Töretlen termelés, növekvő kereslet... (2. rész) (x)

Agro Napló2020. május 15. 14:36

Az Árpád-Agrár Zrt.-vel foglalkozó cikkünk folytatásában a biológiai növényvédelem, a közösségi média szerepe és a munkaerő megtartása kap hangsúlyt. Az egészséges hazai élelmiszer előállítása és fogyasztása mindenidők legfontosabb törekvésévé vált, ami érdekében a termelők kulcsszerepet kaptak és vállaltak. Oltyán István, az Árpád-Agrár Zrt. palántanevelési ágazatvezetője számol be a felelősségről és azokról az intézkedésekről, amelyek a cégcsoporton belül a munkaerő megtartását eredményezték.

A biológiai növényvédelem, a technológiai háttér és a szakmai tudás versenyelőnyt jelent?

Mindenképpen, hiszen a biológiai növényvédelem elengedhetetlen a termelésben ahhoz, hogy folyamatos beszállítói lehessünk a kisebb és nagyobb kertészeteknek. Évről-évre kivezetésre kerülnek a különböző növényvédő szerek, és sok-sok évvel ezelőtt beláttuk, hogy nincs más út a kártevők elleni védekezésben, mint a biológiai növényvédelem. Ez azért is nagyon fontos, hogy bármikor le tudjunk venni a polcról egy paprikát, egy paradicsomot és egészséges terméket tudjunk fogyasztani.

Oltyán István

Egyértelmű az is, hogy a biológiai növényvédelem egy folyamatosan fejlődő dolog, mert évről-évre új kártevők jelennek meg a globális felmelegedéssel, vagy az import termékek beérkezésével.

Ha már bent van a kontinensen, akkor igen gyorsan tud egyik országból a másikba komoly károkat okozni, éppen ezért a hasznos rovarokat forgalmazó cégek is folyamatosan új termékekkel jelennek meg, hogy biztonságosabbá tegyék a termelést. Mindenféle kártevőnek meglegyen az a természetes ellensége, amellyel lehetséges gyéríteni az ültetvényekben az egyedszámát. Vannak esetek, amikor kártevőket lehet találni egy állományban, de a biológiai növényvédelem ebben kulcsfontosságú szereppel bír és nem többletköltséget jelent, hanem egy biztonságos, egészséges, vegyszermentes élelmiszert.

Az arpadagrarzrtkerteszet Facebook oldal kiváló promociókat tartalmaz, amit te magad fejlesztesz, van-e olyan terved, hogy ezen keresztül is megszólítsd a fogyasztókat?

Mindenképpen! Amikor egy-egy képet feltöltök, feltöltünk erre az oldalra, akkor azt szeretném bemutatni, hogy a kertészeteinkben milyen munka folyik. Ezzel az oldallal is, több szakmai fórumban, csoportban is jelen vagyunk. Ezt az idei évben vettem még komolyabban úgy ezen az oldalon, mint a telepek Google fiókjain keresztül is, ahol szintén megosszuk a fotókat, az információkat.

Nézve ezeknek az oldalaknak a statisztikáját, hogy hány hívás, hány térképes megkeresés történik, amióta működtetjük és folyamatosan frissítjük, azt kell mondanom, hogy nagyon sok a követőnk, csatlakozónk, kortól és nemtől függetlenül.

A követői bázis folyamatosan növekszik, ha kérdések, üzenetek érkeznek, próbálunk ezekre reagálni, interaktívak lenni. Ha termékről töltünk fel fotót, akkor azt is közzétesszük, hogy hol lehet megvásárolni, és ebben a DélKerTésszel is együttműködünk, tovább megosztjuk azt, amit ők kommunikálnak, hiszen a termékeink nagy részét, amelyek megtalálhatóak a magyar áruházláncokban, a TÉSZ értékesíti és látjuk ennek értelmét, jelentőségét. Sokszor az motivál ebben a megjelenésben, hogy nyerjenek az emberek arról egy képet, milyen módon állítjuk elő a termékeinket, akár a palántát, paprikát, vagy az egyre nagyobb keresletnek örvendő paradicsom-különlegességeket. Azok közül, akik követik az oldalainkat, nem mindenki rendelkezik mezőgazdasági, kertészeti képzettséggel és csupán azért teszik, mert egy szép kultúrát, egy ínycsiklandozó paradicsomot látnak a fotón és máris egy kommentelésre, lájkolásra ösztönzi az embereket. Utána látja ezt a terméket az áruházban, megveszi, szóval úgy gondolom, hogy rövid és hosszú távon is van ennek hozadéka, elég sok ilyen tapasztalatunk volt már az eddigiekben is pl. a palántaértékesítésben volt rá eset, hogy az együttműködés az oldalon megosztott információk alapján jött létre. Ezt a jövőben is folytatni kívánjuk, hogy a követőink is lássák az újdonságokat, a fejlesztéseinket, amelyek az Árpád cégcsoport vezetősége, kertészei hoznak létre azért, hogy egészséges, jó minőségű zöldség kerüljön az asztalokra, kiváló minőségű szaporítóanyag a kertészek fóliájába, kis kertekbe, bárhová, amiből ők is előállítják a saját terméküket.

