Agro Napló • 2020. november 8. 21:52
Mintegy 450 újságíró részvételével rendezte meg az AGCO/Fendt csoport az őszi sajtótájékoztatóját, amelyen több fontos bejelentést is tettek. Bemutatták a Vario újdonságait, az eddigi legerősebb hevederes erőgépet, a FendtONE előnyeit, a Precision Planting rendszerrel kiegészített, immár 3 keréken közlekedő Xaver vetőrobotot, és az elektromos hajtású traktorokkal végzett kísérleteiket is.
Megújult a Fendt 300 Vario széria: minden típus FendtONE-nal
VIDEÓ ide kattintva!
Új kezelési koncepció
A Fendt 300 Vario Power fejlesztésénél teljesen átdolgozták a traktort a kényelmes és intuitív kezelésére összpontosítva. Új, közvetlenül a vezetőülésre felszerelt, a kartámaszba épített vezérlőpult, új multifunkcionális joystick és elektromos vezérlőszelepek teszik jobbá a gép működtetését. A kartámaszon lévő navigációs joystick segítségével különféle menük választhatók ki. Ilyen például a menetkar programozása, a hidraulikus szelepek, vagy akár a motor és a sebességváltó funkcióinak beállítása is. A rugózott első híd az alapfelszereltség része lett. 2020 októberétől a sorozat mind a 4 típusa, a 311, 312, 313, valamint a 314 is szállítható Profi és Profi+ felszereltséggel. A Power változatok legkorábban 2021 januárjától gördülnek le a futószalagról.
A FendtONE egyesíti a terepi és az adminisztratív feladatokat
A FendtONE operációs rendszer egységben kezeli a feladatokat: magában foglalja a tervezés, a kivitelezés és az adminisztráció területeit. A Fendt most először ötvözi a szántóföldön végzett munkát a tervezési és adminisztrációs tevékenységekkel, amely utóbbiak klasszikusan az irodában történnek. Az új rendszer fejlesztése a könnyű kezelhetőségre és a gyakorlati hasznosságra irányult.
A FendtONE rendszer része a „fedélzeti FendtONE” (onboard), mely a traktoron található FendtONE terméket jelenti és az „irodai FendtONE” (offboard) termékekre, amelyek a géptől távol érhetők el. A fedélzeten olyan digitális termékek találhatók, mint a Fendt Task Doc (korábban VarioDoc Pro). A tervezés és az adminisztráció pedig offboard módon számítógépen vagy mobileszköz segítségével történik. A meglévő és az új digitális megoldások kiegészítik egymást. A FendtONE segítségével a felhasználók hatékonyabban tudják kihasználni az idejüket.
Könnyebb munkaszervezés és dokumentáció a Fendt Task Doc segítségével
A Fendt Task Doc segítségével a FendtONE megkönnyíti az automatikus és digitális dokumentáció használatát. A program a feladatok létrehozásának, kezelésének, végrehajtásának és dokumentálásának funkcióit tartalmazza. A munkafeladatok a fedélzeten, otthonról vagy útközben néhány kattintással elkészíthetők, és közvetlenül a gépre küldhetők. A fedélzeten a sofőr tájékoztatást kap az elvégzendő munkáról, a kijelölt munkagépről és a megmunkálandó területről. Ezután azonnal indulhat elvégezni a kiadott feladatot. Többé nem kellenek hosszú telefonos egyeztetések, ráadásul a rendszer pontosan dokumentálja a munkával töltött időt.
A feladat végrehajtását a Fendt Task Doc rögzíti a fedélzeten (onboard). A munka befejezése után a járművezető mobiltelefonon keresztül közvetlenül visszaküldheti erről a jelentést az irodába. A rendszer elmenti azt és szükség esetén PDF-kivonatként exportálható. Nincs szükség papírra és tollra, mert a program a feladat összes fontos adatát rögzíti. A műtrágya-kijuttatás és a növényvédelmi munkák elvégzéséről készülő jelentésben táblánként jegyzi fel a megművelt területeket és az azokon felhasznált input anyagok mennyiségét. A jelentések így leegyszerűsítik a dokumentációt, és a jogszabályi előírásoknak való megfelelést.
