektromos kompakt rakodókat. Ezek max. emelőképessége 900 és 2500 kg között, max. emelési magassága pedig 2,5 és 3,0 m között változik.
Elektromos meghajtású kompakt homlokrakodók főbb műszaki jellemzőiA telepi kompakt magajáró rakodók helyettesíthetők traktoros homlokrakodókkal, amelyek különösen a családi gazdaságokban nagyon elterjedtek. Erre kínál megoldásokat a kaposvári Deraland Kft., amely a világszínvonalú svéd Quicke traktoros homlokrakodóit forgalmazza. A Q sorozatú rakodói a profi vállalkozók traktoraihoz, igényeihez illeszkednek, a családi gazdaságok az X széria közül választhatnak a kisebb teljesítményű traktoraikhoz, kompakt traktorokhoz pedig C szériájú modellek állnak rendelkezésre. A rakodók vezérlése a magajáró rakodókéval megegyező.
Újdonság, hogy a Q sorozatú rakodókhoz Q-Companion intelligens elektronika és terminál is választható. A Deraland Kft. mintegy 20-féle munkaeszközt is kínál, nemcsak traktoros homlokrakodókhoz, hanem a magajáró homlokrakodókhoz is.
A tradicionális hazai traktoros homlokrakodó gyártó, a Kaposgép Kft. kínálatában szereplő KHR homlokrakodók is jól megfelelnek ennek a célnak. A robusztus felépítésű rakodók a 75–150 LE teljesítményű traktorokhoz csatlakoztathatók, különösen elterjedtek az MTZ típusokon. A rakodókhoz joystickos multifunkciós vezérlés is választható. Tizenkétféle munkaeszköz áll rendelkezésre hozzájuk.
Dr. Hajdú JózsefA cikk szerzője: Dr. Hajdú József