Agro Napló • 2021. április 10. 00:22
A mai kor egyik biztos pontja, az állandó változás. Egy olyan nagy múltú rakodógyártó esetén, mint a Manitou, ez a fejlődést és a fejlesztéseket jelenti. Esetükben a kötelező előírásoknak való megfelelés mellett, termékeik hatékonyabb felhasználását szem előtt tartva, eddig is jelentős eredményeket értek el.
Nem lesz ez másként a 2021-es évben sem, gondoljunk itt a teleszkópos rakodó motorok alacsonyabb károsanyag-kibocsátására vagy új típusok megjelenésére.
Stage V motorok
Azon már meg sem lepődünk, ha egy rakodó- vagy éppen traktorgyártó gépei motorját fejleszti, próbálja minimálisra szorítani a belőlük távozó káros anyagok mennyiségét. Erre persze a folyamatosan változó, szigorodó előírások is rákényszerítik őket. Van, aki már jóval a kötelező határidő előtt megteszi ezt, van olyan is, aki kivár az utolsó pillanatig.
A Manitou ezen a területen inkább elé ment a dolgoknak, és a 2020-as év második felétől folyamatosan kezdte beépíteni rakodóiba az új Stage V emissziós normák szerinti erőforrásokat. Ugyan, ezt megelőzően a két legkisebb kompakt típus motorja már megfelelt ezen előírásnak, de mostantól a többi is ilyet kap már.
Azok a típusok, melyekbe eddig Stage IV Deutz motorok kerültek, továbbra is ezt a márkát kapják, 3,6 literes hengerűrtartalommal, de most már tisztábban üzemelő kivitelben. Ehhez különféle kipufogógáz-kezelő egységek járulnak hozzá, mint az SCR (AdBlue), a dízel oxidációs katalizátor (DOC), a részecskeszűrő (DPF) és az EGR egység. Egyik-másik típus esetén a motorteljesítmény növekedett is, így összességében 116–136 LE-s erőforrások kerülnek beépítésre Deutz-ból.
Jelentősebb változás a 140 LE feletti motoroknál történt, ahol a Manitou beszállítót váltott, a John Deere erőforrásokat lecserélte Yanmar Stage V-re. Ezekről még a későbbiekben, a két új típus kapcsán lesz szó.
Alapvetően a felhasználók az új motorokkal szerelt teleszkópos rakodókkal a 2021-es év folyamán fognak találkozni a magyar piacon.
Stage V környezetbarát motorokNewAg XL – új modellek a választékban
Megjelenése óta töretlen népszerűségnek örvend a Manitou NewAg szériája, mely folyamatosan bővül. Már látszik, nem volt hiábavaló a gyártó sok erőfeszítése, melyet ebbe a fejlesztésbe tett.
Többféle hajtásrendszer és sebességváltó, innovatív kijelzők és kezelőszervek, egyszerűbb és biztonságosabb fellépés a fülkébe, lényegesen jobb rálátás a munkaeszközre, továbbfejlesztett hangszigetelés, számtalan kényelmet és hatékonyságot növelő megoldás. Ezek jellemzik a Manitou NewAg szériáját.
Számos szabadalom fűződik ezekhez a gépekhez, mint például az egyetlen darabból álló ívelt üveg a szélvédő és a tetőablak helyett, amely felett a védőrács maximális biztonságot nyújt a lehulló tárgyak ellen.
A védőrács minden egyes eleme különböző szögben áll, így biztosítva a tökéletes rálátást a munkaeszközre. A műszerfalon a kapcsolók funkcióik szerint különböző színekkel vannak jelölve, melyeket a gépkezelő egy egyszerű mozdulattal kivehet és áthelyezhet a számára legideálisabb helyre.
Két darab oldalsó kapaszkodó, a csúszásmentes fellépő és a fülkeküszöb egyedi kialakítása segíti a kényelmesebb és biztonságosabb fellépést a kabinba. A maximális komfortról a légrugós Grammer ülés, impozáns, színes digitális kijelző és az ülés kartámaszába épített JSM joystick gondoskodik.
Egyedi megoldás a biztonságos be- és kiszálláshozA Manitou NewAg rakodók rendelkeznek a legjobban szigetelt fülkékkel, melynek köszönhető a maximum 73 dB (A) zajszint, ami egy 100 km/h sebességgel haladó személyautó belső zajának felel meg.