Fontos, hogy a FendtONE az „agrirouter” nevű független adatcsere platform segítségével lehetővé teszi az információk cseréjét különféle operációs rendszerekkel és gépekkel, ha ezek az agrirouterhez is csatlakoznak. A gazda így szabadon választhatja ki a rendszereit és a gépeit. Az adatvédelem is garantált: mivel az agrirouter nem menti az adatokat, a felhasználók dönthetik el, hogy melyik adatokat osztják meg más rendszerekkel. A teljes folyamatra az Európai Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) irányelvei vonatkoznak.
Az új Fendt 200 VFP Vario
A speciális traktorszéria új generációja is megkapta a FendtONE kezelési rendszert és így az első speciális traktor, amely teljesen integrált terminállal kerül a piacra. További újításai a terheléstől függően többletteljesítményt biztosító DynamicPerformance motorvezérlő rendszer és az új dizájn. A 207, 208, a 209, a 210 és a 211 típus maximális teljesítménytartománya 79–124 LE. A 3 hengeres, 3,3 literes AGCO Power motor dízel-oxidációs katalizátorral (DOC), dízel-részecskeszűrővel (DPF) és szelektív katalizátorral (SCR) felel meg az V. fokozatú kibocsátási normának, amit kipufogógáz-visszavezetés nélkül valósít meg. Az erőforrás karbantartást nem igénylő hidraulikus szelepemelőkkel rendelkezik. Az elektronikus vezérlésű Visctronic ventilátor a hűtési igényekhez igazodva, szabályozottan működik, így csendesen és üzemanyagtakarékosan működik.
Új telepítésű ültetvények centiméter pontosan a Fendt 200 Vario Profi+ traktorral
A Fendt 200 VFP Vario Profi+ először kínálja keskeny nyomtávú traktorra az összes Smart Farming technológiát. A Fendt Guide automata kormányzási rendszer mellett a Fendt Task Manager és a Fendt Task Doc is elérhető a Fendt 200 Vario Profi+ számára az „Agronómia modulban”. A termelésvezető, vagy a gazda a Fendt Feladatkezelővel (Fendt Task Manager) létrehozhat feladatokat az irodában vagy akár út közben, és közvetlenül elküldheti azokat a traktorra. Ha a Fendt Feladatkezelőt a Fendt Guide kormányzással és az RTK korrekciós jellel együtt használják, a Fendt 200 VFP Vario centiméteres pontossággal képes áthajtani a sorokon, és hatékonyabban dolgozni az ültetvényeken. Így elkerülhető a növényvédő szerek dupla kijuttatása. A munka végeztével a feladat a Fendt Task Doc segítségével automatikusan visszaküldhető az irodába, ami megkönnyíti az elvégzett munka dokumentálását. A speciális növénykultúrák esetében, például szőlőkben, gyümölcsösökben vagy komlóültetvényekben a traktoron vagy a munkagépeken található automata kormányzási rendszerek jelentősen megkönnyítik a munkát, különösen az új telepítésű ültetvényeknél. Ezáltal az oszlopok vagy az egyes növények centiméteres pontossággal helyezhetők el a sorokban, amivel minden későbbi munkafolyamat könnyebben és hatékonyabban elvégezhető lesz.
Fendt 1100 Vario MT – teljes lefedettség
A Fendt 1100 Vario MT sorozattal a gyártó a hevederes traktorok 511 és 673 LE közötti teljesítménykategóriáját fedi le. Van köztük egy igazi óriás is: a Fendt 1167 Vario MT traktor a hevederes traktorok piacán a legnagyobb teljesítménnyel rendelkező erőgép, ami fokozatmentes hajtóművel kerül a piacra. Az új technológiák, mint például az aktívan hidraulikusan elfordítható alsó húzó és hátsó emelőmű, az újonnan kifejlesztett Smart Ride+ traktorrugózás növelik a gép hatékonyságát – az 1100-as sorozat újdonságairól szóló anyagunkat itt lehet elolvasni.