Folyamatosan hallunk arról, hogy munkaerőhiány mutatkozik a mezőgazdaságban. A cégcsoporton belül ez tetten érhető?

Mi, akik 12 hónapon át munkát biztosítunk, nem tudjuk ezt alátámasztani, megerősíteni, mert nálunk az elmúlt években történt változtatások, dolgozói juttatások meghozták az elvárt eredményt. Az elmúlt években láttuk azt, hogy komoly problémák lehetnek a munkaerő ellátásban és olyan juttatásokat vezettünk be, mint a 13. havi fizetés, a jelenléti bónusz és ezzel egy olyan munkaerő megtartó képességet eredményező programot indítottunk el, amely a vírushelyzetben is egy stabil munkaerő bázist adott a kertészetnek. Összességében kijelenthető, hogy egyetlen egy területünkön sincs munkaerő probléma. Ez teljesen más egy szabadföldi termesztésnél, vagy egy gyümölcsösben, ahol a kertészek rá vannak utalva a szezonmunkára. Ezzel szemben a nálunk felépített rendszer egy hosszú távú munkalehetőséget és biztonságot nyújt a munkavállalóknak is.

Az elmondottak alapján zavartalan a munkavégzés, vannak jelentkezők, akik az Árpád üvegházaiban szeretnének dolgozni?

Igen, folyamatosan érkeznek megkeresések, de új munkavállalók felvételére jelen helyzetben nincs lehetőségünk, mert azt a munkaerő bázist, ami rendelkezésünkre áll, tudjuk mozgatni. A telepeinken kiépített rendszerek erre nagyon alkalmasak, mert a kultúráinknál eltérőek a munkacsúcsok. A téli időszakban, amikor elültetjük az üvegházainkban a saját növényeinket, akkor ott egy munkaerő felszabadulás keletkezik, a palántanevelésben pedig éppen akkor vannak a csúcsok. Utána, amikor a palántanevelésben lecsökken a kézimunka igény, akkor a kultúráinkban a már növekvő termés mennyisége miatt tudjuk a munkavállalóinkat átcsoportosítani. Ez azt jelenti, hogy a dolgozók egységekből álló átcsoportosításával, folyamatosan kielégítjük az éppen aktuális munkaerő szükségleteket, történhet ez az egyik telepről a másikra is, ami az elmúlt években is bebizonyította, hogy egy jól működő rendszerről beszélhetünk. Bevált és jelenleg, ha lenne is új munkaerő igényünk, megpróbálnánk a feladatainkat a meglévő munkavállalóinkkal ellátni. A munkaerő megtartó programnak egy lényeges része az is, hogy teljesítménybéres elszámolást is bevezettünk, így aki gyorskezű, jó minőségű munkát végez, az egy tekintélyes munkabért tud hónap végén realizálni és az év végén, ha elérte a kitűzött célokat, akkor mindenki megelégedésével, további juttatásban részesül.

Azoknak, akik az eddigiekben kitartottak az Árpád mellett, szeretnénk állandó bevételt és stabil megélhetést biztosítani.

A beszélgetés első része elolvasható ide kattintva! Szerző: Both Ildikó
Fotó: Arany Sándor Gábor, Magyar Ákos, Mészáros Mariann, Oltyán István
Web: arpad.hu
Facebook: @arpadagrarzrtkerteszet

Címkék:
növényvédelem, kertészet, paradicsom, paprika, marketing, munkaerőhiány, üvegház, palánta, árpád-agrár zrt., hajtatott,