A fenti előnyös technikai megoldásokkal vértezte fel a gyártó a korábbi MLT 840 és 1040 típusait, melyek így a NewAg gépcsalád legnagyobb (XL) tagjai lettek MLT 841 145 PS+ és MLT 1041 145 PS+ L típusjelzéssel – utóbbi alvázszintezéssel. Mindkét modell fő paraméterei kaptak egy kis pluszt az elődökhöz képest. A kisebbik emelési magassága 7,6 m, míg a nagyobb testvér 9,65 m magasra tolja ki a gémet. Legnagyobb emelhető tömeg 4.100 kilogramm mindkét esetben.
A rakodók új erőforrása a Yanmar-tól érkezett, teljesítménye 141 LE, maximálisan 602 Nm nyomatékkal. Természetesen már Stage V emissziós normának megfelelő motorokról beszélünk, melyek 11%-kal kevesebb üzemanyagot égetnek el, mint elődeik, úgy, hogy közben 12%-kal növekedett a motor nyomatéka. Ez utóbbi változás nagymértékben javítja a vontatási és a rakodási teljesítményt is.
A két középnehézsúlyú (9,2 és 9,7 tonna önsúly) 200 l/min kapacitású LS hidraulika szivattyúja gyors gémmozgást tesz lehetővé, ami nagymértékben növeli a rakodás sebességét. 13%-kal növekedett az üzemanyagtartály kapacitása, kitolva ezzel az egész napos intenzív munkavégzést.
Az ötfokozatú M-Shift powershift sebességváltó akadálymentes fokozatváltást biztosít manuális vagy automata módban. Az automata funkció a legkisebb megszakítással képes fokozatot váltani nyomatéktól és sebességtől függően, a legoptimálisabban. Manuális módban a kezelő kapcsolja a sebességfokozatokat a JSM joystick + és – gombjai segítségével.
A kezelőtér a kisebb típusoknál már megszokott magas komfortot nyújtja a légrugózású vezetőüléssel, klimatizálással és a tökéletes kilátással a munkaterületre. Mindemellett megfejelve némi plusztérrel és alacsonyabb, 69 dB (A) zajszinttel.
A korábbiakhoz képest néhány választható kiegészítővel bővült az opciós lista. Úgy, mint a nagylátószögű kamera a gém végén, melynek segítségével a kezelő belelát a pótkocsi belsejébe. A Comfort Steering System (CSS) 40%-kal csökkenti a kormánykerék fordulatainak számát a végállások között, gyorsítva ezzel a manőverezést. Az Intelligens Hidraulika csomag, a kanálrázás, visszatérés beállítás és kombinált gémmozgatás funkcióival komfortosabbá és hatékonyabbá teszi a munkavégzést.
Már korábban is több felszereltségi szint közül lehetett választani, ami most kiegészült egy újabbal, a PLATINUM-mal. Ez a már ismert ELITE-hez képest kiegészült aktív ülésrugózással, hidraulikus munkaeszköz-rögzítéssel, LED közúti és munkalámpákkal, nagylátószögű kameraszettel, komfortkormányzással és automata zsírozási rendszerrel. Ez a szint már az, amit alig lehet tovább fokozni.
A két NewAg XL modell versenyképes költségmutatója (TCO) a tulajdonosoknak magasabb jövedelmezőségi szintet biztosít. Számos fejlesztés segíti elő az egyszerűbb karbantartást. Az alkatrészekhez könnyebb hozzáférni: két részben nyitható motorburkolat, központosított zsírozási pontok, nyitható tisztítónyílás a radiátorok előtt. A karbantartási költségek csökkentése érdekében az öntisztító légszűrő a motortér fölé került beépítésre, és a hidraulikaolaj karbantartási időközét 2000 üzemóra intervallumra állította be a gyártó.
Ez a NewAg XL termékcsalád is alapkivitelben csatlakozik az Easy Manager telemetria rendszerhez, mint a Manitou más modelljei 2019 végétől. Ez a kapcsolat különösen előnyös a felhasználók számára gépük helyének, üzemanyag-fogyasztásának, állapotának valós idejű figyelemmel kísérésére, a kereskedővel vagy a szervizzel megosztott értesítések által a karbantartási igények előrejelzésére.
A TCO csökkentésének érdekében olyan opciók is elérhetők, mint az Ecostop (konfigurálható automatikus motorleállítás) és az automatikus kenőrendszer. Ezen opciók és rendszerek segítségével a hatékonyság magasabb szintje érhető el.
www.axial.hu