Nagy Róbertet, az AXIÁL Kft. Fendt termékmenedzserét arról kérdeztük, hogy a tapasztalatai alapján mi érinti a leginkább a hazai gazdákat és Fendt-tulajdonosokat?
A magyar termelők leginkább az új 1100-as hevederes MT-re kíváncsiak; a fokozatmentes hajtás és az, hogy eddig még nem volt ekkora teljesítményű hevederes erőgép, több gazda fantáziáját is megmozgatta. A sorozat várhatóan 2021 júliusában jön be Európába. Első körben 2 darab tesz majd egy bemutató körutat a kontinensen, és jövő nyárra reméljük, Magyarországra is megérkezik. Így néhány hónap múlva működés közben tudjuk megmutatni, és természetesen ki is próbálhatják a gazdák. Szintén a nyáron jönnek le a gyártószalagról az első, megvásárolható darabok is. A Vario 200-as megújulása is fontos fejlesztések egész sorát hozta magával. Lényegében egy új szőlészeti traktort építettek, amibe beletették a szántóföldi gépek legfejlettebb technikáját. Ezáltal a precíziós gazdálkodás a gyümölcsösben is a legmagasabb szinten megvalósulhat – mondta a szakember.
Az AGCO/Fendt online sajtótájékoztatóján arról érdeklődtünk, hogy milyen feladatokon dolgozik Németországban a kutatással és fejlesztéssel foglalkozó közel 500 mérnök, és milyen újdonságok várhatóak a jövőben?
A cég azt írta, hogy a mérnökeik nagy része a meglévő modellek folyamatos fejlesztésével és a fülkét, a motort, a váltót és a kipufogórendszert érintő technikai újdonságokkal foglalkozik. Az új Fendt 500 Vario és Fendt 1000 Vario sorozatok fejlesztése szintén egy nagyobb mérnökcsapatot igényel, egy másik csoport pedig a Xaver és a TriSix projekteken dolgozik. Az új vezetéstechnikai megoldások és az autonóm rendszerek mellett pedig nagy figyelmet fordítanak a mezőgazdaság digitalizációjára, ezen belül a hatékony adatcserélő rendszerek és FendtONE program fejlesztésére.
Kutatás és fejlesztés: Fendt e100 Vario elektromos traktora
A Fendt egy, a mindennapi életben használható akkumulátoros elektromos traktort fejleszt.
A mérnökök az elmúlt 3 évben tovább vizsgálták a Fendt e100 Vario lehetséges alkalmazási területeit. Ennek során a Fendt e100 Vario-t számos gyakorlati tesztnek vetették alá: a mezőgazdasági alkalmazásoktól az önkormányzati használatig, beleértve a téli munkákat is. Az eddigi eredmények alapján a Fendt e100 Vario típust műszakilag átdolgozták és továbbfejlesztették. Mivel a DC gyorstöltők még nem terjedtek el a mezőgazdasági üzemekben és a kommunális szektorban, ezért a Fendt e100 Vario-t CCS aljzat helyett 2-es típusú töltőcsatlakozóval szerelték fel. Ezenkívül a traktoron 400 V-os aljzathoz tartozó töltőkábel van 32 A-ig, ami nagyjából 22 kW töltési teljesítménynek felel meg. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor 5 órán belül még mindig teljesen feltölthető. A DC gyorstöltési funkció továbbra is elérhető. A fejlesztés során különféle akkumulátorrendszereket vizsgáltak. Ezeket intenzíven, különféle terepi viszonyok között és próbapadokon tesztelik. A hőszabályozás felülvizsgálatának köszönhetően az akkumulátor télen percek alatt előmelegíthető üzemi hőmérsékletre, nyáron pedig annak megfelelően hűthető le. A fülke ugyanúgy előmelegíthető vagy hűthető. Az eddigi gyakorlati tesztek során a Fendt e100 Vario meggyőzően teljesített olyan hagyományos eszközökkel, amelyeket általában TLT-vel hajtanak meg. Ilyen például a rendkezelő, a rendterítő vagy a takarmány-keverőkocsi. A Fendt e100 Vario használható újonnan kifejlesztett elektromos meghajtású munkagépekkel is.
Az energiát termelő gazdaságokban a házon belül megtermelt villamos energia közvetlenül felhasználható zárt energiaciklusban a Fendt e100 Vario-val. Ez csökkenti a fosszilis tüzelőanyagok használatát és a gazdaság CO2-kibocsátását. A Fendt e100 Vario ezért mezőgazdasági telepi traktorként használható. Az akkumulátoros-elektromos hajtás kiváló hatásfoka szintén hozzájárul az erőforrások optimális felhasználásához. A géppel akkor is elérhető a teljes kardántengely-nyomaték, ha a jármű álló helyzetben van. Az akkumulátoros traktor jelenleg projektfázisban van, amelynek célja a mezőgazdasági technológia villamosításának lehetőségeit vizsgálni.
Tovább fejlődik a Fendt Xaver vetőrobot
Az AGCO/Fendt vállalat stratégiai kutatási projektben fejleszti a szántóföldi robotok következő generációját. A Xaver vetőrobot új szériája nem csak külsőleg különbözik a két korábbi kísérleti projekttől. A belső működés, a vetőegység is teljesen új.
Az AGCO/Fendt Agrártechnológiai Kutató és Fejlesztő részlege (előfejlesztés) 2017 óta foglalkozik olyan stratégiaorientált jövőbeli témákkal, mint a rajtechnika és a robotika. A fejlesztés több előnnyel is kecsegtet: ilyen az alacsony talajnyomás, az alacsony energiafogyasztás, a csendes- és szivárgásmentes működés és a zéró károsanyag-kibocsátás. Az egyik legfontosabb viszont az, hogy sok olyan feladatot is gépesít, amelyet jelenleg még nem lehetne megoldani emberi segítség nélkül.
A Fendt Xaver stratégiai kutatási projektben széles körű terepi tesztek alapján fejlesztették tovább a teljes robotrendszert. Az új robotok Precision Planting vetőegységet kaptak.
A Precision Planting technológiával lehetőségünk volt a vetőrobotunknál az AGCO konszernen belül agronómiai know-how-hoz és a gyakorlatban kipróbált technológiához hozzájutnunk. Az első Xaver generációk vetőmoduljait átalakítottuk, illetve kombináltuk az új vetőegységgel. Ennek eredménye egy új, integrált rendszer lett – mondta dr. Benno Pichlmaier, a cég globális technológiai és innovációs igazgatója.
A vSet® technológia gyorsan és pontosan választja el a vetőmagokat negatív nyomás alkalmazásával. Elektromos meghajtású vezérlőrendszer segítségével az egyes vetőmagokat centiméteres pontossággal helyezi el a sorban egy előre meghatározott távolságra. A magokat egy rugalmas tömörítőegység a barázdába nyomja. A jövőben a Precision Planting új „Smart Firmer®”-je is rászerelhető lesz a robotokra. Ez képes talajnedvességet, hőmérsékletet, humusztartalmat és növényi maradványokat mérni. Ennek eredményeként a kis robotok változó vetésmélységgel és vetéserősséggel, a helyszín viszonyaihoz igazodóan tudnak majd vetni.
A jelenleg háromkerekű koncepció hátsó kereke nemcsak a robotot hajtja, hanem tömörítőkerékként is funkcionál; amikor áthalad a mag felett, a talajt kissé oldalról és felülről a vetőmag felé nyomja. Ezáltal a maghoz nyomott talaj biztosítja a csírázás megindulásához szükséges nedvességellátást.
Intelligens technológiák integrálása
A robotraj legújabb generációja is használja a VarioGuide nyomvonalvezető rendszert, amely centiméteres pontossággal irányítja a robotokat. Ezenkívül a Fendt Xavert integrálták a FendtONE platformba, így a géppark többi résztvevőjével is képes együtt dolgozni, valamint együtt kezelhető a teljes gépflottával. Ez lehetővé teszi a terepi adatok, köztük a nyomvonalak zavartalan cseréjét a traktor és a robot, valamint a robot és a terepi adatbázis között. Ezáltal kényelmesen létrehozhatók a munkafeladatok.
A Xaverrel történő vetéssel elkészül a szántóföldi haszonnövények térképe, amely minden későbbi munka, mint például a növényvédelem, a mechanikus gyomirtás és a trágyázás alapját képezi. Függetlenül attól, hogy ezeket robotok vagy traktorok hajtják végre – mondta dr. Benno Pichlmaier.
A Fendt Xaver legújabb generációjának legszembetűnőbb változása a négy kerékről háromra való áttérés. A nagyobb kerekek szélesebb felfekvő felületet, nagyobb szabad hasmagasságot és pontosabb mélységvezetést biztosítanak. Az újgenerációs robotok előnye a fordulókban érzékelhető igazán: az új Fendt Xaver mindössze 2 méternyi helyet igényel forduláshoz, a hátsókerék-kormányzásnak és az összkerék-meghajtásnak köszönhetően pedig még laza talajon is talajkímélő módon és energiatakarékosan hajtja végre a műveletet. Az első kerekekbe szerelhető keréksúlyok a gördülékenyebb haladáson kívül nagyobb csoroszlyanyomást is lehetővé tesznek a kötöttebb talajon történő vetéshez. A robot maximális össztömege 250 kilogramm, üresen 100-zal kevesebb. A vetőmagtartály térfogata 20 literrel bővült, ami nagyjából 0,5 hektárra elegendő, hektáronkénti 90 ezer vetőmag kijuttatása esetén. A lítium-ion akkumulátor kapacitása 2,6 kWh-ra nőtt. A Fendt Xaver robot körülbelül 1,5 órát tud dolgozni, mielőtt a bázisállomásra kellene mennie tölteni. A 6 robotegységből álló raj óránként körülbelül 3 hektár területteljesítményt ér el, az akkumulátortöltési idővel együtt ez körülbelül 2 hektár. Fontos, hogy a rendszer éjjel-nappal működtethető.
A kis robotok intelligens, erőforrás-takarékos és nagy teljesítményű alternatívát jelentenek a nagy gépek folyamatos tömegnövekedésével szemben. A nehéz gépek alkalmazása talajállapot-károsodáshoz vezet, különösen puha, vagy nedves talajon. Ez termésveszteséget okoz, ráadásul csökken a talajon munkával tölthető napok száma.
Fenntarthatóság intelligens megoldásokkal
„Az energiafogyasztás és így a CO2-lábnyom a hagyományos technológiához képest lényegesen alacsonyabb a Xaver működtetésekor. Ennek oka egyrészt az alacsony súly miatti elhanyagolható gördülési ellenállás a terepen, másrészt egyes energiafogyasztók elmaradása. Ilyen például a légkondicionálás vagy a kormányrásegítés, mert vezető nélkül ezekre nincs szükség. Az egyszerű, közvetlen és hatékony elektromos meghajtás szintén hozzájárul a kevesebb energiafogyasztáshoz – mondta dr. Benno Pichlmaier.
A vetőrobotok nem szennyezik a levegőt, nincs zajkibocsátásuk, és nincs náluk olajelfolyás sem. A talajnyomás akár 80 százalékkal alacsonyabb is lehet, mint a jelenleg elterjedt gépi rendszereké. Az alacsony bér- és energiaköltségek pedig tovább erősítik a Xaver robotraj-rendszer gazdasági fenntarthatóságát.
-cs.zs-A cikk szerzője: Csurja Zsolt